abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221446191
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 11:48 schreef Since2003 het volgende:
Zoveelste "pest de peasant uit zijn huis weg" paniek bericht
Je wil zeggen dat die funderingsproblemen niet echt zijn? Waar baseer je dat op?
pi_221446210
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 12:03 schreef inslagenreuring het volgende:
"Sinds april dit jaar moeten taxateurs de fundering verplicht beoordelen in het taxatierapport. Dat is een stap in de goede richting om meer inzicht te creëren, vindt Evers."

Zelfde bericht

"De fundering is vaak onzichtbaar, maar kan heel zichtbare gevolgen hebben. Er is steeds meer informatie beschikbaar, al kan het vooral voor oudere huizen nodig zijn om letterlijk en figuurlijk wat dieper te graven."

Wat gaat zo'n taxateur doen? Kruipruimte in? Potloodje tegen de balken tikken?
De meeste bouwkundige keuringen zijn visuele inspecties. Voor funderingsproblemen is dat vaak niet genoeg. Soms heb je aanwijzingen dat er iers mis is. Deuren die gaan klemmen, scheuren, etc.

Verzakkingen kun je meten. Daarnaast is er soms nog meer onderzoek nodig. Ik heb ook grondboringen laten doen en de grondwaterstand laten meten.
  maandag 27 juli 2026 @ 17:57:36 #28
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221446218
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2026 17:55 schreef Chillegast het volgende:

[..]
De meeste bouwkundige keuringen zijn visuele inspecties. Voor funderingsproblemen is dat vaak niet genoeg. Soms heb je aanwijzingen dat er iers mis is. Deuren die gaan klemmen, scheuren, etc.

Verzakkingen kun je meten. Daarnaast is er soms nog meer onderzoek nodig. Ik heb ook grondboringen laten doen en de grondwaterstand laten meten.
Ja, dat is mijn punt ook een beetje. In mijn ervaring loopt zo'n taxateur in een kwartier door het huis, maakt eventueel wat foto's en dat is het.

Dan kun je niet zien wat de staat van de fundering is. Deze maatregel lijkt me dan ook een beetje een wassen neus.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221446222
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 14:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar nu is het veel makkelijker voor rijken om belasting legaal te ontwijken. In Schotland hebben ze de hoogste band voor inkomstenbelasting van 45% naar 48% verandert, bij gelijke omstandigheden zou dat >£50 miljoen hebben opgeleverd, maar uiteraard is het voor sommigen net de drempel om te emigreren, of minder te gaan werken etc. En juist bij rijken kunnen die vaker inkomsten manipuleren. Keren dividend uit ipv salaris, stoppen meer in hun pensioen ipv salaris. Uiteindelijk daalde de inkomstenbelasting in de category van high earners na de belastingverhoging.
Klopt. En bij grote bedrijven werkt het net zo, dan verplaatsen ze de productie wel richting een ander land.
pi_221446235
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 12:10 schreef Captain_Ghost het volgende:
Zelfs 280 miljard euro is niet genoeg. Er moeten nog veel meer woningen worden gebouwd, het elektriciteitsnet moet worden verzwaard, wegen moeten worden aangelegd of uitgebreid, en de hele infrastructuur moet worden aangepast.

Alles moet worden verbouwd en kunstmatig ingericht, waardoor er steeds minder ruimte overblijft voor natuur en wilde dieren.

Als je een ruwe schatting maakt van wat er nodig is om Nederland binnen tien jaar op het gewenste niveau te krijgen — woningen, infrastructuur, netwerken, openbaar vervoer, arbeidskrachten, grondstoffen — dan kom je al snel uit op bedragen richting een biljoen euro.

Tegelijkertijd doen we al moeilijk over enkele miljoenen aan bepaalde uitgaven.
Dus waar gaan we heen?
We gaan het ravijn in.
pi_221446248
Een slimme vent gaat voor een tent. Die hebben geen last van funderingen etc.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221446250
quote:
Dat is lastig omdat ruimtegebrek nu al een groot probleem is bij de bouw van 100.000 woningen per jaar. "Maar ruimtegebrek hangt ook samen met de keuzes die we maken over bereikbaarheid, landbouw en waar huizen nodig zijn ten opzichte van waar mensen willen wonen", zegt Korff.
De door immigratie veroorzaakte bevolkingexplosie speelt hierbij natuurlijk geen enkele rol.
pi_221446597
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 18:03 schreef Digi2 het volgende:
Een slimme vent gaat voor een tent. Die hebben geen last van funderingen etc.
pi_221446969
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 17:45 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat kan, maar dat hoeft ook niet specifiek door de fundering veroorzaakt te zijn.

Mensen moeten geen hoge verwachtingen hebben van zo'n taxatierapport. Dat helpt pas als er zichtbare verzakkingen zijn of behoorlijke scheuren, maar dat zou je normaliter zelf ook moeten zien.
Een taxateur heeft de kennis om het verschil te zien tussen duidelijk onschuldige scheuren of scheuren die verder onderzocht moeten worden.
pi_221447392
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 19:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een taxateur heeft de kennis om het verschil te zien tussen duidelijk onschuldige scheuren of scheuren die verder onderzocht moeten worden.
Ik denk dat een goed funderingsonderzoek ook graafwerk laten doen langs de gevel.
Vakman pur sang
pi_221447406
Heeft niks te maken met gemeentes of provincies die het grondwaterpeil doen zakken door het water weg te pompen :')
pi_221447840
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2026 20:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik denk dat een goed funderingsonderzoek ook graafwerk laten doen langs de gevel.
Ja, maar dat is stap 2. Sowieso is voor iedere locatie een model beschikbaar waarbinnen je al kan zien of er een risicogebied is. En dan moet de taxateur nog even kijken of die problemen heeft gezien. In een risicogebied en/of wanneer problemen zichtbaar zijn zal de bank wel om een vervolgonderzoek vragen.
pi_221447843
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2026 20:57 schreef Cockwhale het volgende:
Heeft niks te maken met gemeentes of provincies die het grondwaterpeil doen zakken door het water weg te pompen :')
As always, klimaatverandering.
pi_221447902
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 18:58 schreef Peppert het volgende:

[..]

Een woonboot heeft ook geen last van een slechte fundering ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221449253
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2026 20:57 schreef Cockwhale het volgende:
Dat is een van paar mogelijkheden. Echter het hangt er ook af op welk grond je zit. Ene op kleirijk grond, ander 1 hoop zand waardoor je wel kan zakken. Ander op steen... Nouja.
Ook moet ook rekening houden met materiaal en ontwerp van fundering. o.a. houten of metalen palen, platte betonplaat, of helemaal niets..

Wanneer de huis zakt of scheuren vertonen, moet je eigenlijk onder je huis gaat graven en kijken. Misschien is in verloop van tijd kapot gegaan en moet hersteld worden... Dit onderzoekje is natuurlijk niet gratis.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  dinsdag 28 juli 2026 @ 09:28:29 #41
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221449399
quote:
9s.gif Op maandag 27 juli 2026 15:22 schreef ACT-F het volgende:
Het lijkt me makkelijker om Nederland terug te geven aan de zee.
We kunnen beginnen met Friesland als een soort pilot.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 28 juli 2026 @ 09:30:21 #42
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221449406
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 08:53 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Dat is een van paar mogelijkheden. Echter het hangt er ook af op welk grond je zit. Ene op kleirijk grond, ander 1 hoop zand waardoor je wel kan zakken. Ander op steen... Nouja.
Ook moet ook rekening houden met materiaal en ontwerp van fundering. o.a. houten of metalen palen, platte betonplaat, of helemaal niets..

Wanneer de huis zakt of scheuren vertonen, moet je eigenlijk onder je huis gaat graven en kijken. Misschien is in verloop van tijd kapot gegaan en moet hersteld worden... Dit onderzoekje is natuurlijk niet gratis.
Je kunt precies zien waar de schade het grootste is, zelfs op postcode:
https://www.funderingskaartnederland.nl/
quote:
Woningen met een ondiepe fundering in gebieden met een minder draagkrachtige bodem lopen een verhoogd risico op funderingsproblemen:

Laagveengebieden
Rivierengebieden
Zeekleigebieden
Getijdengebieden en afgesloten zeearmen

Apart trouwens dat Eindhoven hier donker is, als ik mijn postcode opzoek zegt de website;
quote:
Dit postcodegebied bevat 64 panden . Van deze panden is 87,5% gebouwd voor 1970. De overheersende bodemgesteldheid voor deze postcode is Hogere Zandgronden.

Panden gebouwd voor 1970 kennen meermaals houten funderingspalen. Deze kunnen kwetsbaar zijn, met name in gebied met een beperkte draagkracht van de bodem. Dat is in dit gebied echter niet aan de orde. Specifieke aandacht voor funderingsproblematiek is derhalve niet direct nodig, tenzij er concrete aanwijzingen zijn (zie tabblad inleiding)

[ Bericht 6% gewijzigd door SEMTEX op 28-07-2026 09:44:10 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_221449434
Hier zit een kelder achter het huis waar een aanbouw op gebouwd is.
De vorige eigenaren hebben de kelder volgegooid met allemaal puin van een verbouwing en hebben de ingang vervolgens afgesloten.
Met extreme verschillen in grondwaterstand schijnt er nu een drukverschil tussen de kelder en de omliggende grond te ontstaan waardoor de vloer van de aanbouw in beweging komt wat schade kan veroorzaken aan de vloer. Tegels moet je er sowieso niet leggen; die kunnen knappen.
Verder heb ik wat kleine barstjes hier en daar in de muren, maar de aanbouw is ook niet super sterk gebouwd. Ik zit in een lichtblauw gebied in de kaart in de post hierboven.
pi_221449591
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 09:28 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
We kunnen beginnen met Friesland als een soort pilot.
Probleem is dat grotendeels friesland is gelijk of boven zeespiegel.
Heel N-holland, Zuid holland en delen van Utrecht staat onder spiegel.

Ik zou zeggen, die den haag mag als het eerst onder water gaan. Zijn we ook nutteloos kabinet vanaf.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_221449701
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 19:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Mwah daar heb ik minder vertrouwen in echter is het risico dmv kaarten en grondwaterstanden wel in te schatten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 28 juli 2026 @ 10:45:27 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221449722
Bedank de BBB in de waterschappen maar.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 10:48:23 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221449739
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 13:16 schreef RealistAtheist het volgende:

[..]
De boeren zijn dan ook de grootste aanstichter van dit probleem. Boeren hadden/hebben enorme macht bij de waterschappen. Decennialang de waterstanden laag houden en alles inrichten op een zo snel mogelijke afvoer van kostbaar zoet water naar de zee eist zijn tol bij de natuur en de funderingen van huizen.

De meest egoïstische beroepsgroep van Nederland verneukt ons land op zoveel manieren. Ik ben blij dat die mythe van de "eerlijke" boer die zijn geld verdiend met hard en eerlijk werk eindelijk eens doorgeprikt wordt. Steeds meer mensen zien gelukkig in dat het gros van de boeren zorgt voor veel te veel stikstof in de natuur, een overdaad aan gifstoffen in de natuur en een onnatuurlijk lage waterstand wat voorgaande problemen nog versterkt en de natuur verdroogd. Natuurlijk zijn er ook boeren die het wel goed proberen te doen, maar die zijn echt ruim in de minderheid.
Ja maar ze zijn mega super zielig heb ik vernomen. Dus dit moet dan maar anders gaan we dood van de honger volgens Caroline.
pi_221449753
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 10:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mwah daar heb ik minder vertrouwen in echter is het risico dmv kaarten en grondwaterstanden wel in te schatten.
Taxateur word je na een deugdelijke opleiding en bij twijfel zullen ze echt wel melding maken, want aansprakelijkheid.
pi_221449791
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 10:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Taxateur word je na een deugdelijke opleiding en bij twijfel zullen ze echt wel melding maken, want aansprakelijkheid.
Dat zijn de bouwkundige keurders.
Taxateurs zijn vaak heel erg oppervlakkig.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 28 juli 2026 @ 11:01:49 #50
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221449806
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 10:22 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Probleem is dat grotendeels friesland is gelijk of boven zeespiegel.
Heel N-holland, Zuid holland en delen van Utrecht staat onder spiegel.

Ik zou zeggen, die den haag mag als het eerst onder water gaan. Zijn we ook nutteloos kabinet vanaf.
Met wetteloosheid schieten we verder ook niks op. Ik heb in coronatijd gezien wat voor randdebielen er in Nederland leven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')