Who Dares Wins was een van mijn favorieten.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 15:53 schreef vul_maar_in het volgende:
WHo dares wins, burning rubber...the great gianna sisters ( die spin bweeeugh!)
Sorry ik had gescand maar zag niks actiefs en het was even nodig voor de sfeer :pquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 15:56 schreef HeatWave het volgende:
Alweer? Ok, kan eigenlijk ook niet vaak genoeg.
Ik heb het meeste nog staan hier, nou ja, sommigen niet helemaal mijn eigen machine uit die tijd, maar da's geneuzel.
MSX2, C64, Amiga 500, Atari 1040ST, ZX81, Atari 2600 ook maar voor de vorm en nog een zooi vage meuk.
Leuk voor de heb. Maar als ik eerlijk ben doe ik er niet zo veel meer mee, heb wel voor de meeste een moderne oplossing voor games, Goteks etc.
Blue Max (moest het ook opzoeken want ik kon niet op de naam komen)quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:02 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dat was zon moeilijk spel. air raider oid?
oh ja ik ben in de war met Airborne ranger op de pc lolquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:03 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Blue Max (moest het ook opzoeken want ik kon niet op de naam komen)
Ik zag het achteraf net in het topic jaquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:01 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Sorry ik had gescand maar zag niks actiefs en het was even nodig voor de sfeer :p
Daarom is het ook een memberberry topicquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:05 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik zag het achteraf net in het topic ja.
Het blijft leuk om terug te zien hoor, maar ik heb eigenlijk vrijwel nooit echt de behoefte om nog iets te spelen uit die tijd.
Oudste games die nog recent genoeg zijn voor mij zijn denk ik Monkey Island of Loom, die heb ik op de Amiga gespeeld. Daarvoor nog wel wat oudere adventures gespeeld maar bij deze klikte het genre pas echt voor mij.
Bruhquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:13 schreef -Sigaartje het volgende:
Bij de bundels horen ook diskette-images die ik aan het samenstellen ben. Dus spellen en programma's. Ook dat is een karwei. Ik heb alle diskettes van alle uitgaven van Compute! en Compute!'s Gazette. Het werk is dat die van Compute! op 1571-images staan en het moet allemaal naar 1540. En ik moet al die spellen testen. Op zich geen straf, maar soms wel een uitdaging.
Verder programmeer ik veel Basic op de VIC-20. De 64 laat ik in de kast, want daar ben ik heel erg zuinig op, alles werkt nog. Een klein huzarenstukje was een systeem dat de wedstrijden en standen bijhield van het EK voetbal van twee jaar geleden. Om de data allemaal passend te maken in de 3.8K moest ik gaan werken op byte-niveau in een stuk afgeschermd geheugen. Dat ging dus allemaal met POKEs en PEEKs, en sequentiële bestanden. Was een hersenkrakertje en uitzoekwerk hoe de VIC-20 omging met geheugenruimte.
Bedoel je Aztec Challenge? Met dat aparte muziekje op de achtergrond?quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:07 schreef vul_maar_in het volgende:
MSX(2): Yie-ar Kungfu, Xenon... spelunker frogger, arctic adventure 2 (met die pinguin) Parodius....
iemand Aztec adventures gespeeld op de C64? Ik heb me altijd afgevraagd of je ooit de pyramide kon halen en blijkbaar kon dat.
Ja met dat speerhoppen en duiken in level 1quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:14 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Bedoel je Aztec Challenge? Met dat aparte muziekje op de achtergrond?
True, en ik heb ook wel nostalgie hoor, vooral naar Konami games uit die tijd voor de MSX(2). Metal Gear was echt een evolutie in game play voor die tijd.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:06 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Daarom is het ook een memberberry topic
Nope ik was er vroeg bij.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:15 schreef HeatWave het volgende:
[..]
True, en ik heb ook wel nostalgie hoor, vooral naar Konami games uit die tijd voor de MSX(2). Metal Gear was echt een evolutie in game play voor die tijd.
Maar echt heel erg into gaming kwam pas later voor mij als ik eerlijk ben, met de komst van een PC.
Ja, ik op zich ook, maar was meer omdat ik "computers" interessant vond. Ik ben begonnen met een Philips VideoPac, daarna toch maar een Atari 2600, toen een MSX 1, 2, Amiga en daarna PC.quote:
Ben met het bitneuken en machinetaal programmeren begonnen met de VIC-20, omdat het vrij overzichtelijk is met 3583 bytes free, nog geen sprites en geen SID-chips. Was even uitzoeken hoe te beginnen: ik wilde machinetaalprogramma's zoals dat eruit ziet bij Commodore 64-spelletjes: met één basic-line 0 SYS <adres> en dat je met LOAD dit in één keer kon laden. Dat is gelukt. Niet zo heel moeilijk, als je maar weet hoe. Wel precies werkje, je moet de BASIC-line eerst tikken en dan in de machinetaalmonitor op zoek gaan naar drie bytes met 00, dat is het einde van de line en daarachter kun je het machinetaalprogramma maken. Het adres in de BASIC-line is dan de eerste instructie. Een rekenmachine die kan omrekenen HEX-DEC is wel zo handig. Ook omrekenen naar het binaire stelsel is handig, omdat je vaak met bits zit te werken.quote:
Ja die, leuk spel! Verslavend, met dat muziekje dat verandert in pok pok pok op de achtergrond. Nee ik heb de pyramide nooit gehaald, maar het was begin jaren 80 dat ik dit heb gespeeld. Ik was enorm fan van Motor Mania, Jumpman en Lode Runner en nog wat meer. Ik heb zelf ook tekstadventures geschreven op de 64 in die tijd, maar ik heb alleen de papieren listings nog ergens.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:14 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ja met dat speerhoppen en duiken in level 1
Er waren dus andere levels met andere mechanics he. Zoek de longplay maar eens op. (ik zag em altijd wel iets groter worden dus logischerwijs was er een eind maar was zo moeilijk haha)quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:22 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ja die, leuk spel! Verslavend, met dat muziekje dat verandert in pok pok pok op de achtergrond. Nee ik heb de pyramide nooit gehaald, maar het was begin jaren 80 dat ik dit heb gespeeld. Ik was enorm fan van Motor Mania, Jumpman en Lode Runner en nog wat meer. Ik heb zelf ook tekstadventures geschreven op de 64 in die tijd, maar ik heb alleen de papieren listings nog ergens.
Ik werkte destijds als mainframe-programmeur (Cobol, Pascal, Fortran, databases etc.) en mijn collega's en ik zaten 's avonds thuis altijd te buffelen achter de Commodore 64. En we verzamelden samen gekraakte spellen (1103), ik had een enorme verzameling aan bandjes en floppy's. Ik mis die tijd heel erg. Ik ga nu de Commodore 64 ook weer oppakken. Ik ga ook alvast alle Commodore-64-artikelen bij elkaar harken en categoriseren van Compute!'s Gazette.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:23 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Er waren dus andere levels met andere mechanics he. Zoek de longplay maar eens op. (ik zag em altijd wel iets groter worden dus logischerwijs was er een eind maar was zo moeilijk haha)
Schoolnetwerkje hacken en een leuke splashscreen distribueren in het lokaal.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:27 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik werkte destijds als mainframe-programmeur (Cobol, Pascal, Fortran, databases etc.) en mijn collega's en ik zaten 's avonds thuis altijd te buffelen achter de Commodore 64. En we verzamelden samen gekraakte spellen (1103), ik had een enorme verzameling aan bandjes en floppy's. Ik mis die tijd heel erg. Ik ga nu de Commodore 64 ook weer oppakken. Ik ga ook alvast alle Commodore-64-artikelen bij elkaar harken en categoriseren van Compute!'s Gazette.
Oh, je zat nog op school. De Commodore 64 was net uit toen ik op de programmeursschool kwam na mijn beroepsopleiding. Ik weet nog dat ik hem kocht voor 1.100 gulden. Geknoopt achter mijn zwart-wit-tv en mijn eerste bandje was Frogger. Dat deuntje zit nog steeds in mijn hoofd. Maanden later de 1541-diskdrive gekocht, ook voor 1.100 gulden. In die tijd kwamen zelfs mensen kijken, was erg apart. Ook voelde het als een soort astronaut als je in de klas zat om opgeleid te worden voor mainframeprogrammeur (Honeywell Bull en IBM) en af toe naar IBM moest voor opleiding. Mooie tijd.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:28 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Schoolnetwerkje hacken en een leuke splashscreen distribueren in het lokaal.
Ja, daar zijn ook wel goeie Youtubekanalen voor.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:31 schreef -Sigaartje het volgende:
Atari 2600 - Pitfall spelen op de emulator (waarin je ook de 2600 kunt programmeren. Als je echt pijn wilt lijden, moet je dat gaan doen, ik ben het van plan ooit te doen, je moet zelfs rekening houden met de tv-techniek). Van Pitfall heb ik op internet de hele kaart gevonden van alle schermen en heb me verdiept hoe het is gelukt om dit in zo'n klein geheugen te krijgen. De programmeur heeft het uitgelegd in een artikel, werkelijk geniaal!
Als een emulator je nu ook eens terugbracht naar je oude kamer met je beste vriend naast je... is dat geen VR/AI idee?quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:36 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, daar zijn ook wel goeie Youtubekanalen voor.
Ik vind het boeiend om te zien etc, maar ik heb er echt totaal niet meer het geduld voor inmiddels. Dan ben je dagen, weken bezig en als het allemaal werkt heb je eigenlijk nog niets waar je tegenwoordig iets mee kan.
Uiteraard geen kritiek hoor, het is een mooie hobby natuurlijk.
Er is ook een Youtube-kanaal daar zit een Amerikaans meisje oude "gestorven" computers uit die tijd weer tot leven te wekken en te repareren. Boeiend, heel boeiend om te zien hoe ze dat doet.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:36 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, daar zijn ook wel goeie Youtubekanalen voor.
Ik vind het boeiend om te zien etc, maar ik heb er echt totaal niet meer het geduld voor inmiddels. Dan ben je dagen, weken bezig en als het allemaal werkt heb je eigenlijk nog niets waar je tegenwoordig iets mee kan.
Uiteraard geen kritiek hoor, het is een mooie hobby natuurlijk.
VR is ook niet helemaal mijn dingquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:37 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Als een emulator je nu ook eens terugbracht naar je oude kamer met je beste vriend naast je... is dat geen VR/AI idee?
Mijn neef had een fucking colecovision als in toen ze nieuw waren. ik weet nog steeds dat ik zaxxon heb gezien. Ik was denk ik 8quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:37 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Er is ook een Youtube-kanaal daar zit een Amerikaans meisje oude "gestorven" computers uit die tijd weer tot leven te wekken en te repareren. Boeiend, heel boeiend om te zien hoe ze dat doet.
Wel eens voorbij zien komen geloof ik, wel ok maar ook niet echt heel diepgaand. Dat het een chick is helpt wel voor de views natuurlijkquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:37 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Er is ook een Youtube-kanaal daar zit een Amerikaans meisje oude "gestorven" computers uit die tijd weer tot leven te wekken en te repareren. Boeiend, heel boeiend om te zien hoe ze dat doet.
zoveel heerlijke retro kanalen. met name die nederlander https://www.youtube.com/@strafefoxquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:41 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Wel eens voorbij zien komen geloof ik, wel ok maar ook niet echt heel diepgaand. Dat het een chick is helpt wel voor de views natuurlijk.
Gasten als the 8 bit guy etc doen ook veel van dat soort dingen, maar er zijn er echt honderden.
Ik kijk nooit en dan ook nooit naar Nederlandse kanalenquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:51 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
zoveel heerlijke retro kanalen. met name die nederlander https://www.youtube.com/@:strafefox
Vroeger moest je spellen kopen of geluk hebben dat ze in het kraak-circuit waren. Nu staat alles op internet, gratis te downloaden voor emulators. Het volledige spelletjesrepertoire van de Atari 2600 en de Commodore 64 staan erop, je kunt het zo gek niet bedenken. De Commodore 64-spellen zijn zelfs op de echte Commodore te laden, met een geheugenkaart-ding die aan te sluiten is op de PC èn op de Commodore. Techniek staat voor niets! Nu ben ik weer voorzichtig gaan verzamelen, maar zal nog wel even een externe harddisk erbij kopen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:51 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
zoveel heerlijke retro kanalen. met name die nederlander https://www.youtube.com/@:strafefox
Is in het engels maat (meestal gast spreker uit de retro community) Jeroen is echt goud.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 16:54 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik kijk nooit en dan ook nooit naar Nederlandse kanalen.
Rare afwijking, I know..
Maar het hoeft ook allemaal niet per se diepgaand te zijn, LGR is ook een favoriet van me.
Ja, dat is vaak het probleemquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 17:22 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Is in het engels maat (meestal gast spreker uit de retro community) Jeroen is echt goud.
Wees gerust dat zag hij zelf ook in. zijn echt goede vids man.quote:Op dinsdag 18 augustus 2026 17:27 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, dat is vaak het probleem. Ik krijg echt jeuk van dat overduidelijk, nooit te verbergen blijkbaar, Nederlandse accent
.
En ja, dat is iets persoonlijks, want ik kijk wel naar Roemenen of ElectroBoom etc.
Gaat erg offtopic nu, maar zal een trauma zijn van vakanties, echt horror als je ergens bent en je hoort opeens, HEY Nederlanders, GESELLIG!.
Kuil grabenquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 17:27 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, dat is vaak het probleem. Ik krijg echt jeuk van dat overduidelijk, nooit te verbergen blijkbaar, Nederlandse accent
.
En ja, dat is iets persoonlijks, want ik kijk wel naar Roemenen of ElectroBoom etc.
Gaat erg offtopic nu, maar zal een trauma zijn van vakanties, echt horror als je ergens bent en je hoort opeens, HEY Nederlanders, GESELLIG!.
Big Macsquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 17:31 schreef nelaeryn het volgende:
Leuk stukje nostalgie. Heb nog wel ergens een ZX Spectrum liggen en een Intellivision. Had ook een C=64. Later opgevolgd door de Amiga, daar heb ik zo'n beetje alle modellen gehad (behalve de 600 en 4000T). Ook een Atari ST indertijd voor Cubase. Verder nog wat niche UNIX werkstations, een SunSparc en twee DEC Alpha's. Verder de nodige PC's en Macs.
Ik geloof je hoor, maar er is zo enorm veel te vinden op YT, ik hoef en kan niet alles te zienquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 17:30 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Wees gerust dat zag hij zelf ook in. zijn echt goede vids man.
Dat spel hebben we vroeger suf gespeeldquote:Op dinsdag 18 augustus 2026 17:21 schreef -Sigaartje het volgende:
Vroeger moest je spellen kopen of geluk hebben
Pitfall! op de Atari 2600-emulator. Geweldig! Met pijltjestoetsen en spatiebalk sturen, werkt perfect!
[ afbeelding ]
Heb ik, Mac Pro'squote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |