abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221456118
quote:
7s.gif Op woensdag 29 juli 2026 09:17 schreef sigme het volgende:
Goedemorgen :)

Wat naar, @:cat-astrophe
Geen werkrelatie met die persoon in kwestie hoop ik?
Nee, totaal onbekende.

Net las ik dat er een soort van plofkraak in haar buurt is geweest vannacht :X Gelukkig had zij daar doorheen geslapen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_221456126
Sterkte met poes @Sarabi zo lastig dat ze niet kunnen zeggen wat er aan de hand is.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  woensdag 29 juli 2026 @ 10:11:48 #103
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_221456143
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2026 09:31 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ja, de oorspronkelijke theorie is dat het om oogbewegingen gaan of in ieder geval bilaterale bewegingen (van links naar rechts). De EMDR-praktijk in Nederland is enorm en hier is langzamerhand de gedachte ontstaan dat die oogbewegingen werkgeheugenbelasting geven en dat het niet om de bilaterale bewegingen op zichzelf gaat. Ik geloof dat de originele Shapiro-aanhangers (zij is degene die EMDR per toeval ontdekt heeft) daar nog anders over denken.
Hier staat op de afdeling Klinische Neurofysiologie voor (onder meer) EMDR therapie ook gewoon een oogbewegingstimulatie opstelling, en is er ook een ordertype voor in het EPD.
(Ik kan alleen niet zien of het ook nog gebruikt wordt)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_221456159
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2026 09:31 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ja, de oorspronkelijke theorie is dat het om oogbewegingen gaan of in ieder geval bilaterale bewegingen (van links naar rechts). De EMDR-praktijk in Nederland is enorm en hier is langzamerhand de gedachte ontstaan dat die oogbewegingen werkgeheugenbelasting geven en dat het niet om de bilaterale bewegingen op zichzelf gaat. Ik geloof dat de originele Shapiro-aanhangers (zij is degene die EMDR per toeval ontdekt heeft) daar nog anders over denken.
Interessante informatie.
Zoals ik tegen haar zei (nadat ze vertelde dat de flitsen van het gebeurde bleven terugkomen): zolang je geen rsi duim gaat ontwikkelen kan het in ieder geval geen kwaad om te doen.
pi_221456425
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 10:11 schreef fietsie het volgende:

[..]
Hier staat op de afdeling Klinische Neurofysiologie voor (onder meer) EMDR therapie ook gewoon een oogbewegingstimulatie opstelling, en is er ook een ordertype voor in het EPD.
(Ik kan alleen niet zien of het ook nog gebruikt wordt)
Oh ja hoor, die gebruiken wij ook. In Nederland wordt de werkgeheugenbelasting ook primair toegepast door oogbewegingen. Maar vooral het theoretisch voor onderzoek is anders.

Ik zou zelf de EMDR door de psychologen laten doen :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_221456435
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2026 10:12 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Interessante informatie.
Zoals ik tegen haar zei (nadat ze vertelde dat de flitsen van het gebeurde bleven terugkomen): zolang je geen rsi duim gaat ontwikkelen kan het in ieder geval geen kwaad om te doen.
Zeker niet. En het is ook heel normaal dat het nu nog terugkomt. Als dat over een paar weken nog zo is dan is een bezoekje aan de huisarts wel de moeite waard. Verdrietig hoor, om daar getuige van te zijn.
pi_221456743
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2026 10:10 schreef Cat-astrophe het volgende:
Sterkte met poes @:sarabi zo lastig dat ze niet kunnen zeggen wat er aan de hand is.
Thanks en ja dat vooral.
Meneer moest niets van de haarbalpasta weten }:| dat was te verwachten.
Met veel pijn en moeite wel wat in zijn bek gekregen.
Morgen of overmorgen is het nieuwe voer binnen.

Normaal laat je een kat beetje bij beetje aan het nieuwe voer wennen zou je dat nu ook aanraden of in een keer over op het nieuwe voer?
Ik vraag het sowieso ook nog bij de dierenarts als ik het voer ophaal maar benieuwd hoe jij er tegen aan kijkt.
  woensdag 29 juli 2026 @ 11:09:40 #108
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_221456780
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2026 10:40 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ik zou zelf de EMDR door de psychologen laten doen :+
Ahja maar die zijn er zelden / er zijn er te weinig / als ze er al zijn posten ze 'productie maxium bereikt' berichten op het intranet.

Toen ik nog apparatuurplaatsingen deed was het hele KNF onderzoeksteam te orderen voor o.a. ziekenhuispsychiatrie; die afdeling beschikt over huisvesting die beter geschikt is voor onderzoeken dan de jaren '60 laagbouw met enkelsteens muren en enkelglas waar de psychiaters (meestal dus niet) zitten :P
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_221456912
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 11:07 schreef Sarabi het volgende:

[..]
Thanks en ja dat vooral.
Meneer moest niets van de haarbalpasta weten }:| dat was te verwachten.
Met veel pijn en moeite wel wat in zijn bek gekregen.
Morgen of overmorgen is het nieuwe voer binnen.

Normaal laat je een kat beetje bij beetje aan het nieuwe voer wennen zou je dat nu ook aanraden of in een keer over op het nieuwe voer?
Ik vraag het sowieso ook nog bij de dierenarts als ik het voer ophaal maar benieuwd hoe jij er tegen aan kijkt.
Ik heb ooit wel eens speciaalvoer voorgeschreven gekregen van de DA en daar kon meteen naar overgestapt worden kreeg ik te koren toen ik ook twijfelde
We have far more in common than that which devides us..
pi_221456945
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 11:09 schreef fietsie het volgende:

[..]
Ahja maar die zijn er zelden / er zijn er te weinig / als ze er al zijn posten ze 'productie maxium bereikt' berichten op het intranet.

Toen ik nog apparatuurplaatsingen deed was het hele KNF onderzoeksteam te orderen voor o.a. ziekenhuispsychiatrie; die afdeling beschikt over huisvesting die beter geschikt is voor onderzoeken dan de jaren '60 laagbouw met enkelsteens muren en enkelglas waar de psychiaters (meestal dus niet) zitten :P
Onverstandig beleid van je directie :Y
pi_221456946
Net 5 km gelopen met de jongste. Het was wel warm
pi_221457119
@Myraela ik las je update net pas, hopelijk alles goed verlopen in het ziekenhuis?

En fijn dat Teuntje zo’n goed nieuws thuis heeft gevonden @Kaatje1 . Lastig, maar haat elke keer moeten afwijzen omdat het lichamelijk te pijnlijk is, voelt natuurlijk ook helemaal niet fijn. Teuntje komt dan zo toch mooi op dr pootjes terecht :*

En heftige gebeurtenis om te aanschouwen voor je collega Cat.

Hoe snel na een traumatische gebeurtenis moet/kun je dit soort werkgeheugenbelasting eigenlijk inzetten? En is het ook op de langere termijn dan effectief? Het klinkt een beetje als wegstoppen/weglopen van/wegdrukken van de gebeurtenis, maar er zal vast een bewezen langdurige werking van zijn als het zo veelvuldig wordt toegepast :) . Het zal dan vast anders werken dan vluchten in werk/hobby’s en daarmee je werkgeheugen belasten?
(Geen kritiek, ik ben gewoon benieuwd)

En in die lijn…
Ik had laatst een neurowetenschapper als cliënt (kwam erachter omdat ie iets teveel van medicatie en receptoren wist toen ik z’n hond in zijn bijzijn aan het recoveren was :D ) en die bevestigde dat midazolam bij mensen wel eens wordt ingezet omdat het geheugenverlies direct na een traumatische gebeurtenis kan veroorzaken. (Klopt dat Club, dat jij weet?) Wij passen het dus ook wel eens toe, niet dat we echt goed kunnen beoordelen of het effect heeft gehad, maar wellicht… misschien….

Een hond of kat laten Tetrissen wordt wat lastig. Misschien kunnen we wat anders verzinnen. :+
pi_221457345
Formeel is er sprake van PTSS als de klachten zes weken bestaan. Dus tot zes weken is het "normale verwerking" en kan overmatige focus juist ook hertaumatiseren (dat is de reden dat uitgebreide debriefings zijn gestopt). Het idee achter EMDR is juist niet vermijden maar het opnieuw verwerken van het trauma, omdat de herinneringen onder hoogspanning niet goed hun weg hebben gevonden naar her geheugen. Juist op de lange termijn is het effectief. Verder zet je mensen volledig stil in hun trauma (iets wat je normaal gesproken probeert te vermijden) en dan ga je het werkgeheugen belasten. Het gaar juist om die combinatie van scherpstellen op het probleem en dan je hersenen aan het werk zetten. Bij goede indicatie en een goed geschoolde therapeut is het ontzettend effectief.

Die toepassing van midazolam ken ik niet. Maar mijn klinische indruk is dat de gedachte dat PTA leidt tot minder trauma echt niet altijd juist is, in net zo veel gevallen is het eerder versterkend.
pi_221457530
De toepassing van midazolam (benzodiazepine, toch?) ken ik ook niet. Wél die van een bètablokker icm exposure bij angst, waarbij het idee is dat bij het opnieuw activeren van het "angstige geheugenspoor" in combinatie met iets nieuws toevoegen (zoals wel in de situatie blijven ipv niet), het geheugenspoor weer echt "geopend" wordt voor opnieuw opslaan, en dat de bètablokker vervolgens voorkomt dat dat geheugenspoor weer wordt opgeslagen. Waardoor de angst verdwijnt (want geen angstige herinnering meer). UvA doet daar veel onderzoek naar, Merel Kindt, heb er zelf ook aan meegedaan. Schijnt bij een specifieke fobie het aantal benodigde exposures echt gigantisch te verminderen. Ik deed mee bij effect op paniekstoornis (ook al voldeed ik niet geheel aan de criteria), weet niet wat daar de uitkomst van was. Ik heb zelf wel het idee dat het iets geholpen heeft, net een scherp randje eraf, maar ik weet niet of ik bètablokker of placebo heb gehad.
pi_221457609
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2026 11:49 schreef Clubsoda het volgende:
Formeel is er sprake van PTSS als de klachten zes weken bestaan. Dus tot zes weken is het "normale verwerking" en kan overmatige focus juist ook hertaumatiseren (dat is de reden dat uitgebreide debriefings zijn gestopt). Het idee achter EMDR is juist niet vermijden maar het opnieuw verwerken van het trauma, omdat de herinneringen onder hoogspanning niet goed hun weg hebben gevonden naar her geheugen. Juist op de lange termijn is het effectief. Verder zet je mensen volledig stil in hun trauma (iets wat je normaal gesproken probeert te vermijden) en dan ga je het werkgeheugen belasten. Het gaar juist om die combinatie van scherpstellen op het probleem en dan je hersenen aan het werk zetten. Bij goede indicatie en een goed geschoolde therapeut is het ontzettend effectief.

Die toepassing van midazolam ken ik niet. Maar mijn klinische indruk is dat de gedachte dat PTA leidt tot minder trauma echt niet altijd juist is, in net zo veel gevallen is het eerder versterkend.
Thnks! Interessant hor dat brein van ons werkt/kan werken!

Maar eigenlijk zou je dus moeten Tetrissen onder begeleiding van een therapeut dan? Want als je dat op jezelf gaat doen lijkt het me dan minder op die combinatie gericht? (Ik zou niet weten hoe ik dat zelf een beetje kan doen zonder of mezelf helemaal te verliezen in de nare herinnering, of gewoon te hyperfocussen op het spel).

En ja, ik ben er ook niet altijd even zeker van of de benzo’s meer kwaad dan goed doen. (Er zijn ook anesthesiologen die het juist bij oudere dieren vanwege de desoriëntatie proberen te vermijden.
Ik had laatst een compleet getraumatiseerde rottweiler (echt volle paniek), en die heb ik wel zonder die paniek weer wakker gekregen. Maar of het nu de midazolam was, andere medicatie of gewoon complete uitputting…. (de angst was er overigens nog wel hoor, maar veel minder. )

We gebruiken natuurlijk veel combinaties van middelen dus vaak is het lastig te zeggen wat nu welk gedrag veroorzaakt. Opiaten hebben ook wel hun effecten bijvoorbeeld…. En dan hebben we ook een enorm diverse patiëntenpopulatie die qua diersoort al anders kan reageren, maar ook binnen rassen en daarbinnen weer individuen.. :+
pi_221457670
Nou, voor echte ptss-behandeling wil je wel naar een therapeut. Maar voor wat ondersteuning in de fase van verwerking is tetrissen geen slecht idee. Een full blown ptss los je er niet mee op nee.
pi_221457676
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2026 12:01 schreef vlindertje89 het volgende:
De toepassing van midazolam (benzodiazepine, toch?) ken ik ook niet. Wél die van een bètablokker icm exposure bij angst, waarbij het idee is dat bij het opnieuw activeren van het "angstige geheugenspoor" in combinatie met iets nieuws toevoegen (zoals wel in de situatie blijven ipv niet), het geheugenspoor weer echt "geopend" wordt voor opnieuw opslaan, en dat de bètablokker vervolgens voorkomt dat dat geheugenspoor weer wordt opgeslagen. Waardoor de angst verdwijnt (want geen angstige herinnering meer). UvA doet daar veel onderzoek naar, Merel Kindt, heb er zelf ook aan meegedaan. Schijnt bij een specifieke fobie het aantal benodigde exposures echt gigantisch te verminderen. Ik deed mee bij effect op paniekstoornis (ook al voldeed ik niet geheel aan de criteria), weet niet wat daar de uitkomst van was. Ik heb zelf wel het idee dat het iets geholpen heeft, net een scherp randje eraf, maar ik weet niet of ik bètablokker of placebo heb gehad.
Ook interessant. Heeft de bètablokkers dan een direct neurologisch effect hebben of gaat het om het onderdrukken van de fysiologisch angstreactie (door bloeddrukverlaging en hartslagverlaging) waardoor je hersenen minder angst registreren en opslaan?
pi_221457683
In Z&G lees ik dat Myraela is bevallen van een gezonde zoon O+
pi_221457709
Ik zag vanochtend trouwens dat iemand een brandende peuk had weggegooid pal naast een gortdroge berm. Dat is sowieso als asociaal maar op dit moment is al helemaal de vraag welke memo je dan gemist hebt 8)7
pi_221457780
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2026 10:41 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Zeker niet. En het is ook heel normaal dat het nu nog terugkomt. Als dat over een paar weken nog zo is dan is een bezoekje aan de huisarts wel de moeite waard. Verdrietig hoor, om daar getuige van te zijn.
Ik weet en zij weet :Y
pi_221457801
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2026 12:34 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ook interessant. Heeft de bètablokkers dan een direct neurologisch effect hebben of gaat het om het onderdrukken van de fysiologisch angstreactie (door bloeddrukverlaging en hartslagverlaging) waardoor je hersenen minder angst registreren en opslaan?
Van wat ik begreep is het effect gebaseerd op dat eerste, dat het echt neurobiologisch interfereert met het heropslag-proces! Maar heb niet helemaal tot in detail onthouden hoe het werkt. Het ging om een lage dosis ook wel.
Ik kan me wel voorstellen dat het tweede mogelijk ook meehelpt, maar dat was niet het primaire doel waarvoor het werd ingezet!

Groetjes vanuit een snikhete stad.
Vanochtend herkansingen van twee opdrachten eindelijk nagekeken. Daarna mezelf "beloond" met ronde 2 van het hardloop opbouwschema. In de sportschool met redelijk goed werkende airco, godzijdank *O* . En nu ga ik nog een rondje schoenen zoeken en passen, en daarna avocadodip en olijven halen op de markt denk ik :9

[ Bericht 8% gewijzigd door vlindertje89 op 29-07-2026 13:27:41 ]
  woensdag 29 juli 2026 @ 14:17:04 #122
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_221458306
Spektakel hier; brandweerkorpsen van de hele omgeving van Leeuwarden knallen naar de binnenstad; een uitslaande brand in het oudste deel van de binnenstad...

Ons kantoor staat naast de doorgaande weg die daarheen leidt.... indrukwekkend hoeveel materiaal die kant op gaat nu
pi_221458311
Over een half uurtje toch maar even langs de dierenarts, hij heeft vanochtend 4x overgegeven en heeft nu ook geen trek.
pi_221458326
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 14:17 schreef Sarabi het volgende:
Over een half uurtje toch maar even langs de dierenarts, hij heeft vanochtend 4x overgegeven en heeft nu ook geen trek.
Sneu!! Hopelijk is er niks ergs aan de hand en werkt een anti misselijk spuit om zich weer wat beter te voelen!
pi_221458344
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 14:19 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Sneu!! Hopelijk is er niks ergs aan de hand en werkt een anti misselijk spuit om zich weer wat beter te voelen!
Ik hoop het :) het is op een week na 1 jaar geleden dat we de andere kat hebben laten inslapen en ik merk dat ik daar toch steeds mee in mijn hoofd loop.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')