Pad van de totale zonsverduistering:quote:Zonsverduistering van 12 augustus 2026
De totale zonsverduistering van 12 augustus 2026 zal voornamelijk over het noordpoolgebied en de Atlantische Oceaan trekken, maar ook over Rusland, Groenland, het westen van IJsland, het noorden van Spanje en het noordoosten van Portugal.[1][2] Het punt met maximale totaliteit ligt op zee vlak voor de westkust van IJsland dicht bij het plaatsje Patreksfjörđur en duurt 2 minuten en 18 seconden.
Het is de eerste keer na de zonsverduistering van 11 augustus 1999 dat de kernschaduw van de maan het vasteland van Europa treft. Ze trekt over het noorden van Spanje en schampt daarbij het noordoosten van Portugal. De zon staat dan al zeer laag aan de horizon, het einde van de zonsverduistering is alleen vanuit de Spaanse noordkust te zien. In grote delen van Spanje gaat de zon gedeeltelijk verduisterd onder. Op de Balearen gaat de zon kort na de totaliteit onder.
Deze zonsverduistering vindt tijdens de vakantietijd plaats. Bovendien is de totaliteitszone in Spanje gemakkelijk te bereizen vanuit Europa en zijn er in Spanje goede waarnemingskansen door het klimaat aldaar. Waarschijnlijk zal er daarom grote belangstelling zijn voor deze zonsverduistering.
Verloop
De verduistering begint bij zonsopkomst in het noordoostelijk deel van de Russische regio Krasnojarsk, ver verwijderd van grotere nederzettingen. De maanschaduw beweegt zich snel noordwaarts, vlak langs de Noordpool, over de Noordelijke IJszee naar Groenland. De zone van de totaliteit trekt vervolgens in zuidelijke richting over het oosten van Groenland over het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan en raakt het het uiterste westen van IJsland. Het schiereiland Vestfirđir ligt vlak bij het totaliteitsmaximum, waardoor daar rond de twee minuten totaliteit bereikt kan worden, maar ook de hoofdstad Reykjavik ligt in het pad van de totaliteit. Deze zonsverduistering zal de eerste totale zonsverduistering zijn die vanaf IJsland te zien is sinds die van 30 juni 1954 en de enige die daar in de 21e eeuw is te zien.
Het pad van de totaliteit gaat daarna over het noorden van Spanje van de Atlantische kust tot aan de Middellandse Zeekust evenals op de Balearen. De totaliteit zal zichtbaar zijn vanuit de steden Valencia, Zaragoza, Palma en Bilbao, maar zowel Madrid als Barcelona liggen net buiten het pad van de totaliteit. In Burgos, Santander en Zaragoza staat de zon zeer laag en gaat de zon gedeeltelijk verduisterd onder. In Valencia en op Ibiza en Mallorca gaat de zon kort na de totaliteit onder.
De laatste totale zonsverduistering in Spanje was de zonsverduistering van 30 augustus 1905 welke een soortgelijk pad over het land volgde. De eerstvolgende totale zonsverduistering die in Spanje te zien is, zal minder dan een jaar later plaatsvinden, op 2 augustus 2027.
De zon zal voor meer dan 90% verduisterd zijn in Ierland, Groot-Brittannië, Portugal, Frankrijk, Italië, de Balkan en Noord-Afrika. In grote delen van Europa, Noord-Afrika en Noord-Amerika zal een gedeeltelijk verduisterde zon te zien zijn.
De verduistering maakt deel uit van de Saros 126 zonsverduisteringserie.
https://nl.wikipedia.org/(...)van_12_augustus_2026
Om alvast een indruk te krijgen, hier twee filmpjes van de totale zonsverduistering in Chili in 2019. Deze vond plaats tijdens zonsondergang en is vergelijkbaar met wat we in Spanje kunnen verwachten:quote:
Op woensdag 12 augustus 2026, tussen 19:17 en 21:03 uur MEZT, vindt een gedeeltelijke zonsverduistering plaats. De Maan schuift dan vanaf de Aarde gezien precies voor de Zon langs. Bij helder weer zal vanuit Nederland en België de hele verduistering zichtbaar zijn. Wij zien de eclips als een hap die in eerste instantie uit de rechterkant van de Zon wordt genomen en steeds groter wordt. Halverwege de verduistering bevindt die hap zich aan de onderkant, en tegen het einde van de eclips verdwijnt deze aan de linkerkant van de Zon. De verduistering duurt bij ons 1,8 uur.
Tijdens het maximum van de eclips, om 20:11 uur, zal 90% van de diameter van de Zon, ofwel 88% van haar oppervlakte, bedekt zijn (zie de afbeelding hiernaast). De Zon staat op dat moment 8° boven de westnoordwestelijke horizon en het maximum van de eclips is in onze streken redelijk goed zichtbaar. Aangezien de Maan ten zuiden langs de Zon trekt, wordt de verduistering groter naarmate je je zuidelijker bevindt. Zie de lokale gegevens voor een aantal plaatsen in de Benelux. Een bedekking van 88% is niet voldoende om het donker te maken in onze streken, maar meer dan genoeg om te worden opgemerkt met het blote oog (zonder vergroting, maar met bescherming). Daarnaast heeft de reductie aan zonlicht invloed op bijvoorbeeld de energieopwekking door zonnepanelen. Elders is deze eclips te zien als een totale zonsverduistering.
https://hemel.waarnemen.c(...)g%20zichtbaar%20zijn.
Ik ben gek, maar niet zo gekquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:04 schreef raptorix het volgende:
@:nattekat je zou kunen overwegen om een goedkope vlucht naar Spanje te pakken morgen, kost je ongeveer 125 euro.
quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:40 schreef Nattekat het volgende:
Tijdstip van zonsverduistering is oprecht het enige tijdstip waarop er nergens aan de westkust echt hoop is
Hier is het nog volop zonnig, maar die depressie is vanochtend aan land gekomen in het zuiden en kruipt deze kant op. Ja echt, het weer in IJsland was altijd een risico, dat was bekend, maar dat er uitgerekend nu een depressie komt is echt pech. Dat is niet de reden van het lage aantal zonuren hier.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:19 schreef Cat-astrophe het volgende:
Vanavond is hier (Bilbao) ook helemaal dichtgetrokken. Maar dat zegt nog niks over morgen.
Ik zit er steeds aan te denken om wat meer in de buurt te blijven en de kust trekt. Gisteren slecht nieuws gekregen over mijn weggelopen kat dus slecht geslapen en weinig zin om honderden km op en neer te gaan rijden als ik de ervaring ook meer in de buurt kan krijgen.
Aan de andere kant maak ik dit wellicht maar één keer in mijn leven mee dus dan zouden de km ook niet zo moeten boeien voor meer zekerheid aan goed weer en extra totalitijdKeuzes, keuzes.
Van 1999 hebben we zeker wel kunnen kijken, alleen weet ik niet meer precies hoequote:Op dinsdag 11 augustus 2026 17:58 schreef raptorix het volgende:
Krijg morgen pas mijn brillen via DHL, ik heb ze Zaterdag via Getdressed bestelt, dus verwacht dat het wel goed komt, eigenaar heeft goed contact met ze dus, denk dat ze het wel tijdig bezorgen.
Die van 1999 was het in Nederland ook geen topweer, best veel bevolking wat ik me herinner, wel jammer.
Bij kachelmann heb je meerdere modellen. Zal eens kiekenquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 09:53 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Hmmmmm... ECMWF ziet er helemaal niets meer in, maar ICON - toch een betrouwbaarder model voor bewolking - geeft nog wat hoop.
Er zitten veel slimme mensen hier, kan iemand even alles langs gaan en ons in IJsland grondig informeren? @:Frutsel @:SpeedyGJ @:INViCTuS @:12Beaufort
Niet alleen de hoofdrun als het kan, maar pluimen en weet ik veel wat.
Wij zaten daar vandaag middenin (Westman eilanden), af en toe kwam er wel een voorzichtig zonnetje doorheenquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:59 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Waterval
Met in de verte doem en verderf, dat is het zuiden. Doet me een beetje denken aan een film, These Final Hours
Weet het nog heel goed, was van mijn laatste centen een webshop gestart, had letterlijk maar 1200 gulden op mijn rekening, paste toe wat je nu dropshipping noemt, mooie tijdenquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 19:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Van 1999 hebben we zeker wel kunnen kijken, alleen weet ik niet meer precies hoe
Ik zit meer naar het westen, maar vanavond trok het helemaal dicht inderdaad. Werd er niet blij van, want dat zag ik tot gisteren nergens in de voorspellingen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 18:19 schreef Cat-astrophe het volgende:
Vanavond is hier (Bilbao) ook helemaal dichtgetrokken. Maar dat zegt nog niks over morgen.
Ik heb nu voor 90% de knoop doorgehakt dat ik naar het binnenland ga. Die bewolking vandaag was schrikken: je zag die hele zon niet meer en ik wil het hele verschijnsel zien. Dan maar een end rijden. Op Reddit nu mensen in paniek want die hebben geen plan B. Tja.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 22:26 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Ik zit meer naar het westen, maar vanavond trok het helemaal dicht inderdaad. Werd er niet blij van, want dat zag ik tot gisteren nergens in de voorspellingen.
Ik denk eraan om meer landinwaarts te gaan, volgens Ventusky daar minder kans op bewolking. Maar eerst morgen maar eens aankijken.
Irritant dit.
quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 20:25 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Bij kachelmann heb je meerdere modellen. Zal eens kieken
quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 22:26 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Ik zit meer naar het westen, maar vanavond trok het helemaal dicht inderdaad. Werd er niet blij van, want dat zag ik tot gisteren nergens in de voorspellingen.
Ik denk eraan om meer landinwaarts te gaan, volgens Ventusky daar minder kans op bewolking. Maar eerst morgen maar eens aankijken.
Irritant dit.
Ja, wij gaan ook verder het binnenland in. Te onzeker allemaal aan de kust. Heel veel plezier morgenquote:Op dinsdag 11 augustus 2026 22:35 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ik heb nu voor 90% de knoop doorgehakt dat ik naar het binnenland ga. Die bewolking vandaag was schrikken: je zag die hele zon niet meer en ik wil het hele verschijnsel zien. Dan maar een end rijden. Op Reddit nu mensen in paniek want die hebben geen plan B. Tja.
Hopen op het beste tijdens HET moment. Gelukkig heb je verder wel prima weer, zodat niet je hele reis kut is als er morgen niks te zien is.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 01:03 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Nu nog steeds prachtig weer. Heb de webcam van het zuiden gezien, wat een drama daar
Het feit dat ik morgenochtend pas een knoop kan doorhakken is echt intens kutquote:Op woensdag 12 augustus 2026 01:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Hopen op het beste tijdens HET moment. Gelukkig heb je verder wel prima weer, zodat niet je hele reis kut is als er morgen niks te zien is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |