abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221317693
Niet mijn OP

quote:
Jongen van 12 jaar gediscrimineerd in zwembad: 'Iedereen moet gelijk worden behandeld'

ZOETERMEER - Een jongen van twaalf jaar is gediscrimineerd in zwembad de Watergeus in Zoetermeer. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Exploitant Optisport betreurt de situatie waarbij verboden onderscheid op grond van ras is gemaakt. De zwembadexploitant heeft de fout erkend en de wethouder heeft een gesprek gehad met de ouders van de jongen.

De 12-jarige jongen werd geweigerd toen hij in de rij stond voor het discozwemmen in De Watergeus. Zijn witte vriendje mocht doorlopen, maar hij moest zijn identiteitsbewijs laten zien. Zijn vader was in de buurt en greep in, waarna de jongen alsnog naar binnen mocht.

De ouders van de jongen stapten naar het College voor Rechten van de Mens. De vader stelt dat zijn zoon vanwege zijn huidskleur is gecontroleerd. Hij zegt dat hij heeft gezien dat de baliemedewerker in tien minuten tijd uitsluitend kinderen van kleur om legitimatie vroeg.

Incidenten met jongeren
Optisport zegt dat er sprake is van een steekproefsgewijze leeftijdscontrole die is ingevoerd na eerdere incidenten met jongeren. Maar het College vindt de verklaring van de baliemedewerker dat zij zowel witte kinderen als kinderen van kleur controleerde onvoldoende om het vermoeden van discriminatie weg te nemen.

Daarnaast ontbreken volgens het College duidelijke, objectieve criteria voor de selectie van kinderen die worden gecontroleerd. Daarom is het oordeel dat Optisport verboden onderscheid op grond van ras heeft gemaakt tegenover de 12-jarige jongen.

Voor iedereen toegankelijk
Wethouder Véronique Frinking reageert: 'Juist omdat gemeentelijke voorzieningen een publieke functie vervullen en met publieke middelen zijn gerealiseerd, vindt het college het belangrijk dat deze voor iedereen toegankelijk zijn en dat bezoekers gelijk worden behandeld.'

Frinking heeft met exploitant Optisport gesproken om herhaling te voorkomen. 'Optisport heeft nadrukkelijk aangegeven de situatie te betreuren en verantwoordelijkheid uitgesproken richting de toekomst. Optisport heeft contact opgenomen met de ouders van het betrokken kind.'
Wees gerust knul, het gaat helemaal goed komen, Thom de Graaf (D66) is immers 'on your side'.
pi_221317695
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 18:16 schreef Gizmogirl28 het volgende: [..] Dan zegt de medewerkster toch dat iedereen onder de steekproeven kan vallen, wat is er dan discriminatie aan? Dat het college dat niet accepteert is wat anders. Het is net hoe je het leest.
Ja, jij pleit het zwembad vrij op basis van een nieuwsartikel, tegen het oordeel van het college in .. Bijzonder.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_221317703
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 18:23 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Wat is het probleem?

Ik heb zo vaak mijn tas open moeten doen of Gefouilleerd of id tonen, als je niks op je geweten hebt is het geen probleem.
Het gaat hier om een weigering.

De jongen mocht het zwembad niet in.
Totdat de vader ingreep.
Was de vader niet aanwezig geweest, was het blanke kind gewoon binnengekomen zonder controle en het getinte kind geweigerd zonder geldige reden.
pi_221317704
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2026 18:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, jij pleit het zwembad vrij op basis van een nieuwsartikel, tegen het oordeel van het college in .. Bijzonder.
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik er niet bij was en er niet over kan oordelen?
Het kan beide kanten op.
pi_221317709
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 18:22 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Das echt niet best! Ik kan als vrouw in mijn eentje nog prima baantjes trekken in het lokale zwembad.
Gelukkig hoef ik nooit alleen dat scheelt. :)
  zondag 12 juli 2026 @ 18:33:14 #6
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221317717
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 18:23 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Wat is het probleem?

Ik heb zo vaak mijn tas open moeten doen of Gefouilleerd of id tonen, als je niks op je geweten hebt is het geen probleem.
Je verwart:
1) een onvermijdelijk gevolg van een maatregel waarbij geen beter alternatief is
2) een maatregel waarvan bij voorbaat kan worden aangetoond dat hij geen meerwaarde heeft.

Voorbeeld van nummer 1)
Je hebt een kankergezwel in je rechterhand wat al ver is uitgezaaid en daarom moet je rechterhand worden verwijderd, anders kan het dood tot gevolg hebben.

Voorbeeld mbt nummer 2)
Je hebt een kankergezwel in je rechterhand en om dat tegen te gaan wordt je linkerhand verwijderd.
Krekker is de bom!
pi_221317719
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 18:28 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik er niet bij was en er niet over kan oordelen?
Het kan beide kanten op.
Het college heeft beide gehoord en geconcludeerd dat het om discriminatie gaat.
Het zwembad erkent deze uitspraak..

Maar jij weet het beter dan de 3 partijen die erbij betrokken waren.
pi_221317728
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2026 18:33 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het college heeft beide gehoord en geconcludeerd dat het om discriminatie gaat.
Het zwembad erkent deze uitspraak..

Maar jij weet het beter dan de 3 partijen die erbij betrokken waren.
Gelukkig hebben we jou nog. ^O^
pi_221317731
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2026 18:33 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Je verwart:
1) een onvermijdelijk gevolg van een maatregel waarbij geen beter alternatief is
2) een maatregel waarvan bij voorbaat kan worden aangetoond dat hij geen meerwaarde heeft.

Voorbeeld van nummer 1)
Je hebt een kankergezwel in je rechterhand wat al ver is uitgezaaid en daarom moet je rechterhand worden verwijderd, anders kan het dood tot gevolg hebben.

Voorbeeld mbt nummer 2)
Je hebt een kankergezwel in je rechterhand en om dat tegen te gaan wordt je linkerhand verwijderd.
Goed voorbeeld. ^O^
pi_221317791
Is toch handig dat je de identiteit weet zodat je achteraf de schade kan claimen of de politie kan inlichten? Als hij niks doet al te beter, maar dit is gewoon een logische procedure.
Fan van Hiddendoe en sanasoufi
  zondag 12 juli 2026 @ 18:57:50 #11
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221317815
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2026 18:52 schreef ikbennieuwstopfok het volgende:
Is toch handig dat je de identiteit weet zodat je achteraf de schade kan claimen of de politie kan inlichten? Als hij niks doet al te beter, maar dit is gewoon een logische procedure.
Waarom dan niet van iedereen ID gegevens preventief noteren?
Krekker is de bom!
pi_221317830
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2026 18:52 schreef ikbennieuwstopfok het volgende:
Opzich ook een illegale procedure, maar dat is een detail blijkbaar.

Als je je zorgen maakt, waarom niet van iedereen de identiteit vragen en registreren?
  zondag 12 juli 2026 @ 19:07:13 #13
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221317864
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 18:38 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Goed voorbeeld. ^O^
Ik vond em ook wel mooi gevonden :P Ik kwam er eigenlijk puur mee ter illustratie verschil draconische maatregel die mogelijk onvermijdelijk is om erger te voorkomen vs draconische maatregel waarmee je hetgeen je wil voorkomen niet eens raakt. En toen dacht ik daarna: hey eigenlijk best wel treffend want eigenlijk is dat tuig dat de boel verziekt ook een soort van gezwel :') :'(
Krekker is de bom!
pi_221317964
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2026 18:57 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Waarom dan niet van iedereen ID gegevens preventief noteren?
Waarom zou je dwangmatig kleuters en lunchende bejaarden preventief fouilleren terwijl iedereen weet waar het probleem zit?
pi_221317999
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 19:15 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Waarom zou je dwangmatig kleuters en lunchende bejaarden preventief fouilleren terwijl iedereen weet waar het probleem zit?
Ja bij racisten
pi_221318018
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 19:23 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja bij racisten
Opsporing verzocht en misdaadstatistieken in gans Europa doen toch anders vermoeden.
pi_221318024
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 19:26 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Opsporing verzocht en misdaadstatistieken in gans Europa doen toch anders vermoeden.
En daar moet je een 12 jarig jongetje op afrekenen
pi_221318026
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 19:27 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
En daar moet je een 12 jarig jongetje op afrekenen
Ze beginnen helaas vroeg, inderdaad.
pi_221318045
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 19:28 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Ze beginnen helaas vroeg, inderdaad.
Onzin z’n jochie alleen
pi_221318062
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 19:31 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Onzin z’n jochie alleen
https://www.nu.nl/buitenl(...)eisje-in-belgie.html

"Het meisje durfde na de derde keer naar de politie te stappen. De politie identificeerde elf verdachten, van wie de jongste elf jaar oud was. Hij was te jong om voor de jeugdrechtbank te verschijnen. Een andere verdachte hoefde na nader onderzoek toch niet voor de rechter te komen."

Individueel vast hele lieve jongens.

Je moet even graven maar ja hoor: https://www.ad.nl/buitenl(...)p-snapchat~a928c8cb/

"Een 16-jarige verdachte met Somalische nationaliteit vraagt intussen om het verhoor opnieuw te doen."

De onderbuik heeft vrijwel altijd gelijk.
pi_221318074
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 19:36 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/buitenl(...)eisje-in-belgie.html

"Het meisje durfde na de derde keer naar de politie te stappen. De politie identificeerde elf verdachten, van wie de jongste elf jaar oud was. Hij was te jong om voor de jeugdrechtbank te verschijnen. Een andere verdachte hoefde na nader onderzoek toch niet voor de rechter te komen."

Individueel vast hele lieve jongens.

Je moet even graven maar ja hoor: https://www.ad.nl/buitenl(...)p-snapchat~a928c8cb/

"Een 16-jarige verdachte met Somalische nationaliteit vraagt intussen om het verhoor opnieuw te doen."

De onderbuik heeft vrijwel altijd gelijk.
Dat zijn groepjes
Dit was een jongen alleen
  zondag 12 juli 2026 @ 19:38:34 #22
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221318076
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 19:15 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
https://www.omroepwest.nl(...)t-zuiderpark-zwembad

quote:
DEN HAAG - Personeelsleden die bedreigd worden, meisjes en vrouwen die worden aangerand en groepen moslimjongeren die 'Allahu akbar' (God is groot) roepen en het zwembad domineren. Dat zou aan de hand zijn in het Haagse Zuiderpark zwembad, blijkt uit een brief die door een voormalig personeelslid is gestuurd. Die zegt de brief te hebben gestuurd namens zichzelf en huidige personeesleden, voor wie hij wil opkomen. De Haagse politieke partij groep De Mos heeft de brief ook gekregen en zegt dat 20 huidige personeelsleden van het bad het beeld uit de brief bevestigen.
En zo zijn er nog genoeg voorbeelden te vinden. Telkens weer Islamitische jongeren van Noord-Afrikaanse afkomst.

Waarom zou je dwangmatig mensen die niet tot bovenstaande risicogroep behoren preventief willen fouilleren? Puur vanwege hun niet blanke huidskleur?
Krekker is de bom!
pi_221318082
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 19:38 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dat zijn groepjes
Dit was een jongen alleen
Ja dat zeg ik, individueel vast echte pareltjes :+
pi_221318104
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 19:39 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Geef gewoon toe dat een racist bent
Want dat ben je overduidelijk
  zondag 12 juli 2026 @ 20:05:02 #25
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221318232
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 19:39 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Iedereen uit de etnische groep(en) van de meest voorkomende daders bij voorbaat etnisch profileren gaat al ver. Maar kun jij mij vertellen waarom je daarbovenop ook nog eens talrijke groepen wil toevoegen die er zowel als etnische groepen en individueel echt geen zak mee te maken hebben?

Als in: we weten dat de overlast veroorzaakt wordt door groepen Noord-Afrikaanse jongeren, maar laten we ons niet specifiek richten op die groep, maar op iedereen met een niet-blanke huidskleur!

Makes sense 8)7
Krekker is de bom!
  zondag 12 juli 2026 @ 20:12:56 #26
410451 Telefoonvork
Telefoonvork
pi_221318295
Het zijn dan ook vaak de lichtgetinte jongens die vaak de problemen veroorzaken.

Als je het aan de stok hebt met eentje, krijg je gelijk een groep van 25 man achter je aan.
pi_221318396
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 19:45 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Geef gewoon toe dat een racist bent
Want dat ben je overduidelijk
Ik ben slechts cultuurrealist en fervent patroonerkenner.

quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2026 20:05 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Iedereen uit de etnische groep(en) van de meest voorkomende daders bij voorbaat etnisch profileren gaat al ver. Maar kun jij mij vertellen waarom je daarbovenop ook nog eens talrijke groepen wil toevoegen die er zowel als etnische groepen en individueel echt geen zak mee te maken hebben?

Als in: we weten dat de overlast veroorzaakt wordt door groepen Noord-Afrikaanse jongeren, maar laten we ons niet specifiek richten op die groep, maar op iedereen met een niet-blanke huidskleur!

Makes sense 8)7
Wat een onzin, Oost-Aziatische mensen veroorzaken bijvoorbeeld geen extreem disproportionele overlast in Nederland of Europa, dus het zou onzinnig zijn om ze aanvullend te controleren.
  zondag 12 juli 2026 @ 20:30:05 #28
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221318425
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 20:12 schreef Telefoonvork het volgende:
Het zijn dan ook vaak de lichtgetinte jongens die vaak de problemen veroorzaken.

Als je het aan de stok hebt met eentje, krijg je gelijk een groep van 25 man achter je aan.
Dit blijven sommigen hier maar herhalen, maar ik heb nog steeds niemand horen beargumenteren waarom je daarom dan iedere niet-blanke zou moeten aanpakken.
Krekker is de bom!
pi_221318437
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2026 20:30 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Dit blijven sommigen hier maar herhalen, maar ik heb nog steeds niemand horen beargumenteren waarom je daarom dan iedere niet-blanke zou moeten aanpakken.
Wie claimt dat dan?
  zondag 12 juli 2026 @ 20:34:36 #30
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221318466
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 20:25 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Ik ben slechts cultuurrealist en fervent patroonerkenner.
[..]
Wat een onzin, Oost-Aziatische mensen veroorzaken bijvoorbeeld geen extreem disproportionele overlast in Nederland of Europa, dus het zou onzinnig zijn om ze aanvullend te controleren.
Maar toch wil je zelf andere niet-blanke etnische groepen, die geen overlast in zwembaden veroorzaken, aanvullend laten controleren.

Je hebt het ook continu over blank vs niet-blank.

quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 17:48 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Het verschil tussen zwembaden waar alleen blanken aanwezig zijn en gemengde gelegenheden is echt dag en nacht. Je beseft pas aan wat voor hel mensen tegenwoordig blootgesteld worden zodra je ervaart hoe het ook kan.
Krekker is de bom!
pi_221318511
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2026 20:34 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Maar toch wil je zelf andere niet-blanke etnische groepen, die geen overlast in zwembaden veroorzaken, aanvullend laten controleren.

Je hebt het ook continu over blank vs niet-blank.
[..]

Ik reageer daar op iemand die het specifiek over Marokkanen heeft, ik zal in het vervolg specificeren dat Oost-Aziaten geen negatieve invloed hebben op de algemene sfeer en leefbaarheid van specifiek zwembaden en de maatschappij in zijn algemeen.
  zondag 12 juli 2026 @ 20:46:55 #32
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221318544
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 20:42 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Ik reageer daar op iemand die het specifiek over Marokkanen heeft, ik zal in het vervolg specificeren dat Oost-Aziaten geen negatieve invloed hebben op de algemene sfeer en leefbaarheid van specifiek zwembaden en de maatschappij in zijn algemeen.
Nogmaals, het zijn niet alleen Oost-Aziaten die zich prima gedragen in zwembaden. Het gros van de niet blanke allochtonen gedraagt zich prima in zwembaden. Dus nogmaals: waarom deze groepen allemaal preventief controleren?
Krekker is de bom!
pi_221318605
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2026 20:46 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Nogmaals, het zijn niet alleen Oost-Aziaten die zich prima gedragen in zwembaden. Het gros van de niet blanke allochtonen gedraagt zich prima in zwembaden.
Zoals? Van India tot het Carabisch gebied is het veelal ellende, vooral voor vrouwen en meisjes.
  zondag 12 juli 2026 @ 21:08:01 #34
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_221318724
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 20:55 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Zoals? Van India tot het Carabisch gebied is het veelal ellende, vooral voor vrouwen en meisjes.
Ten eerste gaat dit nieuwsbericht over zwembadterreur. Kom eens met bronnen dat mensen van India tot het Caribisch gebied zwembaden terroriseren.

En offtopic:
Kom eens met bronnen dat vrouwen en meisjes regelmatig worden lastiggevallen door mensen van India tot het Caribisch gebied?
Krekker is de bom!
pi_221318773
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2026 21:08 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Ten eerste gaat dit nieuwsbericht over zwembadterreur. Kom eens met bronnen dat mensen van India tot het Caribisch gebied zwembaden terroriseren.

En offtopic:
Kom eens met bronnen dat vrouwen en meisjes regelmatig worden lastiggevallen door mensen van India tot het Caribisch gebied?
Poeh dat zijn vrij veel landen hoor, denk niet dat ik daar veel zin in heb. Zal de 250.000 Britse slachtoffertjes van Pakistanen even vragen of ze een account willen aanmaken.
pi_221318790
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 21:11 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Poeh dat zijn vrij veel landen hoor, denk niet dat ik daar veel zin in heb. Zal de 250.000 Britse slachtoffertjes van Pakistanen even vragen of ze een account willen aanmaken.
Je komt er gewoon niet uit, racist
pi_221318803
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2026 21:13 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Je komt er gewoon niet uit, racist
Cultuurealist.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')