Goed om te weten dat die mannen in uniform terwijl ze vrachtwagens vol mannen aan het dirigeren waren ab-so-luut niets met de overheid van doen hadden.quote:Op maandag 3 augustus 2026 23:04 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Hier wat context:
[i]Overheid Marokko legt schuld 'Ceuta' bij sociale media, 'maar dit had lange aanloop'
Samira Jadir
correspondent Marokko
Nu het stof na de ongekende migratiecrisis bij de Spaanse exclave Ceuta is neergedaald, zijn er nog altijd veel vragen over hoe dit heeft kunnen gebeuren. Wereldwijd wordt er door media en politici volop gespeculeerd over de directe oorzaken. De Marokkaanse overheid houdt het in zijn reactie vooral bij de verspreiding van nepnieuws op sociale media.
Dit zou het werk zijn geweest van criminele netwerken die zich bezighouden met mensensmokkel. Volgens Rabat is er van het opzettelijk doorlaten van migranten geen sprake geweest. Ook in Spanje beginnen de politieke gevolgen van de overweldigende instroom van migranten in Ceuta zich af te tekenen. In een eerste reactie gaf de Spaanse premier Pedro Sanchez een lezing die ongeveer dezelfde strekking had als die uit Rabat. In de Spaanse media en politiek wordt druk gespeculeerd over de mogelijke opzet waarmee Marokko de crisis zou hebben veroorzaakt.
Ongekend losercontinent is het toch ookquote:Ze meent dat de gebeurtenissen van afgelopen week een lange aanloop hebben gehad. Het noorden van Marokko kampt al sinds 2019 met een economische crisis die is veroorzaakt door de beëindiging van een informele overeenkomst tussen Marokko en Spanje. Tot zeven jaar geleden was het voor Marokkanen zonder visum toegestaan om in Ceuta Spaanse producten te kopen waarover geen btw of accijnzen worden geheven. De enige voorwaarde was dat deze goederen alleen te voet naar Marokko mochten worden gebracht.
Het merendeel van de mensen in het noorden van het land verdiende zijn geld aan het verder verhandelen van deze producten in Marokko.
Het blijft bizar hè, illegaal een land willen binnendringen en dan moeten we naar die mensen 'luisteren'.quote:
Je hebt het stuk niet eens gelezen zie ik. Er wordt geenszins reclame gemaakt voor het marokkaanse regime. Integendeel.quote:Op maandag 3 augustus 2026 23:06 schreef MoreDakka het volgende:
Ach ja, dat de NOS gratis reclame geeft aan het regime van Marokko en wat activisten kan geen verrassing zijn.
Marokko kent wel degelijk een toplaag, maar die is corrupt. Nepotisme is de norm en men heeft allerlei manieren om ook het hoger onderwijs voor een bepaalde bovenlaag te houden, bijvoorbeeld door het vasthouden aan Frans voor de betere studies, waardoor velen afhaken.quote:Op maandag 3 augustus 2026 23:31 schreef UitStraling het volgende:
Vroeger zei men, ja de emigranten die jullie kennen behoren niet tot de toplaag van de samenleving in Marokko, dat is slechts schorremorrie uit het Rifgebergte.
Ik denk niet dat er aldaar een toplaag bestaat.
Manoman, wat loop jij nu weer te suggereren zonder geen enkele bron of feiten.quote:Op maandag 3 augustus 2026 23:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Marokko kent wel degelijk een toplaag, maar die is corrupt. Nepotisme is de norm en men heeft allerlei manieren om ook het hoger onderwijs voor een bepaalde bovenlaag te houden, bijvoorbeeld door het vasthouden aan Frans voor de betere studies, waardoor velen afhaken.
Meer dan de helft van de studenten aan Marokkaanse universiteiten begint een studie, maar rond deze niet af en vertrekt weer zonder diploma. Nu spelen daar natuurlijk meer dingen mee dan alleen dit.
Immers, werkethiek, discipline, zelfreflectie en doorzettingsvermogen lijkt de gemiddelde Marokkaan ook vaak vreemd te zijn. En dat is een probleem dat we in wel meer Arabische en Islamitische landen zien natuurlijk.
Alles wat ik daar benoem zijn feiten. De reden dat jij nu mijn post aanvalt is omdat de inhoud je niet bevalt. En dat is ook de reden dat je ineens om bronnen vraagt.quote:Op maandag 3 augustus 2026 23:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Manoman, wat loop jij nu weer te suggereren zonder geen enkele bron of feiten.
Haha, uiteraard bevalt die inhoud mij niet en waar blijven die bronnen? Jij bent toch van de feiten?quote:Op maandag 3 augustus 2026 23:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Alles wat ik daar benoem zijn feiten. De reden dat jij nu mijn post aanvalt is omdat de inhoud je niet bevalt. En dat is ook de reden dat je ineens om bronnen vraagt.
https://www.moroccoworldn(...)iversities-graduate/quote:Op maandag 3 augustus 2026 23:57 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Haha, uiteraard bevalt die inhoud mij niet en waar blijven die bronnen? Jij bent toch van de feiten?
Wat bevalt je er dan niet aan? Begin dat eens uit te leggen ...quote:Op maandag 3 augustus 2026 23:57 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Haha, uiteraard bevalt die inhoud mij niet en waar blijven die bronnen? Jij bent toch van de feiten?
Nepotisme is overal, laten we het dan eens omdraaien. Kijk eens naar de schoonzoon van de door jouw bewonderde Trump. Dus dat argument leg ik direct naast mij neer. Jij zit bewust te stoken en dat doorzie ik en heb ik een enorme hekel aan.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat bevalt je er dan niet aan? Begin dat eens uit te leggen ...
En je zou natuurlijk ook zelf gewoon even kunnen Googelen, zoek eens op termen zoals 'corruption index', 'corruption in Morocco', 'nepotism in Morocco', 'drop-out rate higher education Morocco'. Dan zul je constateren dat ik gewoon gelijk heb.
Je geeft geen antwoord op de gestelde vraag. Waarom bevalt de inhoud van mijn post jouw niet? Je reageert heel raar en kribbig als ik enkele feiten van een land deel. Hoe komt dat?quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:04 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nepotisme is overal, laten we het dan eens omdraaien. Kijk eens naar de schoonzoon van de door jouw bewonderde Trump. Dus dat argument leg ik direct naast mij neer. Jij zit bewust te stoken en dat doorzie ik en heb ik een enorme hekel aan.
Je noemt geen feiten. Dat zijn feiten die voor bijna elk land tellen en de bronnen zijn al bevooroordeeld.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je beantwoord de gestelde vraag niet. Waarom bevalt de inhoud van mijn post jouw niet? Je reageert heel raar en kribbig als ik enkele feiten van een land deel. Hoe komt dat?
Nee, dat zijn geen feiten die voor elk land tellen. Er zijn gewoon structurele verschillen tussen landen op deze aspecten. En de bronnen zijn ook niet bevooroordeeld. Nou, waarom ligt feitelijke kritiek op de cultuur in Marokko zo gevoelig bij jou? Die vraag blijf je maar ontwijken.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Je noemt geen feiten. Dat zijn feiten die voor bijna elk land telt en de bronnen zijn al bevooroordeeld.
Omdat ik weiger mee te gaan in jouw opzet. Je doet alleen maar aan polariseren in mijn ogen en daar help je geen mens mee.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:09 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, dat zijn geen feiten die voor elk land tellen. Er zijn gewoon structurele verschillen tussen landen op deze aspecten. En de bronnen zijn ook niet bevooroordeeld. Nou, waarom ligt kritiek op de cultuur in Marokko zo gevoelig bij jou? Die vraag blijf je maar ontwijken.
Jawel, daarom klopt mijn korte samenvatting dan ook.quote:Op maandag 3 augustus 2026 23:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Je hebt het stuk niet eens gelezen zie ik.
Feiten benoemen is niet polariserend, maar werkt juist verhelderend. Op die manier kunnen we dingen verklaren, begrijpen en zouden er ideaal gezien natuurlijk ook oplossingen komen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Omdat ik weiger mee te gaan in jouw opzet. Je doet alleen maar aan polariseren in mijn ogen en daar help je geen mens mee.
Ik denk dat het ontkennen en wegmoffelen juist geen zin heeft.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Omdat ik weiger mee te gaan in jouw opzet. Je doet alleen maar aan polariseren in mijn ogen en daar help je geen mens mee.
Ja, de feiten inderdaad, daar vroeg ik om, je kan ze niet geven.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Feiten benoemen is niet polariserend, maar werkt juist verhelderend. Op die manier kunnen we dingen verklaren, begrijpen en zouden er ideaal gezien natuurlijk ook oplossingen komen.
Vertel er ook ff bij dat dat allemaal uit Western Sahara komt wat ze illegaal bezetten en de Sawahri daar tegen het genocidale aan aan het uitroeien zijn.quote:Op maandag 3 augustus 2026 19:17 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Grootste forfaatreserves ter wereld. Nodig om kunstmest te maken. Het wordt van Bu Craa met de langste lopende band ter wereld naar de atlantische kust vervoerd. Onze boeren hebben dat spul nogal nodig dus we kunnen niet al te beidehand tegen Marokko doen.
Wist jij niet hè.
Het zijn gewoon vrij makkelijk te vinden gegevens, ik heb je de zoektermen nota bene aangeboden. Ik vind het een beetje raar dat als ik benoem dat er veel corruptie in Marokko is, ik jouw een linkje naar de corruption index moet geven.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, de feiten inderdaad, daar vroeg ik om, je kan ze niet geven.
Best wel grappig, Howard, want ik vraag mij dat dan weer omgekeerd af. Ben jij ooit beroofd door een moslim, is er iets gebeurd waarom jij die hele groep gelovigen ziet als een vijand?quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het zijn gewoon vrij makkelijk te vinden gegevens, ik heb je de zoektermen nota bene aangeboden. Ik vind het een beetje raar dat als ik benoem dat er veel corruptie in Marokko is, ik jouw een linkje naar de corruption index moet geven.
Waarbij je trouwens al van te voren hebt aangegeven dat al die bronnen bevooroordeeld zijn en deze problemen er in elk land zijn. Daarmee laat je zien ook helemaal niet open te staan voor een ander perspectief. Ik blijf mij dan ook afvragen waarom dit zo gevoelig ligt en heb dan ook het idee dat er meer een rol speelt dan je tot op heden hebt gezegd.
Ja maar dit is een genocide die den Geitewollen Deugsok totaal niet boeit want kunstmest en geen Joden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:17 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Vertel er ook ff bij dat dat allemaal uit Western Sahara komt wa5 ze illegaal bezetten en de Sawahri daar tegen het genocidale aan uitroeien.
Rare vraag en raar dat je die vraag ook meent te doen stellen. Immers die hele groep ziet alle anders-dan-zij-denkende mensen als de grote vijand. Zelfs speciale termen voor: Kuffar en haram. Die anderen moeten notabene onderworpen worden tot ze dood zijn, verjaagd zijn of op hun knieën de yizha betalen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Best wel grappig, Howard, want ik vraag mij dat dan weer omgekeerd af. Ben jij ooit beroofd door een moslim, is er iets gebeurd waarom jij die hele groep gelovigen ziet als een vijand?
Een beetje zelfreflectie kan geen kwaad hoor.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Best wel grappig, Howard, want ik vraag mij dat dan weer omgekeerd af. Ben jij ooit beroofd door een moslim, is er iets gebeurd waarom jij die hele groep gelovigen ziet als een vijand?
Tegen wezens notabene, het zijn mensen, hoor. Met een ander geloof, als je die al hebt, dan die van jou, ja.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Rare vraag en raar dat je die vraag ook meent te doen stellen. Immers die hele groep ziet alle anders-dan-zij-denkende mensen als de grote vijand. Zelfs speciale termen voor: Kuffar en haram. Die anderen moeten notabene onderworpen worden tot ze dood zijn, verjaagd zijn of op hun knieën de yizha betalen.
Tegen wezens met die mindset dien je van nature een afkeer van te hebben.
Politieke situatie en conflictBestuur: Marokko heeft feitelijk de leiding over ongeveer tachtig procent van het gebied sinds het vertrek van Spanje in 1975. Polisario: De Polisario-beweging vecht voor de onafhankelijkheid van de Sahrawi-bevolking en wordt gesteund door buurland Algerije. Verenigde Naties: De VN probeert al decennialang een oplossing te vinden. Steeds meer landen, waaronder Frankrijk, Spanje en Nederland, noemen het Marokkaanse autonomieplan een serieuze optie.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:17 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Vertel er ook ff bij dat dat allemaal uit Western Sahara komt wat ze illegaal bezetten en de Sawahri daar tegen het genocidale aan aan het uitroeien zijn.
Oftewel onrechtmatig toegeëigend.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:33 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Politieke situatie en conflictBestuur: Marokko heeft feitelijk de leiding over ongeveer tachtig procent van het gebied sinds het vertrek van Spanje in 1975. Polisario: De Polisario-beweging vecht voor de onafhankelijkheid van de Sahrawi-bevolking en wordt gesteund door buurland Algerije. Verenigde Naties: De VN probeert al decennialang een oplossing te vinden. Steeds meer landen, waaronder Frankrijk, Spanje en Nederland, noemen het Marokkaanse autonomieplan een serieuze optie.
Ik zie nu dat de Sahrawi ook een pallie vlaggetje hebben.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:25 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ja maar dit is een genocide die den Geitewollen Deugsok totaal niet boeit want kunstmest en geen Joden.
Daarvoor mogen ze die gekke miljardairskoning opknopen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:52 schreef Firuze60 het volgende:
Er zijn daar wel 72 jonge mensen verzopen, he, in hun fantasie gelovend dat Europa het walhalla is.
Die boeit dan geen ene reet.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:55 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Daarvoor mogen ze die gekke miljardairskoning opknopen.
Inderdaad. Hoop dat ze de nabestaanden nog de rekening na sturen voor de gemaakte onkosten.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:56 schreef UitStraling het volgende:
Medelijden met deze verdronken vluchtelingen is exact hetzelfde als medelijden en begrip voor een overleden crimineel die omkomt bij een ramkraak.
Geheel voorspelbaar gevolg van een land proberen binnen te vallen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:52 schreef Firuze60 het volgende:
Er zijn daar wel 72 jonge mensen verzopen, he, in hun fantasie gelovend dat Europa het walhalla is.
Oh, wist niet dat het soldaten waren.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:58 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Geheel voorspelbaar gevolg van een land proberen binnen te vallen.
Ik zou met een paar duizend man willekeurig een niet-Westerse landsgrens proberen te bestormen, dan zul je zien hoe dit soort zaken in het grootste deel van de wereld gezien worden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:59 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, wist niet dat het soldaten waren.
https://apnews.com/articl(...)8258d7624907e45c1e7bquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 01:24 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Ik zou met een paar duizend man willekeurig een niet-Westerse landsgrens proberen te bestormen, dan zul je zien hoe dit soort zaken in het grootste deel van de wereld gezien worden.
Mijn goed/slecht radar werkt al jarenlang prima, hoor. Herken ophitsing en polariseren ook al decennia lang. Ontken helemaal niet het probleem van dit enorme asielaanvragers toestroom aan van met name jonge mannelijke gelukszoekers. Wat is jouw oplossing dan, nog hoger hek bouwen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 00:57 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je goed/slecht radar is defect joh.
Het beschermen van de bevolking tegen invasie is één van de weinige taken die een overheid legitimeren, het is echt een zeer recent fenomeen dat een bepaald deel van de bevolking dat ineens niet meer lijkt te snappen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 01:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn goed/slecht radar werkt al jarenlang prima, hoor. Herken ophitsing en polariseren ook al decennia lang. Ontken helemaal niet het probleem van dit enorme asielaanvragers toestroom aan van met name jonge mannelijke gelukszoekers. Wat is jouw oplossing dan, nog hoger hek bouwen?
Failliet continent, wat een beschamende vertoning.quote:verhoogde financiële steun aan Marokko als strategische partner, mits migratie niet als politiek drukmiddel wordt gebruikt.
Afrika is een slapende reus qua grondstoffen. Herkoloniseren die hap. Ik neem genoegen met Zuid Afrika.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 02:36 schreef DrRobotnik het volgende:
[..]
Failliet continent, wat een beschamende vertoning.
![]()
![]()
quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 05:23 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Afrika is een slapende reus qua grondstoffen. Herkoloniseren die hap. Ik neem genoegen met Zuid Afrika.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |