quote:
Dit staat er.
Rhoon steunt geschorste huisarts massaal: ‘Ze heeft ontzettend veel voor ons betekend’
Het nieuws over de wegens alcoholgebruik geschorste huisarts in Rhoon is het gesprek van de dag in het dorp. Inwoners brengen cadeautjes naar de praktijk, laten kaartjes achter en spreken vol lof over de dokter. „Ze heeft een hart van goud en geduld voor tien.”
Slechts vijf keer eerder kwam het voor in Nederland: een huisarts die per direct het werk moet neerleggen van de inspectie, zoals deze week in Rhoon gebeurde. Net na het middaguur staan drie Rhoonaren voor de supermarkt elkaar bij te praten. „Zo gaat dat in zo’n klein dorp”, laat een vrouw weten. „We houden elkaar overal van op de hoogte.”
Een arts die net een stapje verder gaat om haar patiënten te helpen, dat is wie ze is
Enkele bewoners laten weten hoe fijn zij de zorg van de geschorste huisarts ervaren hebben. Nathalie Kluijt (46) is een van de patiënten van de arts. „Ik word er gewoon een beetje emotioneel van. Mijn huisarts zorgt al ruim twintig jaar voor mij en mijn gezin. Ze heeft ontzettend veel voor ons betekend.”
Volgens Kluijt is de vrouw een arts die net een stapje verder gaat om haar patiënten te helpen. „Omdat het niet lukte zwanger te worden en ik ondraaglijke pijn had, dacht ze dat ik mogelijk endometriose had. Toen ze in het ene ziekenhuis niets konden vinden, dacht ik dat ik gek werd. In het volgende ziekenhuis bleek ik zulke ernstige endometriose te hebben, dat het inderdaad niet mogelijk was om op natuurlijke wijze zwanger te worden.”
Cadeautje
Bij de balie van de huisartspraktijk in Rhoon staat even later een dame met een cadeautje. Kort daarna volgt Astrid Balci (69), die een kaartje met een lieve boodschap komt brengen. Ze vindt het ‘ontzettend rot’ voor de huisarts. „Mijn man, mijn dochter en ik zijn altijd te spreken geweest over haar. Helaas heb ik zelf gezondheidsproblemen en moet daardoor regelmatig contact hebben. Dan is ze altijd goed en snel bereikbaar, meedenkend en meelevend. Ze neemt de tijd voor je om alles uit te leggen en heeft een engelengeduld.”
De Inspectie Gezondheid en Jeugd (IGJ) maakte woensdag bekend dat de Rhoonse arts per direct haar werkzaamheden moest neerleggen. Een zware maatregel die de inspectie maar zeer zelden toepast. In het rapport sprak de inspectie van een ‘risico voor de veiligheid van patiënten’. Later bleek uit rechtbankstukken dat dit te maken heeft met alcohol- en middelenmisbruik. Ongeveer een maand geleden liep de situatie uit de hand op de dag van een euthanasie.
Schandpaal
Toch lijkt dat nieuws veel Rhoonaren geen zorgen te baren. Hun eigen ervaringen vinden ze zwaarder wegen in hun oordeel over de huisarts. „Ik heb net een kaartje gekocht voor d’r”, laat Rianne (72) weten, terwijl ze met haar winkelwagentje voor de supermarkt staat te kletsen. „Ik vind het niet te verkroppen dat ze zo aan de schandpaal genageld wordt. Ze heeft mijn man op zijn sterfbed begeleid. Kijk dat ze niet op komt dagen, is natuurlijk niet goed, maar was dit allemaal echt nodig?”
Ook Maaike van der Ree (66) komt op voor haar huisarts: „Het is gewoon een hele fijne huisarts en ik durf te wedden dat bijna alle patiënten dat zullen beamen. Altijd is het een toppraktijk geweest en het liep als een trein.”
De woensdag per direct geschorste huisarts uit Rhoon kampte al jarenlang met een ernstige alcoholverslaving. Zo werd ze een keer dronken betrapt in haar praktijk. Na een incident met alcohol op de dag dat ze bij een patiënt euthanasie zou toepassen, werd de huisarts opgenomen in een kliniek.
„De gang van zaken zal misschien niet helemaal oké geweest zijn en natuurlijk mag dat niet gebeuren. Maar ze doen vreselijk hun best en een makkelijk beroep is het niet. Ze is wel drie keer langs geweest bij mijn moeder van 91. Daarvoor zal ik haar altijd dankbaar blijven.”
De huisartsenpraktijk heeft laten weten niet te willen reageren op de situatie. In een verklaring op de website is te lezen dat de continuïteit van de huisartsenzorg gewaarborgd blijft. „De praktijk blijft bereikbaar voor afspraken, medische vragen en spoedgevallen. De zorg voor onze patiënten wordt verzorgd door waarnemend huisartsen en ander ondersteunend personeel.”
De advocaat van de huisarts laat weten op dit moment niet inhoudelijk te willen reageren op de zaak en dat de arts de situatie zeer betreurt. „Op dit moment richt cliënte zich, samen met betrokken partijen, op het borgen van de noodzakelijke zorg voor patiënten en op passende zorg voor zichzelf.”
----
Populaire huisarts.
Mogenlijk was ze bij veel goede of belangrijke momenten bij deze mensen ook al onder invloed. Functioneren met 3.3 ben je vrees ik al jaaaaren bezig met te veel drinken