Welke maatregelen hebben jullie al genomen naar aanleiding van het dringende advies?quote:Dringend advies: nog maar 5 minuten douchen in Nederland en Frankrijk om watertekort te voorkomen
Ga je deze zomer op vakantie naar de Dordogne of Provence? Dan heeft de Franse overheid graag dat je niet in bad gaat, maar de douche gebruikt. En het liefst niet langer dan 5 minuten. Met die boodschap, verpakt in een landelijke campagne, wil Frankrijk het waterverbruik terugdringen. Ook in Nederland is onlangs een soortgelijke campagne gelanceerd. Waarom is dat nodig?
De Fransen lijden onder de hitte (deze week liggen de temperaturen vrijwel overal boven de 30 graden, met lokale pieken tot boven de 40 graden) en mens en natuur lijden ook onder de droogte. Daarom wil de Franse overheid dat iedereen water gaat besparen. De dringende adviezen gelden ook voor Nederlandse toeristen die in la douce France vertoeven.
Het opvallendste advies: maximaal 4 tot 5 minuten te douchen. ‘Als je dat doet in plaats van een bad te nemen, bespaar je 100 liter water per keer’, klinkt het in het populaire vakantieland. Ook krijgen de Fransen het advies de wasmachine minder vaak te laten draaien en om tuinplanten alleen ’s avonds water te geven.
De adviezen gelden niet voor niets. In een derde van het land zijn inmiddels noodmaatregelen genomen vanwege de extreme droogte. Boeren mogen er alleen ’s ochtends en ’s avonds oogsten vanwege brandgevaar. Barbecueën en auto’s wassen is verboden.
Op sommige plekken zijn er problemen met de drinkwatervoorziening. Zo waren er langs de Atlantische kust mede door de komst van veel toeristen watertekorten. In Noord-Frankrijk zijn in veertien gemeenten flessen water uitgedeeld aan de inwoners.
Word geen ‘Douchebag’
De Franse richtlijnen staan niet op zichzelf. Ook in ons land voert de overheid actief campagne om (douche)waterverbruik tegen te gaan. Zo werd medio juni de landelijke reclamespot ‘Word geen Douchebag’ gelanceerd.
Een Douchebag is in dit geval ‘Iemand die eindeloos onder de douche staat, de kraan laat lopen tijdens het tandenpoetsen, de tuin sproeit alsof het de jungle is, of elke dag uitgebreid in bad gaat’. Handelingen die met een dreigend tekort aan drinkwater ongewenst zijn. Het woord douchebag betekent ‘eikel’ in het Engels.
De vraag naar water groeit namelijk sneller dan wat de Nederlandse waterbedrijven op termijn kunnen leveren. Mede door bevolkingsgroei en een steeds droger en warmer klimaat staat de watervoorziening onder druk. Zonder maatregelen kan er in 2030 in heel Nederland een tekort aan drinkwater ontstaan.
En dus willen overheidsinstanties dat we ons gedrag aanpassen en dagen ze ons uit om onszelf binnen vijf minuten op te frissen. Om daarbij te helpen zijn Spotify-lijsten gemaakt met daarin bekende hits die maximaal vijf minuten duren. Dat keken de campagnemakers af van Australië. Daar werd in de gortdroge regio rond Melbourne in 2025 de ‘4-minute shower challenge’ gelanceerd, met lijsten met bekende popsongs die exact vier minuten duren. Zodra de hit is afgelopen, moet de kraan dicht.
Op de goede weg
Dat de streeftijd voor Nederlanders op een royale vijf minuten ligt en voor Australiërs op ‘maar’ vier, is geen toeval. Met een gemiddeld verbruik van zo’n 118 liter drinkwater per persoon per dag doen we het in Nederland namelijk relatief netjes. Ter vergelijking: in Frankrijk jaagt men er dagelijks al 148 liter doorheen. In Australië schiet dat verbruik helemaal omhoog: van zo’n 200 liter in grote steden als Sydney en Melbourne tot wel het dubbele in het gortdroge binnenland.
Toch valt ook bij ons nog winst te behalen. De gemiddelde Nederlander staat nu ruim zeven minuten en twintig seconden onder de straal. Brengen we dat terug naar de grens van vijf minuten, dan besparen we per keer direct zo’n 20 liter drinkwater. En daarmee zijn we dicht bij het overheidsstreven om het drinkwaterverbruik in 2035 te doen dalen tot maximaal 100 liter per persoon per dag.
Niet, zolang Starhopper liters water verknoeit door het posten van debiele AI plaatjes hier op Fok, zal het zo’n vaart niet lopen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:06 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)-voorkomen~ad18882c/
[..]
Welke maatregelen hebben jullie al genomen naar aanleiding van het dringende advies?
Die verbruiken ongeveer 10ml water per afbeelding. Maakt die er zoveel dan?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:09 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Niet, zolang Starhopper liters water verknoeit door het posten van debiele AI plaatjes hier op Fok, zal het zo’n vaart niet lopen.
Als we investeren in ons drinkwatersysteem blijft er te weinig geld over voor subsidie voor Shell.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:09 schreef Redbullkid het volgende:
DRINGEND advies: Wellicht zorgen dat er niet elk jaar een tekort is zodra het zonnetje 2 dagen schijnt.
Om voor je eigen behoeftes te zorgen moet men toch veel geld hebben om ruimte te kunnen kopen?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:09 schreef Redbullkid het volgende:
DRINGEND advies: Wellicht zorgen dat er niet elk jaar een tekort is zodra het zonnetje 2 dagen schijnt.
@Breuls , 30GB voor 10.000 pageviews???quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:20 schreef quo_ het volgende:
Ik heb chatGPT gevraagd naar de karakteristieken van dit topic op het moment dat er 10 posts waren:
Dat betekent dat 10.000 pageviews ongeveer opleveren:
Dataverkeer: 30 GB
Energie: 0,9–2,4 kWh
Water: 1,4–3,6 liter
Dus redt de planeet en hou op met het maken van onzin topics. En iedereen natuurlijk ophouden de schrijfsels van mikey te lezen
ChatGPT rekent met:quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
@:breuls , 30GB voor 10.000 pageviews???
Kunnen ze daar geen zout water voor gebruiken? Dan ontzilten we het en komt het als zoet water terug.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:20 schreef quo_ het volgende:
Ik heb chatGPT gevraagd naar de karakteristieken van dit topic op het moment dat er 10 posts waren:
Dat betekent dat 10.000 pageviews ongeveer opleveren:
Dataverkeer: 30 GB
Energie: 0,9–2,4 kWh
Water: 1,4–3,6 liter
Dus redt de planeet en hou op met het maken van onzin topics. En iedereen natuurlijk ophouden de schrijfsels van mikey te lezen
Hoe dan? Ik snap oprecht niet hoe je meer dan 5 minuten kwijt kan zijn aan douchen, dan sta je echt gewoon niks te doen onder dat ding.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:24 schreef DobbyDobby het volgende:
Oei, ik zit toch wel vaak op 10 minuten.
Jij hebt geen vriendin dus.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:27 schreef Document1 het volgende:
[..]
Hoe dan? Ik snap oprecht niet hoe je meer dan 5 minuten kwijt kan zijn aan douchen, dan sta je echt gewoon niks te doen onder dat ding.
Klopt. Beetje scheren nog soms, maar meestal beetje chillen. In de winter vooral als het koud is.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:27 schreef Document1 het volgende:
[..]
Hoe dan? Ik snap oprecht niet hoe je meer dan 5 minuten kwijt kan zijn aan douchen, dan sta je echt gewoon niks te doen onder dat ding.
Dat valt op zich wel mee, de zware industrie verbruikt veel meer. Echt met factor 60 oidquote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:28 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Stamp anders nog wat datacenters uit de grond met overheidssubsidies. De grootste watervreters die er bestaan.
Dan heb ik herrie in de tent. Zo macho ben ik niet joh.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:31 schreef Document1 het volgende:
[..]
Jawel. Koop een zandloper voor in de douche en je zal zien hoe snel het eigenlijk kan.
quote:Zo werd medio juni de landelijke reclamespot ‘Word geen Douchebag’ gelanceerd.
Die vraag is retorisch neem ik aan?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Verder heb ik weinig sympathie voor dit soort oproepen zolang er een brede, coherente langetermijnsvisie ontbreekt. Je betaalt in Nederland de hoofdprijs om de overheid van alles en nog wat te laten regelen, maar we moeten imiddels met water, gas en stroom omgaan alsof dergelijke basisvoorzieningen niet (meer) op het niveau van een ontwikkeld land geleverd kunnen worden. Het probleem is zo nijpend dat we kennelijk tot op de minuut moeten gaan kommaneuken of het wat zuiniger kan, maar schouderophalend wordt geaccepteerd dat de bevolking de komende decennia gewoon blijft doorgroeien tot 20 miljoen mensen, miljoenen inwoners erbij die ook allemaal energie en water nodig hebben.
Wat willen beleidsmakers nou eigenlijk?
Koeling van de hardware. Komt ontzettend veel warmte vanaf.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:40 schreef bloodymary1 het volgende:
Waarvoor gebruiken datacenters eigenlijk zoveel water (just curious)?
Vertel.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:38 schreef gwn_een_user het volgende:
ik douche sws nooit langer dan 2 minuten
is echt niet gezond
Koeling.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:40 schreef bloodymary1 het volgende:
Waarvoor gebruiken datacenters eigenlijk zoveel water (just curious)?
Wij Fokkers hebben dan ook veel "lichaam" he...?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:24 schreef DobbyDobby het volgende:
Oei, ik zit toch wel vaak op 10 minuten.
te lang douchen is slecht voor je haar, slecht voor je huid, en indirect dus, slecht voor je immuunsysteemquote:
Slecht voor je huid. Krijg je vroeger rimpels van door beschadiging van je huidbarriere.quote:
Eens, en dat gaat al diverse kabinetten zo. Logisch gevolg deze 'oproep' dus.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
De visie gaat niet verder dan tot de volgende verkiezen, laten we wel wezen.
Beetje kort door de bocht. Ligt vooral aan het weer en je werk. Zit je de hele dag op kantoor in de airco of sta je de hele dag te buffelen in de fabriek of op de bouw?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:45 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
te lang douchen is slecht voor je haar, slecht voor je huid, en indirect dus, slecht voor je immuunsysteem
ja gewoon hup onder de kraan, ff snel nat worden, inzepen (maar om de dag, niet elke dag), goed afspoelen en lichtjes met de handen schrobben, klaar is kees
Gebruiken die sectoren vaak niet koelwater afkomstig uit meren en rivieren? Industrie is vaak geplaatst rondom water voor transportdoeleinden maar ook voor koelwater.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:33 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat valt op zich wel mee, de zware industrie verbruikt veel meer. Echt met factor 60 oid
quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:45 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
te lang douchen is slecht voor je haar, slecht voor je huid, en indirect dus, slecht voor je immuunsysteem
ja gewoon hup onder de kraan, ff snel nat worden, inzepen (maar om de dag, niet elke dag), lichtjes met de handen schrobben en goed afspoelen, klaar is kees
Ik pak ze even gelijk op.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:46 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Slecht voor je huid. Krijg je vroeger rimpels van door beschadiging van je huidbarriere.
Ik douche met koud water, dan heb je dat probleem niet.
Wel goed wassen onder het randje en tussen de bilnaad.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:45 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ja gewoon hup onder de kraan, ff snel nat worden, inzepen (maar om de dag, niet elke dag), lichtjes met de handen schrobben en goed afspoelen, klaar is kees
soms wel en dan douche ik 3 of misschien zelfs 4 minuten als ik echt vuil ben geworden na de dag. is nog steeds onder het 7,4 minuut gemiddelde in NLquote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:46 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Beetje kort door de bocht. Ligt vooral aan het weer en je werk. Zit je de hele dag op kantoor in de airco of sta je de hele dag te buffelen in de fabriek of op de bouw?
ja sowieso douche ik nooit wamer dan lauwwarm, vaak koud maar dan enkel in de ochtend of middag als het uitkomt. let wel dat zwembadwater chloor bevat dat de natuurlijke vetlaag van de huid agressief stript, nog sterker dan warm kraanwaterquote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Ik pak ze even gelijk op.
Van teveel douchen kan je huid inderdaad uitdrogen, maar ik doe sochtends een creme op mijn gezicht om mijn gezichtshuid vettig te houden. Ik zwem dagelijks.
Maar het belangrijkste is door je eigenlijk zo min mogelijk met zeep te wassen en niet te warm/heet.
Die reactie over het immuunsysteem is ook wel een beetje pseudowetenschap.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Ik pak ze even gelijk op.
Van teveel douchen kan je huid inderdaad uitdrogen, maar ik doe sochtends een creme op mijn gezicht om mijn gezichtshuid vettig te houden. Ik zwem dagelijks.
Maar het belangrijkste is door je eigenlijk zo min mogelijk met zeep te wassen en niet te warm/heet.
Mooi! Dat compenseert dan voor mijn lange spa-sessiesquote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:49 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
soms wel en dan douche ik 3 of misschien zelfs 4 minuten als ik echt vuil ben geworden na de dag. is nog steeds onder het 7,4 minuut gemiddelde in NL
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |