Dit sowieso en stel als ze iets van die uren zijn, 29 uur over een maand is elke week ongeveer een dag te weinig gewerkt of anderhalf uur minder per dag. Maar als zo iemand ineens allemaal zorg moet geven voor de kleine kinderen en andere dingen moet regelen is dat helemaal niet zo raar toch? Als ik 8 uur werk op een dag achter mijn computer ben ik ook niet 8 uur aan het gaan en als ik thuiswerk draai ik ook wel een wasje tussendoor ofzo.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 13:50 schreef Lyrebird het volgende:
Wat voor een baggerwerkgever is dat zeg. 29 uur te weinig 'gewerkt'. Het zal me een rotzorg zijn hoe veel uur mijn personeel werkt, als ze het werk maar afkrijgen.
Dat was volgens werkgever niet de enige reden.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 13:50 schreef Lyrebird het volgende:
Wat voor een baggerwerkgever is dat zeg. 29 uur te weinig 'gewerkt'. Het zal me een rotzorg zijn hoe veel uur mijn personeel werkt, als ze het werk maar afkrijgen.
quote:In de ontslagbrief verwijst de werkgever naar ‘zeer regelmatige afwezigheid op kantoor, het niet behalen van deadlines en het afschuiven van werkzaamheden op collega’s’.
Dan kun je in overleg gaan en niet stiekem doen. Wellicht tot andere oplossing komenquote:Op woensdag 5 augustus 2026 14:13 schreef Mr.Sandman het volgende:
Lastig, als je stelselmatig niet in staat bent om je uren te maken, ook al is dat volgens omstandigheden helemaal te begrijpen, dan is het natuurlijk niet vreemd dat een werkgever daar een mening over heeft.
Ze hebben het alleen wel erg vreemd en schofterig aangepakt.
Archetype micromanager.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 13:50 schreef Lyrebird het volgende:
Wat voor een baggerwerkgever is dat zeg. 29 uur te weinig 'gewerkt'.
Precies.quote:Het zal me een rotzorg zijn hoe veel uur mijn personeel werkt, als ze het werk maar afkrijgen.
Ja, precies. Je kunt ook niet alles op coulance blijven gooien als iemand stelselmatig (veel) te weinig uren maakt. Ook niet als output vergelijkbaar blijft. Dan moet je geen contract tekenen voor x aantal uur.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 14:29 schreef Ole het volgende:
[..]
Dan kun je in overleg gaan en niet stiekem doen. Wellicht tot andere oplossing komen
Jij werkt bij EControls Europe of solliciteert voor een baan daar?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 14:41 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Ja, precies. Je kunt ook niet alles op coulance blijven gooien als iemand stelselmatig (veel) te weinig uren maakt. Ook niet als output vergelijkbaar blijft. Dan moet je geen contract tekenen voor x aantal uur.
Ik bedoel de werkgever in dit gevalquote:Op woensdag 5 augustus 2026 14:41 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Ja, precies. Je kunt ook niet alles op coulance blijven gooien als iemand stelselmatig (veel) te weinig uren maakt. Ook niet als output vergelijkbaar blijft. Dan moet je geen contract tekenen voor x aantal uur.
Waaruit blijkt dat deze werknemer zijn situatie en tijdelijke beperkingen niet geadresseerd heeft? Waarom denk je dat?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 15:07 schreef Mr.Sandman het volgende:
Heeft een werknemer dan geen enkele verantwoordelijkheid of plicht om een goede werknemer te zijn?
Staat buiten kijf hoe schofterig de werkgever is geweest in deze zaak, maar toch. Het gesprek aangaan gaat twee kanten op als je het allemaal niet meer aan kunt.
Verkankerde zielen zonder geweten, bahquote:Op woensdag 5 augustus 2026 15:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik werkte 10 jaar bij een consultancybureau. Uurtje factuurtje klant, was een top scoorder
Mijn man kreeg kanker en nam veel vrij, zorgverlof en werkte thuis. Allemaal in orde. Jaar later, je bent wel weinig facturabel geweest.
Uiteindelijk met een extra jaarsalaris daar afscheid genomen
Dat heeft de werknemer wel degelijk gedaan:quote:Op woensdag 5 augustus 2026 15:07 schreef Mr.Sandman het volgende:
Heeft een werknemer dan geen enkele verantwoordelijkheid of plicht om een goede werknemer te zijn?
Staat buiten kijf hoe schofterig de werkgever is geweest in deze zaak, maar toch. Het gesprek aangaan gaat twee kanten op als je het allemaal niet meer aan kunt.
De werkgever daarentegen:quote:Op woensdag 5 augustus 2026 13:44 schreef Momo het volgende:
Daarbij weegt mee dat de manager eerder al had gewezen op zijn hoge werkdruk en persoonlijke situatie.
quote:Tijdens de zitting verklaart de leidinggevende dat er bewust niet vooraf met de manager is gesproken omdat hij anders mogelijk ‘zijn gedrag zou aanpassen’. De rechter noemt die redenering ‘opmerkelijk’, omdat gedragsverandering juist een doel van werkgevers hoort te zijn.
Uit de OP blijkt toch vrij duidelijk dat de werknemer stelselmatig minder uren is gaan maken en de werkgever daar niet van op de hoogte was of akkoord mee was. Daar draait voor een groot deel deze hele zaak om.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 15:08 schreef Molo het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat deze werknemer zijn situatie en tijdelijke beperkingen niet geadresseerd heeft? Waarom denk je dat?
Als ik ooit in zo'n situatie terecht kom dan zal ik z'n leven echt heel zuur maken. Walgelijk.quote:
Misschien is het begonnen met een neergaande output, begrijpelijk wel gezien zijn omstandigheden.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 14:27 schreef TwenteFC het volgende:
Ik zit nu zelfs onder werktijd .. scheelt dat als er spionage software zou moeten komen dat ik degene ben die het allemaal moet regelen, en zoals Lyrebird zegt je kan beter sturen op output dan tijd en moeite spenderen aan extreme controle/monitoring wat uiteindelijk alleen maar weer zorgt voor slechtere output.
van die zin sla je echt steil achterover...: Als werkgever bewust niet met een werknemer in gesprek gaan over bepaalde problemen omdat anders 'deze dan misschien wel z'n gedrag zou aanpassen'quote:Tijdens de zitting verklaart de leidinggevende dat er bewust niet vooraf met de manager is gesproken omdat hij anders mogelijk ‘zijn gedrag zou aanpassen’. De rechter noemt die redenering ‘opmerkelijk’, omdat gedragsverandering juist een doel van werkgevers hoort te zijn.
Heb in het verleden ooit zo'n micromanager gehad, stond het liefst de hele dag achter je bureau om te kijken wat je allemaal uitspookte en hield precies bij hoe laat je binnenkwam en wegging enz. Had mijn proeftijd niet eens afgemaakt, was er heel snel klaar mee.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 15:59 schreef Discombobulate het volgende:
Als ik ooit in zo'n situatie terecht kom dan zal ik z'n leven echt heel zuur maken. Walgelijk.
Hopelijk alles goed met je man?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 15:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik werkte 10 jaar bij een consultancybureau. Uurtje factuurtje klant, was een top scoorder
Mijn man kreeg kanker en nam veel vrij, zorgverlof en werkte thuis. Allemaal in orde. Jaar later, je bent wel weinig facturabel geweest.
Alsof mensen die wel "hun uren" maken ook echt hun uren maken. Denken in uren is verouderd.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 14:13 schreef Mr.Sandman het volgende:
Lastig, als je stelselmatig niet in staat bent om je uren te maken, ook al is dat volgens omstandigheden helemaal te begrijpen, dan is het natuurlijk niet vreemd dat een werkgever daar een mening over heeft.
Nee, dat blijkt allerminst duidelijk uit de OP en ook de rechter ziet dat niet. Herlees nog eens het stuk over 'off-line werken'.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 15:55 schreef Mr.Sandman het volgende:
Uit de OP blijkt toch vrij duidelijk dat de werknemer stelselmatig minder uren is gaan maken en de werkgever daar niet van op de hoogte was of akkoord mee was
Ik heb ooit in een magazijn gewerkt waar de "manager" met een stopwatch had geklokt hoe lang het duurde om te lopen van de kantine naar het magazijn, streng controleerde op inklokken voor het omkleden en mensen in de gaten hield als ze naar de wc gingen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 16:05 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Heb in het verleden ooit zo'n micromanager gehad, stond het liefst de hele dag achter je bureau om te kijken wat je allemaal uitspookte en hield precies bij hoe laat je binnenkwam en wegging enz. Had mijn proeftijd niet eens afgemaakt, was er heel snel klaar mee.
Tja iedereen is vervangbaar. Zelf ook meegemaakt dat een projectmanager een tijd thuis bleef om voor zijn partner te zorgen met kanker. Gekijk werd die plaats ingenomen door een bruinwerker. En Arie ja ik noem zijn voornaam die als projectmanager uitstekend met zijn hoofdcontructeurs kon samenwerken werd afgeserveerd en zou zogenaamd niet meer voldoen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 13:55 schreef Lyrebird het volgende:
... en daarnaast: iedereen die met borstkanker te maken heeft gehad, snapt dat je je als bedrijf coulant op moet stellen.
Mijn werkgever is er ook zo eentje, van diversity & inclusion, en "our employees are our biggest assett". Maar die houding wordt subiet uit het raam geflikkerd als iemand een levensbedreigende ziekte heeft, dan wordt er alles aan gedaan om die persoon de deur uit te werken. Maar wel tranen met tuiten huilen als een collega overlijdt.
Dat is uiteindelijk ook het risico van ondernemen, binnen iedere goede onderneming (van een bepaalde minimale omvang) hoor je rekening te houden met dit soort situaties in het budget.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 16:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Misschien is het begonnen met een neergaande output, begrijpelijk wel gezien zijn omstandigheden.
Ad andere kant zitte.mn zulke mensen op keyposities en kunnen niet echt gemist worden. Dan kan je of tijdelijk een dure kracht met sterke financiële capaciteiten bijzetten of dit doen wat geld kost maar je wel door kunt met een nieuwe financiële man.
Wel vind ik het allemaal maar hufterig, puur zo’n financieel gedreven bedrijf.
Dat zie je vooral bij adviesbureaus terug. De laatste pak weg 20 jaar bij NS(erg sociaal)heb ik een compleet andere ervaring. Maar toen ik nog in de engineering werkte was dat een keiharde cultuur. Zeker zo rond eind jaren 90 toen die VS cultuur zijn intrede nam.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 16:15 schreef DobbyDobby het volgende:
Tering bedrijf. Dan ben je compleet gevoelloos. Ook genoeg van zulke werkgevers meegemaakt. Zit nog geen greintje fatsoen in en alles draait om de werkgever. Maar in de vacature teksten wel schrijven dat het een sociaal bedrijf is met een gemoedelijke sfeer.
Je hebt stukken niet gelezen of niet begrepenquote:Op woensdag 5 augustus 2026 15:55 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Uit de OP blijkt toch vrij duidelijk dat de werknemer stelselmatig minder uren is gaan maken en de werkgever daar niet van op de hoogte was of akkoord mee was. Daar draait voor een groot deel deze hele zaak om.
We begrijpen denk ik allemaal dat het logisch dat deze man zijn uren niet meer kon maken maar je kunt dat niet zomaar gaan doen en per definitie coulance verwachten.
Dat bedrijf mag blij zijn dat het bij die 90k is gebleven. Man man manquote:Tijdens de zitting verklaart de leidinggevende dat er bewust niet vooraf met de manager is gesproken omdat hij anders mogelijk ‘zijn gedrag zou aanpassen’. De rechter noemt die redenering ‘opmerkelijk’, omdat gedragsverandering juist een doel van werkgevers hoort te zijn.
Exact. Tijdelijk minder uren werken, etc.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 14:29 schreef Ole het volgende:
[..]
Dan kun je in overleg gaan en niet stiekem doen. Wellicht tot andere oplossing komen
Als bedrijf laat je zien dat je echt om je mensen geeft, en dat je personeelsbeleid niet alleen maar holle woorden zijn. Als dit jouw collega overkomt, dan ga je toch nadenken over een andere werkgever.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 16:26 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Ik heb de afgelopen vijf jaar twee van dit soort gevallen meegemaakt bij mijn werkgever, een ernstig zieke partner thuis en in beide gevallen ging het om medewerkers op key posities in de organisatie.
Ze hebben allebei alle tijd en ruimte gekregen om de privé situatie te laten bepalen hoeveel uur ze konden werken.
In één geval is er een externe naast gezet en het andere geval is het intern opgelost en bleek dit de kans te zijn die een junior met beide handen aangreep.
Beide medewerkers zijn behouden gebleven voor de organisatie.
Het zou dan de juiste weg zijn als de werkgever eerst samen probeert een oplossing te vinden in plaats van hem gaan bespioneren en hem er zonder meer eruit mieteren.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 17:19 schreef Mr.Sandman het volgende:
Je kunt niet als werknemer zomaar besluiten minder uren te gaan maken.
Natuurlijk heb ik begrip voor de situatie van deze man en zijn vrouw.
En natuurlijk is denken in uren ouderwets maar ook dat kun je niet zomaar zelf besluiten.
Ik heb in vergelijkbare situatie mijzelf gewoon ziek moeten melden om zorg te kunnen verlenen.
Hoop dat het nu goed gaat met je vrouw!quote:Op woensdag 5 augustus 2026 17:36 schreef Perox het volgende:
Ik ben blij dat ik niet zo’n werkgever heb zeg. Vorig jaar nog zorgverlof opgenomen omdat mijn vrouw een zware rugoperatie had gehad, en een maand of wat volledig thuis gewerkt (en dus minder uren door dat zorgverlof).
Beetje smek ook dat je doet of je het begrijpt en meewerkt door de beste man thuis te laten werken maar dan meteen achter zijn rug om een dossiertje probeert op te bouwen. En dat ook nog eens amateuristisch as fuck ook nog.
Kutbedrijf dus.
Walgelijke mensen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 15:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ze kan weer bewegen maar is nog niet helemaal pijnvrij en fit. Nog wel een weg te gaan. Ik was echt wel superblij met dat zorgverlof dan kon ik 2 uur per dag besteden aan huishouden en zorg, werkte gewoon prima. Na een maand thuis was ik ook wel weer heel blij om ook weer eens op kantoor te zijn 🙃quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:21 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Hoop dat het nu goed gaat met je vrouw!
Precies, en naar mij idee krijg je bij menig werknemer met zo'n relatie er veel meer voor terug dan wanneer ze strak de uurtjes volmaken in aanwezigheid.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 15:57 schreef Discombobulate het volgende:
Als goed werkgever geef je die man gewoon de tijd voor z'n vrouw en laat je die 29 uur gewoon zitten. "Kijk maar even wat je kan, eerst maar even alle aandacht voor je vrouw" en je ziet later wel verder.
Het bericht gaat er juist over dat de thuissituatie in de tussentijd nogal veranderd was.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 14:41 schreef Mr.Sandman het volgende:
Dan moet je geen contract tekenen voor x aantal uur.
Ja, een werknemer is normaal gesproken daarna ook heel loyaal en betaald het je dik terug (sprekend uit eigen ervarigen).quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:30 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Precies, en naar mij idee krijg je bij menig werknemer met zo'n relatie er veel meer voor terug dan wanneer ze strak de uurtjes volmaken in aanwezigheid.
Mwah heb beiden gezien.. mensen waarvoor je hemel en aarde hebt bewogen en waar anders toch nooit wat mogelijk is en ze de volgende dag al vergeten zijn wat je voor ze hebt gedaan. Maar inderdaad ook mensen die goed snappen dat het een beetje geven en nemen is en dat zijn ook de mensen die je graag houdt, die andere groep vertrekt na een aantal jaar geen loonsverhoging vanzelf wel, meestal.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:46 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Ja, een werknemer is normaal gesproken daarna ook heel loyaal en betaald het je dik terug (sprekend uit eigen ervarigen).
Sterkte met het herstel van je vrouw.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:27 schreef Perox het volgende:
Ze kan weer bewegen maar is nog niet helemaal pijnvrij en fit. Nog wel een weg te gaan. Ik was echt wel superblij met dat zorgverlof dan kon ik 2 uur per dag besteden aan huishouden en zorg, werkte gewoon prima. Na een maand thuis was ik ook wel weer heel blij om ook weer eens op kantoor te zijn 🙃
Ohja true, andersom heb je ze ook hoor. 2 jaar ziektewetje, werkgever alles eraan gedaan om je beter te maken, eindelijk gelukt. En dan direct richting een andere baan.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:50 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Mwah heb beiden gezien.. mensen waarvoor je hemel en aarde hebt bewogen en waar anders toch nooit wat mogelijk is en ze de volgende dag al vergeten zijn wat je voor ze hebt gedaan. Maar inderdaad ook mensen die goed snappen dat het een beetje geven en nemen is en dat zijn ook de mensen die je graag houdt, die andere groep vertrekt na een aantal jaar geen loonsverhoging vanzelf wel, meestal.
Die types ja, en dat 2 weken nadat ze een vast contract hebben natuurlijk.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:51 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Ohja true, andersom heb je ze ook hoor. 2 jaar ziektewetje, werkgever alles eraan gedaan om je beter te maken, eindelijk gelukt. En dan direct richting een andere baan.
Dan had de werkgever in gesprek kunnen gaan met de medewerker en hadden ze misschien samen wel kunnen besluiten dat hij gedeeltelijk ziek gemeld wordt zodat hij die druk even niet heeft. De manier waarop ze het hier aangepakt hebben is.. bijzonderquote:Op woensdag 5 augustus 2026 14:41 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Ja dat kan. Maar daar is zorgverlof dan wel een (gedeeltelijke) ziekmelding voor. Geen ontslag op staande voet.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 14:13 schreef Mr.Sandman het volgende:
Als je de uitspraak naleest kun je zien dat de werknemer het bespreekbaar heeft proberen te maken. De werkgever had hem ook de kans kunnen geven zijn gedrag te verbeteren, maar ze probeerden hem te naaien.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 15:07 schreef Mr.Sandman het volgende:
https://uitspraken.rechts(...):NL:RBDHA:2026:18633quote:Ter zitting heeft de leidinggevende van [eiser] verklaard dat er is afgezien van een gesprek omdat EControls bang was dat [eiser] zijn gedrag zou aanpassen als EControls een gesprek zou aangaan met [eiser]. Deze verklaring is opmerkelijk omdat het aanpassen van mogelijk niet correct gedrag toch juist het doel van de werkgever zou moeten zijn (geweest). Een gesprek is daarvoor het eerste en meest voor de hand liggende middel. EControls heeft daarmee bewust gekozen om deze optie niet in te zetten maar om te kiezen voor een veel zwaarder middel, namelijk het heimelijk monitoren van in- en uitlogtijden van haar werknemer en dat is haar te verwijten
Lees de uitspraak. Er is geen bewijs dat de werknemer minder uur is gaan maken. Daarnaast zijn er, als er al sprake van was, andere manieren om hiermee om te gaan. Bijvoorbeeld zorgverlof laten opnemen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 17:19 schreef Mr.Sandman het volgende:
Je kunt niet als werknemer zomaar besluiten minder uren te gaan maken.
Natuurlijk heb ik begrip voor de situatie van deze man en zijn vrouw.
En natuurlijk is denken in uren ouderwets maar ook dat kun je niet zomaar zelf besluiten.
Ik heb in vergelijkbare situatie mijzelf gewoon ziek moeten melden om zorg te kunnen verlenen.
Waaruit blijkt dat hij stelselmatig minder uren gemaakt heeft? Ze hebben naar het inloggen op de computer gekeken. Zodra er ook componenten van het werk zijn die zonder computer kunnen, zegt dat helemaal niks. Misschien heeft hij verslagen op papier gelezen? Misschien had hij telefonisch overleg? Misschien wilde hij zich op iets concentreren en had daarvoor bewust niet ingelogd?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 15:55 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Uit de OP blijkt toch vrij duidelijk dat de werknemer stelselmatig minder uren is gaan maken en de werkgever daar niet van op de hoogte was of akkoord mee was. Daar draait voor een groot deel deze hele zaak om.
We begrijpen denk ik allemaal dat het logisch dat deze man zijn uren niet meer kon maken maar je kunt dat niet zomaar gaan doen en per definitie coulance verwachten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |