Kaas is het nieuwe goud!quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
Een vrachtwagenlading aan kaas is dinsdag verdwenen op weg van het Duitse Beieren naar Frankrijk. Het gaat om 20.000 kilo emmentalerkaas.
De lading heeft een waarde van ongeveer 80.000 euro en is afkomstig van een kaasmakerij in de stad Bayreuth. Daar werd de kaas in een vrachtwagen geladen om naar Frankrijk te worden vervoerd.
Maar de kaas is nooit in Frankrijk aangekomen volgens Duitse media, waaronder Welt. Het is nog onduidelijk hoe dat kon gebeuren.
De vervoerder van de kaas zegt de levering te hebben uitbesteed aan een logistiek bedrijf dat online is benaderd. De politie onderzoekt de verdwijning.
https://www.nu.nl/opmerke(...)frankrijk.html#nujij
maar wel erg
I know! het is zwaar maar de prijs per kilo is vergelijkbaar met biefstuk/ossenhaas maar veel beter houdbaar/te vervoerenquote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:54 schreef Peppert het volgende:
[..]
Een van de duurste alledaagse artikelen in de levensmiddelenbranche.
Dat is geen kaas meerquote:
quote:Ruim duizend kilo kaas gestolen uit kaaswagens in Brabantse Knegsel
Kaasmaker Wilco de Crom is er kapot van: bij zijn kaaswinkel Nieuwerwets in Knegsel in Noord-Brabant is vrijdagnacht ruim 1000 kilo kaas gestolen, meldt Omroep Brabant.
"Dit kan niet anders dan met voorbedachten rade zijn gedaan", denkt de ondernemer. Samen met zijn broer is hij eigenaar van het familiebedrijf. Ze hadden net goud gewonnen op de Nationale Kaaskeuring. "Misschien dat de dieven er daarom brood in zagen. Ik wil ook liever niet zeggen hoeveel die lading waard is, voor ik nog meer mensen op ideeën breng."
Zijn collega werd zaterdagmorgen met de diefstal geconfronteerd. Hij was op weg naar de kaaswagen en zag dat de deur was opengebroken. "Alle kaas was eruit, op een paar kleine stukken na. Drie van de vier wagens waren leeg." In elke bus lag 350 kilo kaas.
Busje door weiland
"Ze zijn ruim een uur bezig geweest", vertelt De Crom. Op beelden van zijn eigen camera zag hij niet veel, maar die van de buren hielpen hem verder. De dieven zijn met een busje door het naastgelegen weiland naar het bedrijf gereden. "Je kon de sporen er nog in zien staan. Toen zijn ze door de heg heen gereden en hebben ze onze poort opengebroken."
Met een kruiwagen van het bedrijf zelf hebben de dieven de kazen in hun busje geladen. "Zelfs al stond alles achter slot en grendel, dan nog kan zoiets gebeuren. Daar word je woest van", zegt de kaasmaker.
Hij hoopt dat oplettende klanten zijn kazen op de markt herkennen. "Die kazen komen ergens uit, dat moet wel. Dus ik hoop op een tip van iemand die ze in de verkoop ziet, zonder ons erbij."
https://nos.nl/artikel/25(...)in-brabantse-knegsel
Zou me niet verbazen als die kaas naar het buitenland gaat.quote:Het is niet voor het eerst dat kaasmakerijen het doelwit zijn van een grootscheepse diefstal van kazen. "Het gaat hier niet om zomaar kaasdieven. Dit is georganiseerde misdaad."
https://www.omroepbrabant(...)organiseerde-misdaad
He pssst...quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:32 schreef Tengano het volgende:
[..]
Zou me niet verbazen als die kaas naar het buitenland gaat.
Oud-voorzitter Theo Dekker van de Bond van Boerderij-Zuivelbereiders legde eerder uit dat er voor dieven grof geld te verdienen valt met de kazen. "We worden hier wel een beetje bang van", zei Dekker tegen Omroep Brabant. Volgens hem gaan kaasdieven vaak erg brutaal te werk. "Ze deinzen er niet voor terug om met grof geweld een kaasboerderij binnen te komen. In no time gooien ze hun bus vol en gaan ze ervandoor."quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:32 schreef Tengano het volgende:
Zou me niet verbazen als die kaas naar het buitenland gaat.
Dat is duur. Dan zou je onder de 10 euro de kilo moeten zitten.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:34 schreef vul_maar_in het volgende:
He pssst...
Kaas kopen? goed spul maat, 10 jaar grijpt. Grote zoutkristallen mang.
8 euro per pond omdat ik je ken.
Of Goodfellasquote:
Wat leuk, hoe laat schuif ik aan?quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat is duur. Dan zou je onder de 10 euro de kilo moeten zitten.
Ben zelf gek op die oude brokkelkaas, die gaat over mijn plaatpizza's. Morgen ga ik er 8 bakken![]()
Vandaar dat ik dus redelijk goed naar die inkoopprijzen kijk.
Oude brokkelkaas valt van je brood.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:37 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat is duur. Dan zou je onder de 10 euro de kilo moeten zitten.
Ben zelf gek op die oude brokkelkaas, die gaat over mijn plaatpizza's. Morgen ga ik er 8 bakken![]()
Vandaar dat ik dus redelijk goed naar die inkoopprijzen kijk.
Betere kaasschaaf kopen makker(ette?).quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oude brokkelkaas valt van je brood.
Brokkelkaas is niet te schaven.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:49 schreef vul_maar_in het volgende:
Beter kaasschaaf kopen makker(ette?).
Dan nóg…quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:49 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Beter kaasschaaf kopen makker(ette?).
en op een zacht wit bolletje (protip)
Welke supermarkt verkoopt het nog?quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:50 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
jawel, worden van die mooie krullen als je het kan
Kaasschaven? Geloof me een goede kaasschaaf is iets wat je moet koesteren. Ik haal ze meestal bij een kaaswinkel of online. Maar dan nog moet je er 3 weggooien voor je een degelijke hebt. En een ECHT goede schaaf is tegenwoordig bijna onvindbaar.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:52 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Welke supermarkt verkoopt het nog?
Lijkt me dat die gelijk breken. Ik rasp die brokkelkaas met een electrische rasp (zo gebeurd dus) en dan vries ik het in. Dan is het direct beschikbaar voor pizza's, macaroni, spaghetti, tosti of voor zo op brood voor onderweg, in de pan met een ei oid.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:50 schreef vul_maar_in het volgende:
jawel, worden van die mooie krullen als je het kan
Nee nee, sorry: brokkelkaas. Oude.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:54 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Kaasschaven? Geloof me een goede kaasschaaf is iets wat je moet koesteren. Ik haal ze meestal bij een kaaswinkel of online. Maar dan nog moet je er 3 weggooien voor je een degelijke hebt. En een ECHT goede schaaf is tegenwoordig bijna onvindbaar.
Zolang er geen schokkende ontwikkelingen zijn mag dat best even. Kaas is belangrijk!quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:54 schreef Tengano het volgende:
[..]
Lijkt me dat die gelijk breken. Ik rasp die brokkelkaas met een electrische rasp (zo gebeurd dus) en dan vries ik het in. Dan is het direct beschikbaar voor pizza's, macaroni, spaghetti, tosti of voor zo op brood voor onderweg, in de pan met een ei oid.
Wordt wel een beetje een CUL topic zo.
Superhandig inderdaad. Ik gebruikte eerst van die molentjes die je met de hand moe draaien. Boska heeft ze ook. Maar daar ben je best wel even zoet mee. Als dit een standaard manier wordt om je kaas te processen is zo'n electrische oplossing best wel handig. Voordeel van die kaas invriezen is dat hij niet meer schimmelt.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:03 schreef Boca_Raton het volgende:
Leer ik hier toch ook even dat er een elektrische rasp bestaat.
Ik gebruik een knoflook pers haha. Gewoon die kaas erin frotten en dan knijpen en met een mesje afsnijdenquote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:03 schreef Boca_Raton het volgende:
Je bedoelt gewoon er op gaan staanquote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:05 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ik gebruik een knoflook pers haha. Gewoon die kaas erin frotten en dan knijpen en met een mesje afsnijden![]()
ik heb geen ALS...quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je bedoelt gewoon er op gaan staan
Met brokkelkaas sloop je dan gegarandeerd je knoflookpers. Heb het met een stukje gember ook een keer gedaan en toen brak de ondekant eruit.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:05 schreef vul_maar_in het volgende:
Ik gebruik een knoflook pers haha. Gewoon die kaas erin frotten en dan knijpen en met een mesje afsnijden![]()
Die van Boska zijn enorm goed, staan ook al jaren bovenaan in de lijst van best getest.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:54 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Kaasschaven? Geloof me een goede kaasschaaf is iets wat je moet koesteren. Ik haal ze meestal bij een kaaswinkel of online. Maar dan nog moet je er 3 weggooien voor je een degelijke hebt. En een ECHT goede schaaf is tegenwoordig bijna onvindbaar.
Je moet ze ook niet bij de action kopen hequote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:09 schreef Tengano het volgende:
[..]
Met brokkelkaas sloop je dan gegarandeerd je knoflookpers. Heb het met een stukje gember ook een keer gedaan en toen brak de ondekant eruit.
Ook gember gaat bij mij in de keukenmachine; pulp van maken (met schil en al) en in plasticzakken tot een dunne plaat maken door bijvoorbeeld vier zakjes helemaal plat op een snijplank te leggen. Invriezen en de bevroren plaat in stukjes breken voor wat je nodig hebt.
Nog een stukje CUL
Weet jij wat de beste knoflookpers is? die heb ik er mee gesloopt.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:10 schreef vul_maar_in het volgende:
Je moet ze ook niet bij de action kopen he
Met dit apparaatje kun je al redelijk goed kaas raspen. Gewoon tweedehands kopen, staan regelmatig op Marktplaats. Ik had die van mij voor 3 euro op een rommelmarkt. Maar zo'n soort (lage snelheidsrasp) ding heb je nodig. Zijn ook verkrijgbaar als uitbreiding op keukenmachines en worden al meer dan 50 jaar gemaakt.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 19:03 schreef Boca_Raton het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |