Het doel van verkeersboetes dient niet het binnenharken van geld te zijn.quote:Op maandag 10 augustus 2026 11:02 schreef Hexagon het volgende:
Waarom is het zo erg dat we de begroting dichtmaken met verkeersboetes? Zie het als een facultatief belastingdeel wat je makkelijk kan voorkomen.
Omdat het een perverse prikkel is. Het doel moet zijn de verkeersveiligheid te verhogen. Als de overheid binnenloopt op boetes waarom zouden ze de weginrichting aanpassen? Dat kost geld én er komt minder geld binnen.quote:Op maandag 10 augustus 2026 11:02 schreef Hexagon het volgende:
Waarom is het zo erg dat we de begroting dichtmaken met verkeersboetes? Zie het als een facultatief belastingdeel wat je makkelijk kan voorkomen.
'ik denk dat niet, maar goed' - gelukkig hoeven wij daar specifiek geen mening over te vormen. Het is lang en breed bekend dat de hoogte van boetes weinig effect heeft en al helemaal dat boetes die je enkele dagen na het voorval binnenkrijgt ook weinig meehelpen om overtredingen in de toekomst te voorkomen.quote:Op maandag 10 augustus 2026 12:49 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Als het zo is wat je zegt (ik denk dat niet, maar goed), dan vind ik het niet eens erg als dat de waarheid is. Ik zou het zelfs toejuichen. Laat ze maar de zakken leeghalen van autobestuurders die zich niet aan de regels houden. Ik vind dat helemaal prima.
Nee, maar het lijkt er wel op.quote:Op maandag 10 augustus 2026 14:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het doel van verkeersboetes dient niet het binnenharken van geld te zijn.
pff als jij een auto van 80k in plaats van 40k hebt betekend dat niet meteen dat je ook dubbel het te besteden inkomen hebt ofzo he?quote:Op maandag 10 augustus 2026 14:37 schreef Seeburg54 het volgende:
De klootzakken die stelselmatig je voorbij stuiven met hun dikke BMW of Audi lachen in elk geval om de boete
Als ze 140 op de snelweg rijden boeit me dat niks, maar als dat soort etters me voorbij stuiven op een 80 km weg en nog net voor een tegenligger langs scheuren mogen ze van mij aan het gas.quote:Op maandag 10 augustus 2026 14:41 schreef Pajanus het volgende:
[..]
pff als jij een auto van 80k in plaats van 40k hebt betekend dat niet meteen dat je ook dubbel het te besteden inkomen hebt ofzo he?
Grote kans dat die mensen ook nogal wat meer op de weg zitten.
Ik heb er totaal geen problemen mee als mensen 140 rijden, zelf weten. Sterker nog ": die spekken de staatskas met het verbruik (65% van de prijs van benzine is belasting..) en zo lang ze niet bumperkleven ofzo helemaal prima.
Er is ook wel een duidelijk verschil tussen 10-20km per uur te hard of met 150km per uur door de bebouwde kom scheuren.quote:Op maandag 10 augustus 2026 14:48 schreef Momo het volgende:
Altijd wel bijzonder van die figuren die hier om staan te juichen maar als iemand een ongeluk veroorzaakt door te hard rijden is het een monster.
En als iemand met 20 km/u te hard rijden een kind doodrijdt hoeven we ons dus niet meer op te winden op fok?quote:Op maandag 10 augustus 2026 14:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er is ook wel een duidelijk verschil tussen 10-20km per uur te hard of met 150km per uur door de bebouwde kom scheuren.
Leuk dat je dat prima vindt als niet-autobezitter. We nemen het mee.quote:Op maandag 10 augustus 2026 10:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Helemaal prima als dat geld gehaald wordt bij mensen die zich niet gewoon aan de maximumsnelheid houden.
Wat mij betreft verachtdubbelen ze die boete gewoon en minderen ze dat op wat anders.
ja da's zuur. Die marges kunnen ze best eens naar kijken maar goed.quote:Op maandag 10 augustus 2026 07:58 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Als je ziet waar ik mijn boete pas voor had gekregen
Kwam een hoek om -> trok iets te snel op -> ging volgende hoek op, 56km geflitst terwijl ik dat mischien seconden reed
Boetes hebben wel degelijk effect. Kijk maar over hoe jij je erover opwindt en anderen hier in dit topic.quote:Op maandag 10 augustus 2026 14:31 schreef Pajanus het volgende:
[..]
'ik denk dat niet, maar goed' - gelukkig hoeven wij daar specifiek geen mening over te vormen. Het is lang en breed bekend dat de hoogte van boetes weinig effect heeft en al helemaal dat boetes die je enkele dagen na het voorval binnenkrijgt ook weinig meehelpen om overtredingen in de toekomst te voorkomen.
https://www.ad.nl/auto/bo(...)omstenbron~a875509c/
en ohja het is ook al bekend dat het dus wel gebruikt wordt om gaten in de begroting te dichten.
Wat denk je er nu over?
Dit. Het is zó sneu en triest dat het lachwekkend isquote:Op maandag 10 augustus 2026 15:05 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Boetes hebben wel degelijk effect. Kijk maar over hoe jij je erover opwindt en anderen hier in dit topic.![]()
In Nederland staan die boetes totaal niet meer in verhouding met de overtreding.quote:Op maandag 10 augustus 2026 14:59 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
ja da's zuur. Die marges kunnen ze best eens naar kijken maar goed.
Gewoon 10 seconden te hard = te hardquote:Op maandag 10 augustus 2026 14:59 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
ja da's zuur. Die marges kunnen ze best eens naar kijken maar goed.
Het lijkt mij niet gek dat verkeersdeelnemers die niet beschermd worden door een kooi van 1500kg ook een mening hebben over verkeersveiligheid.quote:Op maandag 10 augustus 2026 14:58 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Leuk dat je dat prima vindt als niet-autobezitter. We nemen het mee.
Ja hoor. Net zoals je die mensen niet de nuance tussen verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer kunt uitleggen.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:15 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het lijkt mij niet gek dat verkeersdeelnemers die niet beschermd worden door een kooi van 1500kg ook een mening hebben over verkeersveiligheid.
ik ga er geen km zachter van rijden in ieder geval, dus het gewenste effect is ongeveer precies 0,0.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:05 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Boetes hebben wel degelijk effect. Kijk maar over hoe jij je erover opwindt en anderen hier in dit topic.![]()
Ik lig echt in een deuk hier. Ik rij ook auto en ik krijg nooit boetes, want ik houd me gewoon aan de regels. En ik zal je vertellen, dat is helemaal niet moeilijk. Mij kunnen boetes niet hoog genoeg zijn. 500 euro voor het parkeren op een invalideplaats, wat een mop! Voor mijn part mag het 1.000 euro zijn, moet je het maar niet doen. Die psycholoog zal ook wel het nodige op de mat hebben gekregen.
Ik zou het heerlijk vinden als het wegennet betaald zou worden door flikkers zoals jullie die zich niet aan de regels willen houden, of het nou legaal is of niet, interesseert me niet. Het interesseert jullie ook niet als iemand een camera opblaast, wat niet mag. Mes snijdt aan twee kanten.
Ik pak even de popcorn erbij terwijl jullie nog bozer worden.
Plus 1 of meer punten op je rijbewijs. Dat vergeet men voor het gemak altijd even.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:12 schreef Cherni het volgende:
[..]
In Nederland staan die boetes totaal niet meer in verhouding met de overtreding.
Nederland 12km te hard in bebouwde kom is na correctie 140 euro
Duitsland is dat 50 euro.
Naar mijn mening zou het gewoon een percentage van je inkomen moeten zijn, dan is de pijn overal hetzelfde.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:12 schreef Cherni het volgende:
[..]
In Nederland staan die boetes totaal niet meer in verhouding met de overtreding.
Nederland 12km te hard in bebouwde kom is na correctie 140 euro
Duitsland is dat 50 euro.
Precies. Ik rij geen auto meer maar heb meer dan 40 jaar auto gereden en ook ik heb boetes mogen ontvangen in die tijd. Dat zijn er niet veel geweest. Toevallig nog een maand geleden. Mijn partner reed en in Duitsland(Buisdorf) waar je 80 mocht rijden plots naar 50 en laat de auto uitrollen. Geflits met 62 km na correctie. 50 euro. In Nederland zou dat 140 euro zijn geweest.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:22 schreef Pajanus het volgende:
[..]
ik ga er geen km zachter van rijden in ieder geval, dus het gewenste effect is ongeveer precies 0,0.
Gast 'Ik rij ook auto en ik krijg nooit boetes' dat zegt niks ,als jij de hele dag onderweg bent dan krijg je geheid weleens een boete want in NL veranderd de maximumsnelheid ongeveer 80x per km.
Wel een goede insteek heb jij 'als het mij niet gebeurt maak het toch geen zak uit'
Die heeft mijn partner niet gekregen. En dan nog. Hoeveel punten mag je halen alvorens dat echt gevolgen gaat krijgen. Dat is voor normale weggebruikers die zelden een overtreding maken geen punt. Lijkt mij een prima systeem.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:23 schreef SimonB. het volgende:
[..]
Plus 1 of meer punten op je rijbewijs. Dat vergeet men voor het gemak altijd even.
Puntensystemen zijn niet heel vergevend. Meer als 2 punten voor je je rijbewijs iig tijdelijk kwijt bent is zeldzaam.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:39 schreef Cherni het volgende:
[..]
Die heeft mijn partner niet gekregen. En dan nog. Hoeveel punten mag je halen alvorens dat echt gevolgen gaat krijgen. Dat is voor normale weggebruikers die zelden een overtreding maken geen punt. Lijkt mij een prima systeem.
In Duitsland 8 punten(lees ik net). Dan moet je het wel weg bont maken omdat punten ook na verloop vervallen en je ook nog tussentijds een curus kunt volgen mocht het kritisch worden. En punten boven boetes van 60 euro. Vandaar ook dat mijn partner bij 12 km te hard met 50 euro daar onder blijft.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:49 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Puntensystemen zijn niet heel vergevend. Meer als 2 punten voor je je rijbewijs iig tijdelijk kwijt bent is zeldzaam.
Ah ok meende dat zwaardere vergrijpen wel meerdere punten per keer opleveren. En vind 1 punt voor een minimale snelheidsovertreding wel redelijk eigenlijk.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:59 schreef Cherni het volgende:
[..]
In Duitsland 8 punten(lees ik net). Dan moet je het wel weg bont maken omdat punten ook na verloop vervallen en je ook nog tussentijds een curus kunt volgen mocht het kritisch worden. En punten boven boetes van 60 euro. Vandaar ook dat mijn partner bij 12 km te hard met 50 euro daar onder blijft.
En 1 punt is dus meer dan 20km te hard. Nou ja, wat ik al zei. Dan moet je het erg bont maken om in 2,5 jaar 8 punten te halen.quote:Op maandag 10 augustus 2026 16:03 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ah ok meende dat zwaardere vergrijpen wel meerder punten per keer opleveren. En vind 1 punt voor een minimale snelheidsovertreding wel redelijk egenlijk.
Nee.quote:Op maandag 10 augustus 2026 15:31 schreef pmponer het volgende:
[..]
Naar mijn mening zou het gewoon een percentage van je inkomen moeten zijn, dan is de pijn overal hetzelfde.
Dat is een ongeluk, het is ook niet voor niets dat vanaf 50km/u te hard het rijbewijs wordt ingevorderd.quote:Op maandag 10 augustus 2026 14:50 schreef Momo het volgende:
[..]
En als iemand met 20 km/u te hard rijden een kind doodrijdt hoeven we ons dus niet meer op te winden op fok?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |