abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221578263
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 14:53 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Moest ff zoeken naar dat topic want heb de huidige TS van die reeks op de block, maar goed stukje uit de T.

Helaas ook weer precies de hersenkronkel die ik al vermoedde om dit te rechtvaardigen :') .
:D

Die gasten sporen echt niet totaal respectloos.
pi_221578265
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 14:53 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Blijkbaar moet er ook daar eerst een dode vallen...

Gewoon geen enkele blokkade meer tolereren.
Van niemand.

Doe je dat toch, dan krijg je voor mijn part een knuppel in je nek, of pepperspray of een taser om je bakkes.
Wonderbaarlijk.

quote:
Bij de blokkades van de toegangswegen klonk een hoop getoeter van auto’s en diverse automobilisten reden over de stoep en middenberm of tegen het verkeer in om de blokkade te omzeilen. Rond 14.15 uur heeft het grootste deel van de groep zich verplaatst naar de Boslaan, waar ze net voor de tunnelbak worden tegengehouden door de politie. Daar hebben ze diverse spandoeken uitgerold.
  Moderator zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:10:24 #203
375570 crew  Cyan9
pi_221578301
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 14:55 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Wonderbaarlijk.
[..]

Hoe mooi zou het zijn dat op de snelweg rijdende boeren ook eens structureel worden tegengehouden. Of dat zowel de XR-ers en de boeren gewoon niet meer de snelweg opgaan.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221579681
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 15:10 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Hoe mooi zou het zijn dat op de snelweg rijdende boeren ook eens structureel worden tegengehouden. Of dat zowel de XR-ers en de boeren gewoon niet meer de snelweg opgaan.
Gewoon helemaal niemand op de snelweg die daar niet hoort, wat hun beweegreden ook is.
pi_221579684
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 15:10 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Dat lukt de politie niet. Vraag me niet wat de politie dan wel kan.
Wait for the ricochet.
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221579791
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 14:43 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Ik zie geen remsporen.
Er zit ook pas 25 jaar ABS op auto's :P

(Je gaat dus geen duidelijke remsporen zien)

Zou eerder AEB verwachten bij deze BMW maar waarom die niet ingegrepen zou hebben is dan de vraag.

Verder durf ik mijn rechter bal te verwedden dat de remweg van die (nieuwere) BMW korter is dan die van de (oudere) Opel (2010ish?)
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_221580231
Zag een discussie wat er bijna op neer komt dat demonstratie recht boven het illegaal op een snelweg bevinden is. Snap deze discussie niet. Je bent ergens waar je niet mag zijn dus strafbaar, dus dikke boete of je nou demonstreert of niet.
De doden lijken gevallen te zijn omdat mensen veel te hard reden en niet opgelet hebben, kan bij elke file gebeuren. Kunnen de boeren niets aan doen maar van mij mogen ze ook 1000 euro boete krijgen per persoon, dit soort dingen doe je gewoon niet.
life is like a box of chocolates
pi_221580319
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 18:46 schreef Filosoofert het volgende:

Zou eerder AEB verwachten bij deze BMW maar waarom die niet ingegrepen zou hebben is dan de vraag.

Verder durf ik mijn rechter bal te verwedden dat de remweg van die (nieuwere) BMW korter is dan die van de (oudere) Opel (2010ish?)
ABS zit er al wat langer op dan 20 jaar. In de jaren '70 uitgevonden door FIAT, in de jaren '80 zat het al standaard op alle Mercedessen en BMW's, en in de jaren 90 werd het gemeengoed.

De remmen van de BMW zullen ongetwijfeld beter zijn, alleen weegt dat Opeltje geen 2500 kilo. En hoe meer massa, hoe langer de remweg...
"Common sense is not so common" --Voltaire
pi_221580404
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 18:46 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Ok.
Ik dacht dat er altijd remsporen zijn door de banden als er hard geremd is. En ik zag ze niet. :)
  zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:58:17 #210
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221580407
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 19:48 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
ABS zit er al wat langer op dan 20 jaar. In de jaren '70 uitgevonden door FIAT, in de jaren '80 zat het al standaard op alle Mercedessen en BMW's, en in de jaren 90 werd het gemeengoed.

De remmen van de BMW zullen ongetwijfeld beter zijn, alleen weegt dat Opeltje geen 2500 kilo. En hoe meer massa, hoe langer de remweg...
Ehhhh..... Nee, nee en nee.
Voorheen Bargehassus.
pi_221580448
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 19:58 schreef SimonB. het volgende:
Ehhhh..... Nee, nee en nee.
quote:
The modern ABS system was invented in 1971 by Mario Palazzetti (known as 'Mister ABS') in the Fiat Research Center and has become standard in almost every car. The system was called Antiskid and the patent was sold to Bosch who named it ABS.[12]

Since 1987 ABS has been standard equipment on all Mercedes-Benz automobiles.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system
  zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:24:21 #212
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221580633
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 20:02 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[..]

Moderne ABS, akkoord. Maar uit hetzelfde artikel:

"A fully-mechanical system saw limited automobile use in the 1960s in the Ferguson P99 racing car, the Jensen FF, and the experimental all-wheel drive Ford Zodiac, but saw no further use; the system proved expensive and unreliable."

En al veel eerder op vliegtuigen onder andere.
Bij Mercedes dus vanaf 1987, van 1980 tot 1986 dus niet, wat de tekst wel min of meer suggereert. En BMW lees ik helemaal niet terug, maar ik heb het artikel dan ook maar vluchtig gescand.
Voorheen Bargehassus.
pi_221580668
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 20:24 schreef SimonB. het volgende:
Moderne ABS, akkoord. Maar uit hetzelfde artikel:

"A fully-mechanical system saw limited automobile use in the 1960s in the Ferguson P99 racing car, the Jensen FF, and the experimental all-wheel drive Ford Zodiac, but saw no further use; the system proved expensive and unreliable."

En al veel eerder op vliegtuigen onder andere.
Bij Mercedes dus vanaf 1987, van 1980 tot 1986 dus niet, wat de tekst wel min of meer suggereert. En BMW lees ik helemaal niet terug, maar ik heb het artikel dan ook maar vluchtig gescand.
Ja, dat klopt, het principe van ABS is al veel langer bekend. Maar we hebben het toch over de huidige vorm en hoe het in auto's wordt toegepast?

Lang niet alle merken worden genoemd inderdaad, maar ik kan me herinneren dat BMW, als grootste concurrent van Mercedes, niet kon achterblijven en al snel volgde.
pi_221580818
quote:

[..]

Das een fabel die vrachtwagenchauffeurs je graag vertellen.

Meer massa = meer wrijvingsweerstand tussen wegdek en band. Als de remmen sterk genoeg zijn, alle wielen geremd zijn en banden van op de verschillende voertuigen van gelijke kwaliteit, speelt het gewicht geen rol.

Bij moderne auto's en vrachtwagens die normaal onderhouden worden zijn de remmen sterk genoeg. Verschillen in remweg komen doordat banden van verschillende voertuigen van verschillende rubber samenstellingen zijn. En daardoor er onderling iets verschil is in de wrijvingscoëfficiënt.
pi_221581087
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 20:43 schreef Ivo1985 het volgende:
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 20:43 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Meer massa = meer wrijvingsweerstand tussen wegdek en band. Als de remmen sterk genoeg zijn, alle wielen geremd zijn en banden van op de verschillende voertuigen van gelijke kwaliteit, speelt het gewicht geen rol.

Bij moderne auto's en vrachtwagens die normaal onderhouden worden zijn de remmen sterk genoeg. Verschillen in remweg komen doordat banden van verschillende voertuigen van verschillende rubber samenstellingen zijn. En daardoor er onderling iets verschil is in de wrijvingscoëfficiënt.

Sorry, ik heb geen vrachtwagenchauffeurs in mijn vrienden- en kennissenkring ;)

Meer massa is óók meer kinetische energie, en heeft dus zeker invloed. Snelheid heeft trouwens nog veel meer invloed op de remweg. Als je snelheid verdubbelt, wordt je remweg vier keer zo lang.

Maar goed, aan de impact op de foto's te zien zat de bestuurder van de BMW gewoon niet op te letten. Die reed gewoon te veel hard en heeft te laat geremd.
  zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:24:38 #216
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_221581205
Maar waarom mag XR nou niet snelwegen bezetten beste extremistische boeren vrienden? Jullie waren het toch helemaal eens dat de boeren acties op geen enkele manier onderdeel van de oorzaak zijn? Dat de lieve boertjes hun handjes in onschuld kunnen wassen?

Volop XR demonstraties dus! Sluit maar af die snelwegen, het levert geen gevaar op
pi_221581241
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 21:24 schreef mcmlxiv het volgende:
Maar waarom mag XR nou niet snelwegen bezetten beste extremistische boeren vrienden? Jullie waren het toch helemaal eens dat de boeren acties op geen enkele manier onderdeel van de oorzaak zijn? Dat de lieve boertjes hun handjes in onschuld kunnen wassen?

Volop XR demonstraties dus! Sluit maar af die snelwegen, het levert geen gevaar op
Heb je weer iemand verzonnen om boos op te worden?
pi_221581774
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 augustus 2026 21:13 schreef nelaeryn het volgende:

[..]

Sorry, ik heb geen vrachtwagenchauffeurs in mijn vrienden- en kennissenkring ;)

Meer massa is óók meer kinetische energie, en heeft dus zeker invloed.
[/quote]

Ga je nu natuurkundige wetten ontkennen?

Meer massa bij dezelfde snelheid geeft inderdaad meer kinetische energie. Maar de maximale wrijvingsweerstand tussen banden en wegdek neemt evenredig toe. Een noodstop met maximale remkracht zal bij een hogere massa niet resulteren in een langere remweg. Althans: niet zolang de remmen voldoende kracht kunnen leveren om gebruik te kunnen maken van de maximale wrijvingskracht tussen banden en wegdek.

Wanneer een auto flink overbeladen is, kom je op het punt dat de remmen niet meer genoeg remkracht kunnen leveren om bij een noodstop nog gebruik te kunnen maken van de maximale wrijving tussen banden en wegdek.
Vrachtwagens hebben in Europa echter al zo'n 25-30 jaar voldoende krachtige remmen om ook met een TMM van 50 ton nog die maximale wrijvingskracht tussen banden en wegdek te kunnen benutten. En ze hebben op alle wielen ABS (ook op de oplegger of trailer).

Wanneer alles technisch in orde is, komen verschillen in remweg voort uit de rubber samenstelling.

Met één nuance: sportwagens maken voor het creëren van extra grip gebruik van een ontwerp van het voertuig wat zorgt voor neerwaartse luchtdruk. Daardoor kan bij hogere snelheden een sportwagen tóch een iets kortere remweg hebben dan een reguliere personenauto die ontworpen is om vooral zuinig te zijn. Extreem voorbeeld van die neerwaartse druk is een Formule 1 auto. Afhankelijk van de afstelling van de vleugels kan bij een snelheid van boven de 100-150km/u een F1 auto op zijn kop tegen het dak van een tunnel rijden. De neerwaartse druk zorgt er bij die F1 wagen dat op hogere snelheden de wrijvingskracht tussen banden en wegdek ruim twee keer zo hoog is als alleen op basis van de massa van het voertuig.
pi_221582828
Vergeet de brede sloffen niet die zo'n BMW heeft t.o.v. de fietsbandjes van zon Opel.
pi_221582831
quote:

[..]

Eind jaren 90 zie ik als 25 jaar, wilde het bewust niet overdrijven
  zondag 16 augustus 2026 @ 07:05:05 #221
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221582932
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2026 17:18 schreef maily het volgende:
Het ongeluk gebeurde in de staart van een file die was ontstaan door tractoren die naar het provinciehuis in Den Bosch reden.
Terreurboeren, bedankt hoor.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221582946
Heel zwart wit, maar als er geen boerenprotest was geweest, dan zou dit ongeluk vrijwel zeker niet zijn gebeurd.
De overheid is ook zo slap bezig, de snelweg is geen plek voor protest. Handhaaf en geef een duidelijk signaal. XR na waarschuwing van de snelweg knuppelen, en zorg dat de boeren hun trekker oorlogsmateriaal in het vervolg thuis laten bij protesten. Trekkers horen op het land te werken, en hoor je niet in te zetten als protest materiaal.
Al met al heeft alle onvrede in het land de overhand, dat is ook niet zonder reden. De lieden in Den Haag die Nederland door moeilijke tijden zouden moeten loodsen beginnen steeds meer de oorzaak te worden van de moeilijkheden. We worden in Nederland steeds meer de dupe van het falen van de overheid. Vanuit Den Haag een hoop bla bla, maar het vertrouwen in de overheid is door hun eigen toedoen slecht. We moeten maar wennen aan onrust en onvrede, want het einde is nog lang niet in zicht.
pi_221582963
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 07:24 schreef Seeburg54 het volgende:
Heel zwart wit, maar als er geen boerenprotest was geweest, dan zou dit ongeluk vrijwel zeker niet zijn gebeurd.
De overheid is ook zo slap bezig, de snelweg is geen plek voor protest. Handhaaf en geef een duidelijk signaal. XR na waarschuwing van de snelweg knuppelen, en zorg dat de boeren hun trekker oorlogsmateriaal in het vervolg thuis laten bij protesten. Trekkers horen op het land te werken, en hoor je niet in te zetten als protest materiaal.
Al met al heeft alle onvrede in het land de overhand, dat is ook niet zonder reden. De lieden in Den Haag die Nederland door moeilijke tijden zouden moeten loodsen beginnen steeds meer de oorzaak te worden van de moeilijkheden. We worden in Nederland steeds meer de dupe van het falen van de overheid. Vanuit Den Haag een hoop bla bla, maar het vertrouwen in de overheid is door hun eigen toedoen slecht. We moeten maar wennen aan onrust en onvrede, want het einde is nog lang niet in zicht.
Het is nu wachten tot iemand zijn auto dwars door een XR demonstratie rijd omdat de bestuurder genoeg heeft van dit gedoe.
life is like a box of chocolates
pi_221582977
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 07:36 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Het is nu wachten tot iemand zijn auto dwars door een XR demonstratie rijd omdat de bestuurder genoeg heeft van dit gedoe.
Het zou me inderdaad niks verbazen als er een keer iemand dwars door zo'n club XR dwazen heen stuitert.
  zondag 16 augustus 2026 @ 08:01:34 #225
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221583021
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 07:43 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Het zou me inderdaad niks verbazen als er een keer iemand dwars door zo'n club XR dwazen heen stuitert.
Het verbaast me eerlijk gezegd dat dit niet al lang is gebeurd. En die PVV-er telt niet.

Lijkt er toch flink wat beschaving te zitten bij menig automobilist.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')