abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221302193
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 11:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het alternatief is inderdaad een significante verslechtering van dienstverlening accepteren.
Waarom zou het een slechtere dienstverlening geven als niet alle willekeurige shit van iedereen continue online gebackupped wordt?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 11 juli 2026 @ 14:16:23 #52
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221302965
Ik kan het haast niet geloven :o

Een Nederlandse overheid dat iets slims doet, ongekend.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_221303002
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:05 schreef knoopie het volgende:

[..]
Waarom zou het een slechtere dienstverlening geven als niet alle willekeurige shit van iedereen continue online gebackupped wordt?
Nou, daar gaat het hier niet om.
Dit is enkel de data die gemeentes, provincies en de rijksoverheid opslaat.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:16 schreef Nattekat het volgende:

Gezien de weerstand in de discussie is het ook heel onnederlands.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 11 juli 2026 @ 14:24:35 #54
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221303006
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:23 schreef Wantie het volgende:
Gezien de weerstand in de discussie is het ook heel onnederlands.
Bedoel je nou de weerstand of de discussie zelf?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_221303007
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:16 schreef Nattekat het volgende:

Het is nog niet af.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221303117
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:24 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Bedoel je nou de weerstand of de discussie zelf?
Nou, dat er best veel tegenstand tegen dit initiatief is in de thread.
Dat had ik zelf niet verwacht.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 11 juli 2026 @ 15:06:36 #57
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221303218
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, dat er best veel tegenstand tegen dit initiatief is in de thread.
Dat had ik zelf niet verwacht.
Het is FOK!. Verbaast me vrij weinig eigenlijk :P
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_221303908
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 08:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hoezo?

Gemeenten en provincies beheren hun eigen ict.
Dat is gelukkig geen taak van de rijksoverheid.
Ik weet niet of dat zo gelukkig is, maar sowieso is dit internationale handelspolitiek en daarin zou de rijksoverheid de regie moeten hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 16:51:53 #59
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_221304009
Dat zal wel weer een flop worden waarin miljoenen weggepist worden.

A omdat overheid en IT
B eu brussel
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 16:52:38 #60
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_221304014
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 20:02 schreef Kottnauer het volgende:
Veel succes met dit kansloze project.

Dus geen computers meer van IBM en Apple.

Geen processors meer van Intel en AMD.

Gaat Phillips weer computers maken? Waar komen de chips vandaan? Het geheugen, de processoren, de data-opslagsystemen? De routers, de switches, etc.

Of gaat het alleen om software? Waarvoor Europa een en vooral Nederland een extreem slecht trackrecord heeft.

Is het onmogelijk? Nee, dat ook weer niet. Maar een achterstand van ca. 50 jaar haal je niet in een paar kabinetsperiodes in. En aangezien 4 jaar de horizon is van iedereen in de politiek, zal hier niets maar dan ook helemaal niets van terecht komen.
Dit dus
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_221304048
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 16:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat zo gelukkig is, maar sowieso is dit internationale handelspolitiek en daarin zou de rijksoverheid de regie moeten hebben.
Ik zie in het opslaan van mijn gegevens door de gemeente geen internationale handelspolitiek.
pi_221304053
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 16:52 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Dit dus
Nee, zwaar overdreven en gevalletje niet begrijpen waar het over gaat.
pi_221304540
quote:
Sinds begin juli 2026 wordt kritieke overheidsorganisaties afgeraden om voor hun kerntaken gebruik te maken van niet-Europese cloudpartijen.
Dus de EU mag alles meelezen en misschien ook muteren7verwijderen ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_221304685
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 17:48 schreef Oud_student het volgende:

[..]
POL / President Europees Parlement wil chatcontrole doordrukken

Van de regen in de drup.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221304840
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 13:05 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dataverlies.
pi_221304848
De vraag is of je Amerikaanse bedrijven meer vertrouwt met je data dan de EU. Tot nu toe lijkt me die vraag redelijk makkelijk te beantwoorden.
pi_221305277
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 18:28 schreef MoreDakka het volgende:
De vraag is of je Amerikaanse bedrijven meer vertrouwt met je data dan de EU. Tot nu toe lijkt me die vraag redelijk makkelijk te beantwoorden.
Klopt, Amerika heeft wetgeving die de Amerikaanse overheid toegang geeft tot de data op de cloudservers. Die wetgeving kent de EU niet.
En Amerika heeft in het geval van Nederland data van de Nederlandse overheid opgevraagd bij Microsoft en gekregen.

Dus ja, Amerikaanse bedrijven zijn minder te vertrouwen.

En dan hebben we ook nog het akkefietje gehad waarbij op last van Trump een rechter van het internationale Gerechtshof de toegang tot Outlook werd ontzegd.

Dat moet je ook niet willen als overheid.
pi_221305295
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 17:48 schreef Oud_student het volgende:

[..]
niet-Europese cloudpartijen.
pi_221305302
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 18:28 schreef MoreDakka het volgende:
heel makkelijk idd: ik vertrouw ze allemaal voor geen meter
maar ik vertrouw wel de competentie van amerikaanse IT met een factor 1000 tov EU IT
en NL + IT = ramp
pi_221305343
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 14:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Het is nog niet af.
Als we af moeten gaan op eerdere IT projecten bij de overheid dan wordt het ergens over een jaar of 25 opgeleverd voor productie met ongeveer 25% van de gevraagde features geimplementeerd voor ten minste 5 maal het origineel opgegeven kostenplaatje :P
pi_221305376
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 19:36 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
heel makkelijk idd: ik vertrouw ze allemaal voor geen meter
maar ik vertrouw wel de competentie van amerikaanse IT met een factor 1000 tov EU IT
en NL + IT = ramp
Snap ik.
Amerikaanse software loopt niet vast, is niet virus gevoelig, geen last van bloatware,...
pi_221305441
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 19:49 schreef Wantie het volgende:

[..]
Snap ik.
Amerikaanse software loopt niet vast, is niet virus gevoelig, geen last van bloatware,...
dat zeg ik toch ook niet?
pi_221305463
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 19:58 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
dat zeg ik toch ook niet?
Toch vind je Amerikaanse IT 1000x competenter dan Europese.
Dan verwacht ik toch wat meer dan wat we nu zien.
pi_221305474
quote:
Toezichthouders roepen op tot versnelling digitale autonomie
Marjolein van Trigt 10 juli 2026

Vijf toezichthouders roepen overheden en bedrijven op om de overgang naar meer digitale autonomie te versnellen.

Overhandiging van het rapport ‘De route naar digitale autonomie’ aan staatssecretaris Aerdts

Overheden en bedrijven zouden digitale autonomie nadrukkelijk moeten meewegen bij de inkoop van IT-diensten. Dat schrijven vijf toezichthouders in een rapport over de overgang naar meer digitale autonomie.

Staatssecretaris Aerdts (Digitale Economie en Soevereiniteit, D66) ontving vrijdag het rapport ‘De route naar digitale autonomie’ . Met het rapport doen de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Financiële Markten (AFM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), De Nederlandsche Bank (DNB) en de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) aanbevelingen aan overheden, bedrijven en IT-leveranciers om de overgang te versnellen.

Risico's voor continuïteit dienstverlening
De oproep van de toezichthouders hangt samen met de risico’s die digitale afhankelijkheid met zich meebrengt voor de continuïteit van digitale dienstverlening. Onder meer verstoringen, cyberincidenten en geopolitieke ontwikkelingen kunnen grote gevolgen hebben voor de samenleving. De toezichthouders zien bovendien het gevaar van vendor-lock-in (niet makkelijk kunnen overstappen naar alternatieve leveranciers). 'Voor vitale processen zou het minimaal beschikbaar hebben van een Europese fall-back een basisvoorwaarde moeten zijn', aldus het rapport.

Verband met cyberveiligheid
Per 15 augustus is de nieuwe Cyberbeveiligingswet (Cbw) van kracht. Die legt de nadruk op het beheersen van risico’s in de toeleveringsketen en het versterken van weerbaarheid. Het verminderen van ongewenste afhankelijkheden sluit hierop aan. Het toezicht op de Cbw is geregeld per sector. Een doorverwijsboom van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) laat zien welke organisatie onder welk toezicht valt.

Wat raden de toezichthouders aan?
•Veel gehoord, maar nog niet zo vaak in de praktijk gebracht: de overheid kan een aanjagersrol vervullen door de vraag naar nieuwe Europese digitale diensten te bundelen en op te treden als één van de eerste afnemers (launching customer).
•Overheden en bedrijven zouden digitale autonomie nadrukkelijk moeten meewegen bij de inkoop van IT-diensten. Dit kan bijvoorbeeld door eisen te stellen aan het gebruik van open standaarden, interoperabiliteit en de mogelijkheid om eenvoudig van leverancier te wisselen. Ook hier blijft de praktijk nu nog achter.
•Bedrijven kunnen binnen sectoren samenwerken en als eerste afnemers optreden voor sectorspecifieke IT-diensten. Binnen de concurrentieregels is veel ruimte voor dit soort samenwerkingen.
•IT-aanbieders kunnen meer samenwerken aan sterke Europese alternatieven die bijdragen aan meer keuzevrijheid en digitale weerbaarheid.

https://www.binnenlandsbe(...)g-digitale-autonomie
De link naar het betreffende rapport.

https://www.rdi.nl/docume(...)r-digitale-autonomie
pi_221305497
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 20:02 schreef Wantie het volgende:

[..]
Toch vind je Amerikaanse IT 1000x competenter dan Europese.
Dan verwacht ik toch wat meer dan wat we nu zien.
amerikaanse software is niet onfeilbaar, maar het feit dat het op zo'n grote schaal wordt gebruikt en dan nog redelijk goed functioneert is niet mis.

en die schaal zorgt juist voor stabiliteit. omdat amerikaanse software door honderden miljoenen mensen intensief wordt gebruikt, worden bugs, kwetsbaarheden en prestatieproblemen in recordtempo ontdekt en opgelost (nou ja, meestal). een minder gebruikt europees alternatief mist die gigantische feedbackloop.

verder hebben zij ook onbeperkte middelen voor beveiliging. als een kritiek beveiligingslek wordt ontdekt, kunnen techreuzen als ms of google directe honderden top engineers en miljoenen dollars vrijmaken om binnen een paar uur een wereldwijde patch uit te rollen. een kleinere europese softwareleverancier heeft die slagkracht simpelweg niet.

zelfs toen het vorig jaar gigantisch misging met de wereldwijde crowdstrike storing op windows systemen, zag je hoe razendsnel de hele wereldwijde IT-machine in beweging kwam om de vitale infra binnen een dag of twee weer in de lucht te krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')