https://www.nu.nl/binnenl(...)-grijpt-niet-in.htmlquote:In Nederland worden fors te weinig kinderen geboren. Frankrijk heeft dat probleem ook en stuurde een brief naar twintigers met de oproep: "Krijg een baby". Experts vinden dat Nederland ook iets moet doen. "Een kinderwens zou niet alleen voor de 'elite' moeten zijn."
...
Echt, zonder het artikel te lezen weet je al dat Latten weer mag opdraven. En jawel!quote:Experts vinden dat Nederland ook iets moet doen.
Omdat mensen niet vooruit kan komen. Doordat overheid ons allemaal dwingen aan de werk zetten. Zo hebben we geen ruimte meer voor zichzelf of eigen kroost.quote:Op maandag 17 augustus 2026 17:47 schreef Perrin het volgende:
We klagen dat westerse samenlevingen te weinig kinderen krijgen, terwijl we wonen, kinderopvang, zorg, onderwijs en zelfs de basis van het dagelijks leven steeds duurder maken.
Vervolgens doen we alsof de demografische gevolgen een mysterie zijn.
Waarom klagen over het resultaat als we weigeren de omstandigheden te veranderen die het veroorzaken?
Mensen reageren op de samenleving die we bouwen.
@Wereldgozer heeft de notitie gemist dat het in dit geval met een vrouw dient te zijn.quote:Op maandag 17 augustus 2026 17:43 schreef Haags het volgende:
Neuken voor volk en vaderland@:Wereldgozer
Jep, werk met asielzoekers hier. Zitten met van alles in de knoop dus help ze op weg om in Nederland een leven op te bouwen. Dat gaat daar toch wat gemakkelijkerquote:Op maandag 17 augustus 2026 17:53 schreef Joppiez het volgende:
[..]
En zo is het maar net.
Zelf zit je ergens in Oost Europa toch? Of was dat een andere user?
Ook lastig vanuit Bulgarije?quote:
Ik eet van meerdere walletjes, durf niet te zeggen in welk land ik het meest vertoefquote:Op maandag 17 augustus 2026 17:57 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ook lastig vanuit Bulgarije?
rij je ook in zo’n kar rond als zo’n travelerquote:Op maandag 17 augustus 2026 17:58 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik eet van meerdere walletjes, durf niet te zeggen in welk land ik het meest vertoef
Dat denk ieder land dus momenteel.quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:03 schreef Nagelslak het volgende:
Wie wil er nou kinderen in zo’n kutland
In een kar zittenquote:Op maandag 17 augustus 2026 17:59 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
rij je ook in zo’n kar rond als zo’n traveler
lol dat is op zich wel gaafquote:
Als dit land niet twintig jaar lang asielmigratie koploper van de wereld was geweest dan had het geboortecijfer waarschijnlijk een stuk hoger gelegen. Meeste stelletjes willen eerst wat kapitaal opbouwen alvorens aan kinderen te beginnen, je wil immers niet dat je kroost terechtkomt tussen de kanslozen en mohamedanen erens in een achterstandswijk. Dat boomers krampachtig op hun erfenis blijven zitten helpt ook niet.quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:08 schreef Kottnauer het volgende:
Migratie is een tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant zorgt het voor bevolkingsgroei. Aan de andere kant wordt het voor de autochtone bevolking steeds minder aantrekkelijk om kinderen te nemen, zoals TS terecht vaststelt. Nederland verpaupert en criminaliseert waar je bij staat.
Dat lijkt me een goed plan...........voor 40 jaar geledenquote:Op maandag 17 augustus 2026 17:42 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Begin a.u.b. met integreren, spreek fatsoenlijk de taal en haal (of jullie kinderen) geen bullshit uit.
Jij zelf ook niet als je 20-35 bent tegenwoordig. Dus waar kun je die koters instoppen?quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:10 schreef Jahr00n het volgende:
Je kind maakt geen enkele kans op een woonruimte als je zelf al een plek hebt om te wonen.
Klaar nu, eerst volk terug. Kost veel te veel, zo niet alles.quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:20 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dat lijkt me een goed plan...........voor 40 jaar geleden
Same. Niet vanwege financiële redenen of wat dan ook. Ik wil gewoon geen kinderen in mijn leven. Ik hou van mijn vrijheidquote:
Dat denk ik ook, al ligt het volgens mij genuanceerder. Ik ken best wat stellen zonder kinderwens; meestal lijkt het een combinatie van intrinsieke motivatie (ze willen simpelweg geen kinderen, vanwege hun vrijheid, ongeacht de economie) en extrinsieke factoren zoals onzekerheid, de woningmarkt en kosten.quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:18 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Als dit land niet twintig jaar lang asielmigratie koploper van de wereld was geweest dan had het geboortecijfer waarschijnlijk een stuk hoger gelegen. Meeste stelletjes willen eerst wat kapitaal opbouwen alvorens aan kinderen te beginnen, je wil immers niet dat je kroost terechtkomt tussen de kanslozen en mohamedanen erens in een achterstandswijk. Dat boomers krampachtig op hun erfenis blijven zitten helpt ook niet.
Je bedoelt het pensioen en geld waar ze hun hele leven voor hebben gewerkt, hun huis waar ze al hun hele leven in wonen?quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:18 schreef Cruzinats het volgende:
Dat boomers krampachtig op hun erfenis blijven zitten helpt ook niet.
Ik doel eerder op overwaarde.quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:24 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Je bedoelt het pensioen en geld waar ze hun hele leven voor hebben gewerkt, hun huis waar ze al hun hele leven in wonen?
Goh, wat gek dat ze dat niet gaan weggeven. Gelijk hebben ze.
Hoeft niet idd, maar veel van de problematiek verantwoordelijk voor het lage geboortecijfer is te wijten aan decennialang boomerpolitiek.quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:26 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ook dat hoeven ze niet weg te geven.
Tot 40 jaar geleden werden allochtonen zelfs gesubsidieerd voor les in de taal van hun ouders en grootouders. Met het idee dat ze dan sneller konden terugkeren. Een naïeve gedachte. Daarom zijn er hier Turken en Marokkanen die hier al 50 jaar wonen en nog steeds de Nederlandse taal niet beheersen. En dat zal in de toekomst alleen maar erger worden. Zowel zakelijk als privé ontmoet ik steeds vaker immigranten die niet alleen de Nederlandse taal niet kúnnen spreken, maar dat ook niet wíllen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:20 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dat lijkt me een goed plan...........voor 40 jaar geleden
Ook dát is een groot probleem. We hebben een samenleving gebouwd waarin vrijwel alles draait om individueel comfort, onmiddellijke bevrediging en maximale keuzevrijheid.quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:36 schreef LXIV het volgende:
Was gisteren bij de AH in Tilburg (Noord) Extreem druk. Nauwelijks nog Nederlanders. Het is zó snel gegaan..
Toch wil ik 'de schuld' van het lage geboortecijfer niet bij de overheid leggen, want het is 90% een eigen keuze. Als mensen zonder werk, opleiding, de taal spreken etc. het al aandurven hier 5 kinderen te krijgen moet dat voor een autochtone Nederlander toch een peulenschilletje zijn... Maar ik zie het aan mijn eigen vrienden. Die hebben 25 jaar geleden al huizen kunnen kopen, verdienen met hun parner gemakkelijk 150K op jaarbasis, toch vaak geen kinderen. Had pas een etentje met 7, had ik mijn eentje meer kinderen verwekt (4) dan de rest samen!
Deze mensen kiezen voor een volwassen leven in de easy-modus. Alle vrijheid voor vakanties, festivals, uitgaan, et cetera. En ook alle geld natuurlijk. Als je kinderloos samen fulltime kunt blijven werken, een appartement kunt kopen, nooit oppas hoeft te regelen, dan reis je de hele wereld af en nooit gedoe of zo. Dat is een keuze die heel veel mensen maken, heeft niet direct ermee te maken dat de overheid woningen voor jonge Nederlandse paren aan immigranten geeft.
Van mij had de overheid best wel wat meer mogen betalen voor kinderen. Het is immers de volgende generatie en de voortzetting van het land. Wat dat betreft is de Nederlandse regering erg karig.quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ook dát is een groot probleem. We hebben een samenleving gebouwd waarin vrijwel alles draait om individueel comfort, onmiddellijke bevrediging en maximale keuzevrijheid. Plichten, offers, verantwoordelijkheid en langetermijndoelen zijn achter de coulissen verdwenen.
Een samenleving van egocentrische consumenten: zoveel mogelijk vrijheid, zo weinig mogelijk verplichtingen en de rekening graag bij de volgende generatie.
Wat is Nederland nog anders dan een groep consumenten die toevallig dezelfde taal spreekt?quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:37 schreef LXIV het volgende:
Maar het is wel voorbij met Nederland zoals we het gekend hebben en het is heel naief om te denken dat Nederland hefzelfde blijft maar dan met een ander kleurtje.
Daar kun je natuurlijk wat van vinden, maar gelukkig staat het iedereen vrij om die keuze te maken. Dat geldt ook voor jou. Ik ken bovendien geen enkel stel dat kinderen krijgt met het idee: “Dat doen we voor de maatschappij” of “ik wil hard mode”. Mensen krijgen kinderen omdat ze dat zelf willen, en mensen krijgen (deels) géén kinderen om dezelfde reden. Dat jij kinderloosheid vervolgens als “kiezen voor easy mode” framet, is vooral jouw persoonlijke waardeoordeel.quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:36 schreef LXIV het volgende:
Was gisteren bij de AH in Tilburg (Noord) Extreem druk. Nauwelijks nog Nederlanders. Het is zó snel gegaan..
Toch wil ik 'de schuld' van het lage geboortecijfer niet bij de overheid leggen, want het is 90% een eigen keuze. Als mensen zonder werk, opleiding, de taal spreken etc. het al aandurven hier 5 kinderen te krijgen moet dat voor een autochtone Nederlander toch een peulenschilletje zijn... Maar ik zie het aan mijn eigen vrienden. Die hebben 25 jaar geleden al huizen kunnen kopen, verdienen met hun parner gemakkelijk 150K op jaarbasis, toch vaak geen kinderen. Had pas een etentje met 7, had ik mijn eentje meer kinderen verwekt (4) dan de rest samen!
Deze mensen kiezen voor een volwassen leven in de easy-modus. Alle vrijheid voor vakanties, festivals, uitgaan, et cetera. En ook alle geld natuurlijk. Als je kinderloos samen fulltime kunt blijven werken, een appartement kunt kopen, nooit oppas hoeft te regelen, dan reis je de hele wereld af en nooit gedoe of zo. Dat is een keuze die heel veel mensen maken, heeft niet direct ermee te maken dat de overheid woningen voor jonge Nederlandse paren aan immigranten geeft.
Een groep consumenten die vaak niet meer dezelfde taal spreekt? In 2015 moest je in Amsterdam in het Engels bestellen, nu ook al in Eindhoven..quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat is Nederland nog anders dan een groep consumenten die toevallig dezelfde taal spreekt?
Het is niet per se als waarde-oordeel bedoeld, eerder een constatering. Maar het is wel zo dat door deze keuze de continuiteit van de Nederlandse identiteit in gevaar komt. Je constatering dat mensen niet verplicht zijn daaraan mee te werken klopt, maar ik vind het jammer.quote:Op maandag 17 augustus 2026 18:43 schreef Justinn het volgende:
[..]
Daar kun je natuurlijk wat van vinden, maar gelukkig staat het iedereen vrij om die keuze te maken. Dat geldt ook voor jou. Ik ken bovendien geen enkel stel dat kinderen krijgt met het idee: “Dat doen we voor de maatschappij” of “ik wil hard mode”. Mensen krijgen kinderen omdat ze dat zelf willen, en mensen krijgen (deels) géén kinderen om dezelfde reden. Dat jij kinderloosheid vervolgens als “kiezen voor easy mode” framet, is vooral jouw persoonlijke waardeoordeel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |