https://www.rijnmond.nl/n(...)-stuipen-op-het-lijfquote:Zorgmijder Jean-Claude moet voor de rechter komen omdat hij in Zuidplein een duif zou hebben vermorzeld. En dat is niet het enige. Een half jaar later bedreigde hij in hetzelfde Rotterdamse winkelcentrum twee schoonmakers met een mes.
Wie haalt het in hemelsnaam in zijn hoofd om een vogel plat te stampen? Nieuwsgierig naar het verhaal achter 'duif is dood' reist de verslaggeefster af naar de rechtbank in Rotterdam.
"De verdachte is er nog niet", zegt de bode bij wie iedereen zich vooraf moet melden. "En nee, er is ook nog geen advocaat." Als het proces even later begint, is aan die situatie nog niks veranderd.
De zittingszaal blijkt niettemin goed gevuld. Naast twee verslaggevers is er ook een groep rechtenstudenten die wil uitvogelen of een baan bij de rechtbank misschien iets voor hen is. En de verdachte? Die krijgen we deze middag tóch te zien.
Jaloerse Belgische collega's
Het proces tegen Jean-Claude is nog maar net begonnen als de rechter opstaat en met een IPad in de hand naar het grote tv-scherm aan de zijkant van de zaal wandelt. Hij sluit het ene apparaat aan op het andere, in de hoop dat iedereen straks de laatste momenten van het duifje kan zien. Het wordt, zoals wel vaker tijdens zittingen, een kwestie van geduld. Heel veel geduld. "Rechtbank en techniek....", verzucht de man met de witte bef en het zwarte ambtsgewaad.
Met gevoel voor entertainment overbrugt hij het wachtmoment met een anekdote. "Wij waren laatst bij collega's in Antwerpen en die zijn jaloers op onze faciliteiten. Kun je nagaan hoe droevig het dáár is...."
Vliegensvlug
En dan, jawel, verschijnt er iets op het grote tv-scherm. Het zijn wazige beelden van een vogel die tussen het publiek over de vloer van het winkelcentrum scharrelt. Even later verschijnt er een man in een grijs joggingpak ten tonele. Met een capuchon op zijn hoofd. Als hij in de buurt van de duif komt, houdt hij even halt, trekt hij zijn knie op en stampt het dier tot gort. Achteloos loopt hij weer door.
Het drama voltrekt zich vliegensvlug. Zo snel dat de toeschouwers in de zaal de beelden best nog eens zouden willen zien. De opnames zijn - gelukkig voor de tere zieltjes - niet van dichtbij gemaakt.
De rechter vindt één vertoning echter wel voldoende. Hij heeft het videomateriaal vaak bestudeerd, vertelt hij. Fragmentje voor fragmentje. En hij is ervan overtuigd dat Jean-Claude de man is die de duif naar de vogelhemel joeg.
Brede neus en vlek in het gezicht
Op het grote tv-scherm zijn nu twee foto's te zien. De linkerkant is een bevroren beeld van de man in winkelcentrum Zuidplein. De kerel met de capuchon. Er is niet heel veel van zijn gezicht te ontwaren.
Rechts staat een door de politie gemaakte foto van Jean-Claude. Hij blijkt zwart haar te hebben. En een getint gelaat. "Meneer ontkent dat hij de persoon is, die de duif heeft doodgetrapt", zegt de rechter. "Maar ik zie aardig wat overeenkomsten tussen deze twee foto's. Het gaat om een man met een brede neus en een vlek in het gezicht."
Jean-Claude heeft ook een baardje. De rechter noemt het 'gezichtsbeharing die de kin volledig bedekt'. En er is nóg iets dat hem is opgevallen: de verdachte heeft een bijzonder 'loopje'. "Een waggelende gang, waarbij zijn voeten iets naar buiten wijzen."
Kerel in een donker joggingpak
Het brengt de rechter tot vertoning van een volgend filmpje, al duurt het ook nu weer even voordat dat zonder hapering op het scherm verschijnt. Ook dit zijn beelden van de beveiligingscamera's van Zuidplein, gemaakt op 17 november, rond 06.19 uur in de ochtend.
Het winkelcentrum is leeg, op twee schoonmakers na. Zij schrikken zich rot als er plotseling een man komt aanlopen die een van hen met een mes bedreigt. Het is een kerel in een donker joggingpak, met een waggelende tred en voeten die niet recht vooruit gaan. "Van deze man weten we zeker dat het Jean-Claude is", zegt de rechter. "Hij heeft het zelf ook toegegeven."
'Hee, die naam ken ik!'
De rechter gaat weer zitten achter het grote, houten bureau en vertelt dat de verdachte een oude bekende is. "Ik ben de rechter geweest die eerder een zorgmachtiging voor hem heeft afgegeven." Met zo'n maatregel wordt iemand met een psychische stoornis verplicht om zorg te accepteren, ook al zit de persoon dat zelf helemaal niet zitten.
"Ook toen was meneer trouwens niet bij de zitting", gaat de rechter verder. "Het is puur toeval dat ik deze zaak nu ook weer doe. Bij het doorlezen van het dossier dacht ik: hee, die naam ken ik."
Hechtingsproblemen
Vanwege zijn instabiele geest had Jean-Claude dus eigenlijk in een kliniek moeten zitten. Maar hij heeft lak aan hulpverleners en niemand krijgt vat op hem. "De juiste zorg komt niet van de grond", stelt de reclassering in een rapport. "Wij hebben meneer niet kunnen spreken. Hij stelt zich niet behandelbaar op."
De verdachte - geboren in Haïti - blijkt onder meer ernstige hechtingsproblemen te hebben. En een groot liefhebber te zijn van cannabis. Zijn strafblad telt inmiddels zeventien kantjes.
"Grotendeels vermogensdelicten", zegt de rechter. Dat is een chique woord voor diefstal. "En hij is nog een keertje gepakt voor rijden onder invloed."
Geweld en bedreiging, zoals met de duif en het mes, zijn dus nieuw.
'Nog nooit in levende lijve gezien.'
De officier van justitie vindt dat Jean-Claude nu toch echt zo snel mogelijk hulp moet krijgen. "Om verdere escalatie te voorkomen." Hij noemt de beelden van de duif 'schokkend', maar voor hem staat niet onomstotelijk vast dat het Jean-Claude was die de vogel verpulverde.
"De politie heeft het ernstige vermoeden dat hij het is. Maar dat is iets anders dan: hij is het. Zelf heb ik meneer nog nooit in levende lijve gezien."
"Ik ook niet", valt de rechter hem in de rede.
"Voor de dierenmishandeling eis ik vrijspraak", gaat de officier verder. "De bedreiging van de twee schoonmakers vind ik iets anders. Meneer heeft in dit geval ook bekend."
Psychiatrische inrichting
Naast gedwongen opname in een psychiatrische inrichting eist de officier een voorwaardelijke gevangenisstraf van een maand. De proeftijd hiervoor zou twee jaar moeten zijn. Het oordeel is nu aan de rechter, die al heeft laten doorschemeren dat hij iets anders tegen de zaken aankijkt. Vooral tegen de kwestie met de duif.
Iemand die er net 50 cent voor heeft betaald.quote:Wie haalt het in hemelsnaam in zijn hoofd om een vogel plat te stampen?
Je zit gewoon met een strafrecht waarin een maximumstraf op delicten staat. Als je wilt dat je iemand met een soort van 3 strikes systeem voor relatief lichte vergrijpen als diefstal onbeperkt vast kunt zetten of iets dergelijks, dan moet de wetgeving flink op z'n kop. Dat is toch echt aan de politiek waar 'law-and-order'-partijen al jarenlang een meerderheid hebben. Zoals je kunt lezen is hier al gewoon gedwongen zorgmaatregel opgelegd en dat kan ook nog steeds in combinatie met detentie, maar een rechter en OM zijn gewoon gebonden aan de wettelijke kaders.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:08 schreef Schanulleke het volgende:
Het is echt een nobel streven om iedereen te willen helpen zijn of haar volle potentieel te bereiken. Maar ergens zal je toch ook een realistische grens moeten trekken om te bepalen wat haalbaar en draagbaar is voor de samenleving.
Mensen met dergelijk 'onbegrepen gedrag' horen gewoon in detentie te zitten, al dan niet met gedwongen behandeling.
Dat zouden OM en rechters eens af moeten dwingen bij de overheid. Maar helaas zijn ze in de praktijk minder onafhankelijk dan de zelf claimen.
Deze constatering doe je vanwege 1 fucking doodgetrapte duif?quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:08 schreef Schanulleke het volgende:
Het is echt een nobel streven om iedereen te willen helpen zijn of haar volle potentieel te bereiken. Maar ergens zal je toch ook een realistische grens moeten trekken om te bepalen wat haalbaar en draagbaar is voor de samenleving.
Mensen met dergelijk 'onbegrepen gedrag' horen gewoon in detentie te zitten, al dan niet met gedwongen behandeling.
Dat zouden OM en rechters eens af moeten dwingen bij de overheid. Maar helaas zijn ze in de praktijk minder onafhankelijk dan de zelf claimen.
Bagatelliseren en gaslighten. Heb je ook andere discussievormen in je repertoire?quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:28 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Deze constatering doe je vanwege 1 fucking doodgetrapte duif?![]()
Wat mij betreft was dit het einde wel van dit forum.
Wel mooi om te zien hoe jij elke keer uitdraagt dat, hoewel je zegt geen nazi meer te zijn, je nog steeds een complete psychopaat bent. Jij zou zo de figuur uit dit nieuwsbericht kunnen zijn. Je bent net zo ziek in je hoofd.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:28 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wat jij bagatelliseren noemt, noem ik nuchter naar de zaken kijken.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:32 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Bagatelliseren en gaslighten. Heb je ook andere discussievormen in je repertoire?
Ik ben hier niet degene die dodelijke injecties wil geven vanwege een duif.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:34 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Wel mooi om te zien hoe jij elke keer uitdraagt dat, hoewel je zegt geen nazi meer te zijn, je nog steeds een complete psychopaat bent. Jij zou zo de figuur uit dit nieuwsbericht kunnen zijn. Je bent net zo ziek in je hoofd.
Mensen met een mes bedreigen is niet zo ernstig in jouw ogen?! Nou inderdaad, echt een enorm nuchtere blik heb je hoor. Misschien toch je medicatie maar weer gaan slikken, ook al beïnvloedt het de rijvaardigheid.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:37 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wat jij bagatelliseren noemt, noem ik nuchter naar de zaken kijken.
Het is allemaal niet zo ernstig wat in de OP staat. Nergens voor nodig om te gaan schuimbekken over gedwongen opnames.
Er is zelfs een mafketel die zegt dat die gozer in de OP een spuitje moet krijgen.
Iemand die willens en wetens zijn hele leven zichzelf en anderen om zich heen schade berokkend een strafblad van 17 pagina's en waarbij het wachten is tot hij iemand ernstig verwond of dood vind ik minder waard dan een onschuldige duif ja. Iemand die geweld continu goedpraat zoals jij dat is pas een echte psychopaat. Zoek hulp man.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:37 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik ben hier niet degene die dodelijke injecties wil geven vanwege een duif.
Over psycho gesproken..
En als ik een hond doodstamp? Ik heb meer met duiven dan met honden namelijk.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:37 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik ben hier niet degene die dodelijke injecties wil geven vanwege een duif.
Over psycho gesproken..
Willens en wetens kun je tussen haakjes zetten. Hij heeft mentale problematiek. Dus daar moet rekening mee gehouden worden. Dat strafblad is voornamelijk diefstal, dus dat is ook allemaal niet zo ernstig.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:40 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Iemand die willens en wetens zijn hele leven zichzelf en anderen om zich heen schade berokkend een strafblad van 17 pagina's en waarbij het wachten is tot hij iemand ernstig verwond of dood vind ik minder waard dan een onschuldige duif ja. Iemand die geweld continu goedpraat zoals jij dat is pas een echte psychopaat. Zoek hulp man.
Ik heb meer met varkens dan met alle andere dieren. En die worden op grote schaal dood gemaakt in auschwitz slachthuizen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:44 schreef GerryDV het volgende:
[..]
En als ik een hond doodstamp? Ik heb meer met duiven dan met honden namelijk.
Misschien was die duif en de bedreiging van de schoonmakers in combinatie met 17 kantjes strafblad wel de doorslaggevende factor voor die constatering.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:28 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Kerel, dit bedoel ik met alle respect en nuance dus neem het niet persoonlijk, maar wat een dikke mongool ben jij zeg.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:28 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om deze duif. Maar om het psychotische gedrag waarbij het doodtrappen van een duif een voorbode lijkt op erger.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:37 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wat jij bagatelliseren noemt, noem ik nuchter naar de zaken kijken.
Het is allemaal niet zo ernstig wat in de OP staat. Nergens voor nodig om te gaan schuimbekken over gedwongen opnames.
Er is zelfs een mafketel die zegt dat die gozer in de OP een spuitje moet krijgen.
Dat is onzin. Dan zouden alle schuimbekkende schreeuwende stampvoetende voetbalsupporters ook gedwongen opgenomen moeten worden.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 11:06 schreef inslagenreuring het volgende:
Maar om het psychotische gedrag waarbij het doortrappen van een duif een voorbode lijkt op erger.
Zelden gezien dat daar bewust dieren worden doodgetrapt. Eigenlijk nooit.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 11:08 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is onzin. Dan zouden alle schuimbekkende schreeuwende stampvoetende voetbalsupporters ook gedwongen opgenomen moeten worden.
Als die een zorgmachtiging hebben gehad, een gediagnosticeerde periode van psychische instabiliteit en een strafblad van 17 pagina's zou dat best kunnen ja.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 11:08 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is onzin. Dan zouden alle schuimbekkende schreeuwende stampvoetende voetbalsupporters ook gedwongen opgenomen moeten worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |