Heel herkenbaarquote:Op zaterdag 1 augustus 2026 21:05 schreef Hetekip het volgende:
Ik eet al vier weken lang hetzelfde.
Interessant dat iedereen hier elke dag wat anders maakt.
Een frietje, zeker Belgisch, laat je niet gauw in de steek.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 20:32 schreef Kanaroe het volgende:
Lekker door de bossen gefietst en daarna een frietje met snack gehaald in België![]()
[ link | afbeelding ]
Beter dan de maaltijd gisteren in Uden, waar we na een wandeling belandden
Paprikasoep zonder smaak en een salade met eend zonder smaak, mèèh
Mensen onderschatten bapao.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 21:05 schreef Hetekip het volgende:
En wat eet je dan al 4 weken?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 21:05 schreef Hetekip het volgende:
2 Courgette, 400 gram champignons, 3 paprika, zwarte bonen, kidneybonen, 1 kg kipfilet en soms nog mais er bij. Mexicaanse kruiden.quote:
Da's wel de belanda versie zo te zien. Eén pepertje? En er missen wat essentiële ingrediënten, zoals tamarinde en kemiri noten. En er zitten ook wat dingen in die er helemaal niet inhoren, zoals Conimex ketjapquote:Op zondag 2 augustus 2026 13:03 schreef golfer het volgende:
Vanavond maak ik uit de slowkooker (die al urenlang aan staat) Indonesische rendang met daarbij nasi en een frisse komkommersalade.
Jaaa dit godenrecept ga ik maken! Beste keuken ter wereld en een van de lekkerste gerechten binnen die keuken.quote:
Leuk recept. Voor hoeveel personen is dat? Wanneer ga je dit maken en eten?quote:Op zondag 2 augustus 2026 14:08 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Da's wel de belanda versie zo te zien. Eén pepertje? En er missen wat essentiële ingrediënten, zoals tamarinde en kemiri noten. En er zitten ook wat dingen in die er helemaal niet inhoren, zoals Conimex ketjap
Ingrediënten voor de boemboe
– 10 rawit/red bird’s eye pepers
– 10 lomboks/spaanse pepers
– 6 sjalotjes
– 1 duimpje gember
– 1 duimpje galangal
– 1 duimpje kurkuma
– 6 teentjes knoflook
– 4-5 gebrande kemiri noten
Ingrediënten voor Rendang Sapi curry
– 1 kilo rundvlees
– 2 theelepels korianderpoeder
– half stokje kaneel
– 5 kardemom
– 2 steranijs
– 2 laurierblaadjes
– 5 djeroek perut blaadjes
– 3 stengels citroengras
– 1 liter kokosmelk
– ½ kopje geraspte kokos
– 1 theelepel tamarinde
– 1 eetlepel gula djawa
– 4 eetlepels kokosolie (om in te bakken/koken)
Bereiden boemboe
Gooi alle ingrediënten in de vijzel en stamp ze helemaal fijn. Of je gooit ze in de keukenmachine en maak er pasta van. Voeg ook een half kopje water toe.
Bereiden rendang curry
Neem een gietijzeren pan (dutch oven) en verhit de kokosolie. Voeg de citroengras toe en de boemboe die je net hebt gemaakt. Bak op middelhoog totdat al het water in de boemboe is verdampt en de boemboe donker kleurt.
Voeg de overige kruiden toe (koriander, kaneel, ster anijs, kardemom en laurier en mix tot alles goed vermengt is met de boemboe. Voeg het vlees nu toe en bak tot het vlees begint te bruinen.
Voeg de kokosmelk toe en schraap alle aanbaksels van de bodem los. Voeg nu ook de gula djawa, de citroenblaadjes en het zout toe. Doe de deksel op de pan en laat het zachtjes op een klein vuurtje sudderen. Roer het om de 20 minuten even om.
Na 2 uur sudderen verwijder je de deksel, en zet het vuur weer op medium, zodat de boel kan inkoken. Rooster de kemiri noten even in een koekenpan of oven tot ze goudbruin zijn. Dit is belangrijk want rauw zijn ze giftig.
Rooster de geraspte kokos in een koekenpan of oven tot het mooi goudbruin is. Als het is afgekoeld doe je de geraspte kokos in een vijzel en stamp het tot een fijne pasta.
Voeg nu de kemiri noten en de gestampte kokos toe aan de rendang en roer het even goed door. Voeg nu ook de tamarinde pasta toe en roer het weer goed om. Na ongeveer3 uur zou de rendang klaar moeten zijn. Serveer met rijst.
Selamat makan!![]()
Ben benieuwdquote:Op zondag 2 augustus 2026 14:10 schreef Perrin het volgende:
Jaaa dit godenrecept ga ik maken! Beste keuken ter wereld en een van de lekkerste gerechten binnen die keuken.
Is ruim voldoende voor 4 personen. Heb het vorig weekend nog gemaakt. Dit weekend heb ik roti kip masala gemaakt, gisteren nasi goreng pedis met boontjes en vandaag maak ik goulash.quote:Op zondag 2 augustus 2026 14:12 schreef golfer het volgende:
Leuk recept. Voor hoeveel personen is dat? Wanneer ga je dit maken en eten?
quote:Op zondag 2 augustus 2026 13:03 schreef golfer het volgende:
Vanavond maak ik uit de slowkooker (die al urenlang aan staat) Indonesische rendang met daarbij nasi en een frisse komkommersalade.
Misschien toch maar niet 4 weken dezelfde kliekjes opwarmen?quote:Op zondag 2 augustus 2026 18:16 schreef Hetekip het volgende:
Ben helemaal aan de diaree hele dag krijg niks af.
Ik kook een verse batch voor elke vijf dagen.quote:Op zondag 2 augustus 2026 18:30 schreef golfer het volgende:
[..]
Misschien toch maar niet 4 weken dezelfde kliekjes opwarmen?
Wat is een Duitse frikandel? Waarin verschilt die met een Nederlandse?quote:
Dat is een platgeslagen gehaktbal.quote:Op maandag 3 augustus 2026 13:16 schreef golfer het volgende:
[..]
Wat is een Duitse frikandel? Waarin verschilt die met een Nederlandse?
quote:
En zo ben ik er in Duitsland eeuwen geleden ook ingetrapt door een Frikadelle te bestellen en dan iets heel anders geserveerd te krijgen dan wat je verwacht…quote:Een Duitse Frikadelle is geen lange worst zoals de Nederlandse frikandel, maar een platte, ronde gehaktbal.
Verschil in Vlees
Nederlandse frikandel: Een langwerpige, donkere worst van fijn gemalen vlees zonder vel.
Duitse Frikadelle: Een platte, gebakken bal van gehakt (ook wel Bulette of Fleischküchle genoemd).
Leuk. Veel plezierquote:Op maandag 3 augustus 2026 17:28 schreef golfer het volgende:
In het kader van YOLO gaan wij straks een rijsttafel eten bij Ron Gastrobar Streetfood aan de Oerkap in Haarlem.
Het verschil tussen een frikandel en een frikadel dus.quote:
golfer in CUL / Van sterrentent tot snackbar, waar heb jij gegeten? #36quote:Op maandag 3 augustus 2026 17:28 schreef golfer het volgende:
In het kader van YOLO gaan wij straks een rijsttafel eten bij Ron Gastrobar Streetfood aan de Oerkap in Haarlem.
Dat is idd het ding jaquote:Op maandag 3 augustus 2026 20:57 schreef golfer het volgende:
[..]
Het verschil tussen een frikandel en een frikadel dus.
Heerlijk, Hollandse pasta maar wel met goeie tomaten, kan ik enorm van genietenquote:Op maandag 3 augustus 2026 21:06 schreef borisz het volgende:
Restjespasta.. Lees veel groente dat op moet met een blik mutti en dan lekker gekruid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |