Staan er 824 van op kenteken in Nederland.quote:Op zondag 5 juli 2026 23:33 schreef ootjekatootje het volgende:
Is dat iets mannelijks? Vermelden dat het om een hele dikke SUV gaat?
Zo bijzonder is dat ding toch niet?
quote:Op maandag 6 juli 2026 20:05 schreef D. het volgende:
[..]
Ok.
In dat geval denk ik dat er meer mis is gegaan dan de macht over het stuur verliezen tijdens het 'stoer doen'.
quote:Zes inzittenden
Achteraf blijkt dat Nouwen achter het stuur zat, het was zijn auto.
https://www.l1nieuws.nl/n(...)rte-dag-in-ons-leven
Does not compute inderdaad.quote:Op maandag 6 juli 2026 19:38 schreef Tengano het volgende:
Geen hardrijder zijn maar wel en auto kopen van 700 pk kopen.
![]()
Het wordt steeds vager.
Mijn auto heeft 800+ pk, maar ik ga niet als een dolle over dit soort weggetjes rijden.quote:Op maandag 6 juli 2026 19:38 schreef Tengano het volgende:
Geen hardrijder zijn maar wel en auto kopen van 700 pk kopen.
![]()
Het wordt steeds vager.
Als je zo'n auto net hebt is het nog en nieuwtje, en vertoon je ook gedrag wat bij zo'n nieuwtje hoort.quote:Op maandag 6 juli 2026 20:09 schreef Gunner het volgende:
Wat een irrelevante vragen (die ik niet begrijp) over die auto zeg. Waarom interesseert jullie dat zo?
Ik ben wel benieuwd.
Maar doordat het zo'n verkoopflop is IS hij exclusief!!quote:Op maandag 6 juli 2026 20:16 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Dat komt doordat de XM een enorme verkoopflop is, niet omdat ie zo exclusief is.
Wat is dat eigenlijk voor een ebike die je daar hebt? Ik kan het merk niet goed lezen.quote:Op maandag 6 juli 2026 20:17 schreef Geralt het volgende:
[..]
Maar doordat het zo'n verkooptopic is IS hij exclusief!!
Dat geldt ook voor die waar ik het nrt over had, ik dacht dat er 12 ongeveer op kenteken stonden, maar volgens gemini zijn dat er slechts 5.
Als je daar woont, en dus die weg kent, dan weet je ook dat die bocht niet te halen is met de snelheid die er gereden is.quote:Op maandag 6 juli 2026 20:16 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je zo'n auto net hebt is het nog en nieuwtje, en vertoon je ook gedrag wat bij zo'n nieuwtje hoort.
En wat wil je nou eigenlijk zeggen? Wat is precies je boodschap zeg maar.quote:Op maandag 6 juli 2026 20:22 schreef D. het volgende:
Als je daar woont, en dus die weg kent, dan weet je ook dat die bocht niet te halen is met de snelheid die er gereden is.
Tuurljk kan er een technische mankement zijn.quote:
Nee hoor, exclusief heeft te maken met het feit dat er (wereldwijd) maar een beperkt aantal van geproduceerd worden. En dat is bij de XM absoluut niet aan de orde.quote:Op maandag 6 juli 2026 20:17 schreef Geralt het volgende:
Maar doordat het zo'n verkoopflop is IS hij exclusief!!
Ja. De BMW XM is uitgerust met een Event Data Recorder (EDR), vaak in de volksmond een "black box" genoemd.quote:Op maandag 6 juli 2026 20:25 schreef Firuze60 het volgende:
Heeft zo'n moderne auto tegenwoordig niet een soort blackbox?
Nou dan kunnen ze er toch vrij snel achterkomen wat de snelheid bij de botsing is geweest? En dat zal wel juridische gevolgen hebben voor de bestuurder (nu inmiddels zijn nazaten) ivm de andere slachtoffers in de auto.quote:Op maandag 6 juli 2026 20:35 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja. De BMW XM is uitgerust met een Event Data Recorder (EDR), vaak in de volksmond een "black box" genoemd.
De EDR:
• Registreert alleen gegevens rond een ongeval of een vergelijkbare ernstige gebeurtenis.
• Slaat onder andere informatie op zoals:
• snelheid van het voertuig;
• remgebruik;
• gaspedaalstand;
• stuur- en veiligheidssysteemstatus;
• of de veiligheidsgordels waren vastgemaakt;
• de timing en activering van airbags.
• Neemt geen continu rijgedrag of GPS-locatie op zoals een dashcam of tracker dat doet.
Daarnaast beschikt de BMW XM, afhankelijk van de uitvoering en actieve diensten, over verbonden functies via BMW's connected systemen. Deze kunnen bijvoorbeeld voertuigdiagnose, onderhoudsinformatie en bepaalde telematicagegevens verwerken als je daarvoor toestemming hebt gegeven of een abonnement gebruikt. Dat staat los van de EDR.
Kortom:
Ja, de BMW XM heeft een EDR ("black box").
Nee, die registreert niet voortdurend alles wat je doet; hij is bedoeld om gegevens rond een ongeval vast te leggen voor veiligheids- en onderzoeksdoeleinden.
Waarom niet? We kennen allemaal de verhalen van mensen die suïcide plegen en het hele gezin meenemen in hun ellende door bijv huis in brand te steken, vliegtuig te laten neerstorten etcquote:
Gezien de impact, nee. De bestuurder heeft eerder 200km/u+ gereden.quote:Op maandag 6 juli 2026 20:28 schreef cinderloom het volgende:
Tuurljk kan er een technische mankement zijn.
Maar stel je rijdt daar gewoon 60 a 80 ....
Kan je auto dan zo in de kreukels liggen, die boom zo'n deuk op lopen, 2 mensen zeer zwaar gewond de IC op rijden en naast jezelf drie anderen doodrijden?
Niet het eerste waar je aan denkt. Stond succesvol in het leven, sociaal leven, plannen voor de boeg, jonge dochters. Maar inderdaad nooit nooit. Maar is niet het eerste waar ik aan zou denken.quote:
Ik gok 206km/h per uur.quote:Op maandag 6 juli 2026 20:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou dan kunnen ze er toch vrij snel achterkomen wat de snelheid bij de botsing is geweest? En dat zal wel juridische gevolgen hebben voor de bestuurder (nu inmiddels zijn nazaten) ivm de andere slachtoffers in de auto.
Ik denk dat ze met zijn 4en op de achterbank 'zaten' en de twee die het 'overleefd' hebben de gordels om hadden achterin. Als ze het daadwerkelijk overleven.quote:Als je met **206 km/u** frontaal op een onwrikbare boom klapt, zijn de krachten op het menselijk lichaam niet alleen extreem, maar helaas ook **vrijwel direct fataal**.
Hoewel de BMW XM een gigantische, zware auto is (leeggewicht van zo'n **2785 kg**), werkt die enorme massa bij zo'n snelheid juist tegen je. Een boom geeft niet mee, wat betekent dat alle kinetische energie in een fractie van een seconde moet worden geabsorbeerd.
De exacte G-krachten hangen af van de remweg (hoe ver de kreukelzone van de auto en de gordels/airbags indrukken).
Laten we de natuurkunde erbij pakken:
### De Berekening (In vogelvlucht)
* **Snelheid:** 206 \text{ km/u} \approx 57,2 \text{ m/s}.
* **Kreukelzone + Gordelspeling:** Bij een gigantische SUV als de XM kreukelt het front flink, maar bij deze snelheid slaat de boom dwars door de motorruimte heen. Laten we heel optimistisch uitgaan van een totale remafstand van **1 meter** voor je lichaam (kreukelzone + het uitrekken van je gordel).
De formule voor de gemiddelde vertraging (a) is:
Als we dit invullen met 57,2 \text{ m/s} en 1 \text{ meter} afstand:
Om dit om te rekenen naar G-krachten delen we dit door de zwaartekracht (9,81 \text{ m/s}^2):
### Wat betekent dit in de praktijk?
* **Optimistisch scenario (167 G):** Je lichaam krijgt gemiddeld 167 keer zijn eigen gewicht te verduren. Weeg je 80 kg? Dan voelt het alsof er op het moment van de impact **overal tegelijk 13.360 kg** op je drukt.
* **Piek-G:** De *gemiddelde* kracht is 167 G, maar de *piekkracht* (het moment dat de auto écht stilstaat en de gordel je opvangt) schiet makkelijk voorbij de **250 tot 300 G**.
* **Massa van de auto:** Omdat de BMW XM bijna 2,8 ton weegt, heeft hij een gigantische hoeveelheid kinetische energie. De boom zal de auto waarschijnlijk letterlijk in tweeën splijten of de motorruimte volledig in de cabine drukken, waardoor de overleefbare ruimte binnenin direct verdwijnt.
### Wat doet dit met het lichaam?
De menselijke grens voor een *zeer korte* impact (zoals bij Formule 1-crashes waarbij coureurs overleefden) ligt rond de **70 tot 100 G**, maar dat is in een op maat gemaakte racekuip met vijfpuntgordels en een HANS-systeem (hoofdbescherming).
Bij 167+ G in een personenauto gebeurt het volgende:
* **Interne organen:** Je organen (zoals je hart en hersenen) zweven in weefsel. Bij zo'n abrupte stop scheuren de aorta en andere grote bloedvaten direct af door hun eigen traagheid.
* **Schedel en hersenen:** De hersenen slaan met een vernietigende impact tegen de binnenkant van de schedel, wat direct leidt tot fatale interne bloedingen en trauma.
* **Skelet:** Gordels en airbags proberen je tegen te houden, maar bij deze krachten bezwijken het borstbeen, de ribben en de nek direct onder de extreme druk.
Kort samengevat: Een klap met 206 km/u tegen een boom overleef je in geen enkele straatauto, hoe veilig, modern of zwaar de BMW XM ook is. De G-krachten liggen ver boven wat het menselijk weefsel fysiek kan verdragen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |