abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 augustus 2026 @ 22:14:57 #1
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_221509766
**Zou jij vreemdgaan kunnen vergeven?**

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Stel dat je partner vreemdgaat. Zou je dat kunnen vergeven, of is dat voor jou altijd een definitief einde van de relatie?

En als je antwoord afhangt van de situatie, waar ligt die grens dan?

Bijvoorbeeld:

* Maakt het uit of het een eenmalige fout was of een langdurige affaire?
* Maakt het verschil of het alleen om seks ging, of juist om verliefd worden op iemand anders?
* Speelt het mee als je partner uit zichzelf eerlijk opbiecht wat er is gebeurd, of pas nadat je er zelf achter bent gekomen?
* Zou het uitmaken hoe lang jullie al samen zijn of hoeveel vertrouwen er daarvoor was?
* Denk je dat vertrouwen echt weer volledig terug kan komen, of blijft er altijd iets beschadigd?

Ik merk dat mensen hier vaak heel verschillend over denken. Sommigen vinden dat vreemdgaan altijd een bewuste keuze is en dat het vertrouwen voorgoed weg is. Anderen vinden dat mensen fouten kunnen maken en dat een relatie, met veel eerlijkheid, inzet en tijd, soms juist sterker uit zo'n moeilijke periode kan komen.

Er is natuurlijk geen goed of fout antwoord; iedereen heeft zijn eigen normen, grenzen en ervaringen.

Ik ben daarom benieuwd naar jullie mening:

* Zou jij vreemdgaan kunnen vergeven?
* Waarom wel of niet?
* Heb je hier misschien zelf ervaring mee, of ken je iemand bij wie het wel of juist niet is goedgekomen?
Love Israël, Israël zal winnen tegen Hamas. De MRNA-crisis is de echte pandemie.
- Een volk dat voor tirannen zwicht,
- zal meer dan lijf en goed verliezen,
- dan dooft het licht. #stoplinks!!
  woensdag 5 augustus 2026 @ 22:18:29 #2
490410 Dr8gonOfLife
pi_221509790
Voor mij ligt het eraan. In het geval van langdurig vreemdgaan of uitgebreide seks zou ik er wel klaar mee zijn, maar het een dronken kus zou zijn in een relatie die jarenlang goed gaat, dan zou ik er toch met wat meer nuance naar kijken. Het is natuurlijk wat anders als het meerdere keren 'fout gaat,' maar ik ben niet iemand die meteen de deur dichtgooit bij een zeer kortstondige buitenrelationele interactie.
Love Israël, Israël zal winnen tegen Hamas. De MRNA-crisis is de echte pandemie.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 22:23:54 #3
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221509823
Ja, dat kan ik. Heb het meegemaakt. Tot mijn verbazing vergaf ik mijn partner. Helaas ging ex nog een keer vreemd. Daarom nu ex. Ga niet in de uitverkoop. En ook nu kon ik ex vergeven.

Het is voor mij een verhaal afronden voor mezelf. Ik vergeef mijzelf ook om mijn eigen woede en teleurstelling te doorleven. Ook kan ik ex daarmee in perspectief plaatsen. Is gewoon niet zo'n loyaal persoon gebleken, maar geen onmens. Laat anderen maar gelukkig zijn met ex.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221509825
Ik zou haar een tweede kans geven zeker als het een eenmalige fout was, bij een langdurige affaire gaat dat echt lastiger worden vind ik, dan moet ze dan echt een keus maken van me.

Er is natuurlijk wel een breuk in het vertrouwen, maar een breuk kan herstellen

Bij een tweede misstap is het wel echt einde verhaal
  woensdag 5 augustus 2026 @ 22:28:37 #5
490410 Dr8gonOfLife
pi_221509850
quote:
15s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 22:23 schreef Koekoekmakto het volgende:
Ja, dat kan ik. Heb het meegemaakt. Tot mijn verbazing vergaf ik mijn partner. Helaas ging ex nog een keer vreemd. Daarom nu ex. Ga niet in de uitverkoop. En ook nu kon ik ex vergeven.

Het is voor mij een verhaal afronden voor mezelf. Ik vergeef mijzelf ook om mijn eigen woede en teleurstelling te doorleven. Ook kan ik ex daarmee in perspectief plaatsen. Is gewoon niet zo'n loyaal persoon gebleken, maar geen onmens. Laat anderen maar gelukkig zijn met ex.
Heb je er ooit weleens spijt van gehad nadat ze nog een keer vreemdging?
  woensdag 5 augustus 2026 @ 22:35:46 #6
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221509896
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 22:28 schreef Dr8gonOfLife het volgende:

[..]
Heb je er ooit weleens spijt van gehad nadat hij nog een keer vreemdging?
Nee, nam mezelf niets kwalijk. Een kans geven op herstel vond/vind ik eerlijk. Maar klaar is bij mij wel klaar. Was gelukkig een vlotte scheiding. Alles is ook goed gekomen. Fijn huis en ben een betere versie van mezelf geworden.

Kun je nagaan wat een monster ik toen was })
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221509927
Ik heb een non-monogame relatie, dus geen last van :P

Nee grapje natuurlijk: zelfs in een non-monogame relatie kunnen afspraken geschonden worden.
Ik heb geen ervaring met vreemdgaan verder, maar als afspraken geschonden (blijven) worden is het op gegeven moment wel over natuurlijk.
Verder afhankelijk van de soort afspraak, hoe (vaak) deze geschonden is, hoe lang we een relatie hebben, hoe goed deze is etc. etc.

Ik kan mij niet voorstellen dat het bij mensen zo zwart-wit kan zijn als in "vreemdgaan = einde relatie"
pi_221510127
Ik vind dat we in de basis allemaal mensen zijn, en als mensen hebben we soms lusten en aantrekking waar we geen controle over hebben, en mensen doen domme dingen als ze geil zijn en/of alcohol op hebben. Dat is verder geen excuus, maar wel een oorzaak.

Mensen maken fouten, en hoe m'n partner omgaat met die fout is voor mij van belang. Als er geen schuldgevoel te bekennen is, of wanneer het een manipulatief spelletje wordt ("ja maar jij...") dan is het snel klaar. Wanneer het oprecht een éénmalig iets was, en ze bereid is die schuld op zich te nemen, dan kan er in ieder geval gepraat worden. Lang verhaal kort, het zou heel erg afhangen van de omstandigheden.

Nou ben ik sowieso niet van de blinde monogamie, dus om de status quo weer gelijk te trekken zou ik wel verwachten dat ik één freebie krijg. Eén 'get out of jail free card' voor seks met iemand anders. Die heeft zij immers ook gehad mits ik haar vergeef. Ik denk namelijk dat die onbalans je anders de rest van je relatie blijft achtervolgen. Op het moment dat je weer op gelijke voet staat dan kun je ook op gelijke voet verder.
No amount of money ever bought a second of time.
  donderdag 6 augustus 2026 @ 00:05:28 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221510226
Vast wel, ik heb het gelukkig nooit meegemaakt. Maar ik heb eigenlijk geen vast idee van hoe ik daar dan mee zou dealen. Het hangt van veel zaken af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')