abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221364730
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 20:25 schreef skysherrif het volgende:

2. Klopt, het oekraiense systeem werkt zo dat je per bewezen uitschakeling van russische soldaten, drones, voertuigen artillerie een bepaald soort punten krijgt. Met die punten kan je dan weer spullen kopen voor je eenheid. Dat is toch niet bijzonder gek, het hele idee een beetje van oorlog is dat je de vijand dood...

Mja.
Minste punten krijg je voor burgers...dode rus is dode rus

Net zoals liever nog wat burgers doden ipv de drone te laten neerstorten wegens einde brandstof.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_221364746
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 20:29 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Mja.
Minste punten krijg je voor burgers...dode rus is dode rus

Net zoals liever nog wat burgers doden ipv de drone te laten neerstorten wegens einde brandstof.
Voor burgers krijg je uiteraard geen punten, ik dacht dat je het over soldaten had.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat er geen misstanden zijn bij het Oekraiens leger, maar die zijn vooral hmm intern gericht momenteel (vallen tientallen en honderden gewonden in Oekraiense trainingskampen onder leiding van die idioot Syrskyi die criminelen als officiers gebruikt soms).

Echter gericht op Russische burgers om deze moedwillig te doden kom ik niet (systematisch) tegen. Uiteraard zijn er uitzonderingen.

Dit in tegenstelling wat Rusland momenteel doet en met veel gejuich online zet in het Kherson gebied.
pi_221364761
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 20:29 schreef skysherrif het volgende:
Met alle respect, als je die beelden niet kijkt (waar ik alle begrip voor heb trouwens), hoe kan je dan eerder stellen dat Rusland die tactieken niet hanteert? Sorry maar dat klopt dan ook gewoon echt niet.
Als jij ganse dag videos kijkt van oekr drones die een russische soldaat doden, krijg je ntl indruk dat oekr wint. Of omgekeerd.
Er is ook een verschil in games: fps games <> total war games
Fps gamez volg je 1 soldaat die vele vijanden schiet. In total war zie je uiteindelijk ganse bataljons van d3 kaart gaan

Ik volg vooral podcasts over the bigger picture. Af en toe hoor je dan ook es details
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_221364806
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 20:35 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Als jij ganse dag videos kijkt van oekr drones die een russische soldaat doden, krijg je ntl indruk dat oekr wint. Of omgekeerd.
Er is ook een verschil in games: fps games <> total war games
Fps gamez volg je 1 soldaat die vele vijanden schiet. In total war zie je uiteindelijk ganse bataljons van d3 kaart gaan

Ik volg vooral podcasts over the bigger picture. Af en toe hoor je dan ook es details
Ik zeg niet dat Oekraine wel of niet wint. Ik weet dat de situatie voor Oekraine heel nijpend aan het front is en ga niet zo mee in juichstemming over het zogenaamde herwonnen initiatief van Oekraine aan het front die je nu in de media hoort. Al is het wel iets beter dan de periode begin 2024 tot eind 2025 (en zijn er zeker plekken waar Oekraien nu het offensief voert, met enigszins succes)

Ik stelde alleen dat Rusland wel degelijk gebruikt maakt van vleesaanvallen en meer nog, dat is eigenlijk hun hele modus operandi van oorlogsvoeren momenteel.
pi_221364828
Er is helemaal niemand aan het winnen.
Conscience do cost.
pi_221364849
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 20:38 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat Oekraine wel of niet wint. Ik weet dat de situatie voor Oekraine heel nijpend aan het front is en ga niet zo mee in juichstemming over het zogenaamde herwonnen initiatief van Oekraine aan het front die je nu in de media hoort. Al is het wel iets beter dan de periode begin 2024 tot eind 2025 (en zijn er zeker plekken waar Oekraien nu het offensief voert, met enigszins succes)
Eerlijk
quote:
Ik stelde alleen dat Rusland wel degelijk gebruikt maakt van vleesaanvallen en meer nog, dat is eigenlijk hun hele modus operandi van oorlogsvoeren momenteel.
Ok maar hoe verklaar je dan bij quasi elke lijken uitwissel de verhouding 1000 oekr <> 30 russen?
pi_221364856
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 20:43 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Eerlijk
[..]
Ok maar hoe verklaar je dan bij quasi elke lijken uitwissel de verhouding 1000 oekr <> 30 russen?
Daar had ik laatst nog een vrij uitgebreide post over gemaakt in het NWS topic toevalligerwijs, ik zoek het even op
pi_221364879
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 20:43 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Eerlijk
[..]
Oekraine heeft nog geen offensief weten te bemachtigen waar de veroverde gebieden uiteindelijk ook zo achter het front kwamen te liggen dat het verantwoord was om logistiek te gebruiken om lijken op te rapen.

Het offensief in bepaalde delen in zapo/dnipro is enigzsins succesvol, maar vooralsnog veel meer tactisch van aard en om betere posities te veroveren. Het is dan onverantwoord om de spaarzame logistiek, die veelal via drone gaat te gebruiken om nota bene Russische lijken veilig te stellen.

Daarentegen heeft Rusland in de afgelopen tijd grotere steden als Huliapole, Pokrovsk, Myrnograd, Siversk etc veroverd waar in die steden honderden Oekraienrs ook zijn gestorven. In dat soort steden is het makkelijker om lijken op te rapen en veilig te stellen dan in de bomenrijen en totaal vernietigde dorpjes die Oekraine heeft terugveroverd.

-Edit: Op Kupiansk na die is wel ten dele door Oekraine terugveroverd, maar in feite is ook die stad niet helemaal veilig. Je moet het ook zo zien, als Rusland een stad veroverd, krioelt het daarna zo snel mogelijk met Russen die het meteen als uitvalsbasis gebruiken voor de volgende operatie, ook al ligt die stad direct aan het front.

Oekraine daarentegen trok na de herovering van Kupiansk niet met zijn allen in de stad, simpelweg omdat het aan het front ligt en KAB bommen grote concentraties troepen in zon stad zouden kapot maken. Dus zelfs dan is het heel lastig en onverantwoord om lijken op te rapen.

Daarom zag je ook zelfs na de herinname van Kupiansk reglematig nog russische infiltrators in de stad, omdat de lijn daar niet enorm bemand is om enorme verliezen juist te voorkomen (plus er zijn gewoonweg niet genoeg man voorhanden om dat te bewerkstelligen)
pi_221365181
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 20:46 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Oekraine heeft nog geen offensief weten te bemachtigen waar de veroverde gebieden uiteindelijk ook zo achter het front kwamen te liggen dat het verantwoord was om logistiek te gebruiken om lijken op te rapen.

Het offensief in bepaalde delen in zapo/dnipro is enigzsins succesvol, maar vooralsnog veel meer tactisch van aard en om betere posities te veroveren. Het is dan onverantwoord om de spaarzame logistiek, die veelal via drone gaat te gebruiken om nota bene Russische lijken veilig te stellen.

Daarentegen heeft Rusland in de afgelopen tijd grotere steden als Huliapole, Pokrovsk, Myrnograd, Siversk etc veroverd waar in die steden honderden Oekraienrs ook zijn gestorven. In dat soort steden is het makkelijker om lijken op te rapen en veilig te stellen dan in de bomenrijen en totaal vernietigde dorpjes die Oekraine heeft terugveroverd.

-Edit: Op Kupiansk na die is wel ten dele door Oekraine terugveroverd, maar in feite is ook die stad niet helemaal veilig. Je moet het ook zo zien, als Rusland een stad veroverd, krioelt het daarna zo snel mogelijk met Russen die het meteen als uitvalsbasis gebruiken voor de volgende operatie, ook al ligt die stad direct aan het front.

Oekraine daarentegen trok na de herovering van Kupiansk niet met zijn allen in de stad, simpelweg omdat het aan het front ligt en KAB bommen grote concentraties troepen in zon stad zouden kapot maken. Dus zelfs dan is het heel lastig en onverantwoord om lijken op te rapen.

Daarom zag je ook zelfs na de herinname van Kupiansk reglematig nog russische infiltrators in de stad, omdat de lijn daar niet enorm bemand is om enorme verliezen juist te voorkomen (plus er zijn gewoonweg niet genoeg man voorhanden om dat te bewerkstelligen)
Het eerste offensief hebben ze toch behoorlijk wat terug gepakt?
Toen heb ik ze ook geen lijken zien ruilen met de Russen.
Of heb ik dat gemist?
pi_221365674
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 09:18 schreef UncleScorp het volgende:
https://www.facebook.com/(...)5&id=100088386977824

zelensky speech in Kiev achter kogelvrij glas na ontslag Fedorov.
Dat heb je als je zo geliefd bent ntl
:+
quote:

Oekraïense demonstraties tegen ontslag defensieminister duren al drie dagen

In Kiev en andere Oekraïense steden houden de demonstraties tegen het personeelsbeleid van president Volodymyr Zelensky al voor de derde dag op rij aan. In de hoofdstad hebben vrijdagavond duizenden mensen betoogd en in Charkiv ging het om enkele honderden.

Zelensky heeft tijdens een grote regeringsherschikking Fedorov, die pas een half jaar minister was, uit zijn regering gezet. De 35-jarige minister stond bekend als een hervormer die het inkoopbeleid voor het leger moderniseerde en sterk inzette op de technologisering en digitalisering van de Oekraïense defensie.

Fedorov lag echter, zoals hij zelf ook toegeeft, in een voortdurend conflict met generaal Syrskyj. Zelensky besloot daarop de opperbevelhebber te behouden en de minister te vervangen.

https://www.hln.be/buiten(...)en-geboekt~a93df6b5/
L
pi_221365680
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 22:09 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
[..]
L
Ja, in Oekraïne is het nog mogelijk om te demonstreren.

In Rusland niet.

quote:
Poetin zal in handboeien afgevoerd worden": Pro-Kremlinblogger die plots kritiek uitte is gearresteerd
Een Russische blogger die onlangs onverwacht kritiek uitte op Vladimir Poetin en het offensief in Oekraïne is gearresteerd. Hij wordt beschuldigd van het verspreiden van "valse informatie" over het Russische leger. Dat melden de Russische staatspersbureaus.

Ilia Remeslo (42) stond lange tijd bekend om zijn pro-Kremlinstandpunten. Zo profileerde hij zich destijds sterk tegen de Russische oppositieleider Aleksej Navalny, die in 2024 in een strafkolonie overleed.

Onlangs maakte Remeslo echter een bocht van 180 graden en begon hij kritiek te uiten op het regime van Poetin. Zijn arrestatie volgt op een reeks berichten op sociale media. Daarin schreef hij onder meer dat "Poetin dit najaar in handboeien afgevoerd zal worden" en dat "de situatie voor Poetin snel verslechtert".

Remeslo werd opgepakt in Sint-Petersburg en zal worden overgebracht naar Moskou. Hij riskeert een gevangenisstraf van tien jaar.

Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne smoort het Kremlin elke vorm van kritiek in de kiem. Wie ingaat tegen het regime krijgt via strenge militaire censuurwetten vaak jarenlange celstraffen opgelegd. Vrijwel alle bekende dissidenten en critici zitten inmiddels gevangen, zijn overleden of leven in ballingschap.

[ Bericht 58% gewijzigd door Wantie op 17-07-2026 22:17:41 ]
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_221365788
Rusland treft wel steeds meer weerstand bij de recrutering...

Bekijk deze YouTube-video
pi_221365998
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 21:15 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het eerste offensief hebben ze toch behoorlijk wat terug gepakt?
Toen heb ik ze ook geen lijken zien ruilen met de Russen.
Of heb ik dat gemist?
Je moet de offensieven naast elkaar leggen.

Oekraine heeft een aantal succesvolle offensieven uitgevoerd en daaruit blijkt ook een ander iets, Rusland weet stiekem heel goed wanneer ze zich moeten terugtrekken.

Oekraine heeft de eerste slag om Kharkiv, Sumy, Kyiv etc gewonnen begin 2022 en in korte tijd veel terrein teruggewonnen. In feite hadden de Russen zich gewoon teruggetroken. Oekraine had wel heel veel tanks en andere voertuigen buitgemaakt in die terugtrekking maar niet veel Russen gedood (tijdens de terugtocht en het veroveren van de gebieden). Wel natuurlijk tijdens de strijd om kyiv zelf en toen zijn er ook redelijk gelijkwaardige stoffelijke uitwisselingen geweest.

Daarna Kherson; de eerste maanden waren echte meatgrinders en hadden beide partijen geen enkele terreinwinst. Uiteindelijk kwam er een klein doorbraakje bij Mylove en wist de Russische legertop in welke enorm riskant positie zich bevonden met de rivier achter zich en is er een deal gemaakt tussen Oekraine en Rusland dat de Russen zich zonder gevaar konden terugtrekken over de rivier. Daar zijn dus ook niet veel doden gevallen aan Russische zijde nadat dat hele gebied was teruggewonnen. Had overigens wel gemoeten, maar Oekraine gaf meer om een snelle PR overwinning en Kherson terug dan misschien daar een zware slag toebrengen aan de Russische VDV eenheden.

Daarna kwam Kharkiv, kort gevochten bij Balaklaia, maar Rusland trok zich al heel snel terug uit die gebieden tot Kreminna en ook daar kwam het niet tot enorm veel vechten.

Uiteindelijk was er ook nog het Kursk offensief en daar nam Oekraine vooral veel krijgsgevangen, meer dan 1000+. Maar ook dat was een heel snelle opmars waar niet enorm veel gestreden was.

Maw de keren dat Oekraine veel terrein won was er vooral sprake van verrassigns aanvallen en snelle terugtrekkingen van de Russen.

Vergelijk dat met:

De enorme meatgrinders bij Bakhmut, Pokrovsk, Avdiivka, Vuhledar, Mariinka, Toretsk, Niu York waar duizenden soldaten aan beide kanten in die steden zijn gestorven. Maw alle echte meatgrinders tussen beide kanten zijn bijna allen door de Russen gewonnen en hebben daar ook veel meer stoffelijke overschotten meegenomen.

Ongetwijfeld zijn er nog andere redenen waarom het ratio zover uit elkaar ligt, maar dat het huidige ratio stoffelijke overschotten uitwisseling (40 oekraiense lijken voor 1 russische) een weerspiegelijk is van het aantal doden en gewonden dat wordt geleden aan beide kanten is natuurlijk vrij onmogelijk :P

https://en.zona.media/article/2026/07/17/casualties_eng-trl

We weten in ieder geval dat er op zijn allerminst 233.000 russen zijn gestorven op basis van overlijdensberichten/begrafenissen in Rusland. Dit nummer bevat geen Russische soldaten uit de bezette gebieden, noch huurlingen uit het buitenland.

Van Oekraine weten we dat er minstens 103.000 gestorven zijn op basis van dezelfde overlijdensberichten/begrafenissen.

https://ualosses.org/en/soldiers/

Ik denk dat een ratio van 1:2 over de gehele oorlog dan ook wel aardig klopt, ik vermoed nog een klein beetje meer in het voordeel van Oekraine, zeker zodra de cijfers van soldaten uit de bezette gebieden, wagnerhuurlingen etc etc erbij komen. Maar het moet nog altijd een stuk grotere marge zijn om de oorlog echt te kunnen winnnen.
  vrijdag 17 juli 2026 @ 23:18:06 #239
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221366038
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 23:11 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Je moet de offensieven naast elkaar leggen.

Oekraine heeft een aantal succesvolle offensieven uitgevoerd en daaruit blijkt ook een ander iets, Rusland weet stiekem heel goed wanneer ze zich moeten terugtrekken.

Oekraine heeft de eerste slag om Kharkiv, Sumy, Kyiv etc gewonnen begin 2022 en in korte tijd veel terrein teruggewonnen. In feite hadden de Russen zich gewoon teruggetroken. Oekraine had wel heel veel tanks en andere voertuigen buitgemaakt in die terugtrekking maar niet veel Russen gedood (tijdens de terugtocht en het veroveren van de gebieden). Wel natuurlijk tijdens de strijd om kyiv zelf en toen zijn er ook redelijk gelijkwaardige stoffelijke uitwisselingen geweest.

Daarna Kherson; de eerste maanden waren echte meatgrinders en hadden beide partijen geen enkele terreinwinst. Uiteindelijk kwam er een klein doorbraakje bij Mylove en wist de Russische legertop in welke enorm riskant positie zich bevonden met de rivier achter zich en is er een deal gemaakt tussen Oekraine en Rusland dat de Russen zich zonder gevaar konden terugtrekken over de rivier. Daar zijn dus ook niet veel doden gevallen aan Russische zijde nadat dat hele gebied was teruggewonnen. Had overigens wel gemoeten, maar Oekraine gaf meer om een snelle PR overwinning en Kherson terug dan misschien daar een zware slag toebrengen aan de Russische VDV eenheden.

Daarna kwam Kharkiv, kort gevochten bij Balaklaia, maar Rusland trok zich al heel snel terug uit die gebieden tot Kreminna en ook daar kwam het niet tot enorm veel vechten.

Uiteindelijk was er ook nog het Kursk offensief en daar nam Oekraine vooral veel krijgsgevangen, meer dan 1000+. Maar ook dat was een heel snelle opmars waar niet enorm veel gestreden was.

Maw de keren dat Oekraine veel terrein won was er vooral sprake van verrassigns aanvallen en snelle terugtrekkingen van de Russen.

Vergelijk dat met:

De enorme meatgrinders bij Bakhmut, Pokrovsk, Avdiivka, Vuhledar, Mariinka, Toretsk, Niu York waar duizenden soldaten aan beide kanten in die steden zijn gestorven. Maw alle echte meatgrinders tussen beide kanten zijn bijna allen door de Russen gewonnen en hebben daar ook veel meer stoffelijke overschotten meegenomen.

Ongetwijfeld zijn er nog andere redenen waarom het ratio zover uit elkaar ligt, maar dat het huidige ratio stoffelijke overschotten uitwisseling (40 oekraiense lijken voor 1 russische) een weerspiegelijk is van het aantal doden en gewonden dat wordt geleden aan beide kanten is natuurlijk vrij onmogelijk :P

https://en.zona.media/article/2026/07/17/casualties_eng-trl

We weten in ieder geval dat er op zijn allerminst 233.000 russen zijn gestorven op basis van overlijdensberichten/begrafenissen in Rusland. Dit nummer bevat geen Russische soldaten uit de bezette gebieden, noch huurlingen uit het buitenland.

Van Oekraine weten we dat er minstens 103.000 gestorven zijn op basis van dezelfde overlijdensberichten/begrafenissen.

https://ualosses.org/en/soldiers/

Ik denk dat een ratio van 1:2 over de gehele oorlog dan ook wel aardig klopt, ik vermoed nog een klein beetje meer in het voordeel van Oekraine, zeker zodra de cijfers van soldaten uit de bezette gebieden, wagnerhuurlingen etc etc erbij komen. Maar het moet nog altijd een stuk grotere marge zijn om de oorlog echt te kunnen winnnen.
Ja. 1-2 of 1-3 in het voordeel van Oekraine lijkt mij ook realistisch. En dat komt ook wel aardig overeen met historische cijfers wanneer de ene partij het offensief voert en het de andere partij de verdediging. In deze oorlog is de verdediger sterker in het voordeel. Gaat Oekraine in het offensief en zouden ze dus alle gebieden terug willen gaan veroveren (incl. de Krim), dan kunnen die cijfers zomaar eens omdraaien. Of, in geval van technische superioriteit, nog minstens 1-1 worden. Een gruwelijk vooruitzicht.
Sowieso is het rekenen in dit soort attritie-oorlogsvoering een gruwelijke zaak. Iets wat wij binnen de NAVO eigenlijk allang niet meer wiilden!
The End Times are wild
pi_221366104
Goeie tweet zojuist, die vooral geplaatst is over Syrskyi in het licht van de huidige protesten, maar ook wat info bevat over de verliezen aan beide kanten en waarom Oekraine er zoveel onnodige heeft geleden:

twitter

quote:
I can confirm that throughout 2023–2024 we suffered enormous losses because of repeated counterattacks to retake tree lines and ruins, and it all followed the same pattern.

Our troops occupied advantageous positions and destroyed the enemy as if at a shooting range. Enemy losses were 17–25 times greater than ours. But then "someone" decided the line on the map wasn't neat enough, and the endless orders began: "straighten the line," "retake the previously lost positions."

The result was losses that were impossible to justify, with two consequences. First, the casualty ratio dropped to only three to one. Second, our infantry was often too small in number and disoriented, allowing the enemy to break through not only the "retaken positions" but also the previously stable defensive line where they had earlier failed again and again despite enormous losses. This is how we lost an enormous number of people—so many that, had they been preserved, there would have been far less need for new mobilization.

The second recurring pattern was the rotations in 2023–2024. During these rotations, the enemy struck newly arrived units and broke through. These constant rotations to patch holes elsewhere, with breakthroughs as the inevitable consequence, were also characteristic of Syrskyi's style.

Any other army in the same situation would have assigned sectors of responsibility to large formations—divisions, corps, armies—and reinforced them with fresh battalions. Instead, we saw the constant creation of new units and endless crisis micromanagement instead of an overall strategy.

By 2025–2026, this entire Syrskyi-style way of fighting had become impossible because of drones. Yet attempts to continue fighting this way have not stopped. Fighting through unjustified losses and constant micromanagement without sustained support has simply become a habit. If earlier this approach cost us Ocheretyne, now it is Siversk. The strategy remains the same: weaken our own forces and allow the enemy to gain the advantage.

Anyone would have replaced General Syrskyi long ago with someone more capable. Anyone would also have sought the advice of a trusted military adviser instead of reacting emotionally and trying to command military professionals directly.

At the end of 1942, Stalin recognized the brilliance of General Antonov, whose phenomenal memory impressed him, and made him his principal adviser. It was precisely because Stalin listened to Antonov that the victories which followed became possible. Antonov also had the courage to tell Stalin the truth in private, although after the war Stalin's pride resurfaced, and he sent Antonov away to the provinces in 1948.

Churchill and Roosevelt tested generals and replaced them until they found commanders who did not merely fight, but who won. Once they found winners, they tolerated them despite all their eccentricities.

Today, in the era of drone warfare, we objectively need a different kind of war than the one fought under Syrskyi and Zelenskyy in previous years. We need a different team of generals capable of winning the war that is being fought today, because Syrskyi's methods lead toward defeat once the enemy completes its mobilization. And we must have the patience to trust new generals instead of interfering with their command.
pi_221366691
De superieure luchtverdediging van Rusland heeft opnieuw met succes Moskou en omgeving weten te beschermen tegen luchtaanvallen vanuit Oekraïne..

twitter

twitter

twitter

[ Bericht 18% gewijzigd door Wantie op 18-07-2026 08:04:49 ]
pi_221367193
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 23:37 schreef skysherrif het volgende:
Goeie tweet zojuist, die vooral geplaatst is over Syrskyi in het licht van de huidige protesten, maar ook wat info bevat over de verliezen aan beide kanten en waarom Oekraine er zoveel onnodige heeft geleden:

[ x ]
[..]

Aangezien jij er wel wat van af weet.
Waren dat nou de NAVO technieken die Oekraïne moest uitvoeren?
Ik kan me iets herinneren dat ze veel verliezen hadden omdat ze bevelen van de USA aan het uitvoeren waren.
pi_221367813
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 07:47 schreef Wantie het volgende:
De superieure luchtverdediging van Rusland heeft opnieuw met succes Moskou en omgeving weten te beschermen tegen luchtaanvallen vanuit Oekraïne..

[ x ]

[ x ]

[ x ]
Waarom post je dit in bnw trouwens? Niemand cared om deze videos. Doe maar in normale oorlog topic

Of is het weer zon truucje om je falen op een andere pagina te plaatsen. Snel de L wegpoetsen
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_221367868
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 13:04 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Waarom post je dit in bnw trouwens? Niemand cared om deze videos. Doe maar in normale oorlog topic

Of is het weer zon truucje om je falen op een andere pagina te plaatsen. Snel de L wegpoetsen
Je ziet er een complot in :+
pi_221371172
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 10:36 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Aangezien jij er wel wat van af weet.
Waren dat nou de NAVO technieken die Oekraïne moest uitvoeren?
Ik kan me iets herinneren dat ze veel verliezen hadden omdat ze bevelen van de USA aan het uitvoeren waren.
Ik moet eerlijk zijn dat ik verder ook geen militair strateeg ben en ook niet gediend heb dus ik zou ook uberhaupt niet zeker weten hoe het NAVO doctrine vecht, dat is meer iets voor @AchJa

Wel lijkt het me sowieso onmogelijk voor Oekraine om echt volgens een NAVO doctrine te vechten aangezien, correct me if im wrong, dat ook wel enigszins uitgaat van een bepaalde luchtdominantie, iets wat Oekraine totaal niet heeft.

Voor 2014 was Oekraine nog echt een Soviet leger door en door, na 2014 hebben Oekraiense officiers en bevelhebbers NAVO training gekregen, met name op gebieden van planning, logistiek, manier van delegeren etc en in de jaren daarna hebben ook veel soldaten in het buitenland ook zeker na 2022 training gekregen in NAVO landen. Maar dat zorgde er nog niet voor dat ineens het hele Oekraiense leger volgens een NAVO doctrine vocht, uitiendelijk zijn veel opperbevelhebbers gewoon opgegroeid met Soviet doctrine en dat is altijd wel in het Oekraiens leger blijven hangen, zeker met Syrskyi (voorganger Zaluzhny was meer westers gericht). Dus gek genoeg lijkt het er op alsof juist in de laatste jaren/maanden Oekraine weer iets meer sovietstijl is gaan vechten.

Voor het 2023 offensief in zaporizha waren alle brigades die meededen getrained volgens NAVO doctrine overigens. Maar het bleek gewoon al snel dat die doctrine dus gewoon niet werkt alsj e geen luchtoverwicht hebt en je tegenstanders wel waardoor Russische ka-52s helikopters bijna over je heen kunnen vliegen, mijnenvelden niet gecleard worden, drones over je heen zwermen en het Oekraiens leger gewoon niet professioneel is om een gedegen "combined arms" aanvallen uit te voeren waar meerdere brigades succesvol samenwerken (integendeel in de nacht van de eerste aanval vielen oekraiense brigades elkaar aan omdat ze geen idee hadden wie waar was en verdwaald raakten _O- )
pi_221374076
Rusland helpt Oekraïne een handje..

twitter

Een Russische raket is in de regio Moskou op woongebouwen terechtgekomen. Er is schade en er zijn slachtoffers gevallen. Lokale bewoners zeggen echter dat ze zich niet kunnen voorstellen dat een Russische raket op hun grondgebied zou kunnen neerkomen.

twitter

Het superieure Russische luchtafweer raakt een Russisch flatgebouw...

[ Bericht 27% gewijzigd door Wantie op 19-07-2026 00:05:15 ]
pi_221379258
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2026 22:09 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
[..]
L
Inmiddels is Fedorov uit een raam in Kyiv gevallen en zijn alle demonstranten opgepakt met een enkeltje naar het front in de Donbas.

Oh, toch niet...

twitter
pi_221382086
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Inmiddels is Fedorov uit een raam in Kyiv gevallen en zijn alle demonstranten opgepakt met een enkeltje naar het front in de Donbas.

Oh, toch niet...

[ x ]
Je snapt toch hopelijk wel dat die spookverhalen over Rusland ook voornamlijk BS zijn.
Het is puur het demoniseren van een tegenstander.
Je mag gewoon demonstreren en kritiek hebben op Putin.
Pas als je een probleem gaat worden voor de zittende macht gaat er wat gebeuren.
Maar dat gebeurt in de EU ook, enkel op wat meer subtiele wijze.
pi_221382268
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 18:00 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Je snapt toch hopelijk wel dat die spookverhalen over Rusland ook voornamlijk BS zijn.
Het is puur het demoniseren van een tegenstander.
Je mag gewoon demonstreren en kritiek hebben op Putin.
Pas als je een probleem gaat worden voor de zittende macht gaat er wat gebeuren.
Maar dat gebeurt in de EU ook, enkel op wat meer subtiele wijze.
Laat eens een demonstratie zien in Rusland tegen Poetin.

En geef een voorbeeld hoe de EU subtiel burgers uitschakelt die een probleem zijn voor de zittende macht.

En hoe dat te vergelijken is met een open raam of enkeltje frontlinie.
pi_221382324
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 18:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
Laat eens een demonstratie zien in Rusland tegen Poetin.

En geef een voorbeeld hoe de EU subtiel burgers uitschakelt die een probleem zijn voor de zittende macht.

En hoe dat te vergelijken is met een open raam of enkeltje frontlinie.
Er zijn zat demonstraties geweest.
En dat mag gewoon, er worden wel mensen opgepakt maar die krijgen een boete of een werkstraf.

Laat jij nou maar zien dat de demonstranten naar het front worden gestuurd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')