Tofik Dibi na ophef over huurschuld en deurwaarder: "Ben een mens met echte mensenproblemen"
Bij1-raadslid Tofik Dibi staat nog altijd ingeschreven in Amsterdam en zegt daarom gewoon raadslid te kunnen blijven. Dat zei Dibi vanmiddag in een interview met AT5. Desgevraagd laat het presidium (het bestuur van de gemeenteraad) weten dat voor hen de kwestie is afgedaan nu Dibi duidelijk heeft gemaakt in Amsterdam te wonen. Deze zomer kwam naar buiten dat hij een huurschuld heeft en dat hij onvindbaar was voor de deurwaarder. Er was daarmee onduidelijk of Dibi nog wel een woonadres had in de stad, iets wat verplicht is voor raadsleden.
Dibi was vanmiddag voor het eerst na het zomerreces weer op de Stopera en stond AT5 te woord. "Ik heb getwijfeld of ik zo'n politicus moet zijn die bij dit soort momenten moet zeggen: 'Oh, sorry, ik heb haast, ik moet ervandoor!', of gewoon eerlijk moet zijn dat ik een echt mens ben en echte mensenproblemen heb."
"Ik denk ook dat ik uit een andere wereld kom dan de meeste andere politieke leiders", vervolgde Dibi. "Hier is geen koopwoning, geen spaargeld. Mijn inkomen gaat niet alleen naar mij, het gaat ook naar andere mensen."
Kwalijk
Op de vraag of hij zichzelf iets kwalijk neemt, zei hij: "Ik neem het mezelf kwalijk dat ik niet eerder de oorlog ben gestart tegen incassobureaus en deurwaarders. Die brengen mensen die al in de schulden zitten dieper in de problemen."
"Dit heeft mij doen herinneren om hier een ding van te maken. Te veel mensen lijden hieronder en ik ben een van die mensen."
"Denkt u nou echt dat ik ergens anders dood gevonden zou willen worden?"
"Kijk, ik snap dat mensen denken: iedereen moet zijn vaste lasten betalen, je moet gewoon je eigen orde op zaken stellen, maar er speelden meer zaken rond mijn woning. Ik werd gedoxt (woonadres openbaar gemaakt, red.) vanwege mijn uitspraken over Gaza; ik sliep daar nauwelijks. Ik heb daar gesprekken over gehad met Vesteda, we kwamen daar niet goed uit."
Schaamte
"Natuurlijk vind ik het erg. Ik heb momenten gehad dat ik niet hoefde te kijken naar de prijs van boodschappen. Vroeger pakte ik vaak de taxi, maar nu kan ik soms het ov niet eens pakken. Ik schaamde me er heel even voor toen het in het nieuws was. Er wás in die periode ook weinig nieuws, dus ik werd weer door iedereen herkend. Ik was even in de luwte verdwenen, maar nu weet iedereen weer wie ik ben."
Omdat Dibi even onvindbaar was, was het ook de vraag of hij nog wel in Amsterdam woonde. Voor raadsleden is het verplicht om in de stad te wonen waar ze raadslid zijn. Dibi: "Denkt u nou echt dat ik ergens anders dood gevonden zou willen worden? Er is geen andere plek dan Amsterdam. En natuurlijk sta ik hier ingeschreven, ik ga niet emigreren ofzo."
https://www.at5.nl/artike(...)-woonadres-amsterdam