Hardnekkige stalker blijft ex lastigvallen, zelfs vlak voor rechtszaakDe officier van justitie klinkt wanhopig: “Wanneer gaat dit wél stoppen?” Ze kijkt naar de verdachte voor zich, een “hardnekkige stalker” noemt ze hem. Zelfs vlak voor deze zitting heeft hij zijn ex nog belaagd.
Een officier van justitie heeft een heel palet aan maatregelen tegen een stalker: opsluiten, contact- en locatieverbod, enkelband. Maar bij de 32-jarige Vlaardinger helpt niets. Hij blijft maar doorgaan.
Dit jaar heeft hij al drie keer korte tijd vastgezeten. Steeds komt hij onder voorwaarden weer vrij en hij belooft plechtig: ik zal haar met rust laten. Om vervolgens toch weer contact te zoeken. Op alle denkbare manieren.175 keer per dag bellenHij belt, tot wel 175 keer per dag. Hij mailt, stuurt berichten via Instagram, SnapChat, TikTok, schijft kaartjes en post regelmatig voor haar deur. Als zij hem op sociale media blokkeert, maakt hij nieuwe accounts aan.
Een ‘originele’ methode: één cent overmaken naar haar bankrekening en daar weer een boodschap bijzetten. En dat vele malen per dag. Als zij van bank wisselt, volgt hij haar. Met nieuwe berichtjes.
Ze hebben elkaar leren kennen bij de BOA-opleiding. In de omgeving van de Vlaardinger was niet iedereen blij met de relatie, die vanaf het begin onder spanning stond. Als zij aangeeft geen contact meer te willen, is dat tegen dovemansoren.
'Je bent een hoer. Allah gaat je in de hel stoppen'
“Ik wilde weten of het echt uit was. In mijn hoofd dacht ik dat het wel goed zou komen. Ik kon niet stoppen.” Het was ook wel onderdeel van hun relatie, zegt hij. “Zij belde mij ook altijd heel vaak.
Maar zijn berichten hebben een ander karakter, dreigender.
Hij schrijft: “Wacht maar op de rechtszaak, dan zullen de rollen omgedraaid zijn. Je bent een hoer. Allah gaat je in de hel stoppen.” Dat laatste wordt kracht bijgezet door een klein exemplaar van de Koran in de brievenbus te stoppen.Hij schrijft ook dat hij niet lang meer zal leven, speculeert over het einde der tijden en zegt haar in de hemel terug te zien. De vrouw vindt ook dat beangstigend. “Alsof hij mij wil meenemen”, heeft ze verklaard.
Camera's en elektrische loopbandZe schaft camera’s aan bij haar woning en koopt een elektrische loopband, omdat ze niet meer durft te gaan hardlopen. Uit angst dat ze hem dan tegenkomt.
In juni van dit jaar komt de man met een enkelband om weer vrij, in afwachting van zijn rechtszaak. Tussen 18 en 24 juli krijgt de vrouw opeens weer berichten van een SnapChat-account: het is het IP-adres van haar ex.Op de zitting beaamt hij dat. Hij buigt het hoofd, dept zijn ogen. Zijn moeder, die is meegekomen om hem te steunen, heeft de zaal dan al verlaten omdat het voor haar te emotioneel is geworden.
“Ik was in de war, ben dat nog steeds eigenlijk.” De turbulente relatie, de dood van zijn vader in december 2025, stoppen met de opleiding, dakloos worden, stemmen in zijn hoofd: het was hem allemaal teveel geworden.
Mentale toestandWat moet de wanhopige officier van justitie dan met hem aan?
Weer opsluiten? De reclassering adviseert haar dat niet te doen: in detentie gaat de mentale toestand van de man waarschijnlijk verder achteruit. Er zijn allerlei trajecten opgestart: opname in een kliniek, langdurige behandeling en begeleiding, financiën op orde krijgen. Langere tijd in de cel zitten, zou dat doorkruisen.
Het is een dilemma dat vaker speelt in het strafrecht: het delict vraagt om vergelding, maar om herhaling of erger te voorkomen, is behandeling in de ogen van deskundigen verstandiger. Advocaat Gabriëlle Vermaak zegt het ook: “Een zorgkader is effectiever dan detentie.”
Geen keusDe officier eist 120 dagen cel, waarvan 79 dagen voorwaardelijk. Dat betekent dat de verdachte niet terug hoeft naar de cel. Gedurende drie jaar moet hij onder toezicht staan van de reclassering. Staat hij open voor behandeling? “Ik heb geen keus.”
De medewerkster van de reclassering heeft gisteren nog samen met hem alle social media-apps van zijn telefoon afgehaald. “Maar ik heb er natuurlijk geen zich op wat hij ’s avonds doet.”De rechter in Rotterdam doet op 27 augustus uitspraak.