abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221626841
quote:
Wel wijnbar, geen Frenna als artiest: hoe maak je 'wit' WK hockey voor iedereen?

Oranje-hockeyer Terrance Pieters is trots op het WK in eigen land, maar heeft ook gemengde gevoelens. Het is groots aangepakt, maar helaas nog niet op alle details.

"Er is een wijnbar, maar geen stand met Surinaamse broodjes. De artiesten zijn veelal witte mannen die de Hollandse kroegmuziek als genre hebben. Waarom niet Frenna, Jonna Fraser of Broederliefde? Zij spreken de jeugd aan en ook de multiculturele jeugd."

Hij hoopt op verandering. "Als je mij zou vragen: wanneer zou jij je geroepen voelen als fan naar zo'n toernooi te gaan? Dan zou dat ook in dit soort kleine dingen zitten."

Witte wereld
Pieters is de enige hockeyer van kleur bij de Nederlandse mannen (Surinaams-Indonesisch). "Soms voelt het of ik beweeg in een witte wereld, dat voelde ik de afgelopen vijftien jaar. Ik voel me wel welkom, maar ik kan er niet omheen dat het een witte wereld is."

Heeft de hockeywereld in 2050 een probleem als er niets aan diversiteit en inclusie wordt gedaan? "Ja, ik denk van wel."

Dat denkt de KNHB ook. "Zeker als je weet dat in 2050 bijvoorbeeld 30 tot 40 procent van de Nederlandse bevolking van niet-westerse afkomst is. Als we niets doen, wordt de vijver om uit te vissen qua leden en sportief talent veel kleiner", aldus de hockeybond.

"Terrance heeft gelijk", zegt Gabrielle van Doorn, manager van de Hockey Foundation, een initiatief van hockeybond KNHB en de hoofdsponsor. "Hockey is ontstaan in Engeland en werd gespeeld door de witte, welgestelde klasse. Wil je dat het WK er in 2050 anders uitziet, dan moet je daar nu al van onderaf mee beginnen."

Niet-traditionele hockeywijken
Het doel van de Foundation? In 2030 moeten kinderen uit dertig niet-traditionele hockeywijken kennismaken met de sport. "We zitten nu al op twintig", zegt Van Doorn. Zo opende het team nieuwe hockeyclubs in het Haagse Moerwijk, Groningen Paddepoel en Tilburg-Noord, wijken waarvan delen kampen met hardnekkige sociaaleconomische achterstanden.

De Foundation werkt samen met lokale hockeyclubs en basisscholen vol kinderen met allerlei achtergronden, zoals basisschool Op Dreef in Zeist. Kinderen krijgen er twintig weken lang hockeyles, leerkrachten maken appgroepen aan met de ouders. Want ook hen moet je enthousiast maken en wijzen op het Jeugdfonds Sport & Cultuur, waardoor een 'dure' sport als hockey toch betaalbaar wordt.

Afgelopen week organiseerde Van Doorn op het WK een dag voor kinderen en hun ouders uit wijken waar sportdeelname laag is.

Een initiatief dat afhankelijk is van één geldschieter is kwetsbaar. De Foundation bouwt daarom aan een netwerk met de gemeente, wijken, scholen en rolmodellen uit het hockey. Zoals oud-international Jacques Brinkman, vader van Oranje-aanvoerder Thierry Brinkman.

Sinds anderhalf jaar trekt hij wekelijks op zijn bakfiets door wijken in Den Bosch waar hockey nieuw is. Hij krijgt betaald door de Foundation en zijn hockeyclub Den Bosch.

"Tot nu toe zijn er vier kinderen via mij lid geworden." Niet veel, geeft hij toe. En toch. "Aminata, een van onze nieuwe leden, draagt naar gymles een shirt van Den Bosch. Ze is een ambassadeur voor ons, dat vind ik mooi."

Een volgende stap zijn halal-worstenbroodjes, hoopt Brinkman, zodat hockey voor iedereen is.

Ook oud-international Maartje Scheepstra doet er bij Amsterdam Dynamics, de club in Zuidoost die door de Foundation is opgericht, alles aan om kinderen aan het hockeyen te krijgen. Ze is er sinds acht jaar pedagogisch verenigingsmanager. "Hoe vaak ik niet de trappen ben opgelopen van een flat om een kind uit z'n bed te halen. Want ik weet: als ik dat niet doe, wordt de training vergeten."

Scheepstra ziet van dichtbij dat kinderen met minder middelen snel tegen obstakels aan lopen.

"Het is niet alleen geld, ook time management. Als je weet dat ouders nachtdiensten draaien, of in hun eentje meer kinderen opvoeden, weet je dat het geen onwil is van het kind als het niet komt. Je moet ze soms een extra zetje geven."

Terrance Pieters is, net als alle Oranje-spelers, ambassadeur voor de Hockey Foundation
Ook vervoer speelt een rol. Veel hockeyclubs liggen aan de snelweg. Daar kom je niet zonder auto of fiets. Een club in de wijk maakt de sport ook letterlijk bereikbaar, legt ze uit.

Kleur én cultuur
De KNHB ziet al talent ontstaan in Amsterdam-Zuidoost en Tilburg-Noord. Uiteindelijk zullen de rolmodellen vanzelf komen, denkt de bond. Scheepstra is er zelf zo een. In 2019 schopte Marlon Landbrug uit Zuidoost, de neef van Pieters, het tot het Nederlands elftal, mede dankzij haar. Hij herkende zichzelf in haar op televisie.

Pieters snapt zijn neef wel. "Je met iemand kunnen identificeren, is zo belangrijk. Het gaat niet alleen om kleur. Ook om cultuur."

Rolmodellen zoals Pieters en Scheepstra laten zien dat het kan. Maar structurele verandering vergt ook geduld, weet Van Doorn. "Daar gaat een generatie overheen." Maar wie weet staan er op het volgende WK in Nederland wel al Surinaamse broodjes naast de wijnbar.
Ik ben vooral flabbergasted dat we in 2050 met 30% - 40% landgenoten van niet Westerse komaf zitten.
pi_221626874
quote:
3s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:46 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ik ben vooral flabbergasted dat we in 2050 met 30% - 40% landgenoten van niet Westerse komaf zitten.
Zeurt deze mafkees ook over Afrikaanse voetbalteams die te zwart zijn? Indiase sportteams die te bruin zijn? Vast niet hé?

Dat zo'n idioot als Blanke zichzelf haat moet ie zelf weten, maar hou trotse Blanken er buiten.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:52:49 #3
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221626896
quote:
"Er is een wijnbar, maar geen stand met Surinaamse broodjes. De artiesten zijn veelal witte mannen die de Hollandse kroegmuziek als genre hebben. Waarom niet Frenna, Jonna Fraser of Broederliefde? Zij spreken de jeugd aan en ook de multiculturele jeugd."
Ja, dat was bij de Vierdaagsefeesten dit jaar ook zo'n succes.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221626912
quote:
3s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:46 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Maar de omvolking bestaat niet!
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_221626913
Iemand betalen om vier nieuwe leden te krijgen, dat is goed besteed geld.
pi_221626920
Vreselijk, recent las ik al het schokkende nieuws dat degenen die in Zeeland naar het strand gaan of er werken ook al veel te wit zijn. Soms is het net of verschillende bevolkingsgroepen gemiddeld bezien verschillende voorkeuren hebben. Moet niet kunnen, ja! :{w

quote:
Heee, exact die suggestie las ik ook al in het artikel hierboven:

Je moet muziek gaan draaien die je aanwezige klanten/deelnemers waarschijnlijk niet zint in een poging een ander publiek te trekken waarvan je niet eens zeker weet of ze uberhaupt enige interesse hebben. Jaaaja.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:55:57 #7
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221626922
quote:
"Hockey is ontstaan in Engeland en werd gespeeld door de witte, welgestelde klasse"
quote:
AI-overzicht
Veldhockey (grootste ledentallen en topspelers)
India: Enorm veel spelers en historische, olympische dominantie.
Nederland: Koploper in ledentallen per hoofd van de bevolking en wereldtop.
Pakistan: Jarenlange traditie met meerdere wereldtitels.
En nu opflikkeren met dat witte gezeik.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221626941
Lekker wit houden.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:00:02 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221626947
Waarom mag niks ‘wit’ blijven in dit land? Pas ook zo’n artikel over buitensport.
Waarom mag ik Afrika wel alles zwart blijven? Waarom moesten daar blanken die er generaties woonden en het land opgebouwd hadden weg van links?
The End Times are wild
pi_221626951
Och de NOS weer.
pi_221626952
Halal worstenbroodjes om hockey hip te krijgen voor Marokkanen en Somaliërs enzo? :')
pi_221626960
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:01 schreef ToT het volgende:
Halal worstenbroodjes om hockey hip te krijgen voor Marokkanen en Somaliërs enzo? :')
En watermeloen en fernandez
pi_221626964
M'n zoontje zat vorig jaar op gymlessen. Op 1 kindje na was iedereen roomblank, maar gedurende een periode was er een uitwisselingprogramma met de school van het gebouw waarin die gymlessen gehouden werden.
Dat was een zwarte school.

De sfeer was gelijk heel erg anders, en niet op een positieve manier.
pi_221626966
Dit "nieuws"bericht :')
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:03:54 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_221626971
"Hollandse kroegmuziek" elimineren lijkt mij wel een goed plan.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_221626974
Iedereen weet dat het bestaat, als er zwarte mensen in spelen prima, maar het zal wel weer een dingetje worden dat ze geen nee durven zeggen en er matige spelers aangenomen gaan worden.
Zal hockey ook wel om zeep geholpen worden.
pi_221626978
Je post zo'n heel nieuws bericht over hockey en weet ik veel wat nog meer, alleen om stil te staan bij de genoemde 30-40%?

Maar wees gerust, de percentages genoemd in het artikel kloppen waarschijnlijk niet.

Waarschijnlijk is dit een van de vele mogelijke scenarios genoemd in CBS rapporten en daaraast is het in dat mogelijke scenarios westers EN niet-westers samen, wat nu foutief wordt verdraaid tot niet-westers.
Krekker is de bom!
pi_221626981
quote:
"Het is niet alleen geld, ook time management. Als je weet dat ouders nachtdiensten draaien, of in hun eentje meer kinderen opvoeden, weet je dat het geen onwil is van het kind als het niet komt. Je moet ze soms een extra zetje geven."
Dus niet-blanke kinderen hebben vaak ouders die nachtdiensten draaien, en leven in gebroken gezinnen / hebben alleenstaande mama's die zich meerdere malen hebben laten bezwangeren waarna de vent is vertrokken? :?
pi_221626991
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:05 schreef ToT het volgende:

[..]
Dus niet-blanke kinderen hebben vaak ouders die nachtdiensten draaien, en leven in gebroken gezinnen / hebben alleenstaande mama's die zich hebben laten bezwangeren waarna de vent is vertrokken? :?
Ja elk blank gezin is perfect. Je weet toch.
pi_221626993
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:05 schreef ToT het volgende:

[..]
Dus niet-blanke kinderen hebben vaak ouders die nachtdiensten draaien, en leven in gebroken gezinnen / hebben alleenstaande mama's die zich hebben laten bezwangeren waarna de vent is vertrokken? :?
Ik vind het wel grappig hoe dit soort witte vrouwtjes die overal racisme zien zelf continu racistisch zijn
pi_221626997
Ontopic: oneens met Terrance.

Multiculturele jeugd is vrij om te gaan hockeyen als ze dat willen. Dat betekent niet dat men andere muziek etc zou moeten draaien puur om bepaalde jeugd aan te spreken.

Ook lekker generaliserend van Terrance.
Krekker is de bom!
pi_221627003
Het voetbal is dan weer te zwart, weinig divers meer aan.

Hoe moet een autochtone Nederlander, Engelsman, Duitser of Fransman zich kunnen identificeren met hun nationale elftal?
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:10:29 #23
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_221627006
Die niet-witten moeten gewoon kakkers worden.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_221627008
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:07 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Ja elk blank gezin is perfect. Je weet toch.
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:07 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Ik vind het wel grappig hoe dit soort witte vrouwtjes die overal racisme zien zelf continu racistisch zijn
Het is wel een heel bijzondere uitspraak.

Dus hockey wordt vaak door blanke kinderen gedaan omdat de moeder van Shaquina, Tyrone, Ahmed, Precious en Mohammed geen contact meer heeft met al hun vaders?
pi_221627009
quote:
:') :') :') :')

Dan ga je maar lekker naar marokko of een van die andere islamitische landen op vakantie.
pi_221627022
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:54 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Maar de omvolking bestaat niet!
Onze stranden zijn dus ook al te wit, en het platteland moet zich ook qua muziek en menukaart aanpassen aan de meer gepigmenteerde medemens.

Nee hoor, echt geen omvolking.
pi_221627033
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:10 schreef ToT het volgende:

[..]
[..]

Dus hockey wordt vaak door blanke kinderen gedaan omdat de moeder van Shaquina, Tyrone, Ahmed, Precious en Mohammed geen contact meer heeft met al hun vaders?
En zwarte mensen kunnen niet autorijden of fietsen dus kunnen de hockeyclub niet bereiken!
pi_221627036
quote:

[..]
[..]

Alle jank smoezen die erin staan slaan nergens op.

Het is een sport met zijn eigen gebruiken als er donkere talenten zijn zullen die welkom zijn dat zegt die donkere speler ook. Maar als er geen animo is vanuit die hoek dan houd het op, waarom moet alles maar aangepast worden.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:19:33 #29
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221627043
Waarom krijgen dit soort racistische mensen toch continu media-aandacht?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_221627047
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 10:59 schreef Anti_schaap het volgende:
Lekker wit houden.
Waarom?
pi_221627052
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:18 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Alle jank smoezen die erin staan slaan nergens op.

Het is een sport met zijn eigen gebruiken als er donkere talenten zijn zullen die welkom zijn dat zegt die donkere speler ook. Maar als er geen animo is vanuit die hoek dan houd het op, waarom moet alles maar aangepast worden.
Dat is het dus gewoon idd ja!
pi_221627055
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:19 schreef Nattekat het volgende:
Drie letters, begint met een N eindigt op OS.

Os . ..... :D .... wel een goeie het zijn toch wel domme runderen als je met zo'n stuk komt. _O-
pi_221627058
En de stranden te wit....moet je eens kijken wat er gebeurt als er een groep Marokkaanse jongeren op een strand komt waar topless gezond wordt.
Of gewoon in zwembaden.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:21:58 #34
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221627059
quote:

[..]
[..]

Ik heb vroegah ook op hockey gezeten en ben er door m'n ouders tactisch weggehaald rond een jaar of 12. Later begreep ik dat dat een uitstekende keus is geweest en dat er een realistische kans was dat ik die sport niet m'n hele pubertijd had volgehouden. Maar het heeft schijnbaar met huidskleur te maken, dus ik ben raar.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:22:06 #35
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_221627060
En daar gaan we weer met dat oeverloze gezeik en gedram over diversiteit en inclusiviteit. Het gaat echt steeds een stapje verder. Halal worstebroodjes en suri standjes - echt, dit gaat toch helemaal nergens over. Ga gewoon lekker hockeyen en zorg dat die sport minder elitair wordt - dan bereik je iets. Of wil je straks op de hockeyvelden de zezelfde excessen zoals je die tegenwoordig regelmatuig op het voetbalveld ziet?
"Hoka Hey!"
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:22:46 #36
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221627063
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:21 schreef ToT het volgende:
En de stranden te wit....moet je eens kijken wat er gebeurt als er een groep Marokkaanse jongeren op een strand komt waar topless gezond wordt.
Of gewoon in zwembaden.
Ik ben in IJsland op een zwart strand geweest. Racistische bende daar hoor :{
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_221627072
Gáán we weer :') :') _O- _O- _O-

Ik wil nog steeds mijn abonnement op de NPO opzeggen. Als iemand weet waar dat kan, let me know.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221627073
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:22 schreef matspontius het volgende:
En daar gaan we weer met dat oeverloze gezeik en gedram over diversiteit en inclusiviteit. Het gaat echt steeds een stapje verder. Halal worstebroodjes en suri standjes - echt, dit gaat toch helemaal nergens over. Ga gewoon lekker hockeyen en zorg dat die sport minder elitair wordt - dan bereik je iets. Of wil je straks op de hockeyvelden de zezelfde excessen zoals je die tegenwoordig regelmatuig op het voetbalveld ziet?
Niks mis met een sport elitair te houden.
pi_221627077
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:13 schreef ToT het volgende:

[..]
Onze stranden zijn dus ook al te wit, en het platteland moet zich ook qua muziek en menukaart aanpassen aan de meer gepigmenteerde medemens.

Blijkbaar beschikken donkere mensen naar eigen zeggen over zo weinig eigen initiatief dat ze pas ergens naartoe kunnen als ze dat expliciet persoonlijk verteld wordt. Ze kunnen ook niet zelf uitzoeken of er in hun nabije leefomgeving iets te doen is dat ze mogelijk leuk vinden.

quote:
Het prachtige heidegebied ligt op een uurtje fietsafstand van Eindhoven. Toch is Zimmerman er nooit eerder geweest. ‘Nog nooit heeft iemand me benaderd hiernaartoe te komen.’ Hij wist simpelweg niet van het bestaan. Het steekt hem dat door ondernemers in de recreatieve sector en door overheden de afwezigheid van mensen van kleur al gauw wordt uitgelegd als ‘ze willen zelf niet’. Zimmerman: ‘Als je geen hand reikt, dan komen we niet.’
pi_221627083
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:25 schreef Regilio_ het volgende:
Gáán we weer :') :') _O- _O- _O-

Ik wil nog steeds mijn abonnement op de NPO opzeggen. Als iemand weet waar dat kan, let me know.
Je kunt je NPO Plus (plus-abonnement) maandelijks gratis en direct online stopzetten via de officiële website van NPO Start. Log in, ga naar je accountinstellingen en kies voor de optie om je abonnement te beëindigen. Pas op voor dure externe opzegdiensten.Stappen om op te zeggenLog in op de website van NPO Start met je inloggegevens.Ga naar je profiel en open de instellingen.Klik op 'Plus-abonnement opzeggen'.Controleer de einddatum in het scherm; hierna worden er geen kosten meer afgeschreven.Belangrijke puntenHet abonnement loopt door tot de einddatum van de huidige betaalperiode.
pi_221627084
En basketbal is te zwart.

Opflikkeren met die nadruk op huidskleur. Stelletje racisten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_221627095
quote:
9s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:25 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Blijkbaar beschikken donkere mensen naar eigen zeggen over zo weinig eigen initiatief dat ze pas ergens naartoe kunnen als ze dat expliciet persoonlijk verteld wordt. Ze kunnen ook niet zelf uitzoeken of er in hun nabije leefomgeving iets te doen is dat ze mogelijk leuk vinden.
[..]

Dit klinkt alsof er alleen blanke mensen uitgenodigd worden om naar de heide te komen.
Wat een BS. :|W
pi_221627099
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:19 schreef Nattekat het volgende:
Omdat de media hier vol mee staat.
quote:
Hoe wordt de werkplek minder ‘wit’? Dit zegt de wetenschap

Meer diversiteit op de werkvloer: Veel organisaties zijn van goede wil, maar hebben nog steeds een voornamelijk ‘wit’ personeelsbestand en weten niet hoe ze dat moeten veranderen. Het Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) boog zich over recent wetenschappelijke onderzoek naar dit onderwerp en verzamelde veelbelovende strategieën voor een meer diverse werkplek.
quote:
Diversiteit moet de norm worden, bericht de NOS maar blijft zelf wit

Maar hoe staat het eigenlijk met de grote NOS zelf, die beeldbepalende NOS die dag in dag, uur na uur heel Nederland van nieuws en ongevraagde, dikwijls gekleurde opinies voorziet? Is er anderhalf jaar na het stukje ‘De NOS – blanker dan karnemelkse pap’ al iets bij het roeptoetertje van de overheid veranderd? Helaas. Nauwelijks. Bij de NOS is het roer nog steeds niet om. Niet echt.
quote:
‘HAN-cultuur te wit, te Nederlands en te veel op organisatiebelang gericht

Bij de HAN is nog veel te winnen op het gebied van inclusieve competenties. Dat blijkt uit een verkenning die de hogeschool liet uitvoeren ten bate van een nieuw Koersbeeld. Er bestaan grote verschillen in de ervaren inclusie en buitensluiting tussen medewerkers, teams en organisatieonderdelen, blijkt uit die verkenning. “Medewerkers vroegen zich af of managers wel belang hebben bij het bevragen van de status quo rond diversiteit.”
quote:
Diversiteit op de Spelen: 'TeamNL is nog veel te wit'

Wanneer je het Nederlandse team in Tokio voor de geest haalt, zie je een overwegend wit beeld. Is onze olympische ploeg te wit? "TeamNL reflecteert niet onze samenleving, maar wel het ledenbestand van Nederlandse sportclubs en -verenigingen."
quote:
De gemiddelde kantoormedewerker is nog altijd wit. Hoe kan dat toch?

De Nederlandse arbeidsmarkt is nog altijd weinig cultureel divers. Voor de Black Lives Matter-demonstranten een doorn in het oog. Cultureel bepaalde studiekeuzes, financiële tegenslagen en een tekort aan slagvaardig beleid zitten in de weg.
quote:
Hoe maken we de wereld van de klassieke muziek minder wit?

... Voor pianist Djuwa Mroivili (22) is het belangrijk om dat voorop te stellen in dit verhaal over de roep om diversiteit in de wereld van de klassieke muziek. Want het is dan misschien zo dat er momenteel op allerlei plekken gesprekken aan de gang zijn om concertprogramma’s, orkestgezelschappen en operadirecties minder wit te maken, het is niet voor het eerst dat zwarte musici of componisten een grote carrière hebben. ...
quote:
Gemeenteraden vaak wit en mannelijk, 'druk om te veranderen mist in lokale politiek'

Ook bij de komende gemeenteraadsverkiezingen zijn de kandidatenlijsten allesbehalve divers. De meeste gemeenteraden bestaan nog altijd grotendeels uit witte mannen met grijs haar. Toch lijkt het bewustzijn over diversiteit de afgelopen jaren gegroeid. Veel gemeentelijke partijen hebben moeite om überhaupt genoeg kandidaten te vinden, blijkt uit onderzoek van EenVandaag en de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden.
quote:
Te wit, te mannelijk en te westers. ‘Een canon voor de filosofie kan überhaupt niet meer’

Wat is de toekomst van de filosofische canon? De huidige lijst met topwijsgeren is te wit, te westers en te mannelijk, zei filosofiehistoricus Carlo Ierna (1979) een jaar geleden. Binnenkort rondt hij een tweejarig project af om de canon door te lichten en te moderniseren. Maar het resultaat is geen modernisering. In plaats daarvan komt hij met een harde conclusie: de canon kán niet meer.
quote:
Universiteit Utrecht ’te wit’

De Universiteit Utrecht gaat de selectieprocedure van studenten tegen het licht houden. Doel is om een diversere studentenpopulatie te krijgen. Dat blijkt uit een diversiteitsdocument ingezien door De Telegraaf. Het document leidt tot forse kritiek. Het diversiteitsdocument komt uit de koker van een speciale Taskforce Diversiteit. Die sprak de afgelopen maanden met studenten en medewerkers over diversiteit en inclusie. Diversiteit is op de ’witte universiteit Utrecht’ hard nodig, staat er in het stuk.
quote:
Hoogste baas Radboud Universiteit: ‘We zijn nog een te witte universiteit’

De Radboud Universiteit bestaat honderd jaar. Een eeuw geleden werd ze opgericht om het katholieke volksdeel te emanciperen. Die opdracht is voltooid, maar de Nijmeegse universiteit is nog steeds een emancipatie-universiteit, zegt rector Han van Krieken.
quote:
Weinig diversiteit en nog altijd weinig vrouwen te gast in talkshows: ‘Schrikbarend wit’

Albert Verlinde, Wouter de Winther en Saskia Belleman verschenen in de eerste helft van het talkshowseizoen het meest in beeld. Uit onderzoek van deze site blijkt verder dat van de bijna 1650 getelde gasten in de meest prominente praatprogramma’s, 37 procent vrouw is. Ook mensen van kleur blijven ondervertegenwoordigd. Kenners zijn voorzichtig positief. „Al is er nog veel werk aan de winkel.”
In woke kringen is er met elke groep die volledig of nagenoeg blank is, iets mis. Want dat is een bewijs dat er mensen zijn uitgesloten, zo denkt men dan.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221627104
Dat diversiteit en inclusie komt me zo langzamerhand mijn neusgaten uit.

En tiefstraal effe lekker op met je Frenna en Broederliefde en die hele ghettocultuur.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_221627113
quote:
9s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:25 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]

Het 'white saviour' complex waar met name de links georiënteerde mens erg veel last van heeft.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_221627115
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:32:59 #47
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221627120
Wil je, als sportbonden en sportclubs, de boot niet missen in de toekomst, dan is aanpassing aan de wensen van de sporters legitiem.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:35:40 #48
182233 thedeedster
pi_221627133
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:07 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Het is net als het kopen van een rode auto (of elke andere willekeurige kleur). Zodra je dat gedaan hebt, dan zie je het overal. 8-)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221627145
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:32 schreef Koekoekmakto het volgende:
Wil je, als sportbonden en sportclubs, de boot niet missen in de toekomst, dan is aanpassing aan de wensen van de sporters legitiem.
Wat stel je hier concreet voor?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221627156
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:35 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Het is net als het kopen van een rode auto (of elke andere willekeurige kleur). Zodra je dat gedaan hebt, dan zie je het overal. 8-)
Haha ja dat is wel zo.
Wij dachten met Gizmo een unieke naam te hebben voor onze hond nog nooit gehoord.
Nah duizenden honden en katten heten Gizmo blijkt. _O-
pi_221627175
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:29 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Dit klinkt alsof er alleen blanke mensen uitgenodigd worden om naar de heide te komen.
Wat een BS. :|W
De hei is een bolwerk van kolonialisme!

quote:
Een andere geïnterviewde wil een busreis naar de Strabrechtse Heide organiseren, om "koloniale structuren te doorbreken".
pi_221627185
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
De hei is een bolwerk van kolonialisme!
[..]

Mijn god zeg. :|W
Kunnen ze dan niks zelf.
pi_221627194
quote:
Dat denkt de KNHB ook. "Zeker als je weet dat in 2050 bijvoorbeeld 30 tot 40 procent van de Nederlandse bevolking van niet-westerse afkomst is. Als we niets doen, wordt de vijver om uit te vissen qua leden en sportief talent veel kleiner", aldus de hockeybond.
Waarom leest iedereen hier over heen :?

Wat een schuimbek topic weer.
pi_221627203
Next up bij de NOS: Terrance Pieters ontvangt doodsbedreigingen

Wat natuurlijk niet goed te praten is zeg ik er voor de duidelijkheid maar bij.

[ Bericht 3% gewijzigd door Regilio_ op 22-08-2026 11:52:39 ]
pi_221627207
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:41 schreef JanKlaassen1 het volgende:

[..]

Wat is er mis met deze claim dan?
pi_221627208
Echt hou op met dat gejank.
pi_221627216
Blank*
Zonder wrijving geen glans
pi_221627258
Hockey is ook gewoon een enorme kut sport :') :r
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_221627294
Dit land..... :')
Hockey is altijd een sport voor kakkers geweest. Die zijn nou eenmaal vaak wit.
pi_221627311
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:26 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Je kunt je NPO Plus (plus-abonnement) maandelijks gratis en direct online stopzetten via de officiële website van NPO Start. Log in, ga naar je accountinstellingen en kies voor de optie om je abonnement te beëindigen. Pas op voor dure externe opzegdiensten.Stappen om op te zeggenLog in op de website van NPO Start met je inloggegevens.Ga naar je profiel en open de instellingen.Klik op 'Plus-abonnement opzeggen'.Controleer de einddatum in het scherm; hierna worden er geen kosten meer afgeschreven.Belangrijke puntenHet abonnement loopt door tot de einddatum van de huidige betaalperiode.
Bedankt maar ik bedoel de reguliere NPO.
pi_221627332
quote:
Hockey is ontstaan in Engeland en werd gespeeld door de witte, welgestelde klasse. Wil je dat het WK er in 2050 anders uitziet, dan moet je daar nu al van onderaf mee beginnen."
Een vreemde manier van denken. Ze willen het hockey redden door mensen die (blijkbaar) niet van hockey houden aan te trekken. Een kansloze missie.

De samenstelling van de bevolking is veranderd. Die 30-40% van de bevolking in 2050 hebben (blijkbaar) andere hobby's. Accepteer dat.

Als je de “witte” cultuur en vrijetijdsbesteding écht wil behouden, moet je de immigratie stoppen en remigratie bevorderen. Misschien is er wel een politieke partij die dat wil en moet je stoppen met stemmen op D66 en Pro.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:54:51 #62
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221627341
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat stel je hier concreet voor?
Aantrekkelijk zijn voor potentiële leden kan op vele manieren. Culturele en culinaire verbreding is een optie zoals in het artikel staat. Of werven in andere wijken bijvoorbeeld. Paar gratis proeflessen aanbieden ter introductie.

Wat ook kan is witte mensen eruit pesten of altijd in de lagere teams zetten, bittergarnituur van het menu halen, alcohol verbieden, de hele dag kawina of FunXArab opzetten, een waterpijpzone ipv rookhol. Gescheiden sport, kleedkamers en bargedeelten. Geheel bedekkende sportkleding.

Zoiets?
pi_221627344
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:48 schreef DobbyDobby het volgende:
Dit land..... :')
Hockey is altijd een sport voor kakkers geweest. Die zijn nou eenmaal vaak wit.
Dat niet alleen, veel migranten komen uit landen waar hockey simpelweg geen ding is.
pi_221627347
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat niet alleen, veel migranten komen uit landen waar hockey simpelweg geen ding is.
Nee, het is ook een enorme C sport. Ook onder witte Nederlanders, dus echt gejank om niks van deze man.

Whats next, gaan janken om korfbal?
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:56:26 #65
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_221627350
quote:

[..]

Daar leest helemaal niemand overheen maar dat is buhne politiek. Bij de hockeybond zitten ook genoeg woke figuren die dit nodig vinden. Kijk wat er van het Ned voetbalelftal geworden is - met je diversiteit en inclusiviteit. Als de hockey datzelfde traject gaat volgen zakken die naar hetzelfde bedenkelijke niveau af!
"Hoka Hey!"
pi_221627353
quote:
12s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:54 schreef Koekoekmakto het volgende:

[..]
Aantrekkelijk zijn voor potentiële leden kan op vele manieren. Culturele en culinaire verbreding is een optie zoals in het artikel staat. Of werven in andere wijken bijvoorbeeld. Paar gratis proeflessen aanbieden ter introductie.

Wat ook kan is witte mensen eruit pesten of in altijd in de lagere teams zetten, bittergarnituur van het menu halen, alcohol verbieden, de hele dag kawina of FunXArab opzetten, een waterpijpzone ipv rookhol. Gescheiden sport, kleedkamers en bargedeelten. Geheel bedekkende sportkleding.

Zoiets?
Waarom is het überhaupt noodzakelijk dat niet-blanke mensen hockey gaan spelen?

Of beter gezegd: wat zou hen daar nu tegen in houden? Zijn er bepaalde doelbewuste barrières die mensen eruit te houden of zijn er gewoon andere logische verklaringen (cultureel bijvoorbeeld) die helemaal niets te maken hebben met discriminatie?
pi_221627355
quote:
Tja, als mensen van niet-westerse afkomst überhaupt niet geinteresseerd zijn in een sport als hockey, dan gaan een stel C garnituur rappers en wat halal broodjes echt het verschil niet maken...
"Common sense is not so common" --Voltaire
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:57:26 #68
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221627362
quote:

[..]

Hoho. Mijn 1e post ging hierover
pi_221627368
Gelukkig is er nog een witte sport waar mijn kinderen heen kunnen. Ik wil ze in een goed milieu op laten groeien. Alle andere teamsporten zijn verpest door halven die hun boxer aan houden bij het douchen.
pi_221627383
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:53 schreef Kottnauer het volgende:
Ze willen het hockey redden
Redden van wat precies? Van 'te blank' zijn?

Niets kan te Blank zijn.
pi_221627388
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:57 schreef Jahr00n het volgende:
door halven die hun boxer aan houden bij het douchen.
Daarom individueel douchen.
pi_221627422
Je kan mensen slecht 200 uur hockey als taakstraf geven.
pi_221627454
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:58 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Redden van wat precies? Van 'te blank' zijn?

Niets kan te Blank zijn.
Redden van geleidelijk ledenverlies (en uiteindelijk opheffing).

quote:
Als we niets doen, wordt de vijver om uit te vissen qua leden en sportief talent veel kleiner
Zo zien zij dat dus. Hun vijver is op dit moment wit. En zij willen dat niet-witte mensen ook in hun vijver komen. Maar die niet-witte mensen hebben daar geen zin in. Die hebben hun eigen vijvers.
pi_221627468
quote:

[..]
[..]

Doet me ook denken aan dat jaren geleden bossen ook te blank waren; niet-westerlingen zagen geen reden om bossen in te trekken als er niks te vreten viel, dus werden er her en der bossen aangelegd met notenbomen, fruitstruiken en weet ik wat voor shit nog meer om de met extra pigment gezegende medemens meer de natuur in te krijgen.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:07:30 #75
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221627476
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waarom is het überhaupt noodzakelijk dat niet-blanke mensen hockey gaan spelen?

Of beter gezegd: wat zou hen daar nu tegen in houden? Zijn er bepaalde doelbewuste barrières die mensen eruit te houden of zijn er gewoon andere logische verklaringen (cultureel bijvoorbeeld) die helemaal niets te maken hebben met discriminatie?
Het is niet noodzakelijk. Maar de sportbonden en sportclubs zijn bang voor de krimpende ledentallen. Doelbewuste barrières geloof ik niet zo. Eerder een historische clubcultuur waar je bij wilt horen (of niet).

Denk ook niet dat alle sportbonden aansluiting gaan vinden in de toekomst. Jammer dan.
pi_221627487
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:07 schreef ToT het volgende:

[..]
Doet me ook denken aan dat jaren geleden bossen ook te blank waren; niet-westerlingen zagen geen reden om bossen in te trekken als er niks te vreten viel, dus werden er her en der bossen aangelegd met notenbomen, fruitstruiken en weet ik wat voor shit nog meer om de met extra pigment gezegende medemens meer de natuur in te krijgen.
En dat zet dan gelijk de ondergang van dat natuurgebied in gang.
pi_221627489
Bij de NOS is anti-blank racisme inmiddels genormaliseerd.
pi_221627495
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:29 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
In woke kringen is er met elke groep die volledig of nagenoeg blank is, iets mis. Want dat is een bewijs dat er mensen zijn uitgesloten, zo denkt men dan.
Klassieke muziek te wit?
Vul de concerthallen met mensen die met een stok op een holle boomstam zitten te rammen! ^O^
pi_221627498
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:07 schreef ToT het volgende:

[..]
Ah, het smulbos!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Smulbos
pi_221627524
quote:
Zeker als je weet dat in 2050 bijvoorbeeld 30 tot 40 procent van de Nederlandse bevolking van niet-westerse afkomst is.
De NOS bevestigt overigens zelf even lowkey dat er vervangingsmigratie gaande is.
pi_221627533
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:08 schreef PurifieR het volgende:

[..]
En dat zet dan gelijk de ondergang van dat natuurgebied in gang.
Echt wel; boomboxen in natuurgebieden, met fatbikes over de wandelpaden racen, overal afval enz.
pi_221627537
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:11 schreef RotatoR het volgende:

[..]
De NOS bevestigt overigens zelf even lowkey dat er vervangingsmigratie gaande is.
Dat ziet toch iedereen. Alleen een blinde kan het nog ontkennen.
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:13:51 #83
182233 thedeedster
pi_221627542
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:08 schreef RotatoR het volgende:
Bij de NOS is anti-blank racisme inmiddels genormaliseerd.
Geen idee eigenlijk. Ik vermijd die NOS zoveel mogelijk. Alleen de sport.
pi_221627544
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:13 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
En Tim Hofman.
pi_221627545
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:11 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Echt he, en de blanken moeten gemarginaliseerd worden; over enkele decennia zijn we in de minderheid en worden we meer en meer gedemoniseerd.
pi_221627548
quote:

[..]
Ja ho ho! Het is racistisch dit te realiseren he! Braafjes je kop in het zand blijven steken zoals het een nette burger betaamt!
pi_221627549
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:13 schreef ToT het volgende:

[..]
Echt he, en de blanken moeten gemarginaliseerd worden; over enkele decennia zijn we in de minderheid en worden we meer en meer gedemoniseerd.
Dat is de droom van de progressievo's want dan bestaat racisme niet meer.
pi_221627560
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:14 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Dat is de droom van de progressievo's want dan bestaat racisme niet meer.
Wel eens met Afrikanen gepraat? De lichtere en donkere Afrikanen kijken enorm op elkaar neer.
pi_221627569
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:13 schreef ToT het volgende:

[..]
Tja, in de bekende kringen is men nu eenmaal van de overtuiging dat het Westen 'schuldig' is aan de onderdrukking en uitbuiting van de rest van de wereld, en dus daarmee ook blanke mensen. De enige manier hoe je dat goed kan maken is de Westerse cultuur veranderen (lees: wegvagen over tijd) en de samenlevingen hier minder blank maken.
pi_221627570
Maar de "Weg met ons"-mentaliteit wordt idd steeds extremer.
pi_221627571
quote:
"Common sense is not so common" --Voltaire
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:16:39 #92
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_221627577
De muizen in mijn huis zeggen tegen mijn kat dat het huishouden een probleem heeft in de toekomst als er niet heel snel rottweilers binnen worden gelaten.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_221627578
Lekker belangrijk.
pi_221627583
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:15 schreef ToT het volgende:

[..]
Wel eens met Afrikanen gepraat? De lichtere en donkere Afrikanen kijken enorm op elkaar neer.
Dat telt niet. Racisme is er alleen van blank naar niet blank aldus woke-isten, andersom is niet hetzelfde.
pi_221627596
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:50 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Bedankt maar ik bedoel de reguliere NPO.
Ow dat waar we allemaal voor betalen bedoel je?
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:19:37 #96
182233 thedeedster
pi_221627610
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 12:15 schreef ToT het volgende:

[..]
Zal ook wel weer onze schuld zijn…
  zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:19:51 #97
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221627613
Keti Koti is wat mij betreft te zwart.
pi_221627615
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:29 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Moet je nagaan als je bij een aantal van deze berichten zwart en wit omdraait:

Hoe wordt de werkplek minder zwart?
Diversiteit op de Spelen: TeamNIGERIA is nog veel te zwart
De gemiddelde kantoormedewerker in Nigeria is nog altijd zwart. Hoe kan dat toch?
Hoe maken we de wereld van de hiphopmuziek minder zwart?
Weinig diversiteit: Detroit schrikbarend zwart

Dan is het land te klein.

Die zogenaamde linkse gutmenschen die dit soort berichten plaatsen of het goedkeuren, zijn zelf de grootste, smerigste racisten die er bestaan.
pi_221627630
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk ook wel zo, net als met wielrennen.
pi_221627649
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2026 11:25 schreef ToT het volgende:

[..]
Niks mis met een sport elitair te houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')