abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221449822
Alleen de Bedrijfsarts gaat over ziekte maar zo'n manager heeft niet meer dan een hbo-cursusje management en overschat zijn macht.
pi_221449829
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 11:01 schreef cinderloom het volgende:
Een baas mag geen medicijnen adviseren etc. Maar hij mag wel een gesprek voeren voor zover ik weet. Al lijk thet me handiger om in dit geval gewoon de bedrijfsarts erop te zetten. Anderzijds; ze zal na einde contract toch wel kunnen wieberen dus opzich netjes dat hij dit nog doet
Gesprek mag altijd. En het ligt natuurlijk aan de werkzaamheden, maar als werknemer heb je wel de plicht om info mbt medicijnen te geven als die de werkzaamheden beinvloeden als er nog geen bedrijfarts is geraadpleegd.
pi_221449856
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 11:07 schreef Cherni het volgende:

[..]
Gesprek mag altijd. En het ligt natuurlijk aan de werkzaamheden, maar als werknemer heb je wel de plicht om info mbt medicijnen te geven als die de werkzaamheden beinvloeden als er nog geen bedrijfarts is geraadpleegd.
Nee, dat gaat de werkgever niks aan.
pi_221449873
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 11:14 schreef Lulu888 het volgende:

[..]
Nee, dat gaat de werkgever niks aan.
Als ik middelen slik die de rijbevoegdheid beinvloeden heb je dat door te geven aan je manager als de bedrijfsarts nog niet is geraadpleegd, zodat je samen met je manager tijdelijk iets anders kunt doen of thuis blijft.

Doe je dat niet en het gaat mis heb je zware papieren.

Daarom zei ik medicijnen die werkzaamheden beinvloeden. Zelfs bij een sollicitatie kun je dat maar beter aangeven.
pi_221449888
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 11:19 schreef Cherni het volgende:

[..]
Als ik middelen slik die de rijbevoegdheid beinvloeden heb je dat door te geven aan je manager als de bedrijfsarts nog niet is geraadpleegd, zodat je samen met je manager tijdelijk iets anders kunt doen of thuis blijft.

Doe je dat niet en het gaat mis heb je zware papieren.

Daarom zei ik medicijnen die werkzaamheden beinvloeden. Zelfs bij een sollicitatie kun je dat maar beter aangeven.
Dan geef je aan dat je op dit moment verminderde rijvaardigheid hebt. Het gaat je baas niks aan welke concrete details er spelen
pi_221450060
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 11:23 schreef Lulu888 het volgende:

[..]
Dan geef je aan dat je op dit moment verminderde rijvaardigheid hebt. Het gaat je baas niks aan welke concrete details er spelen
Bij een normale verstandhouding is het al normaal om te zeggen wat er mis is. Niet iedere manager is een klootzak. Uiteindelijk zul je toch moeten aangeven wat er mis is. En ik zeg ook niet dat je tot in detail moet treden anders dan dat de huisarts mij tijdelijk medicijnen heeft voorgrschreven. En dan hoef ik niet eens te zeggen om welke medicijnen het gaat. Ben je gelijk van iedere andere discussie af.

Nee, niets moet. Maar om een langdurige goede verstandhouding te hebben is op lange termijn in je eigen voordeel. En dan heb ik het niet over in de reet kruipen, verre van.

Heb je echt met een klootzak te maken zet je de vakbond op de zaak.
pi_221450865
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 11:05 schreef Lulu888 het volgende:
Alleen de Bedrijfsarts gaat over ziekte maar zo'n manager heeft niet meer dan een hbo-cursusje management en overschat zijn macht.
Dat klopt als je dus bij een werkgever aan het werk bent waar wel meer mis is. Dan moet je je gelijk afvragen of je niet beter iets anders kunt gaan zoeken, of op z'n minst een vakbond of ander vertrouwenspersoon inschakelen.

Je weet, als je regelmatig de ziekenkaart trekt dat een manager je vragen gaat stellen waar je niet op hoeft te antwoorden. Zeker bij regelmatig 1 a 3 dagen waarbij nog niet de bedrijfsarts is ingeschakeld. Meestal duurt dat een paar dagen. Bij grote organisaties soms meer dan 2 weken alvorens het eerste geprek zal plaats vinden. Je krijgt dan vooraf eerst een brief. En in die brief staat dan of je weer inmiddels aan het werk bent. Is dat niet het geval volgt er een gesprek.

En nee, een manager mag niet de arts uithangen en iets bepalen zonder overleg. Dat klopt allemaal wel. Maar beknopt uitleggen wat er aan de hand is, daar hoeft niets mis mee te zijn. Dat moet iedereen maar voorzich zelf bepalen. Maar iets verzwijgen dat werkzaamgeden gaat beinvloeden kan uiteindelijk zwaar in je nadeel gaan spelen.
pi_221450955
quote:
7s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:31 schreef phpmystyle het volgende:

Wel alles vastleggen. Mocht het tot een fight komen dan heb je munitie om een hoge VSO af te dwingen of je zegt tegen de werkgever "start maar een ontbindingsprocedure bij de kantonrechter" dan draaien ze snel om kan ik je zeggen.
Een vso bij een tijdelijk contract?
pi_221450984
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 13:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Als die ziekte ontstaan is door de werkzaamheden? Weet dat ook niet. Maar zal wel een juridisch leuk klusje worden als kan worden aangetoond dat de ziekte is ontstaan door de werkgever.
pi_221451047
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 12:55 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat klopt als je dus bij een werkgever aan het werk bent waar wel meer mis is. Dan moet je je gelijk afvragen of je niet beter iets anders kunt gaan zoeken, of op z'n minst een vakbond of ander vertrouwenspersoon inschakelen.

Je weet, als je regelmatig de ziekenkaart trekt dat een manager je vragen gaat stellen waar je niet op hoeft te antwoorden. Zeker bij regelmatig 1 a 3 dagen waarbij nog niet de bedrijfsarts is ingeschakeld. Meestal duurt dat een paar dagen. Bij grote organisaties soms meer dan 2 weken alvorens het eerste geprek zal plaats vinden. Je krijgt dan vooraf eerst een brief. En in die brief staat dan of je weer inmiddels aan het werk bent. Is dat niet het geval volgt er een gesprek.

En nee, een manager mag niet de arts uithangen en iets bepalen zonder overleg. Dat klopt allemaal wel. Maar beknopt uitleggen wat er aan de hand is, daar hoeft niets mis mee te zijn. Dat moet iedereen maar voorzich zelf bepalen. Maar iets verzwijgen dat werkzaamgeden gaat beinvloeden kan uiteindelijk zwaar in je nadeel gaan spelen.
Deels eens, maar je kan zeggen dat je geopereerd moet worden en dat je herstel zo lang duurt. Bij een goede verstandshouding kan je best wat meer details geven, bijvoorbeeld dat je een buikoperatie hebt. Maar ik zou nooit inhoudelijk discussieren ovet medicatie.

Ik heb in mijn twintiger jaren ooit eens gewerkt op een kantoorfunctie, waarbij ik twee keer een week plat lag. Ik heb door allergieën en longklachten een verzwakt immuunsysteem en ben daardoor gewoon vatbaar voor griepepidemieën. Ik krijg daardoor ook de griepprik, ik slik extra medicijnen en ik probeer heel erg op mijn eten te letten, maar ik kan dit niet stoppen.

Ik had toen een manager die zich helemaal probeerde te bemoeien met de medicijnen die ik innam en probeerde mij letterlijk af te dwingen dat ik medische details met haar ging delen. Ik heb haar toen verteld dat ik hier niet van gediend was en dat ik een bedrijfsarts wilde spreken. Dat vond ze niet prettig.

Een paar maanden later ging ik verhuizen naar een andere stad. De reistijd was absoluut niet ondoenbaar en ik kon gewoon vanuit die andere stad forenzen. Maar zij wilde mij dat verbieden, want ze had geen zin om mijn reiskosten te betalen. Ik heb toen gewoon ontslag genomen en hier ook een jurist op afgestuurd. Het was een zwaar onprofessioneel mens dat totaal niet doorhad dat wat zij deed hartstikke illegaal was.
pi_221451129
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 13:13 schreef Lulu888 het volgende:

[..]
Deels eens, maar je kan zeggen dat je geopereerd moet worden en dat je herstel zo lang duurt. Bij een goede verstandshouding kan je best wat meer details geven, bijvoorbeeld dat je een buikoperatie hebt. Maar ik zou nooit inhoudelijk discussieren ovet medicatie.

Ik heb in mijn twintiger jaren ooit eens gewerkt op een kantoorfunctie, waarbij ik twee keer een week plat lag. Ik heb door allergieën en longklachten een verzwakt immuunsysteem en ben daardoor gewoon vatbaar voor griepepidemieën. Ik krijg daardoor ook de griepprik, ik slik extra medicijnen en ik probeer heel erg op mijn eten te letten, maar ik kan dit niet stoppen.

Ik had toen een manager die zich helemaal probeerde te bemoeien met de medicijnen die ik innam en probeerde mij letterlijk af te dwingen dat ik medische details met haar ging delen. Ik heb haar toen verteld dat ik hier niet van gediend was en dat ik een bedrijfsarts wilde spreken. Dat vond ze niet prettig.

Een paar maanden later ging ik verhuizen naar een andere stad. De reistijd was absoluut niet ondoenbaar en ik kon gewoon vanuit die andere stad forenzen. Maar zij wilde mij dat verbieden, want ze had geen zin om mijn reiskosten te betalen. Ik heb toen gewoon ontslag genomen en hier ook een jurist op afgestuurd. Het was een zwaar onprofessioneel mens dat totaal niet doorhad dat wat zij deed hartstikke illegaal was.
Je hebt helemaal gelijk als ik je verhaal lees. Je hebt helaas managers die het niet snappen en schijbbaar hun taak niet aankunnen en alleen met cijfers bezig zijn.

Ik bedoelde ook meer medicijnen maar niet welke. Werd verder ook niet naar gevraagd maar mijn manager destijds een meid 24 jaar waar ik eerst vooroordelen bij had bleek prima te functioneren. Sterker nog gaf mij tips om juist de rust te nemen en maar eerst aan mjjzelf moest denken. En ook nog een gesprek met mijn partner die dat zeer op prijs stelde. Uiteindelijk alles naar mijn wens verlopen.

Maar heb je met een klootzak te maken gaan bij mij ook de hakken in het zand. En dat heb ik ook meegemaakt. Die ging dan ook voor de ratten.
  dinsdag 28 juli 2026 @ 14:51:32 #37
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221451568
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 13:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee. Is inderdaad tijdelijk lees ik.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  woensdag 29 juli 2026 @ 07:18:35 #38
483584 incel
they/them
pi_221455197
Wat? 3 keer ziekmelden in een jaar is veel? _O- dat heb ik soms in een goede maand
  donderdag 30 juli 2026 @ 01:36:06 #39
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221462136
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 07:18 schreef incel het volgende:
Wat? 3 keer ziekmelden in een jaar is veel? _O- dat heb ik soms in een goede maand
3 keer paar jaar is best ruim natuurlijk.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221462528
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 09:12 schreef matthijst het volgende:
3x ziek in 6 maanden is ook veel. Terecht dat er dan een gesprek komt lijkt me.
Maar in totaal 5 dagen. De ziekte duurt dus doorgaans 1 à 2 dagen. Er is ook een zeer kleine groep vrouwen die zich heel naar kunnen voelen van een zware ongesteldheid. Dan kun je voor menstruatieverlof pleiten, maar je kunt ook denken "meld je ziek als het écht niet gaat". 39% van de vrouwen in Nederland schijnt dat overigens wel eens om deze reden te doen. Bovendien mág een werkgever helemaal niet vragen wat iemand mankeert en al helemaal geen medicijnen aanbevelen. Uiteraard kun je wel gewoon een gesprek inplannen of tijdens een PO even vragen of de klachten verband houden met de werkomstandigheden, maar uit de OP krijg ik niet de indruk dat dit hier de insteek van het gesprek was.
  donderdag 30 juli 2026 @ 08:35:33 #41
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_221462548
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 08:26 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Maar in totaal 5 dagen. De ziekte duurt dus doorgaans 1 à 2 dagen. Er is ook een zeer kleine groep vrouwen die zich heel naar kunnen voelen van een zware ongesteldheid.
Boeien, 3x ziek is 3x ziek. Gesprek is niet zo gek was alleen m'n punt. Manager moet volgende keer gewoon de bedrijfsarts erop afsturen, gaat die maar vragen waar ze last van heeft.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_221462622
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 07:18 schreef incel het volgende:
In 40 jaar tijd hooguit 5 ziekmeldingen gehad. Er lopen veel slappe zakken rond in dit land die te goed op de hoogte zijn van de regeltjes.
Pecunia non olet
pi_221462628
Ziekmelden :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')