Ik snap dat het voor hen niet relevant is, want ze kopen die stemmen. Ik heb naast een echtpaar gewoond die beiden 'arbeidsongeschikt' waren en zich zo stierlijk verveelden, dat ze de buurt maar gingen terroriseren.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja dat is een fundamenteel andere kijk op mensen voor wie het leven niet zo gemakkelijk is dan voor anderen. Dat mag je vinden, maar voor linkse partijen is het niet relevant.
Ja het idee van "pak gewoon hun uitkering af" is niet de wijze waarop linkse partijen het wenselijk vinden dat er met een ander wordt omgegaan.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:05 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik snap dat het voor hen niet relevant is, want ze kopen die stemmen. Ik heb naast een echtpaar gewoond die beiden 'arbeidsongeschikt' waren en zich zo stierlijk verveelden, dat ze de buurt maar gingen terroriseren.
Ontneem die mogelijkheid. Hoe veel kinderen gooien met de pet naar hun opleiding omdat een uitkering best aantrekkelijk is? Vergeet niet dat school voor veel kinderen een enorme opgave is. Dat vraagt een investering van ze. Op de sportvereniging waar ik sportte in Nederland waren er veel jongens die zo dachten. Die hebben nu een klotebaan of zitten thuis. Vergelijk dit met Zuid Korea, waar ouders als de dood zijn dat hun kinderen niets van hun leven maken. Daar hebben ze weer andere problemen, maar een gebrek aan ambitie zie je daar zelden.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja het idee van "pak gewoon hun uitkering af" is niet de wijze waarop linkse partijen het wenselijk vinden dat er met een ander wordt omgegaan.
Mensen motiveren doot ze te bedreigen met extreme armoede is ook niet een mensbeeld dat bij linkse partijen past.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:20 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ontneem die mogelijkheid. Hoe veel kinderen gooien met de pet naar hun opleiding omdat een uitkering best aantrekkelijk is? Vergeet niet dat school voor veel kinderen een enorme opgave is. Dat vraagt een investering van ze. Op de sportvereniging waar ik sportte in Nederland waren er veel jongens die zo dachten. Die hebben nu een klotebaan of zitten thuis. Vergelijk dit met Zuid Korea, waar ouders als de dood zijn dat hun kinderen niets van hun leven maken. Daar hebben ze weer andere problemen, maar een gebrek aan ambitie zie je daar zelden.
Niet die mensen, maar hun ouders.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mensen motiveren doot ze te bedreigen met extreme armoede is ook niet een mensbeeld dat bij linkse partijen past.
Dat maakt het niet anders. Kennelijk heb jij een soort ideaal dat alle kinderen keurige bolleboosjes moeten worden, en wie dat niet is maar verdoemd mag zijn tot een zeer armoedig bestaan.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:43 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Niet die mensen, maar hun ouders.
Het 'goede' Europese leven is ook niet overlopen van de ambitie, enorm presteren, hard werken en enorm veel studeren. Dat zij wij niet. En juist dat maakt onze samenleving leuk en toch succesvol.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:20 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ontneem die mogelijkheid. Hoe veel kinderen gooien met de pet naar hun opleiding omdat een uitkering best aantrekkelijk is? Vergeet niet dat school voor veel kinderen een enorme opgave is. Dat vraagt een investering van ze. Op de sportvereniging waar ik sportte in Nederland waren er veel jongens die zo dachten. Die hebben nu een klotebaan of zitten thuis. Vergelijk dit met Zuid Korea, waar ouders als de dood zijn dat hun kinderen niets van hun leven maken. Daar hebben ze weer andere problemen, maar een gebrek aan ambitie zie je daar zelden.
Je beseft dat je het hier over een, vermoedelijk overdreven, situatie van decennia geleden hebt?quote:Op donderdag 13 augustus 2026 11:20 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Emancipatie van de groepen is uit den boze. Terwijl ik denk dat een echte arbeiderspartij toch ook zou moeten kunnen slagen.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 09:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat dit voor een groot deel de reden is van het imagoprobleem van PRO en SP. De notie van weerbaarheid en drang tot zelfverbetering van het individu lijkt vaak een beetje te ontbreken.
Jij kunt het allemaal wel niet zo interessant vinden, maar genoeg anderen wel, waaronder ook juist linkse mensen. Inmiddels klimt ook Renske Leijten in de pen over dit interview.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 09:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Met alle respect, maar dat gaat weer uit van het idee dat intersectionaliteit of woke de linkse of progressieve partijen zou beheersen. Dat zie ik zelf niet zo sterk, op marginale clubjes als BIJ1 na misschien.
Aan de andere kant probeert de SP dat ouderwetse arbeiderslinks wel meer te bieden maar dat blijkt dan weer alleen leuk als Bob het brengt. En ondertussen is er electoraal niets van de SP over…
Daarbij lijkt het toch vooral iets wat anderen graag projecteren. Zoals al die types die de oude PvdA zo geweldig vonden maar er nooit op zouden stemmen of mee willen regeren…
Dus tja, wat mij betreft is dit dus vooral een discussie tussen types die het leuk kunnen brengen. Maar of het relevant is voor hoe linkse of progressieve, of algemener nog de middenpartijen, zichzelf opnieuw uit moeten vinden, waag ik sterk te betwijfelen. Terwijl ik die opgave natuurlijk wel zie.
https://www.nijmansnieuws(...)elf-communist-noemenquote:'Nooit zou ik mezelf communist noemen' - Renske Leijten
[..]
Het gesprek tussen Hofman en Scholte neigde soms spannend te worden. De clash over de betekenis van woke, daar is natuurlijk van te smullen. Maar toch een beetje sleets aan het worden. Het wijzen op het falen van het ándere systeem, vindt direct zijn spiegelbeeld in falen van het eigen bejubelde systeem.
Ik miste de vraag en het antwoord op de geringe vrijheid binnen de Nederlandse linkse beweging? Vrijheid om ánders te bewegen of te denken dan wat geoorloofd lijkt? Waarom is het zo een keurslijf, en wordt er met absolutisme geoordeeld? Welke vrijheid is er om jezelf te zijn zonder gewantrouwd te worden?
Bob is links, Tim Hofman is progressief.quote:Op maandag 10 augustus 2026 21:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat moet ik er nog wel even bijzetten. Dat Bob communist is.
Maar hoe zou je Tim Hofman dan noemen, binnen links. Want beiden zijn ze links.
Beiden zijn niet goed in hun hoofd.quote:Op maandag 10 augustus 2026 21:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat moet ik er nog wel even bijzetten. Dat Bob communist is.
Maar hoe zou je Tim Hofman dan noemen, binnen links. Want beiden zijn ze links.
Dat is enkel waar voor modern Marxisme, zeker niet voor klassiek Marxisme.quote:Op maandag 10 augustus 2026 21:40 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Links binnen het kapitalisme. Ik weet het niet zeker maar ik had altijd de indruk dat Tim gewoon een sociaaldemocraat is, met een groen tintje. Links lullen, rechts zakken vullen.
Bob is een marxist. Wat je ziet bij marxisten/communisten is dat waar sociaaldemocraten hervormingen willen binnen het kapitalisme, marxisten revolutionair zijn, en het systeem niet willen hervormen maar verwerpen.
Hij is zelf ook best wel een gevoelige jongen.quote:Bob heeft kennelijk wel een snaartje geraakt.![]()
Tja, dat clubje van Ad Melkert c.s. zal er ook nog wel iets van vinden. Maar ik zie niet hoe dit meer dan gerommel in de marge kan zijn.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 16:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij kunt het allemaal wel niet zo interessant vinden, maar genoeg anderen wel, waaronder ook juist linkse mensen. Inmiddels klimt ook Renske Leijten in de pen over dit interview.
Met een klacht over de geringe vrijheid binnen de Nederlandse linkse beweging: het keurslijf, het absolutisme en het wantrouwen tegenover afwijkende meningen.
[..]
https://www.nijmansnieuws(...)elf-communist-noemen
Bob heeft kennelijk wel een snaartje geraakt.![]()
Okay. Vanavond interviewt de beste man Sylvana Simons btw. Met een reactie op 'ons' interview. En hij schijnt geen rechtse mensen bereid te kunnen vinden om een interview te geven. Zegt ie.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 20:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, dat clubje van Ad Melkert c.s. zal er ook nog wel iets van vinden. Maar ik zie niet hoe dit meer dan gerommel in de marge kan zijn.
Als ik trouwens Melkert was zou ik nooit meer naar voren treden met iets op politiek gebied.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 20:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, dat clubje van Ad Melkert c.s. zal er ook nog wel iets van vinden. Maar ik zie niet hoe dit meer dan gerommel in de marge kan zijn.
Niet lang na Marx kreeg je de Russische revolutie. Was dat modern Marxisme dan?quote:Op donderdag 13 augustus 2026 19:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is enkel waar voor modern Marxisme, zeker niet voor klassiek Marxisme.
Marx was vrij genuanceerd over het capitalisme en zag het als een noodzakelijke tussenfase richting een communistisch stelsel.
Ouch 😬quote:Op donderdag 13 augustus 2026 21:44 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Niet lang na Marx kreeg je de Russische revolutie. Was dat modern Marxisme dan?
Nee.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 21:43 schreef Memeowitz het volgende:
Leftlaser interviewt sylvana simons ??????
Oh ok dus Bob doet dit voor BOOS. Dus nu profiteert Bob zelf mee in deze systeemlinkse graaierij.
Marx was een lafaard en deed alleen aan theorie. De praktische uitvoering van datzelfde marxisme was precies wat daarna kwam. Totalitaire onderdrukking en het massaal afpakken van alle bezit wat in handen kwam van maar enkele mensen. Precies wat linkse mensen zeggen te haten. Maarja, breng dit maar eens aan hun verstand.quote:Op donderdag 13 augustus 2026 19:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is enkel waar voor modern Marxisme, zeker niet voor klassiek Marxisme.
Marx was vrij genuanceerd over het capitalisme en zag het als een noodzakelijke tussenfase richting een communistisch stelsel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |