Wat zijn jouw gedachten daarover?quote:Understanding Sin
As we explore the topic of homosexuality being a sin, it’s important for us to understand what sin means in our Christian faith. Sin is essentially a separation from God, rooted in disobedience to His commandments. The Bible provides us guidance on how to live a life that is pleasing to God. This includes understanding behaviors and lifestyles that might alienate us from His presence. When we engage in actions contrary to God’s design, we move away from His perfect will. Let’s reflect on these verses to grasp the Biblical perspective on sin, including homosexuality. Sin affects our relationship with God, and knowing God’s will helps us stay close to Him.
Het zit je wel heel hoogquote:Op zondag 2 augustus 2026 19:24 schreef Pixelman het volgende:
Wetenschappelijk onderzoek naar de mentale gezondheid van lhbtqia+-personen richt zich vaak op de impact van sociale druk, discriminatie en acceptatie. Hieronder volgt een overzicht van belangrijke wetenschappelijke bronnen, onderzoeksrapporten en theoretische kaders op dit gebied.
### 1. Fundamenteel Theoretisch Kader
* **Minority Stress Theory (Minderheidsstressmodel):**
* **Auteur:** Ilan H. Meyer
* **Belangrijkste publicaties:** *Meyer, I. H. (1995). Minority stress and mental health in gay men. Journal of Health and Social Behavior* en *Meyer, I. H. (2003). Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and bisexual populations. Psychological Bulletin*.
* **Inhoud:** Dit is het meest gebruikte theoretische en wetenschappelijke kader wereldwijd om te verklaren waarom lhbtqia+-personen vaker kampen met psychische klachten. Het model stelt dat chronische stress door vooroordelen, discriminatie en internaliserende homofobie leidt tot slechtere mentale gezondheidsresultaten.
### 2. Recente Nationale Cijfers en Onderzoeksrapporten (Nederland)
* **Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS):**
* **Publicatie:** *Lesbische, homoseksuele en bi-plus personen hebben slechtere mentale gezondheid* (gebaseerd op de Gezondheidsenquête 2023/2024).
* **Inhoud:** Cijfers tonen aan dat lhb-personen vaker angst- en depressiegevoelens en slaapproblemen ervaren, en vaker contact hebben met een psycholoog of psychiater dan heteroseksuele personen (met name bi-plus personen scoren hierop opvallend hoog).
* **RIVM en Netwerk GOR:**
* **Publicatie:** *Factsheet Mentale gezondheid onder lhbtqia+ jongvolwassenen* (Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen).
* **Inhoud:** Onderzoek onder ruim 135.000 jongvolwassenen waarin specifiek de mentale gezondheid, stress door identiteit en de beschermende factor van 'jezelf kunnen zijn' worden geanalyseerd.
* **Rutgers:**
* **Publicatie:** *Minderheidsstress onder lhbti+ personen (2024)*.
* **Inhoud:** Een systematische literatuurstudie (gebaseerd op databanken zoals PsycINFO, Scopus en Google Scholar) die minderheidsstress bekijkt vanuit een intersectioneel perspectief, waarbij gelet wordt op de wisselwerking tussen seksuele oriëntatie, genderidentiteit en culturele achtergrond of etniciteit.
### 3. Gezondheidsinstituten en Universitaire Overzichten
* **Trimbos-instituut & GGD Amsterdam:**
* **Publicatie:** *Factsheet LHBTQIA+ en mentale gezondheid*.
* **Inhoud:** Bundelt data over onder andere het verhoogde risico op suïcidale gedachten, depressie en middelengebruik onder lhbtqia+-volwassenen, en bespreekt beschermende factoren zoals sociale steun en zelfacceptatie.
* **ZonMw:**
* **Publicatie:** *Onderzoek voor betere zorg voor LHBTI+ personen* en het overzicht *Perspectief op Gender*.
* **Inhoud:** Financiert en bundelt wetenschappelijk onderzoek naar de kwaliteit van zorg, transgenderzorg, intersekse/DSD-vraagstukken en de mentale en fysieke gezondheidsuitkomsten binnen deze doelgroepen.
### 4. Wetenschappelijke Literatuur over Specifieke Subgroepen
* **Bi+ personen:** *Baams, L., de Graaf, H., et al. (2021). Niet in één hokje: Ervaringen en welzijn van bi+ personen in Nederland. Rijksuniversiteit Groningen & Rutgers.* Dit rapport onderzoekt de specifieke mentale uitdagingen en bi-negativiteit waarmee biseksuele en pansequele personen te maken hebben.
* **Transgender en genderdiverse personen:** Veel internationale en Nederlandse studies (onder andere via het Amsterdam UMC en Radboudumc) belichten de psychosociale gevolgen van genderdysforie en de effecten van genderbevestigende zorg op het mentale welzijn.
Nee, ik verzin niks maar geef mijn mening over Pride. Die mening is gebaseerd op mijn observatie en persoonlijke overtuigingen enerzijds en wetenschappelijke onderbouwing anderzijds. Jij daarentegen vindt mijn mening raar zonder met echte argumenten te komen.quote:Op zondag 2 augustus 2026 19:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het zit je wel heel hoog![]()
Anyway, het probleem zit hem bij het verhaal over Pride dat je er vervolgens zelf van maakt...
En dat blijft een verzinsel.
Het blijft een mening.quote:Op zondag 2 augustus 2026 19:38 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Nee, ik verzin niks maar geef mijn mening over Pride. Die mening is gebaseerd op mijn observatie en persoonlijke overtuigingen enerzijds en wetenschappelijke onderbouwing anderzijds. Jij daarentegen vindt mijn mening raar zonder met echte argumenten te komen.
Zo obsessief als jij er mee bezig bent, ben jij vooral iemand die een paar coupons te weinig voor een toaster heeft.quote:Op zondag 2 augustus 2026 19:24 schreef Pixelman het volgende:
Wetenschappelijk onderzoek naar de mentale gezondheid van lhbtqia+-personen richt zich vaak op de impact van sociale druk, discriminatie en acceptatie. Hieronder volgt een overzicht van belangrijke wetenschappelijke bronnen, onderzoeksrapporten en theoretische kaders op dit gebied.
### 1. Fundamenteel Theoretisch Kader
* **Minority Stress Theory (Minderheidsstressmodel):**
* **Auteur:** Ilan H. Meyer
* **Belangrijkste publicaties:** *Meyer, I. H. (1995). Minority stress and mental health in gay men. Journal of Health and Social Behavior* en *Meyer, I. H. (2003). Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and bisexual populations. Psychological Bulletin*.
* **Inhoud:** Dit is het meest gebruikte theoretische en wetenschappelijke kader wereldwijd om te verklaren waarom lhbtqia+-personen vaker kampen met psychische klachten. Het model stelt dat chronische stress door vooroordelen, discriminatie en internaliserende homofobie leidt tot slechtere mentale gezondheidsresultaten.
### 2. Recente Nationale Cijfers en Onderzoeksrapporten (Nederland)
* **Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS):**
* **Publicatie:** *Lesbische, homoseksuele en bi-plus personen hebben slechtere mentale gezondheid* (gebaseerd op de Gezondheidsenquête 2023/2024).
* **Inhoud:** Cijfers tonen aan dat lhb-personen vaker angst- en depressiegevoelens en slaapproblemen ervaren, en vaker contact hebben met een psycholoog of psychiater dan heteroseksuele personen (met name bi-plus personen scoren hierop opvallend hoog).
* **RIVM en Netwerk GOR:**
* **Publicatie:** *Factsheet Mentale gezondheid onder lhbtqia+ jongvolwassenen* (Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen).
* **Inhoud:** Onderzoek onder ruim 135.000 jongvolwassenen waarin specifiek de mentale gezondheid, stress door identiteit en de beschermende factor van 'jezelf kunnen zijn' worden geanalyseerd.
* **Rutgers:**
* **Publicatie:** *Minderheidsstress onder lhbti+ personen (2024)*.
* **Inhoud:** Een systematische literatuurstudie (gebaseerd op databanken zoals PsycINFO, Scopus en Google Scholar) die minderheidsstress bekijkt vanuit een intersectioneel perspectief, waarbij gelet wordt op de wisselwerking tussen seksuele oriëntatie, genderidentiteit en culturele achtergrond of etniciteit.
### 3. Gezondheidsinstituten en Universitaire Overzichten
* **Trimbos-instituut & GGD Amsterdam:**
* **Publicatie:** *Factsheet LHBTQIA+ en mentale gezondheid*.
* **Inhoud:** Bundelt data over onder andere het verhoogde risico op suïcidale gedachten, depressie en middelengebruik onder lhbtqia+-volwassenen, en bespreekt beschermende factoren zoals sociale steun en zelfacceptatie.
* **ZonMw:**
* **Publicatie:** *Onderzoek voor betere zorg voor LHBTI+ personen* en het overzicht *Perspectief op Gender*.
* **Inhoud:** Financiert en bundelt wetenschappelijk onderzoek naar de kwaliteit van zorg, transgenderzorg, intersekse/DSD-vraagstukken en de mentale en fysieke gezondheidsuitkomsten binnen deze doelgroepen.
### 4. Wetenschappelijke Literatuur over Specifieke Subgroepen
* **Bi+ personen:** *Baams, L., de Graaf, H., et al. (2021). Niet in één hokje: Ervaringen en welzijn van bi+ personen in Nederland. Rijksuniversiteit Groningen & Rutgers.* Dit rapport onderzoekt de specifieke mentale uitdagingen en bi-negativiteit waarmee biseksuele en pansequele personen te maken hebben.
* **Transgender en genderdiverse personen:** Veel internationale en Nederlandse studies (onder andere via het Amsterdam UMC en Radboudumc) belichten de psychosociale gevolgen van genderdysforie en de effecten van genderbevestigende zorg op het mentale welzijn.
Ik voer gewoon een leuke discussie. Obsessies is voor mensen die mijn mening ondraaglijk vinden.quote:Op zondag 2 augustus 2026 19:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zo obsessief als jij er mee bezig bent, ben jij vooral iemand die een paar coupons te weinig voor een toaster heeft.
Je moet erg blij zijn in jouw wereld.quote:Op zondag 2 augustus 2026 19:48 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik voer gewoon een leuke discussie. Obsessies is voor mensen die mijn mening ondraaglijk vinden.
Ik denk dat menig psycholoog er een boek over kan schrijven?quote:Op zondag 2 augustus 2026 19:48 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik voer gewoon een leuke discussie. Obsessies is voor mensen die mijn mening ondraaglijk vinden.
Zeggen dat de geobjectiveerde conclusies je niet bevallen en liever je eigen subjectieve overtuigingen volgt, werkt ook niet.quote:Op zondag 2 augustus 2026 19:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het blijft een mening.
Waarbij jouw eigen vooroordelen prevaleren.
En dan kun je wel net doen alsof je de hele wetenschappelijke wereld achter je hebt staan, maar zo werkt dat niet.
Ik voer gewoon een leuke discussie. Obsessies is voor mensen die mijn mening ondraaglijk vinden.quote:Op zondag 2 augustus 2026 19:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zo obsessief als jij er mee bezig bent, ben jij vooral iemand die een paar coupons te weinig voor een toaster heeft.
Psychologen kunnen over alles en nog wat schrijven. Ook over jouw overtuigingen.quote:Op zondag 2 augustus 2026 19:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik denk dat menig psycholoog er een boek over kan schrijven?
Je komt niet met geobjectiveerde conclusies.quote:Op zondag 2 augustus 2026 19:51 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Zeggen dat de geobjectiveerde conclusies je niet bevallen en liever je eigen subjectieve overtuigingen volgt, werkt ook niet.
Als ik jou wat vertel over conclusies betreffende een onderzoek op het terrein van kwantummechanica, wil je dan beweren dat ik die rapporten tot op het bot moet hebben gelezen? Is fok een wetenschappelijk discussieforum? Gaan we dan ruzie maken over methoden en technieken bij dat wetenschappelijke onderzoek?quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je komt niet met geobjectiveerde conclusies.
Verder kom je met een AI slop lijst van wetenschappelijke rapporten.
En dan wil je suggereren die te hebben gelezen?
Laat me niet lachen.
Maar dat maakt verder niet uit, wat je zei over de Pride is je eigen mening, je eigen verzinsel.
Daarbij maakt het niet uit waar je inspiratie vandaan komt.
Klopt, maar dat geeft je het recht niet om verzinsels over Pride bezoekers te verspreiden alsof het feiten zijn.quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:41 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Als ik jou wat vertel over conclusies betreffende een onderzoek op het terrein van kwantummechanica, wil je dan beweren dat ik die rapporten tot op het bot moet hebben gelezen? Is fok een wetenschappelijk discussieforum? Gaan we dan ruzie maken over methoden en technieken bij dat wetenschappelijke onderzoek?
Zie je wel, uit alles blijkt dat jij objectieve, verifieerbare feiten ontkent en allerlei dwaze argumenten voor in de plaats stelt.
Feit blijft dat queers gemiddeld meer mentale problemen hebben dan andere mensen. Je kan ook blijven beweren dat de aarde plat is maar je zal niemand kunnen overtuigen met die mening.
Welke verzinsels? Ik blijf het herhalen: het is een objectief en verifieerbaar wetenschappelijk feit dat gemiddeld genomen queers - en dus ook Pride bezoekers - mentaal ongezonder zijn dan andere mensen.quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, maar dat geeft je het recht niet om verzinsels over Pride bezoekers te verspreiden alsof het feiten zijn.
Dus met andere woorden: "Hoe denkt Allah echt over homo-seksualiteit" geldt ook voor de Islam dat het er van afhangt aan welke mens je het vraagt.quote:Op zondag 2 augustus 2026 19:50 schreef Mikeytt het volgende:
Of homoseksualiteit een zonde is in de islam verschilt op basis van je stroming.
Klopt. Als je puur en alleen de koran volgt, dan denk Allah niets over homoseksualiteit. Het overgrote deel van de moslims volgt echter ook nog de verhalen van de profeet, maar het leuke daaraan is dat elke stroming andere verhalen kentquote:Op zondag 2 augustus 2026 21:26 schreef SimonB. het volgende:
[..]
Dus met andere woorden: "Hoe denkt Allah echt over homo-seksualiteit" geldt ook voor de Islam dat het er van afhangt aan welke mens je het vraagt.
Ook hier: De ironie.
Feit is ook dat queers gemiddeld meer mentale problemen hebben door o.a. gebrek aan acceptatie i.p.v. dat dat een plotselinge natuurverschijnsel is.quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:41 schreef Pixelman het volgende:
Feit blijft dat queers gemiddeld meer mentale problemen hebben dan andere mensen.
Die van jou.quote:
Het gaat om jouw verzinsels over de bezoekers van de Pride.quote:Ik blijf het herhalen: het is een objectief en verifieerbaar wetenschappelijk feit dat gemiddeld genomen queers - en dus ook Pride bezoekers - mentaal ongezonder zijn dan andere mensen.
Het is ook een feit dat jij feiten tracht te weerleggen door ze verzinsels te noemen.
Maar dat vindt hij terecht, omdat queer zijn abnormaal is.quote:Op zondag 2 augustus 2026 21:38 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Feit is ook dat queers gemiddeld meer mentale problemen hebben door o.a. gebrek aan acceptatie i.p.v. dat dat een plotselinge natuurverschijnsel is.
Ook binnen het christendom hangt dit af van de stroming.quote:Op zondag 2 augustus 2026 19:50 schreef Mikeytt het volgende:
Correctie voor de OP: in de koran wordt homoseksualiteit in principe nooit vermeld, en er staat ook nergens in dat het een zonde is in tegenstelling tot de bijbel.
Dat maakt het bijzonder, want voor de zonde wordt verwezen naar de hadiths, waarvan elke islamitische stroming andere verhalen opvolgt, en sommige stromingen deze helemaal niet opvolgen.
Koranisten zien homoseksualiteit bijvoorbeeld bijna nooit als zonde. (Deze mensen zitten vooral in de VS volgens mij). Eveneens met veel stromingen in het Soefisme.
Of homoseksualiteit een zonde is in de islam verschilt op basis van je stroming.
Klopt maar het blijven mentale problemen. Over oorzaken heb ik het niet gehad.quote:Op zondag 2 augustus 2026 21:38 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Feit is ook dat queers gemiddeld meer mentale problemen hebben door o.a. gebrek aan acceptatie i.p.v. dat dat een plotselinge natuurverschijnsel is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |