Israël is een democratie. Gaza/Hamas is eerder een dictatuur te noemen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Verwacht je ook dat de Palestijnen iets aan de Palestijnse terreurgroeperingen doen of Libanon iets aan Hezbollah of wordt er dan ineens weer een andere standaard gehanteerd?
(In Israël zijn er overigens ook genoeg protesten geweest tegen de huidige regering, helaas tevergeefs).quote:1. Vóór oktober 2023 (historische protesten in Gaza)
Maart 2019 – De "We Want to Live"-protesten (Bidna Na'ish):
Dit was een van de grootste en best gedocumenteerde protestgolven tegen het beleid van Hamas in Gaza. De protesten ontstonden organisch via social media (onder de naam Bidna Na'ish) uit onvrede over de economische crisis, de hoge werkloosheid, zware belastingen en de verslechterde levensomstandigheden. Duizenden jonge Palestijnen gingen de straat op in steden als Jabalia, Deir al-Balah, Khan Younis en Rafah.
Reactie van Hamas: De autoriteiten traden hard op. Veiligheidstroepen van Hamas arresteerden honderden demonstranten, activisten en journalisten, en gebruikten geweld (inclusief traangas en wapenstokken) om de menigten uiteen te slaan.
Januari 2020 – Protesten tegen de economische situatie:
In Jabalia en andere plekken in Gaza kwamen mensen opnieuw bijeen om te protesteren tegen armoede, de stroomcrisis en het uitblijven van banen. Ook toen werd scherp ingegrepen door de interne veiligheidsdienst van Hamas.
Protesten tegen stroomuitval (2017):
In begin 2017 braken er demonstraties uit in onder andere Jabalia en Beit Lahia vanwege de chronische elektriciteitstekorten (waarbij huishoudens soms maar 3 à 4 uur stroom per dag hadden). Hamas legde de schuld destijds bij de Palestijnse Autoriteit in Ramallah en Israël, maar de woede richtte zich openlijk op het bestuur in Gaza. Hamas-troepen schoten toen onder meer in de lucht en sloegen demonstranten uiteen.
2. Na oktober 2023 (tijdens de oorlog)
Midden in een intensieve oorlog is openlijk demonstreren op straat extreem gevaarlijk en vrijwel onmogelijk geworden in Gaza. Toch zijn er duidelijke signalen en incidenten van publiek verzet, kritiek en protest:
Zomer 2024 – "We Want to Live"-campagnes en online/lokale protesten:
Er zijn herhaaldelijk spontane bijeenkomsten en demonstraties geweest in gebouwen, scholen en op straat (onder andere in Deir al-Balah en Khan Younis) waar burgers openlijk riepen dat de oorlog moet stoppen en kritiek uitten op zowel Israël als de leiding van Hamas. Mensen scandeerden leuzen als "Hamas, verlaat Gaza" of uitten hun woede over het feit dat Hamas-leiders in het buitenland verblijven terwijl de lokale bevolking de prijs betaalt.
Sociale media en anonieme verklaringen:
Veel kritiek verloopt sindsdien via versleutelde kanalen of openlijke videoboodschappen van individuele Gazanen waarin Hamas ervan wordt beschuldigd geen bescherming te bieden aan de burgerbevolking, hulpgoederen te kapen of door te gaan met een strijd die de vernietiging van de enclave vergroot.
Stakingen en lokale confrontaties:
Er zijn geregeld spanningen gemeld tussen lokale clans (families) en Hamas-militeren over de distributie van schaarse humanitaire hulp en de controle over markten, wat in sommige gevallen uitmondde in gewapende opstanden op lokaal niveau.
Het valt mij op dat je de rest van mijn post volledig negeert. Dus toch sprake van een dubbele standaard, dat dacht ik al wel.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:08 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
En wat Israël nodig vindt is 0,0 dus dat is precies de capaciteit die ze hieraan besteden. Dank voor het bevestingen van mijn punt.
Klopt, komt door dat toontje dat je altijd hanteert, met "dus" mij woorden in de mond leggen die ik niet heb gezegd wat je nu weer doet, dus zoek het lekker uit. En vervolgens negeer je mijn antwoord, zo doorzichtig.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het valt mij op dat je de rest van mijn post volledig negeert.
Nou ja zeg.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:05 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Wel mooi dat dit soort reacties mij sterken in het gevoel dat mensen als jij vijanden zijn en alles wat jou aangedaan wordt moeten we geen enkele sympathie voor hebben. Alles waar jij voor staat moet tegengewerkt worden, uiteraard netjes tot précies de wettelijke grens.
Het valt me op dat je beweringen doet die niet helemaal kloppen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:08 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
En wat Israël nodig vindt is 0,0 dus dat is precies de capaciteit die ze hieraan besteden. Dank voor het bevestingen van mijn punt.
Nee hoor, ik stel slechts een vraag. Vervolgens negeer je dat deel van mijn post maar en reageert slechts op één zin, omdat je natuurlijk, zoals ik al verwacht had, een dubbele standaard hanteert.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:27 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Klopt, komt door dat toontje dat je altijd hanteert, met "dus" mij woorden in de mond leggen die ik niet heb gezegd wat je nu weer doet, dus zoek het lekker uit. En vervolgens negeer je mijn antwoord, zo doorzichtig.
Feit is dat het terrorisme op de westoever exponentieel is toegenomen toen de wereld alleen nog maar naar Gaza keek en feit is dat Israël het allemaal wel dikke prima vond. Dat mag ik blijkbaar niet zeggen, want dat is niet heel leuk, maar het is wel de waarheid.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:32 schreef Swango het volgende:
[..]
Het valt me op dat je allemaal beweringen doet die niet helemaal kloppen.
De gehele situatie van de woedende partijen die lijnrecht tegenover elkaar staan en elkaar het leven zuur maken ligt ook wel wat complexer, lijkt me. Er wordt maar al te makkelijk landjepik nageblaat over de kolonisten, dé kolonisten, maar dat is geen homogene groep. En daarbij zou je ook dé palestijnen van zulke plannen kunnen betichten vanwege bijvoorbeeld het Fayyadplan uit 2009 <--ik noem maar een dwarstraat.
Dank je!quote:Op dinsdag 28 juli 2026 20:22 schreef SebbeSwensje het volgende:
Sowieso stelt dat hele minister van staat niets voor. Ik stel voor om @:weltschmerz @:linkse_boomknuffelaar en @:knoopie minister van staat te maken. De rest mag worden bedankt voor zijn/haar goede diensten.
Ja, dat is ook zo, dat het geweld is toegenomen. Dat mag je wel zeggen, maar die andere zaken die je beweerde kloppen niet. Het zijn ook niet alle kolonisten, het is niet zo dat ze een collectieve denkwijze hebben. Er wonen bijvoorbeeld ook leftwing kolonisten die net zo goed het geweld verafschuwen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:37 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Feit is dat het terrorisme op de westoever exponentieel is toegenomen toen de wereld alleen nog maar naar Gaza keek en feit is dat Israël het allemaal wel dikke prima vond. Dat mag ik blijkbaar niet zeggen, want dat is niet heel leuk, maar het is wel de waarheid.
Er valt voornamelijk te constateren dat de obsessieve aandacht voor conflicten op de Westelijke Jordaanoever, in de Westerse media, waarbij deze media naar één kant wijst, exponentieel is toegenomen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:37 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Feit is dat het terrorisme op de westoever exponentieel is toegenomen toen de wereld alleen nog maar naar Gaza keek en feit is dat Israël het allemaal wel dikke prima vond. Dat mag ik blijkbaar niet zeggen, want dat is niet heel leuk, maar het is wel de waarheid.
Kun je aantonen waar ik dit zou beweren, want volgens mij is dit klinkklare onzin?quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:48 schreef Swango het volgende:
[..]
maar die andere zaken die je beweerde kloppen niet. Het zijn ook niet alle kolonisten, het is niet zo dat ze een collectieve denkwijze hebben.
Een paar pagina's terug.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:52 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Kun je aantonen waar ik dit zou beweren, want volgens mij is dit klinkklare onzin?
Dat niet er wonen zelfs Arabische Israëliërs op de Westelijke Jordaanoever, veel Israëliërs die wat armer zijn hebben daar de kans een huis te kopen wat in Israël zelf veel duurder is, de huizenmarkt lijkt daar op die van Nederland.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:48 schreef Swango het volgende:
[..]
Ja, dat is ook zo, dat het geweld is toegenomen. Dat mag je wel zeggen, maar die andere zaken die je beweerde kloppen niet. Het zijn ook niet alle kolonisten, het is niet zo dat ze een collectieve denkwijze hebben. Er wonen bijvoorbeeld ook leftwing kolonisten die net zo goed het geweld verafschuwen.
En als Israel het een dikke prima vond, dan waren er geen demonstraties geweest in Israel tegen al dat geweld, en die zijn er wel.
Terwijl Israël vele malen ouder is dan het overgrote deel van de meeste hedendaagse staten.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Er valt voornamelijk te constateren dat de obsessieve aandacht voor conflicten op de Westelijke Jordaanoever, in de Westerse media, waarbij deze media naar één kant wijst, exponentieel is toegenomen.
En dat wekt de vraag op waarom Westerse media het nodig vinden daar zoveel aandacht aan te besteden, dit waar men naar andere aspecten van dit conflict, zoals de honderduizenden Israëlische burgers in het Noorden van Israël, die al twee jaar niet meer in huis kunnen wonen vanwege de beschietingen van Hezbollah, volledig negeert.
Het antwoord is omdat dit inspeelt op de confirmation bias van veel Westerse media, waarbij men (het bestaan van) Israël als het voornaamste probleem ziet in dit conflict.
Hoe komt het dat de situatie op de Westelijke Jordaanoever jou zo dwarszit? Wat is er uniek aan die situatie?quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:52 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Kun je aantonen waar ik dit zou beweren, want volgens mij is dit klinkklare onzin?
Waarom weiger jij inhoudelijk op mijn berichten in te gaan en probeer je alleen maar ruis te creëren?quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hoe komt het dat de situatie op de Westelijke Jordaanoever jou zo dwarszit? Wat is er uniek aan die situatie?
Ik heb de hele tijd inhoudelijk op je berichten gereageerd, maar daarbij helpt het niet als jij vragen negeert en in mijn posts knipt bij de reacties zodra ik met een tegenargument kom. Het mag duidelijk zijn dat jij het eenzijdig over Israël wil hebben, niet over de partijen die Israël aanvallen. En daarbij zijn er verwachtingen van Israël, die niet van andere partijen worden verwacht.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:57 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Waarom weiger jij inhoudelijk op mijn berichten in te gaan en probeer je alleen maar ruis te creëren?
Als dat al waar is, Hamas doet dat al decennia met de term “genocide”. Dat is gewoon vergane wijn in nieuwe zakken. Ook de VN is al sinds 1982 hier met politieke stemmingen over aan het praten en dit is dus ook niet nieuw.. Het is een frame waar al decennia aan gewerkt is en met de tijd overgenomen is door allerlei groepen en waarbij de termen steeds zwaarder ingezet en vervangen zijn tot aan genocide. Waar je israel van beticht gebeurt aan de overkant precies hetzelfde, met het grote verschil dat de termen al klaarlagen om binnen een week na de slachtpartij van 7 oktober het narratief vrijwel volledig naar zich toe te trekken. Dit is gewoon politiek, geen waarheidsvinding.quote:Op dinsdag 28 juli 2026 21:36 schreef Draxx het volgende:
[..]
Er zijn overigens ook joden, waaronder Holocaustoverlevenden, die de Israëlische acties in Gaza vergelijken met het nazisme. Zij zijn dan ook geen "antisemieten". Het is bekend dat de Israëlische regering en haar lobbygroepen de Holocaust en de term antisemitisme misbruiken als wapen tegen tegenstanders die hun misdaden aan de kaak stellen. Dat op zichzelf getuigt al van kwaadaardigheid.
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 28 juli 2026 19:54 schreef Hexagon het volgende:
Verder weer typisch ""Huuuuuuuuuuuh, iemand heeft kritiek op Israel, aNtiSeMiTiSmE!!!!"
Er vindt geen genocide plaats. Er vindt wel vergelding plaats voor de gebeurtenissen op 7 oktober.quote:Op woensdag 29 juli 2026 01:04 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dit inderdaad.
Die slachtofferkaart is ondertussen wel uitgespeeld. Elke vorm van kritiek op Israel of Netanyahu of op de genocide die momenteel plaatsvindt in onder meer Gaza is antisemitisme.
In Duitsland kan je zelfs worden opgepakt als je je uitspreekt tegen de genocide op de Palestijnen. Die zijn daar helemaal doorgedraaid. Israel vermoordt kinderen in Gaza. In Palestina. Netanyahu wordt nota bene voor de ICC gedaagd. Is het ICC ook antisemitisch?
Er staan zelfs riante vakantiehuizen, van zowel Israeli's als palestijnen. Dat zou je ook niet denken als je de Nederlandse media hierover volgt. Misschien moet Frans Timmermans daar maar een 'fijne' vakantie houden en 'stoned' worden.quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat niet er wonen zelfs Arabische Israëliërs op de Westelijke Jordaanoever, veel Israëliërs die wat armer zijn hebben daar de kans een huis te kopen wat in Israël zelf veel duurder is, de huizenmarkt lijkt daar op die van Nederland.
Dit is echter wat veel Westerlingen, met name aan de progressieve en linkerkant van het politieke spectrum niet willen weten. Álle Israëliërs op de Westerse Jordaanoever zijn gewelddadige kolonisten lijkt het uitgangspunt bijna te zijn.
Tegelijkertijd jammert men tegen generaliseren te zijn als het over Palestijnen gaat. Blijkbaar gaat dat uitgangspunt niet op als over Israëliërs gaat.
Dit dus.quote:Op dinsdag 28 juli 2026 21:36 schreef Draxx het volgende:
[..]
Er zijn overigens ook joden, waaronder Holocaustoverlevenden, die de Israëlische acties in Gaza vergelijken met het nazisme. Zij zijn dan ook geen "antisemieten". Het is bekend dat de Israëlische regering en haar lobbygroepen de Holocaust en de term antisemitisme misbruiken als wapen tegen tegenstanders die hun misdaden aan de kaak stellen. Dat op zichzelf getuigt al van kwaadaardigheid.
Graag gedaan maat, ik heb je er graag bij.quote:
Als ze zelfs al in Belgie doorkrijgen wat die vent eigenlijk is...quote:Op dinsdag 28 juli 2026 22:07 schreef quo_ het volgende:
[..]
Hou eens op met je Wilders obsessie, totaal niet relevant voor dit topic.
En deze bekwame beleidsman heeft miljoenen mensen aan de bedelstaf gebracht met zijn energiewaanzin en en er volgen nog miljoenen meer als de europese industrie defintief het loodje gelegd heeft.
Als hij nog lang genoeg blijft leven maakt hij het nog mee dat hij voor de rechter moet komen vanwege zijn wanbeleid.
Hopelijk heeft deze totaalidioot nu eindelijk zijn hand overspeeld met zijn antisemitische praatjes.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |