Naja... ik eet zelf bijna altijd vegetarisch. Heel af en toe visquote:Op donderdag 13 augustus 2026 21:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dan moet je gewoon geen mensen met eventuele wensen die jij niet kan waarmaken ook niet uitnodigen vind ik.
'Wil je komen eten? Ik ga alleen geen halal vlees klaar maken'. Klinkt mij erg raar.
Dat vind ik heel nobel, maar zo zie ik dat niet. Tuurlijk vind ik het leuk en fijn dat ik ergens ben uitgenodigd, maar ik ga er dan ook uit dat ze een beetje rekening houden met wat ik wel of niet kan eten. Nu ben ik zo'n beetje een levende kliko als het om eten gaat en ik eet alles wel, maar ik vind het persoonlijk netjes en gastvrij om vooraf te vragen of er nog bepaalde wensen zijn. Als je ergens wordt uitgenodigd betekent dat niet dat je dan ook maar gelijk je principes aan de kant moet zetten.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 21:50 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Naja... ik eet zelf bijna altijd vegetarisch. Heel af en toe vis
Wanneer ik bij anderen eet pas ik me gewoon aan (al ben ik mijn vrienden dankbaar als ze vega koken), want ik vind niet dat je zulke dingen kunt "opeisen". In zulke gevallen eet ik wel vlees, zonder miepen. Je bent uitgenodigd, dus wees dankbaar.
Zelf maak ik geen vlees voor mensen, want die eten bij mij dus eten wat de pot schaft.
Natuurlijk is Koosjer of Halal een religieus verhaal, maar schep je hetgeen dat je niet eet maar niet op? Om nou een pastasaus met varkensvlees te maken of zuivel met vlees te mengen is niet aardig. Alleen ik vind dat een uitdaging uit iemands religie niet iemand anders zijn uitdaging moet worden.
Misschien heb ik hier een super asociale mening in, vrees van wel. Al zijn religieuze wensen geen probleem omdat ik vega kook. En waarschijnlijk zou ik me wel aanpassen op iemands geloofsregels. Alleen ik vind niet dat je het kan "eisen" of verwachten
Klinkt een beetje tegenstrijdig: bedoel in het algemeen kun je het niet "eisen" of verwachten, maar zelf zou ik wel Halal of Koosjer of wat dan ook koken (al ken ik iemand met zoveel wensen en eisen dat ik voor diegene niet durf te koken)
Ja dit dus. Ze zullen niets tekort komen.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 21:42 schreef Ole het volgende:
[..]
OT
Ik zou dan vegetarisch koken. Of vis. Als ik degene ben die mensen uitnodig dan.
Dat aanpassen aan de ander doe ik ook hoorquote:Op donderdag 13 augustus 2026 21:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat vind ik heel nobel, maar zo zie ik dat niet. Tuurlijk vind ik het leuk en fijn dat ik ergens ben uitgenodigd, maar ik ga er dan ook uit dat ze een beetje rekening houden met wat ik wel of niet kan eten. Nu ben ik zo'n beetje een levende kliko als het om eten gaat en ik eet alles wel, maar ik vind het persoonlijk netjes en gastvrij om vooraf te vragen of er nog bepaalde wensen zijn. Als je ergens wordt uitgenodigd betekent dat niet dat je dan ook maar gelijk je principes aan de kant moet zetten.
Tja ja, dan komen ze niet en zal ik ook niet gaan.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 21:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dan moet je gewoon geen mensen met eventuele wensen die jij niet kan waarmaken ook niet uitnodigen vind ik.
'Wil je komen eten? Ik ga alleen geen halal vlees klaar maken'. Klinkt mij erg raar.
Mocht dit waar zijn, dan is het dus ook klaar met kip eten voor mij..quote:Op donderdag 13 augustus 2026 21:48 schreef sigme het volgende:
[..]
Als ik het me goed herinner is alle 'normale' kip in de supermarkt 'halal genoeg' geslacht om als halal gegeten te mogen worden.
Maar uitnodigen voor een BBQ is, hmm raar eigenlijk, weer een aparte gelegenheid.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat aanpassen aan de ander doe ik ook hoor![]()
Begrijp me niet verkeerd! Alleen tja, ik kan toch niet van anderen verwachten dat ze vegetarisch koken omdat ik principes heb?
Ik heb bijvoorbeeld vrienden die altijd als ik kom eten een groot stuk vlees op de BBQ leggen (en praktisch geen groente oid erbij), want ze dat grappig vinden. Wie ben ik dan om moeilijk te doen?
Alleen is religie misschien net weer een ander verhaal, ik vind dat een lastige vergelijking.
(en de reden dat ik voor die vriendin met veel eisen niet durf te koken is omdat het erg ingewikkeld is en ik geen fouten wil maken)
Ik snap je eerste zin niet, maar excuses als ik aanvallend oid gereageerd heb. Bedoelde dat niet zo.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat aanpassen aan de ander doe ik ook hoor![]()
Begrijp me niet verkeerd! Alleen tja, ik kan toch niet van anderen verwachten dat ze vegetarisch koken omdat ik principes heb?
Ik heb bijvoorbeeld vrienden die altijd als ik kom eten een groot stuk vlees op de BBQ leggen (en praktisch geen groente oid erbij), want ze dat grappig vinden. Wie ben ik dan om moeilijk te doen?
Alleen is religie misschien net weer een ander verhaal, ik vind dat een lastige vergelijking.
(en de reden dat ik voor die vriendin met veel eisen niet durf te koken is omdat het erg ingewikkeld is en ik geen fouten wil maken)
Nou dat is een andere discussie, albert heijn kip is niet halal.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
[..]
Mocht dit waar zijn, dan is het dus ook klaar met kip eten voor mij..
Nederlanders, het enige land waar ze om half zes je de deur uitkijken.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik snap je eerste zin niet, maar excuses als ik aanvallend oid gereageerd heb. Bedoelde dat niet zo.
Maar ja, als ze jou uitnodigen horen ze jouw vegetarische wensen erbij te nemen. Ze nodigen jou uit en dat hoort bij jou.
Ik sta wel een beetje versteld van de antwoorden in dit topic moet ik zeggenNederlanders en gastvrijheid... gaat dat wel samen?
Nee, ze nodige me uit voor gewoon eten, niet specifiek BBQ. Alleen die BBQ gaat vaak bij hen aan. Als ze me nou specifiek vroegen voor een BBQ-avond dan neem ik dingen mee (onder het mom van we doen het samen). Ze gebruiken hun BBQ zoals je een airfryer gebruikt bewijze van sprekenquote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:07 schreef Droopie het volgende:
[..]
Maar uitnodigen voor een BBQ is, hmm raar eigenlijk, weer een aparte gelegenheid.
Je hebt mensen daar ga je bij eten en dan ben te gast
En bij een BBQ heb ik altijd het idee dat er verwacht wordt dat je zelf drank en wat eten meeneemt haha
Misschien omdat bij de BBQ de gastheer/ vrouw zijn BBQ en tuin ter beschikking stelt en hij bij iedere zonnestraal en WK-wedstrijd de pineut is.
Je excuses zijn echt nergens voor nodig hoor!quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik snap je eerste zin niet, maar excuses als ik aanvallend oid gereageerd heb. Bedoelde dat niet zo.
Maar ja, als ze jou uitnodigen horen ze jouw vegetarische wensen erbij te nemen. Ze nodigen jou uit en dat hoort bij jou.
Ik sta wel een beetje versteld van de antwoorden in dit topic moet ik zeggenNederlanders en gastvrijheid... gaat dat wel samen?
Ik ben een Belgquote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Er staat geen halal keurmerk op, maar de standaard slachtwijze kan wel als 'halal' gekeurd worden want daar zijn geen wettelijke eisen aan. Verder is het enige verschil tussen de halal en niet-halal slachtlijn bij kippen het geloof van de slachter. Verdoving & machinaal slachten wordt bij kip als voldoende halal aangemerkt (zelfs de vergasmethode!)quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:10 schreef Droopie het volgende:
Nou dat is een andere discussie, albert heijn kip is niet halal.
quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:13 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik ben een Belg![]()
Niemand brengt hier eten mee, BBQ's zijn volledig betaald door de gastheer.
Wij zijn super gastvrij en ik ook.
Iemand die mij kent weet dat ik zwaar principieel ben op het gebied van diersoorten.
Dus ja, je HOEFT niet te komen he?
Ik zal zeker iets lekkers maken maar niet voorbij mijn waarden.
EN ik verwacht dit ook niet van een ander, zij moeten zich niet aanpassen aan mij als ze mij uitnodigen. Al eet ik brood.. uiteindelijk ga je voor de mensen en de gezelligheid, niet voor het eten.
Dus er is wel verdoving? Dan is het ok voor mij.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:14 schreef sigme het volgende:
[..]
Er staat geen halal keurmerk op, maar de standaard slachtwijze kan wel als 'halal' gekeurd worden want daar zijn geen wettelijke eisen aan. Verder is het enige verschil tussen de halal en niet-halal slachtlijn bij kippen het geloof van de slachter. Verdoving & machinaal slachten wordt bij kip als voldoende halal aangemerkt (zelfs de vergasmethode!)
Hier wel een aardig stukje erover: https://www.leidenislamblog.nl/articles/hoe-halal-is-deze-kip
Als je iemand uitnodigt om te komen eten ben je toch niet verplicht vlees te serveren?quote:Op donderdag 13 augustus 2026 21:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik begrijp dit ook niet goed.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:16 schreef Shii het volgende:
[..]
Als je iemand uitnodigt om te komen eten ben je toch niet verplicht vlees te serveren?
Okay, akkoord.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:16 schreef Shii het volgende:
[..]
Als je iemand uitnodigt om te komen eten ben je toch niet verplicht vlees te serveren?
Ow, ehh, in mijn familie gaat dat altijd wel in een soort vergadering/ poldermodel hoor, met alle drama's die erbij horen.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:21 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik begrijp dit ook niet goed.
De gastheer bepaalt wat er op tafel komt. Ja natuurlijk hou je rekening met allergieën of dingen die mensen niet eten, maar je gaat toch niet vragen wat ze willen eten?
Oh... dat vraag ik eigenlijk welquote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:21 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik begrijp dit ook niet goed.
De gastheer bepaalt wat er op tafel komt. Ja natuurlijk hou je rekening met allergieën of dingen die mensen niet eten, maar je gaat toch niet vragen wat ze willen eten?
BBQs vind ik wat anders dan iemand uitnodigen om te komen eten eerlijk gezegd. Als ik denk aan iemand uitnodigen om te komen eten denk ik aan koken.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:13 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik ben een Belg![]()
Niemand brengt hier eten mee, BBQ's zijn volledig betaald door de gastheer.
Wij zijn super gastvrij en ik ook.
Iemand die mij kent weet dat ik zwaar principieel ben op het gebied van diersoorten.
Dus ja, je HOEFT niet te komen he?
Ik zal zeker iets lekkers maken maar niet voorbij mijn waarden.
EN ik verwacht dit ook niet van een ander, zij moeten zich niet aanpassen aan mij als ze mij uitnodigen. Al eet ik brood.. uiteindelijk ga je voor de mensen en de gezelligheid, niet voor het eten.
Dit is een topic ansich waard 🤣🤣quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Oh... dat vraag ik eigenlijk wel![]()
Zoals mijn bestie; haar kinderen lusten bepaalde groentes niet die zij lekker vindt, dan zorg ik wel dat er zoiets op tafel komt (die kinderen eten dan niet mee he, ik ben geen feeksalleen dan eet ze bijvoorbeeld spinazie zonder protesten van kinderen erbij) om maar een voorbeeld te noemen. Of ik zorg dat ik drie/vier soorten groente in de koelkast heb liggen, zodat er keus is
Anderzijds ben ik a.) niet zo zelfverzekerd, b.) pas me graag en c.) ben niet echt een keukenprinses > dus hier ben ik vast vreemd in
Oh sorry! Ik wilde niet offtopic gaanquote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:29 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dit is een topic ansich waard 🤣🤣
Zouden we eigenlijk bij OUD moeten maken, met je kinderen bij anderen eten.. dat lust ik niet hoor, dat eten mijn kinderen echt niet hoor
quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:26 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ow, ehh, in mijn familie gaat dat altijd wel in een soort vergadering/ poldermodel hoor, met alle drama's die erbij horen.
En dat is geen cultuur ding, maar zeker niet uniek kan ik je vertellen.
En wee o wee als er gezamelijk betaald moet worden 🤣🤣
Maken we er islamitische of christelijke kinderen vanquote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:30 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Oh sorry! Ik wilde niet offtopic gaan
Het ging eerder over BBQ's en over eten meebrengen.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
BBQs vind ik wat anders dan iemand uitnodigen om te komen eten eerlijk gezegd. Als ik denk aan iemand uitnodigen om te komen eten denk ik aan koken.
Nee joh is toch niet offtopicquote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:30 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Oh sorry! Ik wilde niet offtopic gaan
Ik ben 1 keer op een BBQ in NL geweest.. Wist niet wat ik zagquote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:35 schreef Droopie het volgende:
[..]
Maken we er islamitische of christelijke kinderen van
Bedoelde maar te zeggen, wat ze in Brabant en Belgie normaal vinden "rekening houden met elkaar" gastvrijheid enzo...dat is niet echt waar Nederlanders in uitblinken..
Denk niet dat gemiddelde belg bij 4 personen te eten 3 slavinken deelt, omdat ze geen zin hebben om even naar de supermarkt te lopen 🤣🤣
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:37 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik ben 1 keer op een BBQ in NL geweest.. Wist niet wat ik zag
Ok, n=1, maar we zijn daarna wel nog naar de frituur moeten gaan
Dan moet je maar een keertje hier komen etenquote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:37 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik geloof je meteenquote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dan moet je maar een keertje hier komen etendat helpt wel tegen je mening
En de frietbakker keek jullie begrijpend aan. 'Jullie komen zeker van een BBQ bij Ollanders vandaan'. 'Yup'.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:37 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 13 augustus 2026 22:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
En de frietbakker keek jullie begrijpend aan. 'Jullie komen zeker van een BBQ bij Ollanders vandaan'. 'Yup'.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |