abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221560747
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 11:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja dat is een fundamenteel andere kijk op mensen voor wie het leven niet zo gemakkelijk is dan voor anderen. Dat mag je vinden, maar voor linkse partijen is het niet relevant.
Ik snap dat het voor hen niet relevant is, want ze kopen die stemmen. Ik heb naast een echtpaar gewoond die beiden 'arbeidsongeschikt' waren en zich zo stierlijk verveelden, dat ze de buurt maar gingen terroriseren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 13 augustus 2026 @ 11:11:25 #102
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221560780
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 11:05 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik snap dat het voor hen niet relevant is, want ze kopen die stemmen. Ik heb naast een echtpaar gewoond die beiden 'arbeidsongeschikt' waren en zich zo stierlijk verveelden, dat ze de buurt maar gingen terroriseren.
Ja het idee van "pak gewoon hun uitkering af" is niet de wijze waarop linkse partijen het wenselijk vinden dat er met een ander wordt omgegaan.
pi_221560889
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 11:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja het idee van "pak gewoon hun uitkering af" is niet de wijze waarop linkse partijen het wenselijk vinden dat er met een ander wordt omgegaan.
Ontneem die mogelijkheid. Hoe veel kinderen gooien met de pet naar hun opleiding omdat een uitkering best aantrekkelijk is? Vergeet niet dat school voor veel kinderen een enorme opgave is. Dat vraagt een investering van ze. Op de sportvereniging waar ik sportte in Nederland waren er veel jongens die zo dachten. Die hebben nu een klotebaan of zitten thuis. Vergelijk dit met Zuid Korea, waar ouders als de dood zijn dat hun kinderen niets van hun leven maken. Daar hebben ze weer andere problemen, maar een gebrek aan ambitie zie je daar zelden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 13 augustus 2026 @ 11:32:36 #104
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221560988
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 11:20 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ontneem die mogelijkheid. Hoe veel kinderen gooien met de pet naar hun opleiding omdat een uitkering best aantrekkelijk is? Vergeet niet dat school voor veel kinderen een enorme opgave is. Dat vraagt een investering van ze. Op de sportvereniging waar ik sportte in Nederland waren er veel jongens die zo dachten. Die hebben nu een klotebaan of zitten thuis. Vergelijk dit met Zuid Korea, waar ouders als de dood zijn dat hun kinderen niets van hun leven maken. Daar hebben ze weer andere problemen, maar een gebrek aan ambitie zie je daar zelden.
Mensen motiveren doot ze te bedreigen met extreme armoede is ook niet een mensbeeld dat bij linkse partijen past.
pi_221561044
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 11:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Mensen motiveren doot ze te bedreigen met extreme armoede is ook niet een mensbeeld dat bij linkse partijen past.
Niet die mensen, maar hun ouders.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 11:54:13 #106
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221561129
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 11:43 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Niet die mensen, maar hun ouders.
Dat maakt het niet anders. Kennelijk heb jij een soort ideaal dat alle kinderen keurige bolleboosjes moeten worden, en wie dat niet is maar verdoemd mag zijn tot een zeer armoedig bestaan.

Maar dat is gewoon niet een wereldbeeld waar een links persoon ook maar in de buurt zit. Het sluit niet aan bij de realiteit over wat er mis kan gaan tijdens je leven. Is gevolg is ook niet wat ze acceptabel vinden.

Verder is een angstcultuur creeeren doorgaans ook geen goede manier om mensen te motiveren.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 11:55:33 #107
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221561135
quote:

[..]
Het 'goede' Europese leven is ook niet overlopen van de ambitie, enorm presteren, hard werken en enorm veel studeren. Dat zij wij niet. En juist dat maakt onze samenleving leuk en toch succesvol.

Ik word niet enthousiast van dikke bijstanders die bier drinken en roken, maar het Zuid-Koreaanse of ander Aziatisch model waar enorm veel gepushed wordt spreekt mij evenmin aan.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  donderdag 13 augustus 2026 @ 11:56:32 #108
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221561140
Sowieso is dat angelsaksische model maar zeer matig.
Ik snap ook dat gedweep niet zo met dat rapport van 'Wennink', de man wordt helemaal bewierrookt.
Ja ASML is leuk om te hebben, etc etc. Maar het is geen wezenlijk onderdeel van onze economie of welvaart. Bovendien zal de rol van ASML eerder kleiner dan groter worden door de geopolitieke ontwikkelingen en het streven van landen zoals USA of China om eigen fabricage op te starten.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221561280
quote:

[..]
Je beseft dat je het hier over een, vermoedelijk overdreven, situatie van decennia geleden hebt?

Als je niet minstens driedubbel kapot bent, dan word je gewoon actief je uitkering uitgepest. Of je komt er helemaal niet voor in aanmerking. Het is niet voor niets dat Nederland zo’n beetje de hoogste arbeidsparticipatie van de wereld heeft…
  donderdag 13 augustus 2026 @ 16:15:26 #110
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221563589
Overigens denk ik dat links qua sociaal economische thema's juist afstotelijke retoriek heeft richting middenklasse die wel wat opgebouwd heeft.

Bijvoorbeeld het gezeur over erfenissen of over huizenbezit. Moet allemaal flink meer belast worden want ongelijkheid!! en kei-oneerlijk!! Maar dat zorgt dus dat iedereen die een beetje vooruit komt bepaald niet het idee heeft dat links er nog voor hen is. Zeker als dat op een moralistische en verwijtende manier wordt gebracht en er ook niet echt een plan bij zit.

Beter gaan ze gewoon eens zorgen dat kinderen uit zwakke, arme gezinnen een eerlijke kans krijgen om vooruit te komen. Als om dat mogelijk te maken bepaalde belastingen op vermogen hoger zouden moeten dan is dat best acceptabel. Maar het moet niet het beginpunt van de discussie zijn. Gun de middenklasse gewoon hun vooruitgang in plaats van met een verwijtend verhaal daar willen gaan belasten.
pi_221563601
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2026 09:15 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik denk inderdaad dat dit voor een groot deel de reden is van het imagoprobleem van PRO en SP. De notie van weerbaarheid en drang tot zelfverbetering van het individu lijkt vaak een beetje te ontbreken.
Emancipatie van de groepen is uit den boze. Terwijl ik denk dat een echte arbeiderspartij toch ook zou moeten kunnen slagen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221563789
quote:
10s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 09:16 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Met alle respect, maar dat gaat weer uit van het idee dat intersectionaliteit of woke de linkse of progressieve partijen zou beheersen. Dat zie ik zelf niet zo sterk, op marginale clubjes als BIJ1 na misschien.
Aan de andere kant probeert de SP dat ouderwetse arbeiderslinks wel meer te bieden maar dat blijkt dan weer alleen leuk als Bob het brengt. En ondertussen is er electoraal niets van de SP over…
Daarbij lijkt het toch vooral iets wat anderen graag projecteren. Zoals al die types die de oude PvdA zo geweldig vonden maar er nooit op zouden stemmen of mee willen regeren…

Dus tja, wat mij betreft is dit dus vooral een discussie tussen types die het leuk kunnen brengen. Maar of het relevant is voor hoe linkse of progressieve, of algemener nog de middenpartijen, zichzelf opnieuw uit moeten vinden, waag ik sterk te betwijfelen. Terwijl ik die opgave natuurlijk wel zie.
Jij kunt het allemaal wel niet zo interessant vinden, maar genoeg anderen wel, waaronder ook juist linkse mensen. Inmiddels klimt ook Renske Leijten in de pen over dit interview.
Met een klacht over de geringe vrijheid binnen de Nederlandse linkse beweging: het keurslijf, het absolutisme en het wantrouwen tegenover afwijkende meningen.

quote:
'Nooit zou ik mezelf communist noemen' - Renske Leijten

[..]

Het gesprek tussen Hofman en Scholte neigde soms spannend te worden. De clash over de betekenis van woke, daar is natuurlijk van te smullen. Maar toch een beetje sleets aan het worden. Het wijzen op het falen van het ándere systeem, vindt direct zijn spiegelbeeld in falen van het eigen bejubelde systeem.

Ik miste de vraag en het antwoord op de geringe vrijheid binnen de Nederlandse linkse beweging? Vrijheid om ánders te bewegen of te denken dan wat geoorloofd lijkt? Waarom is het zo een keurslijf, en wordt er met absolutisme geoordeeld? Welke vrijheid is er om jezelf te zijn zonder gewantrouwd te worden?

https://www.nijmansnieuws(...)elf-communist-noemen

Bob heeft kennelijk wel een snaartje geraakt. :D
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  donderdag 13 augustus 2026 @ 16:51:07 #113
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221563860
Renske Leijten was toch zelf van de gestaalde kaders bij de SP?
  donderdag 13 augustus 2026 @ 19:45:48 #114
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221564989
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 21:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Dat moet ik er nog wel even bijzetten. Dat Bob communist is.
Maar hoe zou je Tim Hofman dan noemen, binnen links. Want beiden zijn ze links.
Bob is links, Tim Hofman is progressief.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221565025
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 21:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Dat moet ik er nog wel even bijzetten. Dat Bob communist is.
Maar hoe zou je Tim Hofman dan noemen, binnen links. Want beiden zijn ze links.
Beiden zijn niet goed in hun hoofd.

Leftlaser doet goeie interviews en zegt rake dingen dat vinden wij op rechts ook. Maar hoe in hemelsnaam ben je dan een communist? Als je kritiek hebt op het systeem maar je verspreidt wel het commuisme (ook een systeem om de 'goyim' eronder te houden en alles van hen af te pakken) dan heb je het toch niet helemaal begrepen.

Communisten wordt wijs gemaakt via uni's dat 'echte communisme' nooit de kans heeft gehad daarom blijf geloven in communisme!. Oh mijn god deze dwazen :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Memeowitz op 13-08-2026 20:13:54 ]
  donderdag 13 augustus 2026 @ 19:59:08 #116
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221565098
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 21:40 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Links binnen het kapitalisme. Ik weet het niet zeker maar ik had altijd de indruk dat Tim gewoon een sociaaldemocraat is, met een groen tintje. Links lullen, rechts zakken vullen.

Bob is een marxist. Wat je ziet bij marxisten/communisten is dat waar sociaaldemocraten hervormingen willen binnen het kapitalisme, marxisten revolutionair zijn, en het systeem niet willen hervormen maar verwerpen.
Dat is enkel waar voor modern Marxisme, zeker niet voor klassiek Marxisme.
Marx was vrij genuanceerd over het capitalisme en zag het als een noodzakelijke tussenfase richting een communistisch stelsel.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221565627
quote:
Hij is zelf ook best wel een gevoelige jongen. O-)

Bob trekt het niet meer
pi_221565683
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 16:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Jij kunt het allemaal wel niet zo interessant vinden, maar genoeg anderen wel, waaronder ook juist linkse mensen. Inmiddels klimt ook Renske Leijten in de pen over dit interview.
Met een klacht over de geringe vrijheid binnen de Nederlandse linkse beweging: het keurslijf, het absolutisme en het wantrouwen tegenover afwijkende meningen.
[..]
https://www.nijmansnieuws(...)elf-communist-noemen

Tja, dat clubje van Ad Melkert c.s. zal er ook nog wel iets van vinden. Maar ik zie niet hoe dit meer dan gerommel in de marge kan zijn.
pi_221566128
quote:
10s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 20:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, dat clubje van Ad Melkert c.s. zal er ook nog wel iets van vinden. Maar ik zie niet hoe dit meer dan gerommel in de marge kan zijn.
Okay. Vanavond interviewt de beste man Sylvana Simons btw. Met een reactie op 'ons' interview. En hij schijnt geen rechtse mensen bereid te kunnen vinden om een interview te geven. Zegt ie.
Jammer wel. Opmerkelijk ook.

Wat zijn volgens jou de uitdagingen van links dan? En hoezo zou dat progressief moeten zijn? (Want dat proef ik een beetje bij jou).

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 13-08-2026 21:45:49 ]
- Goethe, “Faust”
  donderdag 13 augustus 2026 @ 21:42:37 #120
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221566199
quote:
10s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 20:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Als ik trouwens Melkert was zou ik nooit meer naar voren treden met iets op politiek gebied.
Terecht of onterecht die blijft gigantisch gehaat door een grote groep mensen vanwege dat debat met Fortuyn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221566210
Leftlaser interviewt sylvana simons ??????

Oh ok dus Bob doet dit voor BOOS. Dus nu profiteert Bob zelf mee in deze systeemlinkse graaierij.
  donderdag 13 augustus 2026 @ 21:44:08 #122
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221566222
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 19:59 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Marx was vrij genuanceerd over het capitalisme en zag het als een noodzakelijke tussenfase richting een communistisch stelsel.
Niet lang na Marx kreeg je de Russische revolutie. Was dat modern Marxisme dan?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221566254
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:44 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Niet lang na Marx kreeg je de Russische revolutie. Was dat modern Marxisme dan?
Ouch 😬

Die mensen zijn gewoon niet goed in hun hoofd.
pi_221566258
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 21:43 schreef Memeowitz het volgende:
Leftlaser interviewt sylvana simons ??????

Oh ok dus Bob doet dit voor BOOS. Dus nu profiteert Bob zelf mee in deze systeemlinkse graaierij.
Nee.
Tim Hofman van BNN/VARA interviewt Simons.

Niet Bob leftlaser op de publieke omroep die interviewt :D

Maar het is wel een beetje publieke omroep interviewt linkse mensen. Snap dat je niet alle linkse stromingen uit elkaar houdt als buitenstaander.
'Links interviewt linkse mensen.' Zoeits?
- Goethe, “Faust”
pi_221566276
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2026 19:59 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Marx was een lafaard en deed alleen aan theorie. De praktische uitvoering van datzelfde marxisme was precies wat daarna kwam. Totalitaire onderdrukking en het massaal afpakken van alle bezit wat in handen kwam van maar enkele mensen. Precies wat linkse mensen zeggen te haten. Maarja, breng dit maar eens aan hun verstand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')