Mooi.... vooral al de diamond ring rechts weer tevoorschijn komt. Dan zie de bergtopjes van de maan.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 09:42 schreef Starhopper het volgende:
Zo gisteravond laat thuisgekomenNu even lekker op de bank bijkomen en genieten van de koelte en misschien alvast begin maken met teruglezen
![]()
Ik kon niet laten alvast de video van totaliteit online te zetten. Gemaakt met de Seestar S30 smarttelescoop.
Bekijk deze YouTube-video
Wat voor een camera heb je. Wat voor een filter (lens of folie), en welke instellingen gebruikte jequote:Op zaterdag 15 augustus 2026 10:42 schreef heywoodu het volgende:
Oh ja, voor degenen die zelf haarscherpe foto's van de zon maakten: hoe heb je dat gedaan? Het lukte bij ons niet om het echt scherp te krijgen.
Wauw, supermooi gedaan!quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 09:42 schreef Starhopper het volgende:
Zo gisteravond laat thuisgekomenNu even lekker op de bank bijkomen en genieten van de koelte en misschien alvast begin maken met teruglezen
![]()
Ik kon niet laten alvast de video van totaliteit online te zetten. Gemaakt met de Seestar S30 smarttelescoop.
Thnx!!! Haha! Yes, nu letterlijk een starhopperquote:Op zaterdag 15 augustus 2026 10:17 schreef Cat-astrophe het volgende:
Gave opname @ Starhopper![]()
Je doet je naam eer aan
Ja, die diamond ring. Echt super gaafquote:Op zaterdag 15 augustus 2026 10:40 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Mooi.... vooral al de diamond ring rechts weer tevoorschijn komt. Dan zie de bergtopjes van de maan.
btw. hoe was kraftwerk
Thanxquote:
Het is je dus toch nog gelukt om hem te zien begrijp ik?! Man wat heb je een mazzel gehad zegquote:Op vrijdag 14 augustus 2026 11:45 schreef Nattekat het volgende:
Ben wel trots op mezelf dat ik zo'n beetje alles goed heb gedaan om op de beste plek uit te komen uiteindelijk
Het enige is dat het zuidelijkere schiereiland misschien wat mooier was geweest dan een plek omringd door hoge kliffen, maar daar was de drukte een grote onbekende factor en je had daar niet meer richting het oosten gekund omdat de hele weg eenrichtingsverkeer was. Ik heb inmiddels wel begrepen dat ze daar hetzelfde probleem hadden met de wolken.
Wow wat een foto'squote:Op woensdag 12 augustus 2026 23:44 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Heel blij dat we ons nog een stuk verplaatst hebben, aan de kust was het gewoon veel te bewolkt. Met een dik uur rijden meer naar het binnenland gegaan en op een heuvel gekeken. Leuk om her en der plukjes mensen te zien.
Was nog even bang dat de wolk aan de horizon in de weg zou zitten, maar dat bleek niet het geval.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Door de plotselinge temperatuurdaling werd het wel opeens erg mistig in het dal beneden, en dat trok langzaam hoger.
[ afbeelding ]
Toen de maan er helemaal voor zat zagen we alleen maar dit en was ik bang dat dat het dan was.
[ afbeelding ]
Maar na een paar seconden verscheen de corona alsnog, en konden we er door de mist heen er alsnog van genieten. Niet de beste foto, maar heb er verder geen moeite voor gedaan.
[ afbeelding ]
Nee. Vlak ervoor en vlak erna, niet tijdens.quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:24 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het is je dus toch nog gelukt om hem te zien begrijp ik?! Man wat heb je een mazzel gehad zeg![]()
Het bestuderen van de weerkaarten en uitzoeken van locaties hebben zich dus echt uitbetaald!
![]()
![]()
![]()
Hulde!
Yes! Zo cool dat je het gezien hebt! JAmmer van de foto's maar het belangrijkste is het ervaren en met je eigen ogen zien. Het is in het echt zo anders dan op de foto'squote:Op woensdag 12 augustus 2026 23:47 schreef Cat-astrophe het volgende:
Volgens mij hadden wij dezelfde wolk
Mist had ik dan weer niet, behalve op het allerlaatste.
Wat Was Dit Gaaf om te zien![]()
![]()
Mijn brakke camera heeft geen mooie fotos gemaakt. Ik heb wel de reactie van de mensen op het veld gefilmd.
De verwachte verkeerschaos bleef op mijn route (150km) uit. Ik kon zo van het terrein afrijden, bergaf en binnendoor naar de snelweg. Maps bleef de hele tijd in het groen staan.
Balen!quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee. Vlak ervoor en vlak erna, niet tijdens.
Als ze autobahn spelen..... opnemenquote:Op zaterdag 15 augustus 2026 13:20 schreef Starhopper het volgende:
En Kraftwerk was super gaaf!! Over 2 weken weer heenIn de tuin van Bauhaus Dessau
[..]
Thanx
quote:Wat de zonsverduistering deed met vogels: 'De natuur verstilt'
Vogels reageren duidelijk op een zonsverduistering. Dat blijkt uit de eerste resultaten van onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), waarbij met slimme meetkastjes het vogelgeluid tijdens de gedeeltelijke eclips van afgelopen woensdag werd vastgelegd. Vooral mezen en duiven werden tijdens de verduistering veel minder gehoord.
Voor het onderzoek werden op 42 locaties in Groningen en Friesland slimme meetkastjes geplaatst die automatisch vogelgeluiden registreren. De onderzoekers vergeleken de metingen tijdens de eclips met die van de dagen ervoor en erna.
Tijdens de verduistering waren er 12 procent minder vogelregistraties en werden 10 procent minder unieke vogelsoorten waargenomen. Bij mezen nam het aantal registraties met 45 procent af. Bij duiven en tortels was de afname met 51 procent nog groter.
Opvallend vindt onderzoeker Theo Jurriens dat het effect ook bij een gedeeltelijke zonsverduistering meetbaar was. Eerder onderzoek richtte zich vooral op totale verduisteringen. De resultaten laten volgens hem zien hoe gevoelig vogels zijn voor veranderingen in licht. "Heel Nederland staat al vol met kunstverlichting, als we niet oppassen wordt dat steeds meer. Vogels hebben recht op hun eigen bioritme."
Vroege bosuil
Volgens de onderzoekers interpreteren dagvogels het afnemende zonlicht als het invallen van de schemering. Ze stoppen daardoor met foerageren (het zoeken naar voedsel) en zingen en zoeken beschutte plekken op. De resultaten komen overeen met eerdere waarnemingen en literatuur over het gedrag van vogels tijdens zonsverduisteringen en zijn volgens Jurriens samen te vatten in drie woorden: "De natuur verstilt."
Niet alle vogels reageerden hetzelfde. Kraaiachtigen vlogen tijdens de verduistering massaal naar hun slaapplaatsen. Op een van de 42 meetstations werd bovendien een bosuil geregistreerd, terwijl die daar normaal gesproken pas na 21.00 uur actief wordt. De onderzoekers benadrukken dat nog moet worden uitgesloten dat die waarneming toeval was.
Jurriens noemt de vroege activiteit van de bosuil "op z'n minst bijzonder". In de drie maanden voorafgaand aan de eclips werd de uil slechts één of twee keer voor 21.00 uur geregistreerd. Tijdens de eclips gebeurde dat vier keer.
Nieuwsuur was vorige week aanwezig bij het onderzoek:
ZIE VIDEO BIJ BRON
Het onderzoek werd bedacht door sterrenkundige Theo Jurriens, die tijdens lezingen over zonsverduisteringen verhalen hoorde over kippen die bij eerdere eclipsen op stok gingen. Ook uit eerdere onderzoeken en visuele waarnemingen zijn aanwijzingen dat vogels een verduistering kunnen ervaren alsof de nacht valt.
'Vervroegd naar wintertijd'
Bij de bijna totale eclips van 12 augustus werd het volgens de onderzoekers op het moment van de maximale verduistering ongeveer net zo donker als kort na zonsondergang. Vanuit het perspectief van de natuur gaat die daardoor "vervroegd naar wintertijd".
De resultaten zijn nog voorlopig. Het gaat om een eerste analyse en de onderzoekers willen de gegevens verder bestuderen. Wel lijkt de tussenstand erop te wijzen dat zelfs een niet-totale zonsverduistering meetbare effecten heeft op vogels en laat die zien hoe gevoelig de natuur is voor veranderingen in licht.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)s-de-natuur-verstilt
Ja! Doen! Heb je al geboekt? Snel zijnquote:Op maandag 17 augustus 2026 22:48 schreef Nattekat het volgende:
Ik ga echt naar Marokko volgend jaar. Dit is een enorm los eindje dat ik niet los kan laten
Die beelden vanuit de luchtquote:Op maandag 17 augustus 2026 23:00 schreef Arcee het volgende:
Total Solar Eclipse From Space
Veritasium
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |