abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221254633
quote:
Chinese rechtbank veroordeelt voormalige lokale functionaris tot zeldzame doodstraf in een corruptiezaak van 324 miljoen dollar.

Een Chinese rechtbank heeft maandag Yang Youlin, een voormalige hoge lokale functionaris in de oostelijke Chinese stad Nanjing, ter dood veroordeeld wegens corruptie. Hij werd daarnaast schuldig bevonden aan machtsmisbruik en witwassen van geld, onder andere aanklachten, zo blijkt uit een verklaring van de rechtbank.

Yang accepteerde illegaal geld en eigendommen ter waarde van meer dan 2,2 miljard yuan (324 miljoen dollar) terwijl hij verschillende overheidsfuncties bekleedde van 1993 tot 2023, aldus de Intermediate People’s Court van Changzhou in de provincie Jiangsu in een verklaring over het eerste vonnis dat maandag werd uitgesproken. Tijdens een jarenlange anticorruptiecampagne die werd gelanceerd door president Xi Jinping zijn miljoenen mensen binnen China’s omvangrijke bureaucratie onderzocht.

Veel van die onderzoeken eindigen echter in disciplinaire maatregelen, en onder de zaken die wel voor de rechter komen blijven doodstraffen en daadwerkelijke executies voor corruptie zeldzaam, met slechts een handvol bekende gevallen in meer dan een decennium. Voorwaardelijke doodstraffen — die doorgaans worden omgezet in levenslange gevangenisstraf — worden meestal opgelegd aan functionarissen die grote steekpenningen hebben aangenomen.

“BIJZONDER ERNSTIG”
Yang, de voormalige uitvoerend adjunct-directeur van het administratieve comité van de ontwikkelingszone van Nanjing, “nam steekpenningen aan in uitzonderlijk grote hoeveelheden, met bijzonder ernstige omstandigheden en een bijzonder ernstige maatschappelijke impact,” aldus de rechtbank.

“Yang Youlin legde een laatste verklaring af, bekende schuld en betuigde spijt in de rechtszaal,” staat in de verklaring van de rechtbank.

In bekende recente corruptiezaken wordt de doodstraf toegepast wanneer het om bedragen van meer dan 1 miljard yuan (147,24 miljoen dollar) gaat. In 2024 werd Li Jianping, een functionaris in de regio Binnen-Mongolië, geëxecuteerd nadat hij schuldig was bevonden in een zaak met meer dan 3 miljard yuan.

In een andere grote zaak werd Zhang Zhongsheng, een functionaris uit de provincie Shanxi, schuldig bevonden aan het aannemen van meer dan 1 miljard yuan aan steekpenningen en in 2018 ter dood veroordeeld. Dat vonnis werd in hoger beroep in 2021 omgezet in een voorwaardelijke doodstraf en levenslange gevangenisstraf.
https://www.reuters.com/w(...)on-graft-2026-07-06/

Deze campagne kan ook negatieve gevolgen hebben, doordat functionarissen in stilstand raken uit angst voor sancties van bovenaf en geen initiatief meer nemen totdat zij zeer expliciete goedkeuring van de top hebben ontvangen. Dat is niet positief. Het is natuurlijk een zeer geile natte droom met tien mooie dames die uitkomt om politieke macht op stads-, provinciaal of nationaal niveau te hebben en dit voor persoonlijk gewin uit te buiten. De miljoenen vliegen je om de oren alsof het toiletpapier is. Hoeveel mensen zijn daartegen bestand?
  Moderator maandag 6 juli 2026 @ 14:54:35 #2
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221254653
Die heeft wel heel bont gemaakt dan.
- vmi voor intimi -
pi_221254696
Dit is geen lullige straf -O-
Ook in moeilijke tijden.
pi_221254772
Daar leert ie wel van.
  maandag 6 juli 2026 @ 16:15:38 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221255119
Eigenlijk zouden dit soort straffen juist alleen bij corruptie moeten passen.
Aangezien je tig mensen benadeelt. In plaats van 1 persoon of een handjevol zoals in andere landen gebeurt.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 6 juli 2026 @ 16:23:03 #6
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_221255160
Is meneer Yang toch zijn Ying tegengekomen ben ik bang.

324 miljoen dollar is wel een indrukwekkend bedrag. Wanneer je toch fout bent, moet het wel de moeite waard zijn zal hij gedacht hebben. Van 1993 tot 2024 is best een aardige tijd, zal hij er in ieder geval wel van genoten hebben.
pi_221255212
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2026 14:51 schreef Peppert het volgende:

[..]
https://www.reuters.com/w(...)on-graft-2026-07-06/

Deze campagne kan ook negatieve gevolgen hebben, doordat functionarissen in stilstand raken uit angst voor sancties van bovenaf en geen initiatief meer nemen totdat zij zeer expliciete goedkeuring van de top hebben ontvangen. Dat is niet positief. Het is natuurlijk een zeer geile natte droom met tien mooie dames die uitkomt om politieke macht op stads-, provinciaal of nationaal niveau te hebben en dit voor persoonlijk gewin uit te buiten. De miljoenen vliegen je om de oren alsof het toiletpapier is. Hoeveel mensen zijn daartegen bestand?
Corruptie is natuurlijk onder autocratische regimes altijd problematisch. Deze campagne was in de basis dan ook wel wenselijk, maar naast het aanpakken van corruptie onder de definitie zoals die bij ons wordt gehanteerd zie je hier feitelijk ook weer allerlei vaag geformuleerde loyaliteitstoetsen waarmee mensen ook onder het mom van corruptie vervolgd kunnen worden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_221256121
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2026 16:29 schreef Monolith het volgende:

[..]
Corruptie is natuurlijk onder autocratische regimes altijd problematisch. Deze campagne was in de basis dan ook wel wenselijk, maar naast het aanpakken van corruptie onder de definitie zoals die bij ons wordt gehanteerd zie je hier feitelijk ook weer allerlei vaag geformuleerde loyaliteitstoetsen waarmee mensen ook onder het mom van corruptie vervolgd kunnen worden.
Het is zeker vatbaar voor misbruik. Ik weet niet of een campagne de beste manier is om corruptie aan te pakken. Het klinkt nogal maoïstisch om een grootschalige campagne tegen corruptie te lanceren. Om de paar jaar weer een nieuwe campagne om het probleem de kop in te drukken? Gelukkig voor de politieke functionarissen is Xi veel minder dodelijk en minder krankzinnig dan zijn radicale voorganger. Toch boezemt zo'n campagne waarschijnlijk (veel) angst in bestuurlijke lagen, met alle gevolgen van dien. Zo kan het leiden tot bestuurlijke inactiviteit: uit angst om fouten te maken of het doelwit van een onderzoek te worden, kunnen functionarissen kiezen voor een better safe than sorry mentaliteit met als gevolg minder initiatief.
pi_221333529
quote:
Hoge Chinese functionaris Ma Xingrui uit Communistische Partij gezet

Een hoge Chinese functionaris, Ma Xingrui, is door het anti-corruptieorgaan van de Communistische Partij uit de Partij gezet. Dat meldt staatspersbureau Xinhua. Ma wordt onder meer verweten dat hij onrechtmatig banen voor anderen regelde, en dat hij familieleden hielp met de aankoop van onroerend goed tegen een prijs onder de marktwaarde.

Ma was naast lid van de Communistische Partij ook lid van het politbureau van de partij, het hoogste besluitvormingsorgaan van China. In het politbureau zaten 24 topfunctionarissen die de partij en de staat leiden, onder leiding van president Xi Jinping. Ook was Ma van 2021 tot 2025 partijsecretaris van de autonome Chinese regio Xinjiang. Daarmee was hij ook verantwoordelijk voor de vele mensenrechtenschendingen die worden gepleegd tegen de Oeigoeren.

Ma is het derde lid in een jaar dat het politbureau moet verlaten. Xi Jinpings anti-corruptiecampagne raakt ook nu de hoogste echelons van de Communistische Partij. Afgelopen april werd bekend dat ook Ma werd onderzocht.

Uit het onderzoek bleek volgens het anti-corruptieorgaan dat de politicus ook illegale schenkingen ontving. Hij hield zich bezig met "macht voor seks en geld voor seks", schrijven Chinese media. Hij stond zijn familieleden ook toe dat zij enorme sommen geld en bezittingen aannamen, iets dat door Chinese autoriteiten wordt omschreven als grootschalige "familiecorruptie". Chinese media noemen geen specifieke bedragen.

Ministers
Een hooggeplaatst lid uit de Communistische Partij zetten is een straf die alleen in een extreme gevallen ingezet wordt. In oktober werden He Weidong en Zhang Youxia, twee hoge militairen en tevens leden van het Politbureau, ontslagen wegens corruptie. He en Zhang waren beiden vicevoorzitter van de machtige Centrale Militaire Commissie.

In 2024 werden twee voormalige ministers van Defensie, Li Shangfu en Wei Fenghe, uit de partij gezet. Zij werden ter dood veroordeeld wegens corruptie. In 2023 werd de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken uit zijn ambt gezet, maar hij bleef wel lid van de Communistische Partij.
https://nos.nl/artikel/26(...)stische-partij-gezet

Niet helemaal juist van de NOS. De twee ministers zijn niet ter dood veroordeeld. Het gaat om een death sentence with reprieve. Li Shangfu en Wei Fenghe hebben de doodstraf met twee jaar uitstel gekregen. Als zij zich gedurende die twee jaar goed gedragen in de gevangenis, wordt de doodstraf omgezet in een levenslange gevangenisstraf. Dat gebeurt in de praktijk in vrijwel 100% van de gevallen.

Deze parel komt nooit meer vrij. Hij krijgt zijn definitieve straf op een later moment te horen: hoogstwaarschijnlijk levenslang. Een lid van de top 24 van de Chinese partijhiërarchie. Mijn God, als het op dat niveau al zo corrupt is, dan kunnen ook buitenlandse inlichtingendiensten toegang krijgen tot wat zich binnen die kring afspeelt, met absoluut catastrofale gevolgen voor het land. Ik denk dat dit een van de redenen is waarom Xi niemand spaart, ongeacht politieke rang. Hij zal zijn dochter, vrouw en moeder sparen maar alles wat verder van hem af staat qua emotionele band is gehakt. Hij heeft ook lessen getrokken uit de geschiedenis. Een van de oorzaken van Chiang Kai-sheks nederlaag was de verregaande corruptie binnen zijn eigen kamp, waardoor tegenstanders vaak dagen van tevoren wisten welke stappen hij zou ondernemen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Death_sentence_with_reprieve

[ Bericht 6% gewijzigd door Peppert op 14-07-2026 19:25:56 ]
pi_221334131
Meer details

quote:
Ma (67) is het derde lid van het Politburo — het hoogste politieke machtsorgaan binnen de regerende partij — dat in de huidige termijn, die in 2022 begon, onderwerp is geworden van een onderzoek. Een dergelijke situatie is in tientallen jaren niet voorgekomen.

Het Politburo heeft op 30 juni een rapport over de zaak van Ma, opgesteld door de Centrale Commissie voor Discipline Inspectie (CCDI), besproken en goedgekeurd. De CCDI is het hoogste disciplinaire en anticorruptieorgaan van de regerende partij, aldus het staatsnieuwsagentschap Xinhua dinsdag.

Volgens het Xinhua-rapport had Ma zijn “idealen en overtuigingen verloren”, zijn “politieke overtuiging opgegeven”, de “principes en oorspronkelijke missie van de partij verraden” en de “politieke discipline en regels van de partij ernstig geschonden”.

China maakte in april bekend dat er een onderzoek naar Ma was gestart.

De CCDI beschuldigde hem er ook van “op ongepaste wijze geschenken en geld te hebben aangenomen, familieleden te hebben geholpen bij de aankoop van woningen tegen lage prijzen” en zich te hebben schuldig gemaakt aan “transacties waarbij macht werd geruild voor seks en geld werd geruild voor seks”. Ma zou volgens de CCDI ook hebben toegestaan dat zijn familieleden zijn invloed gebruikten om enorme winsten te behalen, waardoor hij “wijdverspreide corruptie binnen zijn familie in de hand werkte”.

De Xinhua-verklaring stelde dat: "Hij verdraaide de hem toevertrouwde publieke macht tot een instrument voor persoonlijk gewin. Hij gebruikte zijn positie om anderen voordelen te verschaffen bij zakelijke activiteiten, het binnenhalen van projectcontracten en promoties binnen functies." Het voegde eraan toe dat Ma, via familieleden of zakelijke relaties, "op illegale wijze enorme hoeveelheden geld en eigendommen had aangenomen". Hij werd ook schuldig bevonden aan het "verwaarlozen van het toezicht op en het beheer van ernstige schendingen van de partijdiscipline en de wet, evenals vermoedelijke misdrijven gepleegd door zijn medewerkers", met ernstige gevolgen tot gevolg.

Volgens de aanklachten van de CCDI had Ma zich ook bemoeid met personeelsbeslissingen. Hij zou "anderen voordelen hebben verschaft bij de selectie en benoeming van kaderleden en op ongepaste wijze banen voor anderen hebben geregeld, zowel persoonlijk als via familieleden".

De CCDI stelde verder dat Ma tijdens de eerste onderzoeken door de partij niet naar waarheid zijn corruptieproblemen had bekend.
https://www.scmp.com/news(...)tory&pgtype=homepage

[ Bericht 2% gewijzigd door Peppert op 14-07-2026 19:16:24 ]
pi_221366377
quote:
Voormalig topman van de vermogensbeheertak van de Chinese bank ICBC krijgt levenslange gevangenisstraf wegens corruptie van 21 miljoen dollar.
Published: Jul. 17, 2026 1:05 p.m. GMT+8

Het voormalige hoofd van vermogensbeheer bij de Industrial and Commercial Bank of China Ltd. (ICBC) is volgens ingewijden door de rechter in hoger beroep veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf wegens omkoping en verduistering van in totaal ongeveer 140 miljoen yuan (21 miljoen dollar), meldt Caixin. De uitspraak in hoger beroep bevestigt de definitieve val van Gu Jiangang, een ooit invloedrijke topbestuurder die toezicht hield op bijna 3 biljoen yuan aan vermogensbeheerfondsen.
https://www.caixinglobal.(...)graft-102465109.html
pi_221366401
Zo'n Chinese bezem mag ook wel eens door de Europese Commissie gehaald worden.
  zaterdag 18 juli 2026 @ 14:03:14 #13
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221368592
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2026 14:54 schreef vul_maar_in het volgende:
Die heeft wel heel bont gemaakt dan.
324 miljoen dollar is redelijk bont te noemen :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
Graag verwijderen
pi_221368646
Tsja, die gozer is bijna 70 en wellicht al ongeneeslijk ziek. Mooi voor het publiek even hard opgetreden, zijn familie mag wat geld houden en iedereen blij.
pi_221368650
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 14:03 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
324 miljoen dollar is redelijk bont te noemen :P
Het is minder dan een miljoen per maand, dus valt ook wel weer mee…
  zaterdag 18 juli 2026 @ 14:17:01 #16
483584 incel
they/them
pi_221368682
Nou ze hebben de prioriteiten lekker op orde daar. Zorg er eerst maar eens voor dat die rommel van aliexpres niet gelijk uit elkaar valt na 1 week gebruik en dan praten we verder
  zaterdag 18 juli 2026 @ 14:36:47 #17
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221368766
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 14:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is minder dan een miljoen per maand, dus valt ook wel weer mee…
Er zijn dagen dat ik het niet op zak heb :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
Graag verwijderen
pi_221369292
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 14:36 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Er zijn dagen dat ik het niet op zak heb :P
Pauper.
pi_221459246
Een functionaris op vice-ministerieel bestuursniveau (vergelijkbaar met een staatssecretaris in Nederland) bij de invloedrijke staatsplanner NDRC is veroordeeld tot 15 jaar gevangenisstraf wegens het aannemen van 9,2 miljoen dollar aan steekpenningen. In die functie gaf hij leiding aan topambtenaren, waaronder directeuren-generaal. Hoewel hij inmiddels met pensioen was, moet hij alsnog brommen. Hij is niet de hoogste vis in de politieke vijver. Er zijn er de nodige die veel invloedrijker zijn dan meneer gevallen, zoals recent nog Ma Xingrui, Zhang Youxia, Wei Fenghe en Li Shangfu. Lage ambtenaren komen er vaak vanaf met berispingen of andere disciplinaire maatregelen, maar voor functionarissen met politieke macht is het een ander verhaal.

quote:
Voormalig vicevoorzitter van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie (NDRC), Xu Xianping, veroordeeld tot 15 jaar gevangenisstraf wegens het aannemen van steekpenningen
Published: Jul. 29, 2026 10:15 p.m. GMT+8

Een Chinese rechtbank heeft woensdag Xu Xianping, voormalig plaatsvervangend hoofd van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie (NDRC), veroordeeld tot 15 jaar gevangenisstraf wegens het aannemen van steekpenningen ter waarde van 62,5 miljoen yuan (circa 9,2 miljoen Amerikaanse dollar).

De zaak tegen de voormalige topfunctionaris van China's belangrijkste economische planningsorgaan onderstreept de voortdurende anticorruptiecampagne van Beijing. Daarbij worden ook gepensioneerde functionarissen onder de loep genomen die ervan worden beschuldigd hun blijvende invloed te hebben misbruikt voor persoonlijk gewin.
https://www.caixinglobal.(...)ibery-102469345.html

[ Bericht 2% gewijzigd door Peppert op 29-07-2026 18:23:08 ]
  woensdag 29 juli 2026 @ 17:05:19 #20
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221459300
Ik vind die Chinese rechtbankfoto's altijd maar raar. De verdachte die moet poseren met 2 van die statige ventjes ernaast. Moet dat nou indruk maken? Ik weet dat ik me niet tot uiterlijk aangetrokken mag voelen, maar ik weet niet wat hetgeen is dat hier zo aantrekkelijk aan is.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221459327
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2026 17:05 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik vind die Chinese rechtbankfoto's altijd maar raar. De verdachte die moet poseren met 2 van die statige ventjes ernaast. Moet dat nou indruk maken? Ik weet dat ik me niet tot uiterlijk aangetrokken mag voelen, maar ik weet niet wat hetgeen is dat hier zo aantrekkelijk aan is.
Ik weet niet hoe die traditie is ontstaan. Er zijn ongetwijfeld (gerenommeerde) rechtshistorici die daar artikelen en boeken over hebben geschreven.
pi_221459331
Gevangenisstraf in China lijkt me nou ook niet bepaald een pretje.
  woensdag 29 juli 2026 @ 17:09:44 #23
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221459350
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 17:08 schreef Peppert het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe die traditie is ontstaan. Er zijn ongetwijfeld (gerenommeerde) rechtshistorici die daar artikelen en boeken over hebben geschreven.
Die kunnen alles ook verzonnen hebben zonder dat ik het daadwerkelijk kan verifiëren. Hun bronnen kunnen namelijk ook allemaal verzonnen zijn en dan krijg je een verzonnen bron op een verzonnen bron. Ik vertrouw de geschiedenis niet en de wetenschap ook niet.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  Moderator woensdag 29 juli 2026 @ 17:11:12 #24
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221459354
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 17:08 schreef Peppert het volgende:

[..]
Is het waar dat de nabestaanden een rekening krijgen voor de gebruikte kogels of is dat een urban myth?
- vmi voor intimi -
pi_221459357
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 17:11 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Is het waar dat de nabestaanden een rekening krijgen voor de gebruikte kogels of is dat een urban myth?
Ik heb geen idee. Mijn onderbuikgevoel zegt dat het een mythe is.
  Moderator woensdag 29 juli 2026 @ 17:12:56 #26
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221459360
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 17:12 schreef Peppert het volgende:

[..]
Ik heb geen idee. Mijn onderbuikgevoel zegt dat het een mythe is.
Hoorde het op NPO1...Vond het zelf ook wat too much maar ja. Ze hebben daar ook mobiele executiebusjes.
- vmi voor intimi -
pi_221477196
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Voormalig voorzitter van China State Grid, Xin Baoan, wordt onderzocht, aldus de anticorruptiewaakhond.
July 31, 202611:47 PM

Xin Baoan, de voormalige voorzitter van de State Grid Corporation of China, wordt onderzocht wegens vermoedelijke ernstige schendingen van discipline en wetgeving, zo meldde de Chinese anticorruptiewaakhond vrijdag.
https://www.reuters.com/w(...)ti-graft-2026-07-31/

[ Bericht 2% gewijzigd door Peppert op 01-08-2026 02:18:17 ]
pi_221508932
Het corrupte circus gaat gewoon door. Hij heeft zich klaarblijkelijk 'vrijwillig' gemeld omdat het hem te heet onder de voeten werd en komt er vanaf met tien jaar celstraf.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Suspended_death_sentence

quote:
China veroordeelt gepensioneerde toezichthouder op defensietechnologie tot 10 jaar gevangenisstraf wegens corruptiezaak van 6,3 miljoen Amerikaanse dollar
Published: 9:48pm, 5 Aug 2026

Zhang Jianhua maakte zowel tijdens als na zijn ambtstermijn misbruik van zijn invloed om derden te helpen bij het verkrijgen van goedkeuringen en investeringen. Een voormalige hoge Chinese defensiefunctionaris is veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf wegens het aannemen van meer dan 43 miljoen yuan (ongeveer 6,3 miljoen Amerikaanse dollar) aan steekpenningen. Daarmee zet China zijn omvangrijke anti-corruptiecampagne binnen de militaire sector voort.

Zhang Jianhua, voormalig plaatsvervangend hoofd van de Chinese Staatsadministratie voor Wetenschap, Technologie en Industrie ten behoeve van de Nationale Defensie, werd woensdag veroordeeld, meldde het staatsnieuwsagentschap Xinhua.

Volgens de rechtbank maakte Zhang tussen 2008 en vorig jaar misbruik van zijn verschillende leidinggevende functies binnen de organisatie om derden te helpen bij het verkrijgen van goedkeuringen en investeringen. In ruil daarvoor nam hij meer dan 43,38 miljoen yuan aan contanten en kostbaarheden aan.

Zhang bekleedde onder meer de functies van hoofd van de afdeling Financiën en Audit, hoofdingenieur en plaatsvervangend directeur van de defensieadministratie. Ook na zijn pensionering in 2021 bleef hij zijn invloed aanwenden om anderen te helpen onrechtmatige voordelen te behalen bij bedrijfsactiviteiten en het verkrijgen van projectcontracten. Daarmee verdiende hij volgens de staatsmedia nog eens 11,7 miljoen yuan aan illegale inkomsten.

De rechtbank oordeelde dat Zhang zich schuldig had gemaakt aan zowel het rechtstreeks aannemen van steekpenningen als het aannemen van steekpenningen door misbruik van zijn invloed. Beide feiten betroffen volgens de rechters "bijzonder grote bedragen". Bij het bepalen van de straf hield de rechtbank rekening met het feit dat Zhang zich vrijwillig had gemeld en de feiten had bekend, waardoor hij strafvermindering kreeg.

Naast de gevangenisstraf van tien jaar kreeg Zhang een boete van 3,8 miljoen yuan opgelegd. De illegaal verkregen opbrengsten zijn in beslag genomen en overgedragen aan de staatskas. De uitspraak volgt ruim een jaar nadat Zhang onderwerp werd van een corruptieonderzoek. In mei vorig jaar maakte de Centrale Commissie voor Discipline Inspectie (CCDI), China's hoogste anti-corruptiewaakhond, bekend dat Zhang werd onderzocht wegens "ernstige schendingen van de discipline en de wet" – de gebruikelijke Chinese omschrijving voor corruptie. Daarbij werd vermeld dat hij zichzelf vrijwillig bij de autoriteiten had gemeld.

Zhang, geboren in 1961 in Yixing in de provincie Jiangsu, studeerde af aan de Universiteit voor Luchtvaartkunde van Zhengzhou in de provincie Henan en bracht zijn volledige loopbaan door in de defensie-industrie. In 1990 trad hij in dienst bij wat tegenwoordig de China North Industries Group Corporation (Norinco) is, een staatsbedrijf in de defensiesector dat verantwoordelijk is voor het onderzoek, de ontwikkeling en de productie van militair materieel, zoals tanks, pantservoertuigen, artilleriesystemen en raketten. In 1998 maakte hij de overstap naar de Staatsadministratie voor Wetenschap, Technologie en Industrie ten behoeve van de Nationale Defensie, de overheidsinstantie die toezicht houdt op de defensie-industrie en verantwoordelijk is voor onderzoek en productie op gebieden als nucleaire technologie, ruimtevaart, luchtvaart en scheepsbouw.

De inmiddels 65-jarige Zhang klom op via een reeks belangrijke functies. Tussen 2005 en 2009 was hij directeur van het centrum voor de beoordeling van militaire en civiele projecten, waar hij verantwoordelijk was voor de evaluatie van defensieprojecten en het verbinden van wetenschappelijk onderzoek met de productie.

In 2013 werd hij benoemd tot plaatsvervangend directeur van de administratie. In 2018 kreeg hij daarnaast de functie van plaatsvervangend directeur van de Chinese Autoriteit voor Atoomenergie. In oktober 2021 trad Zhang terug uit beide functies. Zijn laatste functie was die van plaatsvervangend directeur van het Wetenschaps- en Technologiecomité voor de Defensie-industrie, een denktank die is verbonden aan de defensieadministratie. Zhang verscheen voor het laatst in het openbaar op 7 mei vorig jaar, toen hij een toespraak hield tijdens een wedstrijd voor de overdracht van militaire technologie naar civiele toepassingen.

De anti-corruptiecampagne binnen de Chinese defensie industrie is de afgelopen jaren aanzienlijk geïntensiveerd. Bestuurders van vrijwel alle grote staatsbedrijven in de defensiesector zijn inmiddels onderwerp geworden van corruptieonderzoeken.

Ook Zhangs voormalige leidinggevenden zijn uit hun functies ontheven. In december 2024 werd Zhang Kejian, directeur van de Staatsadministratie voor Wetenschap, Technologie en Industrie ten behoeve van de Nationale Defensie, uit zijn functie gezet. Tegelijkertijd verloor hij ook zijn leidinggevende posities bij de Chinese Nationale Ruimtevaartadministratie en de Chinese Autoriteit voor Atoomenergie.

In mei van dit jaar werden twee voormalige Chinese ministers van Defensie, Wei Fenghe en Li Shangfu, veroordeeld tot een voorwaardelijke doodstraf nadat zij schuldig waren bevonden aan corruptie. Dat zijn de zwaarste straffen die aan hoge militaire functionarissen zijn opgelegd sinds president Xi Jinping in 2012 zijn grootschalige anti-corruptiecampagne begon.
https://www.scmp.com/news(...)tory&pgtype=homepage

[ Bericht 1% gewijzigd door Peppert op 05-08-2026 22:16:12 ]
pi_221522890
quote:
Commentaar: vermeende afpersing door een rechtbankfunctionaris roept vragen op over verantwoordingsplicht
Published: Aug. 7, 2026 2:35 p.m. GMT+8

Guo Hongbo

De fundamentele verwachting van een rechtssysteem is dat het de wet handhaaft. Toch heeft een recent schandaal rond een lokale rechtbankfunctionaris in de provincie Hebei pijnlijk blootgelegd dat een beklemmende straffeloosheid nog altijd delen van het Chinese juridische apparaat teistert.

Guo Hongbo, directeur van het bureau voor tenuitvoerlegging van de Congtai District Court in Handan, heeft publieke verontwaardiging gewekt nadat een vrouwelijke procespartij zijn ernstige misdragingen aan het licht bracht. Volgens de vrouw belde Guo haar laat op de avond onder het voorwendsel dat hij haar zaak wilde coördineren. Hij vroeg expliciet om smeergeld en stelde voor dat zij “wat geld zou geven”, waarna hij haar seksueel begon lastig te vallen. Hij merkte op dat zij er aantrekkelijk uitzag en beweerde dat rechtbankpresident Feng Zhiyong “je leuk vindt”. Vervolgens bood hij aan als koppelaar op te treden als zij “de kans zou grijpen”. Feng heeft deze beweringen inmiddels publiekelijk ontkend.

Op 4 augustus maakte de rechtbank van Handan bekend dat een voorlopig onderzoek de authenticiteit van de geluidsopname van het telefoongesprek had bevestigd. Guo is geschorst. Hoewel die schorsing welkom is, zou het een misvatting zijn om dit uitsluitend te beschouwen als het morele falen van één functionaris. Daarmee wordt de diepere institutionele verrotting buiten beschouwing gelaten. Dat een directeur van een gerechtelijk tenuitvoerleggingsbureau zich ontpopt tot afperser en seksuele intimidator vertoont eerder het gedrag van een georganiseerde misdaadorganisatie dan van een publieke functionaris. Deze zaak legt drie diepgaande ontsporingen in het lokale juridische en bureaucratische systeem bloot.

De eerste ontsporing is de enorme ellende die gepaard gaat met het verkrijgen van recht waarop men legitiem aanspraak maakt. Het onderliggende geschil over de tenuitvoerlegging, dat betrekking heeft op gelden voor een bouwproject, sleept zich al meer dan tien jaar voort. De rechtbank deed in 2018 en 2019 uitspraken, maar de uitvoering daarvan werd vervolgens onverklaarbaar jarenlang uitgesteld. De vrouwelijke procespartij onthulde dat zij in juni 2025 gedurende drie dagen onrechtmatig werd vastgehouden door meerdere medewerkers van de rechtbank. Zij beweerde dat meer dan een dozijn mannelijke medewerkers haar gewelddadig hadden aangevallen en haar in het openbaar haar kleren hadden uitgetrokken, met als doel haar opzettelijk te vernederen. Als het juridische proces naar behoren had gefunctioneerd, zou zij nooit aan Guo’s misbruik zijn blootgesteld. Hier betekende vertraagde gerechtigheid niet alleen dat gerechtigheid werd ontzegd; het werd een toegangspoort tot lichamelijk en psychologisch misbruik.

De tweede ontsporing ligt in de verdraaide interne logica van lokale bureaucraten. Waarom durven functionarissen als Guo zo schaamteloos steekpenningen te eisen? Een verborgen bureaucratische mentaliteit biedt het antwoord. Wanneer een zaak jarenlang blijft liggen, wordt de uiteindelijke uitvoering van de wet niet langer gezien als een fundamentele plicht, maar als een persoonlijke gunst. Functionarissen overtuigen zichzelf ervan dat zij, omdat zij de procespartij uiteindelijk “helpen” — vooral wanneer het om aanzienlijke bedragen gaat — recht hebben op een deel van de opbrengst. Publieke macht wordt volledig tot handelswaar gemaakt. Het fundamentele beginsel dat gezag ten dienste van de bevolking moet worden uitgeoefend, ontbreekt volledig. In plaats daarvan wordt macht een instrument voor transacties en afpersing.

De derde en meest verontrustende ontsporing is de verbijsterende arrogantie die voortkomt uit ongecontroleerd gezag. Zelfs nadat de vrouw de afpersing en intimidatie via verschillende kanalen had gemeld — waaronder de lokale disciplinaire commissie en Feng zelf, die de klachten naar verluidt negeerde — bleef Guo uitdagend optreden. Toen journalisten hem enkele dagen voor zijn schorsing met de beschuldigingen confronteerden, deed hij ze af als “een complot om mij erin te luizen”. Het feit dat een publieke functionaris zonder zichtbare angst voor onthulling tegen de media kan liegen, getuigt van een angstaanjagend vertrouwen in zijn eigen straffeloosheid.

Dit schandaal is meer dan een lokaal falen van de rechtspraak; het is een zware klap voor het regionale ondernemingsklimaat. De combinatie van ongecontroleerde macht en gendergerelateerde kwaadaardigheid berokkent procespartijen dubbele schade. Iedere ondernemer die deze beproeving ziet, zou instinctief een rechtsgebied mijden waar fundamentele rechten zo schaamteloos worden geschonden.

Naarmate het onderzoek zich verdiept, staat de rechtbank van Handan voor een zware opgave om de enorme schade aan het publieke vertrouwen te herstellen. Het publiek heeft er recht op te weten welke exacte rol de Congtai District Court in deze affaire heeft gespeeld. Was Feng slechts een gemakkelijk inzetbaar schild waarachter een ontspoorde ondergeschikte zich verschool, of is er sprake van een diepere, systemische medeplichtigheid? Niemand die onschuldig is, mag valselijk worden beschuldigd, maar niemand die schuldig is, mag worden ontzien.

Uiteindelijk onderstreept deze zaak de dringende noodzaak van krachtige institutionele waarborgen om machtsmisbruik te beteugelen. De vitaliteit van een systeem wordt afgemeten aan zijn vermogen om de willekeur van individuen binnen dat systeem aan banden te leggen.
Guo was geen willekeurige rechtbankmedewerker: hij was hoofd van de afdeling die rechterlijke uitspraken daadwerkelijk ten uitvoer legt in het district Congtai in de stad Handan. Pas nadat de zaak online was geëxplodeerd op het Chinese internet, kwam zijn werkgever met maatregelen (schorsing). Dat zegt op zichzelf al genoeg. Wat een corrupte teringzooi. Misselijkmakende arrogante brutale figuur. Het is vooralsnog een lokale aangelegenheid en heeft niet geleid tot zichtbare inmenging van provinciale of centrale autoriteiten.

https://www.caixinglobal.(...)xg=web&Sfrom=twitter

[ Bericht 0% gewijzigd door Peppert op 08-08-2026 00:41:25 ]
pi_221574289
quote:
Published: Aug. 13, 2026 5:28 p.m. GMT+8

Zhang Hangyu, een expert op het gebied van internetfinanciering bij Industrial and Commercial Bank of China Ltd. (ICBC), is door de autoriteiten meegenomen. Daarmee is opnieuw een veteraan van de afdeling Personal Banking van de staatsbank uit het openbare zicht verdwenen.

De afgelopen dagen bleven herhaalde telefoontjes van Caixin naar Zhangs mobiele telefoon onbeantwoord. Ook heeft hij vóór publicatie niet gereageerd op verzoeken om commentaar. Zhangs verdwijning onderstreept de aanhoudende onrust binnen de activiteiten op het gebied van personal banking van de staatsbank. De zaak volgt op een reeks corruptiezaken waarbij zijn voormalige leidinggevende en collega’s betrokken waren. De 49-jarige werkte ruim twintig jaar bij de afdeling Personal Banking van ICBC.

Bronnen die bekend zijn met de zaak vertelden Caixin dat hij ongeveer in de eerste helft van vorig jaar werd overgeplaatst naar een niet-leidinggevende functie binnen de afdeling internetfinanciering. Waarschijnlijk gebeurde dit vanwege de corruptiezaak rond zijn voormalige baas, Li Weiping.

Li werd eind 2023 veroordeeld tot meer dan tien jaar gevangenisstraf wegens het aannemen van omvangrijke steekpenningen in ruil voor het verlenen van toegang tot de distributiekanalen van bankproducten. Na zijn val werden verschillende voormalige ondergeschikten onderzocht, onder wie de voormalige plaatsvervangend hoofd van de ICBC-vestiging in Beijing, Ying Weiyun, en voormalig bestuurder Tao Zhongwei.
https://www.caixinglobal.(...)ssing-102473814.html
pi_221574360
quote:
Voormalige hoogste anticorruptiefunctionaris van de stad Nanjing krijgt voor corruptie een voorwaardelijke doodstraf
Published: Aug. 13, 2026 12:10 p.m. GMT+8

Een voormalige topfunctionaris van de anticorruptie-instantie in de Oost-Chinese stad Nanjing heeft een voorwaardelijke doodstraf gekregen nadat hij schuldig was bevonden aan een reeks misdrijven, waaronder het aannemen van steekpenningen, verduistering en handel met voorkennis.

Een rechtbank in de provincie Hubei legde de straf dinsdag op nadat was vastgesteld dat Long Xiang gedurende een periode van 16 jaar meer dan 261 miljoen yuan (38,7 miljoen dollar) aan steekpenningen had aangenomen.

De veroordeling van Long onderstreept de aanhoudende omvang van corruptie in de hogere regionen van het Chinese politieke systeem. Volgens gegevens van Caixin hebben Chinese rechtbanken sinds november 2012 120 hooggeplaatste functionarissen veroordeeld die rechtstreeks onder het centrale leiderschap vielen en van wie publiekelijk is vastgesteld dat zij voor meer dan 100 miljoen yuan aan steekpenningen hebben aangenomen.

Long, 63, was tot voor kort partijsecretaris en directeur van het Permanent Comité van het Volkscongres van de stad Nanjing. Hij kreeg de doodstraf met een uitstel van twee jaar — een straf die doorgaans wordt omgezet in levenslange gevangenisstraf. Daarnaast werd hij voor het leven zijn politieke rechten ontnomen en werd al zijn persoonlijk vermogen in beslag genomen.

Volgens de rechtbank gebruikte Long van januari 2009 tot maart 2025 zijn leidinggevende functies — waaronder die van hoofd en plaatsvervangend hoofd van de anticorruptie-instantie van Nanjing — om anderen te helpen bij onder meer het verkrijgen van contracten en het ontvangen van betalingen voor projecten.

Toen Long van 2009 tot 2016 leidinggevende functies bekleedde binnen de anticorruptie-instantie van de stad, overtrad hij de wet op administratief toezicht. Hij misbruikte zijn macht om bepaalde personen tegen onderzoeken te beschermen, wat volgens de rechtbank aanzienlijke verliezen voor de staat veroorzaakte. Daarnaast spande hij zich tussen 2014 en 2016 samen met anderen om 12 miljoen yuan aan overheidsgeld van de economische en technologische ontwikkelingszone van Nanjing te verduisteren. Zijn veroordeling wegens handel met voorkennis heeft betrekking op de periode van eind 2017 tot begin 2018. In die periode verkreeg hij illegaal niet-openbare informatie en gebruikte hij deze informatie om voor meer dan 10 miljoen yuan in aandelen te handelen.

De beschuldigingen van machtsmisbruik tegen Long hebben betrekking op dezelfde periode waarin Yang Youlin, voormalig uitvoerend plaatsvervangend directeur van het bestuurscomité van de economische zone, aan toezicht wist te ontsnappen. Rond 2009 werd Yang herhaaldelijk beschuldigd en publiekelijk aan de kaak gesteld wegens het verduisteren van staatsbezittingen. Ondanks een vroeg onderzoek dat door provinciale en gemeentelijke autoriteiten was ingesteld, werd Yang niet gestraft. Hij bleef promoties krijgen en ging in 2023 met pensioen.

Op 6 juli van dit jaar veroordeelde een rechtbank in de provincie Jiangsu Yang tot de doodstraf wegens het aannemen van meer dan 2,2 miljard yuan aan steekpenningen gedurende drie decennia. Tijdens zijn loopbaan betaalde Yang meer dan 25 miljoen yuan aan steekpenningen aan andere overheidsfunctionarissen in ruil voor hun hulp.

Ondanks de ernst van Longs misdrijven besloot de rechtbank tot strafvermindering omdat hij schuld bekende, informatie verstrekte over steekpenningen en verduistering die voor de onderzoekers nog onbekend was, en berouw toonde. Tijdens zijn proces op 10 april bekende hij schuld.

Long, geboren in juni 1963, bracht meer dan twintig jaar door in de politieke hiërarchie van Nanjing. In 2010 trad hij toe tot de stadsleiding als hoofd van de anticorruptie-instantie. In april 2025 werd officieel een onderzoek naar hem ingesteld. Long is de 32e centraal aangestuurde functionaris die in 2026 is veroordeeld. Ook twee voormalige ministers van Defensie, Wei Fenghe en Li Shangfu, kregen eerder dit jaar de doodstraf met twee jaar uitstel.
https://www.caixinglobal.(...)arket-102474336.html

Voorwaardelijke doodstraf: als hij zich gedurende twee jaar goed gedraagt in de gevangenis, wordt de straf omgezet in een levenslange gevangenisstraf. Tja, ook Xi kan niet elke lokale overheid, elk staatsbedrijf en alle andere overheidsinstanties volledig in de hand houden. Daarvoor is het systeem simpelweg te omvangrijk. Een Chinese gezegde luidt: 'de hemel is hoog en de keizer is ver weg.' Met andere woorden hoe verder je van het centrale gezag verwijderd bent, hoe meer ruimte lokale machthebbers hebben om hun eigen gang te gaan.
SPOILER
https://en.wikipedia.org/wiki/Death_sentence_with_reprieve

[ Bericht 2% gewijzigd door Peppert op 22-08-2026 03:43:59 ]
pi_221612254
SPOILER
quote:
Oprichter Chinese vastgoedreus Evergrande krijgt levenslang vanwege fraude
20 aug 2026 om 07:35

Een Chinese rechtbank heeft de oprichter van het omgevallen vastgoedbedrijf China Evergrande Group een levenslange celstraf opgelegd. Ook moeten al zijn persoonlijke bezittingen in beslag worden genomen. De man bekende eerder schuldig te zijn aan fraude en omkoping. Oprichter Hui Ka Yan gaf in april dit jaar toe dat hij zich schuldig had gemaakt aan meerdere overtredingen. Het ging onder meer om fraude bij het ophalen van geld bij investeerders, het verduisteren van gelden en illegaal gebruik van publiek geld. In totaal werd hij aangeklaagd voor acht feiten.

Hui zou onder meer de inkomsten van zijn bedrijf flink hebben opgeblazen in 2019 en 2020. Volgens de Chinese toezichthouder voor financiële markten spoorde hij zijn personeel aan om te frauderen met de inkomsten. De rechter heeft naast de celstraf aan Hui een boete opgelegd aan Evergrande. Het bedrijf moet 1,31 miljard dollar betalen en een dochteronderneming heeft een boete van 1,04 miljard dollar gekregen. Daarnaast zijn vijf andere hooggeplaatste werknemers veroordeeld tot gevangenisstraffen tussen de zes en achttien jaar.

Hui was ooit de rijkste man van Azië. Evergrande was het grootste Chinese vastgoedbedrijf, met een beurswaarde van meer dan 50 miljard dollar. Maar het concern had ernstige schulden die opliepen tot 300 miljard dollar. In 2021 kon Evergrande het grootste deel daarvan niet meer aflossen. Dat moment, waarop het bedrijf instortte, wordt vaak gezien als het begin van de vastgoedcrisis in China.

Vanwege de snel oplopende schulden in de vastgoedsector scherpte de Chinese overheid in 2021 de regelgeving voor de branche aan. Sindsdien is het faillissement van meerdere Chinese ontwikkelaars aangevraagd. Ook wordt er veel minder gebouwd.
https://www.nu.nl/economi(...)-vanwege-fraude.html

quote:
Evergrande was jarenlang de grootste projectontwikkelaar van China, maar veel van de projecten werden gefinancierd door schulden. In 2020 publiceerde de Chinese overheid de 'drie rode lijnen'. Dat zijn maatregelen voor de vastgoedsector die de financiering moeilijker maakten. Het werd lastiger voor vastgoedpartijen om lange- en kortetermijnschulden af te lossen.

Daardoor raakte Evergrande als een van de eerste en grootste projectontwikkelaars in de problemen. In 2021 barstte de bubbel, waardoor het vastgoedimperium failliet ging. Evergrande had toen een schuld van meer dan 300 miljard dollar.

Schuiven met geld
'De nieuwe maatregelen waren zeker niet de enige reden dat Evergrande omviel', zegt Teeuwe Mevissen, China-econoom van de Rabobank. 'De Chinese vastgoedreus had heel veel schulden. Ook werden aanbetalingen van particulieren voor vastgoedprojecten niet altijd gebruikt voor het project waarvoor zij betaalden, maar juist voor nieuwe projecten. Er werd geschoven met geld.'

Daardoor belandde China in een vastgoedcrisis. Veel grote vastgoedbedrijven in het land vielen de jaren daarna om. 'Vandaag de dag is het land daar nog steeds niet bovenop gekomen', stelt Mevissen. 'Vanaf augustus 2021 zien we tot op heden bijna iedere maand de vastgoedprijzen verder zakken. Dat gaat over nieuwe én bestaande woningen. Ook afgelopen juli daalden de prijzen nog steeds verder.'

Einde niet in zicht
Voor veel inwoners van China had het knappen van de vastgoedzeepbel serieuze gevolgen. Chinezen gebruikten vastgoed als een soort pensioenbelegging. Door alle problemen in de sector verloren veel mensen daarom hun geld. Het sentiment bevindt zich volgens Mevissen nog steeds op een historisch laag niveau. Dat uit zich volgens de China-econoom ook weer in dalende detailhandelsverkopen. 'Het is niet alleen de Chinese consument die hier last van heeft. Ook lokale overheden missen inkomsten, omdat zij geen grond meer verkopen aan lokale vastgoedondernemers.'

Bij iedere crisis is er ook een uitweg. Maar die is volgens Mevissen nog ver weg. 'Je kunt naar verschillende mogelijkheden kijken om de crisis tegen te gaan. Denk aan het verlagen van de rente of subsidies verstrekken voor verduurzaming van woningen. Daardoor worden de woningen wat meer waard.' Er is vandaag de dag nog altijd een overschot aan woningen in China, naar schatting tussen de 65 en 90 miljoen woningen.

Levenslang
Hui was de oprichter van Evergrande. Hij was verantwoordelijk voor de opkomst van de vastgoedreus en was in 2017 zelfs de rijkste man van China. Maar stond de oprichter wel aan het roer van de teloorgang van Evergrande? Hui heeft volgens de rechter jarenlang financiële overzichten vervalst en schulden verborgen.

In april bekende Hui zelf al schuldig te zijn aan het verduisteren van activa en omkoping.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-evergrande-debacle

quote:
Hui Ka Yan, oprichter van de Chinese vastgoedreus Evergrande, krijgt levenslang

Hij was ooit de rijkste man van Azië, met een geschat vermogen van bijna 40 miljard euro en luxueuze appartementen in Hongkong en de dure Londense wijk Knightsbridge. Maar Hui Ka Yan (67) kan er niet meer van genieten: de oprichter van de gevallen vastgoedgigant Evergrande moet van de rechtbank in Shenzhen levenslang achter de tralies. Zijn persoonlijke bezittingen zijn in beslag genomen.

Hui bekende in april dat hij zich als topman van Evergrande schuldig had gemaakt aan verschillende vormen van financiële fraude en omkoping. Zijn bedrijf stortte zich aan het begin van deze eeuw op de oververhitte huizenmarkt. Veel Chinezen investeerden in woningen, en lokale overheden verdienden veel geld door de verkoop van bouwgrond.

Evergrande profiteerde daarvan door een agressieve groeistrategie: het bedrijf verkocht honderdduizenden huizen die het nog niet had gebouwd. De opbrengsten daarvan stak het niet in de realisering van de vastgoedprojecten, maar in de aankoop van nieuwe bouwgrond. Door die strategie, wel vergeleken met een piramidespel, liep de schuldenlast van het bedrijf hoog op.

Het kaartenhuis stortte in toen de Chinese leider Xi Jinping zei dat huizen bedoeld zijn ,,om in te wonen, niet om mee te speculeren". In 2020 voerde de overheid nieuwe financiële regels in voor vastgoedbedrijven, onder meer over de omvang van hun schulden en hun eigen vermogen. De regels brachten Evergrande in grote problemen: het had omgerekend zo'n 250 miljard euro aan schulden opgebouwd en kon niet meer aan zijn verplichtingen voldoen.

Miljoenen Chinezen werden daarvan het slachtoffer. Evergrande heeft jaren later nog altijd miljoenen verkochte woningen niet opgeleverd, die door de vastgoedcrisis bovendien minder waard zijn dan de verkoopprijs. Evergrande had zo'n 1.300 projecten in 280 Chinese steden. Verschillende keren kwam het tot zeldzame openlijke protesten van gedupeerden bij overheidsinstellingen en kantoren van Evergrande. Ook andere grote vastgoedbedrijven, zoals Country Garden, kwamen in de problemen. De Chinese economie kampt nog altijd met de gevolgen van de vastgoedcrisis.

Gemengde gevoelens
Hui, die lid was van de Chinese Communistische Partij en daarin was opgeklommen tot belangrijke posities, werd in 2023 opgepakt. Hij had eerder al een boete gekregen omdat hij de omzet van Evergrande bewust zou hebben overdreven. Hui was niet de enige die in de zaak terechtstond. Volgens Chinese staatsmedia kregen 56 andere verdachten gevangenisstraffen van tussen 22 maanden en achttien jaar.

Op Chinese sociale media is de straf van Hui met gemengde gevoelens ontvangen. ,,Zijn gevangenschap beschermt hem. Als hij vrijkomt, loopt zijn leven gevaar", citeert persbureau Reuters een chatgroep van gedupeerde huiseigenaren. ,,Waar is ons geld?" Vorig jaar verdween het bedrijf van de Hongkongse beurs, waar het aandeel nog maar 0,16 Hongkongse dollar waard was -99,5 procent minder dan op het hoogtepunt in 2017.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-levenslang-a4934836

[ Bericht 4% gewijzigd door Peppert op 20-08-2026 23:21:21 ]
  donderdag 20 augustus 2026 @ 11:27:03 #33
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221612438
hier in nederland zou je een taakstraf krijgen
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221612497
quote:
14s.gif Op maandag 6 juli 2026 15:19 schreef rival het volgende:
Daar leert ie wel van.
Hij zal het nooit meer doen, heus! :Y
pi_221612508
In ieder geval goed bezig; mensen bedonderen is diep in hun cultuur geworteld daar. Nu heeft dat dus toch wel consequenties! ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')