abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221458407
quote:
Voedselwaakhond Foodwatch roept de Efteling op te stoppen bezoekers onbeperkt frisdrank te laten tappen. De organisatie zegt afgelopen tijd meerdere meldingen en klachten van bezoekers te hebben ontvangen, omdat het pretpark mensen zou aanmoedigen om extra suiker en zoete drank te consumeren.
Bezoekers van de Efteling kunnen dankzij het frisdrankconcept D'n Dorstlesser voor 17 euro een herbruikbare beker kopen die ze de hele dag mogen bijvullen op taplocaties in het park.

"Op een dagje uit kan je heus wel iets met suiker eten of drinken, maar met dit systeem kun je op een dag meer calorieën met frisdrank binnenkrijgen dan je totale dagelijkse energiebehoefte, zonder dat je ook maar een hap hebt gegeten", zegt Liz Kunst van Foodwatch.

Een woordvoerder van de Efteling laat aan NU.nl weten het bericht van Foodwatch op hun website gezien te hebben. "Er is geen eerder contact geweest, of dat bericht is niet goed aangekomen. Dat vinden we erg jammer, omdat we graag het gesprek hadden willen voeren."

Volgens de woordvoerder van het pretpark kunnen bezoekers "maximaal iedere drie kwartier" hun beker vullen met een drank naar keuze. "Hier zitten vanzelfsprekend ook suikervrije opties bij en bezoekers kunnen er ook voor kiezen om hun beker met water te vullen."

De Efteling zegt haar best te doen om bezoekers de mogelijkheid te bieden om gezondere, vegetarische of veganistische opties te kiezen. "Deze keuzes bieden we proactief aan bij het bestellen." De hervulbare bekers zijn volgens de woordvoerder vooral gericht op "gemak, hergebruik en duurzaamheid", omdat de mensen de beker mee naar huis kunnen nemen.

Foodwatch sprak zich al eerder uit tegen de frisdrankpromotie bij de Efteling, die een vaste samenwerking met Coca-Cola heeft. Zo bestond er tot vorig jaar ook een Coca-Cola-suite in het Efteling Hotel, waartegen de organisatie ageerde. Ook drong Foodwatch eerder aan op een aanpassing van de frisdrankautomaten voor de ingang van het park.
https://www.nu.nl/cultuur(...)-voor-bezoekers.html
Wat een betutteling van Foodwatch, als mensen frisdrank willen drinken doen ze dat lekker. Of gaan ze ook protest aantekenen bij elke random all you can eat ?
blablablabla
  woensdag 29 juli 2026 @ 14:35:33 #2
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221458433
Dat krijg je dus bij belangengroepen.

Je zult nooit eens horen; “We hebben ons doel bereikt. We heffen onze organisatie op!”

Voortgang van de organisatie is uiteindelijk het échte doel. Dus is er telkens wel weer wat.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  PR/Manusje van alles woensdag 29 juli 2026 @ 14:36:51 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_221458439
Laat mij dat lekker zelf bepalen ja
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_221458447
quote:
organisatie zegt afgelopen tijd meerdere meldingen en klachten van bezoekers te hebben ontvangen, omdat het pretpark mensen zou aanmoedigen om extra suiker en zoete drank te consumeren.
Ik geloof daar geen moer van dat de bezoekers zelf hebben zitten klagen hierover.
pi_221458480
Smerige dunnen klagen daar over. Van die grasvretende sprieten. Wanneer ik op cheatdag ben na 6 dagen spieren pompen wil ik zuipen wat ik wil ja. Moeten ze me zeggen in m’n gezicht. Kom op dan!!!
U MAD?
pi_221458487
Gaap.
  Moderator woensdag 29 juli 2026 @ 14:51:51 #7
441859 crew  Lenny77
pi_221458493
Waar moeien die zich mee.. het is niet dat de Efteling die mensen verplicht om frisdrank te drinken :')
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221458496
Efteling bezoekers be like: govern me harder, daddy :9~
pi_221458500
Verantwoordelijkheid van de mensen zelf toch?
  woensdag 29 juli 2026 @ 15:27:23 #10
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221458736
Allemaal leuk en aardig, maar wie gaat er nou 17 (!) euro betalen om een dag een bekertje met frisdrank te vullen, die je max 4x vult??? :')
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  woensdag 29 juli 2026 @ 15:28:35 #11
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221458745
quote:
Op een dagje uit kan je heus wel iets met suiker eten of drinken, maar met dit systeem kun je op een dag meer calorieën met frisdrank binnenkrijgen dan je totale dagelijkse energiebehoefte, zonder dat je ook maar een hap hebt gegeten", zegt Liz Kunst van Foodwatch.
Daar moet je dan zo'n 5 liter normale frisdrank voor drinken. Als je dat kan dan heb je waarschijnlijk toch al een bovengemiddeld BMI.

Fophef trouwens want:
quote:
D'n Dorstlesser
In de speciale Coca-Cola Freestyle-automaat D'n Dorstlesser creëer je uit meer dan 100 verschillende smaken zelf de lekkerste combinatie. Kies een hoofdsmaak, zoals Coca-Cola Zero of Sprite, en voeg daar een extra smaak, zoals citroen of kers, aan toe. Daarnaast zijn er speciale voorgeprogrammeerde mixen en kun je naar wens ijs toevoegen. De smaken zijn ook suikervrij, cafeïnevrij en caloriearm verkrijgbaar.
https://www.efteling.com/nl/park/restaurants/dn-dorstlesser

Mensen kunnen het dus zo ongezond maken als ze zelf willen, net als in de supermarkt zeg maar.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221458796
Prima, doen we niets mee.
pi_221458827
De Efteling zal tevreden zijn met de vele gratis reclame voor dit nieuwe product.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_221458843
Dit leest als zo'n vervelende dramorganisatie die een soort vaste obsessie heeft gevonden om hun bestaansrecht aan te ontlenen. In dit geval het consumptieaanbod van een pretpark.

quote:
Voedselwaakhond Foodwatch roept de Efteling op te stoppen bezoekers onbeperkt frisdrank te laten tappen
quote:
Foodwatch sprak zich al eerder uit tegen de frisdrankpromotie bij de Efteling
quote:
Ook drong Foodwatch eerder aan op een aanpassing van de frisdrankautomaten voor de ingang van het park.
Als de Efteling gehoorzaamt en de frisdrankautomaten verwijdert en de bijvulactie stopt, vinden ze vast wel weer iets anders om zich mee te willen bemoeien. Dan zit er teveel zout op de patat of moet er helemaal geen frisdrank meer verkrijgbaar zijn, zoiets. Lekker laten klagen.
pi_221458845
Op een paar turbo-autisten na gaan de meeste mensen toch niet vaker dan 1x per jaar naar de Efteling. Dus vrij kansloos om hier op te focussen.
pi_221458847
Artsen en tandartsen doen ook nog even een duit in het zakje.

https://www.ad.nl/binnenl(...)n-efteling~a21c6aab/
pi_221458856
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 14:35 schreef thedeedster het volgende:
Dat krijg je dus bij belangengroepen.

Je zult nooit eens horen; “We hebben ons doel bereikt. We heffen onze organisatie op!”

Voortgang van de organisatie is uiteindelijk het échte doel. Dus is er telkens wel weer wat.
Dat. Organisaties als deze zullen altijd voort willen blijven bestaan dus zullen er nieuwe problemen gezocht blijven worden. Je kunt dat ook alarmisme noemen.
pi_221458863
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 15:41 schreef Fred_B het volgende:
De Efteling zal tevreden zijn met de vele gratis reclame voor dit nieuwe product.
Ik kende het inderdaad nog niet maar het lijkt me superhandig, zeker met dit warme weer. Deel je zo'n beker met je partner, kun je samen voor 17 euro min of meer onbeperkt drinken O+ .

En die freestyle apparaten bieden inderdaad meer dan genoeg suikervrije opties. Ik neem zelf nooit drankjes met suiker en ik zou me prima redden met die automaat *O*
pi_221458867
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 15:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dit leest als zo'n vervelende dramorganisatie die een soort vaste obsessie heeft gevonden om hun bestaansrecht aan te ontlenen. In dit geval het consumptieaanbod van een pretpark.
[..]
[..]
[..]
Als de Efteling gehoorzaamt en de frisdrankautomaten verwijdert en de bijvulactie stopt, vinden ze vast wel weer iets anders om zich mee te willen bemoeien. Dan zit er teveel zout op de patat of moet er helemaal geen frisdrank meer verkrijgbaar zijn, zoiets. Lekker laten klagen.
Ja idd

Snacken en frisdrank hoort gewoon bij een dagje uit net als een patatje in het zwembad, daar is ook een ellende om geweest.
pi_221458868
't is sowiezo niet onbeperkt. Je kan maar 1x per 45min vullen. :') (en de beker is 0,5L).
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_221458879
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 15:45 schreef Gizmogirl28 het volgende:

quote:
Een flinke tegenvaller voor medici. Zij zien ‘D’n Dorstlesser’ als een regelrechte aanslag op het kindergebit en de volksgezondheid.
Uhu, van één dagje pretpark met zo'n beker met suikerwater is je het gebit van je kind in één keer compleet geruineerd en komt je kleuter weer thuis met gaatjes in al zijn tanden en kiezen . En jijzelf met diabetes en obesitas.
pi_221458882
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 15:51 schreef Cheeseburgert het volgende:
't is sowiezo niet onbeperkt. Je kan maar 1x per 45min vullen. :')
Ik heb ineens zin in een cheeseburger.
Jij moet maar verplicht een andere username gaan nemen, je brengt mensen op ongezonde ideeën. _O- _O- _O-
pi_221458887
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 15:52 schreef Arizona het volgende:

[..]
[..]
Uhu, van één dagje pretpark met zo'n beker met suikerwater is je het gebit van je kind in één keer compleet geruineerd en komt je kleuter weer thuis met gaatjes in al zijn tanden en kiezen . En jijzelf met diabetes en obesitas.
:Y
Nog voordat je thuis bent is het halve kindergebitje er al uitgevallen. *)
  woensdag 29 juli 2026 @ 15:54:28 #24
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221458889
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 15:51 schreef Cheeseburgert het volgende:
't is sowiezo niet onbeperkt. Je kan maar 1x per 45min vullen. :') (en de beker is 0,5L).
Anders zouden tokkies van die olievaten meenemen.
pi_221458898
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 15:45 schreef Gizmogirl28 het volgende:

Komkommertijd en het AD, een strontvervelende combinatie. Je weet gewoon dat zo'n journalist even een paar vaste artsen en organisaties heeft gebeld die toch al in de contactlijsten stonden, "he Henk wat vind je hiervan?", en die willen ook graag hun momentje aandacht of kunnen vanuit hun expertise moeilijk mensen aanmoedigen liters cola op een dag te drinken dus de reactie is een open deur. Paar overdrijvingen erin zetten zoals "een flinke tegenvaller voor medici" (alsof die door een actie van de Efteling nu hoogstpersoonlijk geraakt worden en straks huilend naar huis gaan), en hop, het uitmelkartikeltje is weer klaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')