abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221566272
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:42 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Dan moet je gewoon geen mensen met eventuele wensen die jij niet kan waarmaken ook niet uitnodigen vind ik.

'Wil je komen eten? Ik ga alleen geen halal vlees klaar maken'. Klinkt mij erg raar.
Naja... ik eet zelf bijna altijd vegetarisch. Heel af en toe vis
Wanneer ik bij anderen eet pas ik me gewoon aan (al ben ik mijn vrienden dankbaar als ze vega koken), want ik vind niet dat je zulke dingen kunt "opeisen". In zulke gevallen eet ik wel vlees, zonder miepen. Je bent uitgenodigd, dus wees dankbaar.
Zelf maak ik geen vlees voor mensen, want die eten bij mij dus eten wat de pot schaft.

Natuurlijk is Koosjer of Halal een religieus verhaal, maar schep je hetgeen dat je niet eet maar niet op? Om nou een pastasaus met varkensvlees te maken of zuivel met vlees te mengen is niet aardig. Alleen ik vind dat een uitdaging uit iemands religie niet iemand anders zijn uitdaging moet worden.

Misschien heb ik hier een super asociale mening in, vrees van wel. Al zijn religieuze wensen geen probleem omdat ik vega kook. En waarschijnlijk zou ik me wel aanpassen op iemands geloofsregels. Alleen ik vind niet dat je het kan "eisen" of verwachten

Klinkt een beetje tegenstrijdig: bedoel in het algemeen kun je het niet "eisen" of verwachten, maar zelf zou ik wel Halal of Koosjer of wat dan ook koken (al ken ik iemand met zoveel wensen en eisen dat ik voor diegene niet durf te koken)
pi_221566293
Als iemand vegan is, en ik nodig die persoon uit, dan hou je toch rekening met die wensen.?

Mag iemand best vlees eten aan tafel, maar je gast krijgt gewoon wat zijn wensen zijn. Denk ik dan.
Hell To The Liars
pi_221566319
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:50 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Naja... ik eet zelf bijna altijd vegetarisch. Heel af en toe vis
Wanneer ik bij anderen eet pas ik me gewoon aan (al ben ik mijn vrienden dankbaar als ze vega koken), want ik vind niet dat je zulke dingen kunt "opeisen". In zulke gevallen eet ik wel vlees, zonder miepen. Je bent uitgenodigd, dus wees dankbaar.
Zelf maak ik geen vlees voor mensen, want die eten bij mij dus eten wat de pot schaft.

Natuurlijk is Koosjer of Halal een religieus verhaal, maar schep je hetgeen dat je niet eet maar niet op? Om nou een pastasaus met varkensvlees te maken of zuivel met vlees te mengen is niet aardig. Alleen ik vind dat een uitdaging uit iemands religie niet iemand anders zijn uitdaging moet worden.

Misschien heb ik hier een super asociale mening in, vrees van wel. Al zijn religieuze wensen geen probleem omdat ik vega kook. En waarschijnlijk zou ik me wel aanpassen op iemands geloofsregels. Alleen ik vind niet dat je het kan "eisen" of verwachten

Klinkt een beetje tegenstrijdig: bedoel in het algemeen kun je het niet "eisen" of verwachten, maar zelf zou ik wel Halal of Koosjer of wat dan ook koken (al ken ik iemand met zoveel wensen en eisen dat ik voor diegene niet durf te koken)
Dat vind ik heel nobel, maar zo zie ik dat niet. Tuurlijk vind ik het leuk en fijn dat ik ergens ben uitgenodigd, maar ik ga er dan ook uit dat ze een beetje rekening houden met wat ik wel of niet kan eten. Nu ben ik zo'n beetje een levende kliko als het om eten gaat en ik eet alles wel, maar ik vind het persoonlijk netjes en gastvrij om vooraf te vragen of er nog bepaalde wensen zijn. Als je ergens wordt uitgenodigd betekent dat niet dat je dan ook maar gelijk je principes aan de kant moet zetten.
pi_221566357
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:42 schreef Ole het volgende:

[..]
OT
Ik zou dan vegetarisch koken. Of vis. Als ik degene ben die mensen uitnodig dan.
Ja dit dus. Ze zullen niets tekort komen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221566360
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:56 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Dat vind ik heel nobel, maar zo zie ik dat niet. Tuurlijk vind ik het leuk en fijn dat ik ergens ben uitgenodigd, maar ik ga er dan ook uit dat ze een beetje rekening houden met wat ik wel of niet kan eten. Nu ben ik zo'n beetje een levende kliko als het om eten gaat en ik eet alles wel, maar ik vind het persoonlijk netjes en gastvrij om vooraf te vragen of er nog bepaalde wensen zijn. Als je ergens wordt uitgenodigd betekent dat niet dat je dan ook maar gelijk je principes aan de kant moet zetten.
Dat aanpassen aan de ander doe ik ook hoor :o :Y Begrijp me niet verkeerd! Alleen tja, ik kan toch niet van anderen verwachten dat ze vegetarisch koken omdat ik principes heb?

Ik heb bijvoorbeeld vrienden die altijd als ik kom eten een groot stuk vlees op de BBQ leggen (en praktisch geen groente oid erbij), want ze dat grappig vinden. Wie ben ik dan om moeilijk te doen?

Alleen is religie misschien net weer een ander verhaal, ik vind dat een lastige vergelijking.

(en de reden dat ik voor die vriendin met veel eisen niet durf te koken is omdat het erg ingewikkeld is en ik geen fouten wil maken)
  donderdag 13 augustus 2026 @ 22:04:43 #56
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221566375
Ja, ik hou rekening met dieetwensen, parkeer mijn voorliefde voor grove teksten en gevloek en laat mensen bidden.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221566386
quote:

[..]
Dan moet je gewoon geen mensen met eventuele wensen die jij niet kan waarmaken ook niet uitnodigen vind ik.

'Wil je komen eten? Ik ga alleen geen halal vlees klaar maken'. Klinkt mij erg raar.
Tja ja, dan komen ze niet en zal ik ook niet gaan.
Het stopt niet bij halal vlees he?
Ik ben ook tegen paard, konijn of bv kreeft levend koken dus dat zal ik ook niet maken en hoeven ze niet te verwachten.
Waarom is dit zo raar?
quote:
7s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:48 schreef sigme het volgende:

[..]
Als ik het me goed herinner is alle 'normale' kip in de supermarkt 'halal genoeg' geslacht om als halal gegeten te mogen worden.
Mocht dit waar zijn, dan is het dus ook klaar met kip eten voor mij..
pi_221566406
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:03 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Dat aanpassen aan de ander doe ik ook hoor :o :Y Begrijp me niet verkeerd! Alleen tja, ik kan toch niet van anderen verwachten dat ze vegetarisch koken omdat ik principes heb?

Ik heb bijvoorbeeld vrienden die altijd als ik kom eten een groot stuk vlees op de BBQ leggen (en praktisch geen groente oid erbij), want ze dat grappig vinden. Wie ben ik dan om moeilijk te doen?

Alleen is religie misschien net weer een ander verhaal, ik vind dat een lastige vergelijking.

(en de reden dat ik voor die vriendin met veel eisen niet durf te koken is omdat het erg ingewikkeld is en ik geen fouten wil maken)
Maar uitnodigen voor een BBQ is, hmm raar eigenlijk, weer een aparte gelegenheid.

Je hebt mensen daar ga je bij eten en dan ben te gast

En bij een BBQ heb ik altijd het idee dat er verwacht wordt dat je zelf drank en wat eten meeneemt haha

Misschien omdat bij de BBQ de gastheer/ vrouw zijn BBQ en tuin ter beschikking stelt en hij bij iedere zonnestraal en WK-wedstrijd de pineut is.
Hell To The Liars
pi_221566415
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:03 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ik snap je eerste zin niet, maar excuses als ik aanvallend oid gereageerd heb. Bedoelde dat niet zo.

Maar ja, als ze jou uitnodigen horen ze jouw vegetarische wensen erbij te nemen. Ze nodigen jou uit en dat hoort bij jou.

Ik sta wel een beetje versteld van de antwoorden in dit topic moet ik zeggen :P Nederlanders en gastvrijheid... gaat dat wel samen?
pi_221566428
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

[..]
Mocht dit waar zijn, dan is het dus ook klaar met kip eten voor mij..
Nou dat is een andere discussie, albert heijn kip is niet halal.

Maar ehh..dierenwelzijn is wel een dingetje... zeker met dat oekrainse kip, waar ik toevallig wel wat vanaf weet. 🙈
Hell To The Liars
pi_221566446
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:08 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik snap je eerste zin niet, maar excuses als ik aanvallend oid gereageerd heb. Bedoelde dat niet zo.

Maar ja, als ze jou uitnodigen horen ze jouw vegetarische wensen erbij te nemen. Ze nodigen jou uit en dat hoort bij jou.

Ik sta wel een beetje versteld van de antwoorden in dit topic moet ik zeggen :P Nederlanders en gastvrijheid... gaat dat wel samen?
Nederlanders, het enige land waar ze om half zes je de deur uitkijken.

Tenzij je in Brabant woont, dat is anders..

Alle andere culturen, heb ik geleerd, maken ze altijd veel eten "want er kan altijd iemand komen aanschuiven"
Hell To The Liars
pi_221566455
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:07 schreef Droopie het volgende:

[..]
Maar uitnodigen voor een BBQ is, hmm raar eigenlijk, weer een aparte gelegenheid.

Je hebt mensen daar ga je bij eten en dan ben te gast

En bij een BBQ heb ik altijd het idee dat er verwacht wordt dat je zelf drank en wat eten meeneemt haha

Misschien omdat bij de BBQ de gastheer/ vrouw zijn BBQ en tuin ter beschikking stelt en hij bij iedere zonnestraal en WK-wedstrijd de pineut is.
Nee, ze nodige me uit voor gewoon eten, niet specifiek BBQ. Alleen die BBQ gaat vaak bij hen aan. Als ze me nou specifiek vroegen voor een BBQ-avond dan neem ik dingen mee (onder het mom van we doen het samen). Ze gebruiken hun BBQ zoals je een airfryer gebruikt bewijze van spreken

quote:

[..]

Je excuses zijn echt nergens voor nodig hoor!
Dacht alleen maak even duidelijk dat ik het van de ander niet verwacht, maar voor de ander wel doe

En met je eens. Gastvrijheid is niet voor iedereen weggelegd blijkbaar
pi_221566468
quote:

[..]

Ik ben een Belg O-)
Niemand brengt hier eten mee, BBQ's zijn volledig betaald door de gastheer.
Wij zijn super gastvrij en ik ook.
Iemand die mij kent weet dat ik zwaar principieel ben op het gebied van diersoorten.
Dus ja, je HOEFT niet te komen he?
Ik zal zeker iets lekkers maken maar niet voorbij mijn waarden.

EN ik verwacht dit ook niet van een ander, zij moeten zich niet aanpassen aan mij als ze mij uitnodigen. Al eet ik brood.. uiteindelijk ga je voor de mensen en de gezelligheid, niet voor het eten.
pi_221566481
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:10 schreef Droopie het volgende:
Nou dat is een andere discussie, albert heijn kip is niet halal.
Er staat geen halal keurmerk op, maar de standaard slachtwijze kan wel als 'halal' gekeurd worden want daar zijn geen wettelijke eisen aan. Verder is het enige verschil tussen de halal en niet-halal slachtlijn bij kippen het geloof van de slachter. Verdoving & machinaal slachten wordt bij kip als voldoende halal aangemerkt (zelfs de vergasmethode!)

Hier wel een aardig stukje erover: https://www.leidenislamblog.nl/articles/hoe-halal-is-deze-kip
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_221566484
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:13 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik ben een Belg O-)
Iemand die mij kent weet dat ik zwaar principieel ben op het gebied van diersoorten.

EN ik verwacht dit ook niet van een ander, zij moeten zich niet aanpassen aan mij als ze mij uitnodigen. Al eet ik brood.. uiteindelijk ga je voor de mensen en de gezelligheid, niet voor het eten.
_O_ Dat dus!
pi_221566487
quote:
9s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:06 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Hahaha wow dat is tyfusstoer
Ikr :7
-XOXO-
pi_221566501
quote:
7s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:14 schreef sigme het volgende:

[..]
Er staat geen halal keurmerk op, maar de standaard slachtwijze kan wel als 'halal' gekeurd worden want daar zijn geen wettelijke eisen aan. Verder is het enige verschil tussen de halal en niet-halal slachtlijn bij kippen het geloof van de slachter. Verdoving & machinaal slachten wordt bij kip als voldoende halal aangemerkt (zelfs de vergasmethode!)

Hier wel een aardig stukje erover: https://www.leidenislamblog.nl/articles/hoe-halal-is-deze-kip
Dus er is wel verdoving? Dan is het ok voor mij.
Boeit mij niet welke gelovige aan de lijn staat of naar waar de kip gericht staat.
pi_221566509
quote:

[..]

Als je iemand uitnodigt om te komen eten ben je toch niet verplicht vlees te serveren?
pi_221566566
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:16 schreef Shii het volgende:

[..]
Als je iemand uitnodigt om te komen eten ben je toch niet verplicht vlees te serveren?
Ik begrijp dit ook niet goed.
De gastheer bepaalt wat er op tafel komt. Ja natuurlijk hou je rekening met allergieën of dingen die mensen niet eten, maar je gaat toch niet vragen wat ze willen eten?
pi_221566591
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:16 schreef Shii het volgende:

[..]
Okay, akkoord.

Heb even de post terug gelezen en ik reageerde op de zin 'Als dit op voorhand duidelijk is'.

Maar je hebt gelijk, vlees hoeft niet.
pi_221566623
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:21 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
De gastheer bepaalt wat er op tafel komt. Ja natuurlijk hou je rekening met allergieën of dingen die mensen niet eten, maar je gaat toch niet vragen wat ze willen eten?
Ow, ehh, in mijn familie gaat dat altijd wel in een soort vergadering/ poldermodel hoor, met alle drama's die erbij horen.

En dat is geen cultuur ding, maar zeker niet uniek kan ik je vertellen.

En wee o wee als er gezamelijk betaald moet worden 🤣🤣
Hell To The Liars
pi_221566624
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:21 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Oh... dat vraag ik eigenlijk wel :@
Zoals mijn bestie; haar kinderen lusten bepaalde groentes niet die zij lekker vindt, dan zorg ik wel dat er zoiets op tafel komt (die kinderen eten dan niet mee he, ik ben geen feeks ;) alleen dan eet ze bijvoorbeeld spinazie zonder protesten van kinderen erbij) om maar een voorbeeld te noemen. Of ik zorg dat ik drie/vier soorten groente in de koelkast heb liggen, zodat er keus is
Anderzijds ben ik a.) niet zo zelfverzekerd, b.) pas me graag en c.) ben niet echt een keukenprinses > dus hier ben ik vast vreemd in
pi_221566638
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:13 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik ben een Belg O-)

BBQs vind ik wat anders dan iemand uitnodigen om te komen eten eerlijk gezegd. Als ik denk aan iemand uitnodigen om te komen eten denk ik aan koken.
pi_221566661
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:27 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Oh... dat vraag ik eigenlijk wel :@
Zoals mijn bestie; haar kinderen lusten bepaalde groentes niet die zij lekker vindt, dan zorg ik wel dat er zoiets op tafel komt (die kinderen eten dan niet mee he, ik ben geen feeks ;) alleen dan eet ze bijvoorbeeld spinazie zonder protesten van kinderen erbij) om maar een voorbeeld te noemen. Of ik zorg dat ik drie/vier soorten groente in de koelkast heb liggen, zodat er keus is
Anderzijds ben ik a.) niet zo zelfverzekerd, b.) pas me graag en c.) ben niet echt een keukenprinses > dus hier ben ik vast vreemd in
Dit is een topic ansich waard 🤣🤣

Zouden we eigenlijk bij OUD moeten maken, met je kinderen bij anderen eten.. dat lust ik niet hoor, dat eten mijn kinderen echt niet hoor
Hell To The Liars
pi_221566669
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:29 schreef Droopie het volgende:

[..]
Dit is een topic ansich waard 🤣🤣

Zouden we eigenlijk bij OUD moeten maken, met je kinderen bij anderen eten.. dat lust ik niet hoor, dat eten mijn kinderen echt niet hoor
Oh sorry! Ik wilde niet offtopic gaan :o
pi_221566726
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:26 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ow, ehh, in mijn familie gaat dat altijd wel in een soort vergadering/ poldermodel hoor, met alle drama's die erbij horen.

En dat is geen cultuur ding, maar zeker niet uniek kan ik je vertellen.

En wee o wee als er gezamelijk betaald moet worden 🤣🤣
:D
Hier wordt nooit gezamelijk betaald. Dat kennen wij niet :D
pi_221566750
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:30 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Maken we er islamitische of christelijke kinderen van :P

Bedoelde maar te zeggen, wat ze in Brabant en Belgie normaal vinden "rekening houden met elkaar" gastvrijheid enzo...dat is niet echt waar Nederlanders in uitblinken..

Denk niet dat gemiddelde belg bij 4 personen te eten 3 slavinken deelt, omdat ze geen zin hebben om even naar de supermarkt te lopen 🤣🤣
Hell To The Liars
pi_221566759
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:28 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
BBQs vind ik wat anders dan iemand uitnodigen om te komen eten eerlijk gezegd. Als ik denk aan iemand uitnodigen om te komen eten denk ik aan koken.
Het ging eerder over BBQ's en over eten meebrengen.
En ja ik denk bij uitnodigen ook aan koken :)
pi_221566762
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:30 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Nee joh is toch niet offtopic
pi_221566776
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:35 schreef Droopie het volgende:

[..]
Maken we er islamitische of christelijke kinderen van :P

Bedoelde maar te zeggen, wat ze in Brabant en Belgie normaal vinden "rekening houden met elkaar" gastvrijheid enzo...dat is niet echt waar Nederlanders in uitblinken..

Denk niet dat gemiddelde belg bij 4 personen te eten 3 slavinken deelt, omdat ze geen zin hebben om even naar de supermarkt te lopen 🤣🤣
Ik ben 1 keer op een BBQ in NL geweest.. Wist niet wat ik zag :@
Ok, n=1, maar we zijn daarna wel nog naar de frituur moeten gaan :@
pi_221566786
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:37 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Bekijk deze YouTube-video

Funny because its true.
Hell To The Liars
pi_221566797
quote:

[..]
Dan moet je maar een keertje hier komen eten ;) dat helpt wel tegen je mening
pi_221566802
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:39 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Dan moet je maar een keertje hier komen eten ;) dat helpt wel tegen je mening
Ik geloof je meteen O+
pi_221566841
Ik heb ook altijd teveel in huis, want vind het echt niet kunnen dat gasten niets meer durven te pakken, omdat het te weinig is.
pi_221566843
quote:

[..]
En de frietbakker keek jullie begrijpend aan. 'Jullie komen zeker van een BBQ bij Ollanders vandaan'. 'Yup'.
pi_221566852
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 22:43 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
En de frietbakker keek jullie begrijpend aan. 'Jullie komen zeker van een BBQ bij Ollanders vandaan'. 'Yup'.
:D
Zoiets
  donderdag 13 augustus 2026 @ 22:51:02 #87
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_221566891
Bidden aan tafel doe ik soms nog weleens, aangezien ik christen-atheïst ben, dus daar houd ik wel rekening mee.

Met de islamitische ruimtepapa houd ik geen rekening, mensen eten maar wat de pot schaft. Als ze mazzel hebben is het een gerecht met rund of vegetarisch, maar aangezien de prijzen de spuigaten uitlopen hebben ze meestal gewoon pech. Niet dat ik vaak islamitische mensen over de vloer krijg, maar dit is hoe ik het waarschijnlijk zou aanpakken.
Love Israël, Israël zal winnen tegen Hamas. De MRNA-crisis is de echte pandemie.
- Een volk dat voor tirannen zwicht,
- zal meer dan lijf en goed verliezen,
- dan dooft het licht. #stoplinks!!
  Moderator vrijdag 14 augustus 2026 @ 01:55:58 #88
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221567310
Eten wat de pot schaft vind ik een gek idee

Je nodigt mij uit om te eten maar als de pot noten of vis schaft heb je kans dat ik er dood aanga, das gedoe

Als het dan alleen draait om waar jij die dag zin an hebt dan heb ik niet zoveel zin om langs te komen

Ik vind het een rare vraag, als ik wil dat mensen langs willen komen dan maak ik hetdie mensen naar hun zin
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')