Volledige bericht op haar IG:quote:Sophie Straat mist "publieke solidariteit" na de ophef die is ontstaan naar aanleiding van haar show tijdens festival Best Kept Secret. De zangeres riep tijdens het optreden witte mannen op een stap naar achteren te doen bij een moshpit.
In een lang bericht op Instagram schrijft Sophie Straat dat ze een "golf aan seksistische, antisemitische haatberichten en (doods)bedreigingen" over zich heen kreeg nadat een filmpje van het optreden online kwam te staan op het Instagram-kanaal van muziekplatform 3voor12.
De artiest wil niet uitleggen waarom ze bepaalde mensen naar voren trekt in een moshpit. "Het zijn altijd de mensen die het zelf ervaren: vrouwen, mensen van kleur en queer mensen, die moeten uitleggen waarom witte mannen naar achter moeten."
"Wat ik mis is publieke solidariteit, zeker in de muzieksector", vervolgt de zangeres. Ze zet ook vraagtekens bij de rol van de media. "Waar zijn de (linkse) media? Waar blijven de statements vanuit de grote festivals? Het enige publieke narratief dat er te vinden is, is dat van rechtse media, zoals in de vorm van Johan Derksen die op nationale televisie roept: 'Ik laat me niet piepelen door dat kutwijf'."
Sophie Straat, die in het echt Sophie Schwartz heet, schrijft verder dat er onlangs een aanvraag van 3voor12 kwam om het over de moshpit te hebben. "De voorspelling dat ze mijn interview niet gingen gebruiken, kwam helaas uit", zegt de artiest daarover. Volgens haar was het interview een kans om het gebrek aan publieke solidariteit aan te kaarten.
De zangeres vindt ook dat 3voor12 meer had moeten doen dan alleen de comments onder het veelbesproken filmpje uit te zetten. "Er had een statement moeten komen, gericht aan het publiek, waarin duidelijk werd gemaakt: dit is niet normaal, dit is niet acceptabel, en dit is waarom. Zolang instanties zwijgen en er geen publiekelijke back-up is, wordt het probleem afgeschoven naar het individu."
Lol. Ik als Blanke man móet helemaal niets. Al zeker niet 'naar achter', omdat zo'n linkse muts dat roept.quote:De artiest wil niet uitleggen waarom ze bepaalde mensen naar voren trekt in een moshpit. "Het zijn altijd de mensen die het zelf ervaren: vrouwen, mensen van kleur en queer mensen, die moeten uitleggen waarom witte mannen naar achter moeten."
quote:
Je wil zeggen dat er geen onderscheid werd gemaakt op huidskleur?quote:Racisme is een vorm van discriminatie waarbij mensen worden achtergesteld, uitgesloten of vernederd op basis van hun afkomst, huidskleur, taal of zogenaamde 'ras'.
Altijd maar uitgaan van woordenboekdefinities slaat natuurlijk nergens opquote:Op dinsdag 14 juli 2026 13:57 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
[..]
Je wil zeggen dat er geen onderscheid werd gemaakt op huidskleur?
Er verslapt wel wat meer dan enkel aandacht wanneer ik dat mens zie.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 14:02 schreef nostra het volgende:
Ach meisje toch, was de aandacht weer wat verslapt?
Besef deze man is bijna 80quote:Johan Derksen die op nationale televisie roept: 'Ik laat me niet piepelen door dat kutwijf'."
Alleen jammer dat zo'n VPRO met 3voor12 haar helaas zo'n spreekwoordelijk podium geven, met een volstrekt krankzinnig begeleidende tekst destijds:quote:Op dinsdag 14 juli 2026 14:12 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ook zo iemand die je vooral pakt door haar geen breed podium te geven. Laat maar lekker brabbelen in het bubbeltje van extreme hyperprogressievelingen, daarbuiten gewoon niet als een serieuze of relevante factor beschouwen.
quote:Overigens deed het VPRO-platform 3voor12 er in een bericht op TikTok nog een schepje bovenop: "De wereld zou er een stuk beter uitzien als wat meer witte mannen zouden plaatsmaken. Ja toch?!"
Past dus prima bij nu.nl.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 14:12 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Laat maar lekker brabbelen in het bubbeltje van extreme hyperprogressievelingen
Ik zie al zo voor me wat voor type het is wat die vies racistische tekst schreefquote:Op dinsdag 14 juli 2026 14:18 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Alleen jammer dat zo'n VPRO met 3voor12 haar helaas zo'n spreekwoordelijk podium geven, met een volstrekt krankzinnig begeleidende tekst destijds:
[..]
Misschien kan ze hier optreden, die hebben hun eigen politie en knokploeg:quote:Op dinsdag 14 juli 2026 14:12 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ook zo iemand die je vooral pakt door haar geen breed podium te geven. Laat maar lekker brabbelen in het bubbeltje van extreme hyperprogressievelingen, daarbuiten gewoon niet als een serieuze of relevante factor beschouwen.
Of een aantal posts die in dit topic worden geplaatst.quote:In een lang bericht op Instagram schrijft Sophie Straat dat ze een "golf aan seksistische, antisemitische haatberichten en (doods)bedreigingen" over zich heen kreeg nadat een filmpje van het optreden online kwam te staan op het Instagram-kanaal van muziekplatform 3voor12.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |