Hoe ervaar jezelf het stigma?quote:Op maandag 20 juli 2026 08:17 schreef Hetekip het volgende:
Volgens mijn omgeving ben ik echter een gek die hulp nodig heeft.
Op deze manier kom ik nooit van het stigma af. Ik voel me niet goed. Ik zal altijd ongelukkig blijven, maar de ggz helpt je niet bij het vinden van geluk. Ze helpen je bij geen probleem zijn voor de maatschappij.
Dat is dan ook mijn klacht. De ggz zou moeten focussen op het geluk van patiënten, niet op het voeren van fatsoenlijke gesprekjes, oogcontact maken en normaal functioneren.
Sja, so be it. Ik ben liever mezelf dan dat ik me aanpas aan wat 'de samenleving' van mij meent te mogen verwachten.quote:Op maandag 20 juli 2026 09:22 schreef Captain_Ghost het volgende:
Samenleving hebben hekel aan de afwijkers, dus je bent niet enige dat last van heeft.
Het vervelende aan de hele zaak is dat psycholoog echt een ervarginsvak is. Eigenlijk heb je aan bijna alle psychologen die niet al een paar jaar ervaring hebben gewoon helemaal 0,0 niks noppes nada. Maar ze moeten wel met echte mensen die ervaring opdoen voordat ze daardwerkelijk wat kunnen, en als een van die clienten dan jij bent, dan ben je dus eigenlijk trainingsvoer voor groene psycholoogjes, maar ondertussen zit je wel gewoon met echte problemen waar je liefst toch wel per direct hulp voor wilt hebbenquote:Op maandag 20 juli 2026 12:33 schreef ToT het volgende:
Het verschilt enorm per hulpverlener.
De één zegt inderdaad duidelijk dat het niet uitmaakt wat je beweegredenen zijn maar dat je acties het enige is wat telt, terwijl de ander juist je handvatten wil geven om anders te leren denken zodat je anders leert denken waardoor je je ook anders gaat voelen. Sommigen zeggen weer dat ongelukkig zijn juist je natuur is en dat je dat niet moet willen veranderen en sommigen zeggen dat hoe je omgeving je ziet automatisch betekent dat je dus ook bent zoals men zegt. Zeg maar dat als mensen je een nerd vinden, dat je dan dus ook er absoluut eentje bent.
Ik heb echt van alles meegemaakt op dit terrein. Zeer veel stagiaires gehad die je zo onder tafel lult, therapeuten die veel te snel conclusies trekken of je nauwelijks serieus nemen, maar gelukkig ook wel goede.
Niemand wil een labeltje, maar zodra je er eentje hebt kun je wel veel gerichter therapie krijgen.
Juist!quote:Op maandag 20 juli 2026 13:41 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Het vervelende aan de hele zaak is dat psycholoog echt een ervarginsvak is. Eigenlijk heb je aan bijna alle psychologen die niet al een paar jaar ervaring hebben gewoon helemaal 0,0 niks noppes nada. Maar ze moeten wel met echte mensen die ervaring opdoen voordat ze daardwerkelijk wat kunnen, en als een van die clienten dan jij bent, dan ben je dus eigenlijk trainingsvoer voor groene psycholoogjes, maar ondertussen zit je wel gewoon met echte problemen waar je liefst toch wel per direct hulp voor wilt hebben
Niet alleen dat. Er bestaan verschillende soorten psychologen, en het is belangrijk dat je iemand treft die goed bij jou past. Een goede samenwerking draait om prettig communiceren, elkaar begrijpen en je veilig voelen. Soms is er simpelweg geen goede klik of matchen mensen gewoon niet, zelfs als alles professioneel verloopt.quote:Op maandag 20 juli 2026 13:41 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Het vervelende aan de hele zaak is dat psycholoog echt een ervarginsvak is. Eigenlijk heb je aan bijna alle psychologen die niet al een paar jaar ervaring hebben gewoon helemaal 0,0 niks noppes nada. Maar ze moeten wel met echte mensen die ervaring opdoen voordat ze daardwerkelijk wat kunnen, en als een van die clienten dan jij bent, dan ben je dus eigenlijk trainingsvoer voor groene psycholoogjes, maar ondertussen zit je wel gewoon met echte problemen waar je liefst toch wel per direct hulp voor wilt hebben
Heb er bij toeval eentje gevonden. Heb er zoveel gezien (ook tijdens groepsbehandelingen)quote:Op maandag 20 juli 2026 15:49 schreef nostra het volgende:
Een goede psych vinden is zo goed als onmogelijk.
In de praktijk maakt dat eigenlijk geen zak uit.quote:Op maandag 20 juli 2026 21:08 schreef greysbones het volgende:
Gezond verklaart of hebben ze gezegd dat je klaar bent met je behandelingen ?
Vind daar nogal een verschil in zittenquote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:03 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
In de praktijk maakt dat eigenlijk geen zak uit.
Je moet wel de goede tools krijgen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:31 schreef greysbones het volgende:
[..]
Vind daar nogal een verschil in zitten
Vaak wordt aangegeven dat je het vanaf nu zelf moet gaan doen, dat je alle tools hebt gekregen (dmv therapie en begeleiding) om zelf je leven te leiden.
Dat het voor jou voelt als geen zak uitmaken is een ander verhaal
Uiteindelijk heb je ook een stukje zelfverantwoording.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 11:05 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Je moet wel de goede tools krijgen.
Als ik aan het verdrinken ben en ik vraag om een reddingsvest, de ander neemt mij niet serieus en blijft zijn overtuigingen aan mij opdringen dat ikzelf aan mijn leven moet bouwen en werpt mij een hamer en een stel spijkers toe, heb ik daar geen ene zak aan.
Of je hebt er eindelijk een die geweldig aansluit, je enorme stappen maakt, dingen doet die je al jaren niet meer kon.quote:Op maandag 20 juli 2026 15:49 schreef nostra het volgende:
Een goede psych vinden is zo goed als onmogelijk.
Hetekip, de enige die je echt kan helpen, ben jezelf. Anderen kunnen je wat inzicht geven, een steuntje in de rug geven maar jij alleen kan jezelf "bevrijden".quote:Op maandag 20 juli 2026 08:17 schreef Hetekip het volgende:
Op deze manier kom ik nooit van het stigma af. Ik voel me niet goed. Ik zal altijd ongelukkig blijven, maar de ggz helpt je niet bij het vinden van geluk. Ze helpen je bij geen probleem zijn voor de maatschappij.
Dat is dan ook mijn klacht. De ggz zou moeten focussen op het geluk van patiënten, niet op het voeren van fatsoenlijke gesprekjes, oogcontact maken en normaal functioneren.
Tjah er zijn toch veel mensen ongelukkig op sommige momenten in hun leven (of soms hele lange periodes). Moeten daar dan ook maar instanties voor zijn om te proberen ze gelukkig te maken?quote:Op maandag 20 juli 2026 08:17 schreef Hetekip het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |