abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 6 augustus 2026 @ 19:15:20 #1
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_221514368
Hoi!

Ik heb meningen over dit boek, en ben volgens mij niet de enige FOK!ker die het gelezen heeft, dus wees hier welkom om (inclusief spoilers) over dit boek te kletsen *)

quote:
Natalie Heller Mills is een traditionele Amerikaanse huismoeder, die haar pioniers-lifestyle van rauwe melk en zelfgemaakt zuurdesembrood verkoopt aan haar miljoenen volgers op sociale media. Haar boerderij is een idylle, haar man een knappe cowboy en haar zes kinderen zijn stuk voor stuk verrukkelijk. Dus wat maakt het uit dat er nanny’s, een producer en luxe keukengerei achter de coulissen schuilen? Wat Natalies volgers niet weten, kan geen kwaad. Haar leven is perfect. Tot ze op een ochtend wakker wordt in een vreemde, gruwelijke versie van de werkelijkheid. Haar huis, haar man, haar kinderen – ze zijn allemaal vertrouwd, maar er klopt iets niet... Is dit een hoax? Een realityshow? Wordt ze op de proef gesteld door God? Door Satan? Natalie beseft twee dingen: dit is niet haar prachtige leven en ze moet hoe dan ook ontsnappen.
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
  Moderator donderdag 6 augustus 2026 @ 19:18:57 #2
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_221514395
Ik verhuis jullie even mee :P

quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 19:02 schreef Geertje_G het volgende:

[..]
Ik ben denk ik te snel door het einde gegaan maar vond het zo maf!
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 23:43 schreef Die_van_verderop het volgende:
Ik ben begonnen in het boek “Yesteryear” over een influencer. En het deed me al snel aan (vooral) AM denken. Hoe verknipt je gaat denken, de wereld gaat zien. En eigenlijk zwaar bedtijd nu, maar wil verder lezen.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 23:59 schreef Sophine het volgende:

[..]
Ja dat is echt een heerlijk boek, en heeft me door de dagen gesleept dat dit topic dicht was

quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 00:03 schreef Geertje_G het volgende:

[..]
Ha, die las ik ook! Vergelijking gaat later niet meer op. Wel tof boek!
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 00:12 schreef Marielle8585 het volgende:

[..]
In de dagen zonder forum ben ik hier ook begonnen. Heel vermakelijk en interessant boek.

Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
pi_221514396
Ik heb ‘m hier liggen, ik ga ‘m deze week lezen
  donderdag 6 augustus 2026 @ 20:03:34 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221514680
Gelezen.

Ik was wel heel benieuwd hoe het nou zat, zeg maar, en had het in twee dagen uit.

Ik las daarna dat het boek al voor publicatie was aangekocht door Anne Hathaway, die de film wil produceren en de hoofdrol zal spelen. Ze wordt ook bedankt in de acknowledgements: “My conversations with Anne Hathaway in particular were instrumental in bringing Natalie to life.” Ik vind dat een beetje bedenkelijk: schrijf je dan het boek dat je wilt schrijven of het boek dat je het duurst kunt verkopen (ook als je dan compromissen moet sluiten)?

Die rare influencerwereld (zowel makers als consumenten), de manosphere, de Amerikaanse politiek en de invloed van christelijk en conservatief.
The love you take is equal to the love you make.
pi_221515191
Ik heb m net gedownload, maar moet eerst nog een ander boek uitlezen.
  donderdag 6 augustus 2026 @ 21:58:44 #6
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_221516010
Gelezen!
Een achtbaan. Geen sympathiek hoofdpersoon maar ik wilde wel doorlezen en weten hoe het in elkaar zat
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
pi_221516723
Ook gelezen. Ik vond de glijdende schaal van het inlfuencerschap wel goed beschreven. Ook hoe ze gaat voor de camera en steeds minder haar echte leven gaat leiden. Ik kan me voorstellen dat het zo werkt. Ik vond het hele plot verder wat vergezocht.

Dat bedanken van Anne Hathaway, wat Lienekien noemt, verbaasde mij ook.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:29:24 #8
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_221516872
Het boek laat goed zien hoe het influencers bestaan je lostrekt van de werkelijkheid. Hoe je er letterlijk psychotisch van wordt.
Ik vond het interessant met het oog op inderdaad wat ik hier soms wel lees. Zelf heb ik weinig met de socials. Post zelf niets. kijk soms anoniem bij AM. kijk wel eens bij de families van Een Huis Vol. maar dat is het.

Maar ik kan de verslaving wel snappen. Hoe de likes en daarna het geld je doel worden. Niet meer het leuke en kneuterige waarom je ooit startte. Maar het manische; het juiste touwtje voor je kookfilmpje. De juiste hoek voor je filmpje. Hoe je kinderen je gedragen. Zijdelings deed het dus me ook denken aan de ondergang van Ruby Franke.
En dat zal ook allemaal wel inspiratie zijn geweest van de schrijfster.
  Moderator vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:33:49 #9
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_221517069
Ik sluit me helemaal aan bij wat jullie zeggen: ik vond de link met Anne Hathaway ook opvallend, ik las volgens mij ergens op Insta ook dat iemand al omschreef dat sommige stukken ook meer als een filmscène beschrijving voelden dan als een boekscène. Het lijkt echt al geschreven met die film in gedachten als je die kennis hebt.

En die glijdende schaal herken ik ook, maar ik hoop toch wel dat ik zelf mijn eigenwaarde en moreel kompas zou behouden in die situatie. Waarschijnlijk is dat ook wel de bedoeling, toch lekker om je als lezer (en waarschijnlijk ook als schrijver?) je moreel superieur te voelen ;)

Bij het einde was ik wel blij met de oplossing - ik was bang dat er iets magisch zou zijn om het op te lossen. Door de 'microfoon' die ze op een gegeven moment vond wist je ergens wel dat het niet 'echt' 18-nogwat zou zijn, maar toch.

Ik vond dat het hutje van Caleb manosphere heette wel een beetje overdreven :') Ik had dat denk ik wel beter gevonden als het niet zó duidelijk was, ik had de boodschap zonder ook wel begrepen geloof ik.
  Moderator vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:35:58 #10
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_221517076
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 08:29 schreef J-net het volgende:
Zijdelings deed het dus me ook denken aan de ondergang van Ruby Franke.
En dat zal ook allemaal wel inspiratie zijn geweest van de schrijfster.
Ik zit ook wel een beetje in een Yesteryear-algoritme op Insta, en volgens mij zegt de schrijver dat de eerste versie van het manuscript toen al bij de uitgever lag, en was het voor haar een bevestiging dat het dus een actueel thema was, dan dat ze er echt door geïnspireerd is. Het geeft in elk geval wel aan dat er momentum is voor dit soort verhalen.

Mijn favoriete reacties zijn trouwens van echte tradwives die helemaal verbolgen zijn over het boek omdat ze dachten dat het verheerlijkt zou worden _O-
pi_221517127
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 21:58 schreef J-net het volgende:
Gelezen!
Een achtbaan. Geen sympathiek hoofdpersoon maar ik wilde wel doorlezen en weten hoe het in elkaar zat
Ja precies dit!
En je vliegt erdoorheen. Daardoor heb ik denk ik niet helemaal begrepen wat het einde nou was, of ik vond het ergens onbevredigend.
Even bijlezen.
Gefrustreerde Gerda met een prei als profielfoto
pi_221517137
[quote]0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 09:35 schreef Meke het volgende:

[..]
Ik zit ook wel een beetje in een Yesteryear-algoritme op Insta, en volgens mij zegt de schrijver dat de eerste versie van het manuscript toen al bij de uitgever lag, en was het voor haar een bevestiging dat het dus een actueel thema was, dan dat ze er echt door geïnspireerd is. Het geeft in elk geval wel aan dat er momentum is voor dit soort verhalen.

Mijn favoriete reacties zijn trouwens van echte tradwives die helemaal verbolgen zijn over het boek omdat ze dachten dat het verheerlijkt zou worden _O-
[/quote]

Haha, geweldig!
  Moderator vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:18:27 #13
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_221517257
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 09:48 schreef Geertje_G het volgende:

[..]
Ja precies dit!
En je vliegt erdoorheen. Daardoor heb ik denk ik niet helemaal begrepen wat het einde nou was, of ik vond het ergens onbevredigend.
Even bijlezen.
Zo, dit had ik ook wel trouwens _O-

Doordat ze zelf niet helemaal helder was, waren het van die gekke flashbacks waardoor je zelf ook echt moest puzzelen en ineens viel alles op z'n plek :D
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:47:53 #14
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_221517390
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 10:18 schreef Meke het volgende:

[..]
Zo, dit had ik ook wel trouwens _O-

Doordat ze zelf niet helemaal helder was, waren het van die gekke flashbacks waardoor je zelf ook echt moest puzzelen en ineens viel alles op z'n plek :D
Je leest en je verwacht een bepaald scenario (ik zat in de real-life tunnel a la big brother dat ze gefilmd werd).
maar dat valt dan af. En dan denk je hoe zit het nu wel.
en als het dan daar is valt alles gelukkig wel in elkaar. en snap je de flashbacks en huidige situaties best wel goed.

Het is een boek wat wel even in je hoofd blijft.

Ik snap niet per se de reacties van sommigen die het boek helemaal uitkotsen. Nee de hoofdpersoon is niet sympathiek. Nee het verhaal is niet eenvoudig en soms echt wel ook confronterend over hoe onze samenleving is.
grappig trouwens dat de bookstagrammers enzo dit niets vinden; juist zij die het dus ook van de socials en het beinvloeden van mensen moeten hebben omdat ze ook gratis boeken krijgen.
Dus als je de spiegel krijgt dan is het pijnlijk en is het een slecht boek. dat gevoel had ik er een beetje bij.
pi_221517434
Ik was bang dat het een soort niet te verklaren verklaring zou zijn, dus ik was blij dat het uiteindelijk wel echt rondgebreid werd. Wel behoorlijk vergezocht allemaal, maar het klopt wel. Ik had met iets meer voorgesteld van de hardships van het echte tradwife leven, dus ik vond het in dat opzicht wat tegenvallen. Ik vond het controleverlies als influencer het meest overtuigende uit het boek.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:02:00 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221517442
Ik zie vrij weinig van die tradwives. Ik wil dat ook niet in mijn algoritme hebben*. Ik vind het onderdeel van een verfoeilijk iets wat stevig voet aan de grond heeft gekregen in met name de VS.

Het boek leest voor mij als kritisch op de Amerikaanse samenleving. Reena moet een beetje het tegenovergestelde van Natalie verbeelden, maar beide perspectieven laten wat mij betreft een beeld zien dat me verre van aanlokkelijk en nastrevenswaardig lijkt. Er is imo weinig over van the American Dream en ik vraag me af of die ooit wel heeft bestaan.

*Ik hang dus wel rond op Insta, maar dat is vooral afgestemd op ‘suffe’ dingen als hobby’s (kleding maken), doe-het-zelven, koken, dieren, humor (vooral Brits) en wetenschap. Ik ben zelf niet iemand die content creëert, ik consumeer wat ik interessant vind en geef likes en af en toe een reactie.

Het boek geeft (vind ik) wel een pijnlijk beeld van de reageerders, zowel de bewonderaars als de kritische. Dat hield me wel even een spiegel voor. Help ik zelf mee om iets in stand te houden dat ik soms verfoei? Ik denk dat ik me er wel aardig bewust van ben wat me te veel zou kunnen meeslepen en waar ik spijt van zou kunnen krijgen en ik vermijd die situaties (sensatie, ragebait).

Ik haak ook af als leuke/interessante mensen ineens ‘uit het niets’ (omdat het weinig te maken heeft met waarom ik ze ging volgen) producten gaan aanprijzen, al snap ik wel dat zo’n account tijd kost en het aanlokkelijk is dat die vele volgers je kunnen helpen een inkomen te genereren. (Voorbeeld: een Britse comedian die ineens collageenproducten gaat aanprijzen.)
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:14:44 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221517508
Wat ik zwakke punten vond in het boek:

Dat ze in ‘1855’ totaal niet de neiging leek te hebben om iets te doen met of te zeggen over de kennis die ze had uit de 21ste eeuw. Kennelijk moesten we geloven dat ze met wat haar werd toegediend in zo’n wazige toestand werd gehouden dat ze zich nooit iets liet ontvallen over de moderne tijd.

Ze was dus inmiddels jaren ouder. Er werd wel genoemd dat er geen spiegels waren, maar er zijn ook andere dingen waarin je je reflectie zou kunnen zien en dan had ze kunnen zien dat ze een stuk ouder was.

En dat idee van dat ze ineens wakker werd onder die quilt in dat koude huis. Waarom had ze geen enkele herinnering meer aan de pak ‘m beet voorgaande 15 jaar?
pi_221527576
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 11:14 schreef Lienekien het volgende:
Wat ik zwakke punten vond in het boek:

Dat ze in ‘1855’ totaal niet de neiging leek te hebben om iets te doen met of te zeggen over de kennis die ze had uit de 21ste eeuw. Kennelijk moesten we geloven dat ze met wat haar werd toegediend in zo’n wazige toestand werd gehouden dat ze zich nooit iets liet ontvallen over de moderne tijd.

Ze was dus inmiddels jaren ouder. Er werd wel genoemd dat er geen spiegels waren, maar er zijn ook andere dingen waarin je je reflectie zou kunnen zien en dan had ze kunnen zien dat ze een stuk ouder was.

En dat idee van dat ze ineens wakker werd onder die quilt in dat koude huis. Waarom had ze geen enkele herinnering meer aan de pak ‘m beet voorgaande 15 jaar?
Maar die had ze wel toch? Ze dacht dat ze in een soort big brother-setting terecht was gekomen, dacht bij Mary aan Clementine.

Iemand schreef dat het ver van de werkelijkheid is/lijkt. In ieder geval ver van mijn werkelijkheid, maar ik vrees dat dit soort verhalen echt bestaan. Wellicht niet 1 op 1, maar er zijn een hoop gekke mensen op de wereld.

Het was wel echt een boek wat me vasthield, ik wilde elke vrije minuut verder lezen omdat ik wilde weten hoe het af ging lopen (en ik de spoiler van @Meke kon weerstaan).
  zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:31:07 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_221528021
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2026 19:29 schreef Die_van_verderop het volgende:

[..]
Maar die had ze wel toch? Ze dacht dat ze in een soort big brother-setting terecht was gekomen, dacht bij Mary aan Clementine.

Iemand schreef dat het ver van de werkelijkheid is/lijkt. In ieder geval ver van mijn werkelijkheid, maar ik vrees dat dit soort verhalen echt bestaan. Wellicht niet 1 op 1, maar er zijn een hoop gekke mensen op de wereld.

Het was wel echt een boek wat me vasthield, ik wilde elke vrije minuut verder lezen omdat ik wilde weten hoe het af ging lopen (en ik de spoiler van @:meke kon weerstaan).
Er waren dan toch hele delen die ze compleet kwijt leek te zijn. Inclusief dus hoe ze zelf de overgang naar de totale afsluiting van de buitenwereld had bewerkstelligd.

Enfin. Ik vond het wel vrij vergezocht.
pi_221537966
Ik vond de eerste helft briljant, en daarna was het maar verder lezen maar vond ik het wat minder geslaagd. Heb het in 2 dagen uitgelezen.
pi_221540252
Aan de ene kant denk ik: er had meer in het verhaal gezeten, juist toen ze in ‘1855’ was, maar aan de andere kant geeft het misschien op deze manier (met alle info die je achteraf krijgt) toch wel goed weer hoe het voor haar verwarde geest moet zijn geweest, het zijn steeds flarden en flashbacks en overpeinzingen.
Ik kan me trouwens niet goed voorstellen hoe ze dat in een film gaan doen.
pi_221541116
Wel leuk om hier met jullie als een soort boekenclub over te praten. Ik lees eigenlijk nooit nieuwe actuele boeken, ik heb een boekenkast vol met nog niet gelezen tweedehands boeken. Ik wilde het boek tweedehands via Vinted kopen en zag alleen maar vraagprijzen die hoger waren dan bij bol.com. Dus toen kocht ik het bij bol, las het in een paar dagen uit en heb het nu alweer via Vinted verkocht voor dezelfde prijs als waarvoor ik het zelf kocht.

Het wereldje van influencers staat ver van me af. Ik gebruik instagram bij vlagen, maar word erg moe van mensen die echt wel leuke voor mij aansprekende content hebben maar dat dan dagelijks geforceerd op insta ‘moeten’ posten.
pi_221543685
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 11:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Wel leuk om hier met jullie als een soort boekenclub over te praten. Ik lees eigenlijk nooit nieuwe actuele boeken, ik heb een boekenkast vol met nog niet gelezen tweedehands boeken. Ik wilde het boek tweedehands via Vinted kopen en zag alleen maar vraagprijzen die hoger waren dan bij bol.com. Dus toen kocht ik het bij bol, las het in een paar dagen uit en heb het nu alweer via Vinted verkocht voor dezelfde prijs als waarvoor ik het zelf kocht.

Het wereldje van influencers staat ver van me af. Ik gebruik instagram bij vlagen, maar word erg moe van mensen die echt wel leuke voor mij aansprekende content hebben maar dat dan dagelijks geforceerd op insta ‘moeten’ posten.
Heel leuk!
pi_221650271
Gisteren uitgelezen en al om al vond ik het een leuk boek.
Het einde las ik meer als dat ze in een soort psychose was geraakt voor een decennia gemengd met de drugs die haar partner haar stiekem gaf.

Ik vond het laatste hoofdstuk ook sterk verwijzen naar de boeken die kinderen die uit traditionele familievlog families schrijven, zoals the house of my mother van die dochter van die geschifte Rudy Franke.
Twiddel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')