abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221242568
https://www.kekmama.nl/artikel/nieuws/overgewicht-kinderen-mythe

quote:
Weg met het stigma: groot onderzoek doorbreekt hardnekkige mythe over overgewicht bij kinderen

Moeders krijgen nogal eens de vraag of alles wat zij tijdens de zwangerschap doen invloed heeft op hun baby. Maar als het om het latere gewicht van een kind gaat, lijkt vooral iets anders een grote rol te spelen: de genen.

Nieuw onderzoek laat zien dat erfelijke aanleg waarschijnlijk veel bepalender is dan het gewicht van een moeder tijdens de zwangerschap. En misschien nog belangrijker: het haalt een hoop onnodig schuldgevoel weg bij moeders.

Gewicht van kinderen
Voor de grootste studie naar dit onderwerp tot nu toe doken onderzoekers in de gegevens van maar liefst 86.000 kinderen. Wetenschappers van onder andere de University of Queensland, de University of Bristol en het Norwegian Institute of Public Health onderzochten de BMI van kinderen en hun ouders om te achterhalen waarom het gewicht binnen families vaak overeenkomt.

BMI
Want dat kinderen van ouders met een hogere BMI gemiddeld vaker ook een hoger gewicht hebben, was al bekend. Alleen bleef de vraag: komt dat door de omstandigheden in de baarmoeder tijdens de zwangerschap, of doordat kinderen simpelweg veel genen van hun ouders meekrijgen?

Professor David Evans van het Institute for Molecular Bioscience van de University of Queensland, die het onderzoek mede leidde, wilde daar meer duidelijkheid over krijgen. “De wereld en vooral westerse landen worden geconfronteerd met een obesitasepidemie”, zegt professor Evans.

Geboortegewicht
De onderzoekers keken daarom of overgewicht bij moeders tijdens de zwangerschap via de baarmoeder invloed kan hebben op het latere gewicht van hun kinderen. Daaruit kwam naar voren dat het gewicht van de moeder tijdens de zwangerschap vooral invloed lijkt te hebben op het geboortegewicht, maar dat dit effect later grotendeels verdwijnt.

“Ons onderzoek suggereert dat overgewicht tijdens de zwangerschap wel kortdurende effecten heeft op het geboortegewicht van een kind, maar dat dit effect op de lange termijn niet zichtbaar blijft.”

Genen
Volgens Evans zit de belangrijkste verklaring dus niet alleen in de zwangerschap, maar vooral in wat kinderen genetisch meekrijgen. “De belangrijkste reden voor de sterke overeenkomst tussen het gewicht van een moeder en haar kind is dat zij de helft van dezelfde genen delen.”

Niet de schuld van moeders
Voor het onderzoek gebruikten de wetenschappers gegevens uit de Norwegian Mother, Father and Child Cohort Study. Ze volgden kinderen vanaf zes maanden tot hun achtste jaar en bekeken onder meer hun BMI en eetgedrag. Door gegevens van tweelingen, broers en zussen en halfbroers en -zussen te vergelijken, konden onderzoekers beter onderscheiden welke invloed genen en omgeving hadden.

Verband
Erfelijke factoren lijken dus een veel grotere rol te spelen dan eerder gedacht. Onderzoeker Tom Bond van de University of Bristol legt uit: “Onze resultaten suggereren dat het verband tussen de BMI van een moeder of vader en de BMI van hun kinderen tot 8 jaar grotendeels wordt verklaard door geërfde genen.”

Nuance
Dat betekent niet dat gezondheid tijdens de zwangerschap ineens onbelangrijk is. Een gezond lichaam tijdens de zwangerschap blijft belangrijk voor zowel moeder als baby. Overgewicht tijdens de zwangerschap kan namelijk het risico op complicaties vergroten.

Stigma verminderen
“Obesitas is een belangrijke risicofactor voor allerlei chronische ziekten, waaronder diabetes type 2, hartziekten en verschillende vormen van kanker”, zegt professor Evans. Maar volgens de onderzoekers is er ook een andere boodschap die minstens zo belangrijk is: stop met moeders verantwoordelijk maken voor het gewicht van hun kind. “Deze resultaten zouden ook het stigma moeten verminderen dat moeders die tijdens hun zwangerschap overgewicht hebben op de een of andere manier verantwoordelijk zijn voor het gewicht van hun kinderen.”
Men pakt echt alles aan om maar niet te benoemen dat het gewoon voor 99% van de mensen een leefstijlkeuze is :')
"Niet de schuld van moeders"... Jawel, de schuld van ouders. Dat er minimale verschillen zitten tussen metabolisme en je darmflora zijn niet de redenen da men dik is. Te veel eten is de reden dat iemand dik is. 8)7

En dan wetenschappelijk onderzoek verkeerd in het nieuws plaatsen...
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  Spellchecker zondag 5 juli 2026 @ 13:16:12 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221242577
Calorierijke kinderen?

Hoeveel caloriën zitten daar (teveel) in?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 5 juli 2026 @ 13:17:48 #3
284411 crew  heywoodu
pi_221242590
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:16 schreef maily het volgende:
Calorierijke kinderen?
Ja, die vormen een goed vullende maaltijd. Moet je niet teveel van nemen.
pi_221242593
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:16 schreef maily het volgende:
Calorierijke kinderen?

Hoeveel caloriën zitten daar (teveel) in?
"Dikke kinderen" is fatphobic, dus zo is iedereen blij
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221242603
Het zit in mijn genen dat ik vaak bij McDonalds eet, mijn genen roepen daar nu eenmaal om.
pi_221242605
Ach als de ouders te veel eten en obese zijn, zullen de ouders ook wel niet discipline hebben om de kids in gareel te houden.

Net zoals kinderen van hippie stoner ouders ook vaker gaan blowen
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  zondag 5 juli 2026 @ 13:22:53 #7
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221242615
Ik heb deze discussie ook weleens met mijn (tengere) zusje gevoerd die ook in de felle overtuiging verkeert dat het een simpele rekensom is. Calorieën tot je genomen min de calorieën die je hebt verbrand is wat je opslaat. Ik denk dat dit gewoon niet klopt. Ik kan vreten wat ik wil en ik kom maar niet aan, tegelijkertijd kan ik dagen niet eten en val ik niets af.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  Moderator zondag 5 juli 2026 @ 13:27:22 #8
5428 crew  miss_sly
pi_221242631
quote:
88s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:18 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
"Dikke kinderen" is fatphobic, dus zo is iedereen blij
Je kunt ook de titel van het artikel een beetje inkorten en de woorden daarvan gebruiken, zoals 'kinderen met overgewicht'.

Calorierijke kinderen bestaat niet. En je foto hoort niet bij het artikel
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 5 juli 2026 @ 13:28:40 #9
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221242639
quote:
9s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:17 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ja, die vormen een goed vullende maaltijd. Moet je niet teveel van nemen.
Op de bbq ermee *O*
Goede marinade, knoflooksausje erbij :Y)
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221242643
Aanleg hoef je de moeders en vaders niet kwalijk te nemen. Leefstijl wel. En daar gaat het toch echt mis.
  zondag 5 juli 2026 @ 13:29:49 #11
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221242645
Tja wat verwacht je te lezen gezien de bron.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  Spellchecker zondag 5 juli 2026 @ 13:30:17 #12
197773 crew  maily
pi_221242646
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:28 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Op de bbq ermee *O*
Goede marinade, knoflooksausje erbij :Y)
Knoflooktenen, spare ribs.
Varkenspootjes.
pi_221242651
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:22 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik heb deze discussie ook weleens met mijn (tengere) zusje gevoerd die ook in de felle overtuiging verkeert dat het een simpele rekensom is. Calorieën tot je genomen min de calorieën die je hebt verbrand is wat je opslaat. Ik denk dat dit gewoon niet klopt. Ik kan vreten wat ik wil en ik kom maar niet aan, tegelijkertijd kan ik dagen niet eten en val ik niets af.
het is dan ook niet alleen calorieën tellen en aftrekken, het is veel complexer

sommige willen dat alleen niet zien/horen
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_221242665
quote:
Want dat kinderen van ouders met een hogere BMI gemiddeld vaker ook een hoger gewicht hebben, was al bekend. Alleen bleef de vraag: komt dat door de omstandigheden in de baarmoeder tijdens de zwangerschap, of doordat kinderen simpelweg veel genen van hun ouders meekrijgen?
quote:
Volgens Evans zit de belangrijkste verklaring dus niet alleen in de zwangerschap, maar vooral in wat kinderen genetisch meekrijgen. “De belangrijkste reden voor de sterke overeenkomst tussen het gewicht van een moeder en haar kind is dat zij de helft van dezelfde genen delen.”
Foutief gebruik van het woord "dus". Het is niet het gewicht tijdens de zwangerschap en dan moeten het dus te genen zijn? Wat dacht u van ouders die zichzelf vetmesten mesten ook hun kind vet?

Optyfen met die ideologische pseudo-wetenschap.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 5 juli 2026 @ 13:36:41 #15
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221242670
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:31 schreef mschol het volgende:

[..]

Dat denk ik dus ook, maar ik ga niet doen alsof ik het beter weet, want mijn zusje is enorm intelligent en leeft een goed leven terwijl ik een beetje dommig ben en een kutleven heb.
pi_221242711
Kweenie hoor. Het is wel waar dat elk pondje door het mondje gaat, maar deze vreetcultuur wordt ook stevig aangemoedigd door bijv. het winkelcentrum alhier, waar ik dagelijks mensen zie lopen met in hun ene hand het boodschappentasje en in hun andere hand een snelle hap (broodje mckutzooi, iets van de vietnamees of een appelflap van de oliebollenkraam.

https://oliebollenradar.nl/
pi_221242727
En vergeet de supers niet. Hier wordt je bijna dagelijks toegeschreeuwd om die 'heerlijke' snacks en zoetigheden te kopen, want het is nu '5 halen en 2 betalen'.
pi_221242733
quote:
7s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:27 schreef miss_sly het volgende:
Calorierijke kinderen bestaat niet.
Jawel. Hoort gewoon niet bij het taalgebruik van jouw generatie.

"Calorierijke mensen" wordt gebruikt, afgeleid uit de "high calorie humans" meme.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
pi_221242745
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:29 schreef Bofjijff het volgende:
Aanleg hoef je de moeders en vaders niet kwalijk te nemen. Leefstijl wel. En daar gaat het toch echt mis.
Aanleg dik te zijn bestaat niet. Dat je in rust misschien 100kcal per dag minder verbruikt dan gemiddeld, maakt niet dat je ineens aanleg hebt om dik te zijn.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
  Spellchecker zondag 5 juli 2026 @ 13:52:16 #20
197773 crew  maily
pi_221242755
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:46 schreef Hiddendoe het volgende:
Kweenie hoor. Het is wel waar dat elk pondje door het mondje gaat, maar deze vreetcultuur wordt ook stevig aangemoedigd door bijv. het winkelcentrum alhier, waar ik dagelijks mensen zie lopen met in hun ene hand het boodschappentasje en in hun andere hand een snelle hap (broodje mckutzooi, iets van de vietnamees of een appelflap van de oliebollenkraam.

https://oliebollenradar.nl/
Je wordt de hele dag overal geconfronteerd met etende en drinkende mensen.
pi_221242764
quote:
88s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:50 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Jawel. Hoort gewoon niet bij het taalgebruik van jouw generatie.

"Calorierijke mensen" wordt gebruikt, afgeleid uit de "high calorie humans" meme.
Taalverloedering dus, want deze vertaling slaat de plank kilometers mis.
pi_221242838
Je zit ook heel snel aan je calorieën. Ik eet voor 80% gezond en zelfs dan kom ik ontzettend makkelijk aan 2.500 calorieën per dag. Ik moet mezelf er echt toe dwingen om daar niet overheen te gaan. Dat is ook de reden waarom mijn gewicht rond de 90 kilo blijft hangen en niet verder daalt.
pi_221242866
quote:

[..]

Is essentie is dat het wel. Tuurlijk, mensen die veel vezels eten, poepen een groter aandeel van hun kcal weer uit, maar dat is nog steeds een rekensom.

Mensenlichamen zijn niet bovennatuurlijk. Ook wij werken gewoon volgens de natuurwetten.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
  Moderator zondag 5 juli 2026 @ 13:56:29 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221242883
titel aangepast
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221243016
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:52 schreef maily het volgende:

[..]
Je wordt de hele dag overal geconfronteerd met etende en drinkende mensen.
Klopt. Voetgangers, winkelende mensen, in de auto, op de fiets.
  zondag 5 juli 2026 @ 14:15:23 #26
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221243223
quote:
88s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:55 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Is essentie is dat het wel. Tuurlijk, mensen die veel vezels eten, poepen een groter aandeel van hun kcal weer uit, maar dat is nog steeds een rekensom.

Mensenlichamen zijn niet bovennatuurlijk. Ook wij werken gewoon volgens de natuurwetten.
Hoe verklaar je dan het versturen en ontvangen van gedachten?
pi_221243425
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 14:15 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Hoe verklaar je dan het versturen en ontvangen van gedachten?
Brievenpost? E-mail? Inspreken van voicemail?
  zondag 5 juli 2026 @ 14:36:57 #28
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221243465
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 14:28 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Brievenpost? E-mail? Inspreken van voicemail?
Nee, echt iets heel geconcentreerd denken en dat de ander daar dan op reageert. Of dat je terugkomt van je pauze, maar je iets te laat bent en je een bedrieger hoort zeggen "nooooouuuuu, daar komt 'ie niet mee weg hoor!" en dat je dan bij aankomst van de parkeerplaats je die bedrieger uit het raam ziet kijken wachtende tot jij terugbent. Dat soort dingen. Of dat je ex op je schoot in slaap is gevallen en je heel geconcentreerd herhaaldelijk in je hoofd roept dat je weg moet gaan en dat ze dan wakker wordt en zegt dat ze dacht dat je weg was. Zulke dingen.
pi_221243507
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:22 schreef SebbeSwensje het volgende:
Dan eet je gewoon te weinig. Ga maar een maandje 10k calorieën per dag naar binnen werken, wedden dat je aankomt?
SPOILER: 10,000 CALORIE DIET
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:

Hoezo complex?
SPOILER: Iedereen valt af als je te weinig calorieën binnenkrijgt...
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, zoals een te traag of snel werkende schildklier, maar 90% eet gewoon te veel en beweegt veel te weinig.
  zondag 5 juli 2026 @ 14:48:36 #30
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221243518
quote:
10s.gif Op zondag 5 juli 2026 14:46 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Dan eet je gewoon te weinig. Ga maar een maandje 10k calorieën per dag naar binnen werken, wedden dat je aankomt?
SPOILER: 10,000 CALORIE DIET
[..]
Hoezo complex?
SPOILER: Iedereen valt af als je te weinig calorieën binnenkrijgt...
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, zoals een te traag of snel werkende schildklier, maar 90% eet gewoon te veel en beweegt veel te weinig.
Ik eet tot mijn trekgevoel weg is. Soms is dat na veel eten, soms is dat na weinig eten en bij amfetamine is het juist iets eten tegen heug en meug.
pi_221243521
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 14:48 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik eet tot mijn trekgevoel weg is. Soms is dat na veel eten, soms is dat na weinig eten en bij amfetamine is het juist iets eten tegen heug en meug.
Ja, en het dan gek vinden dat je niet aankomt. Als je wil aankomen moet je doorvreten, en de pep links laten liggen.
  zondag 5 juli 2026 @ 14:51:52 #32
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221243526
quote:
7s.gif Op zondag 5 juli 2026 14:50 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Ja, en het dan gek vinden dat je niet aankomt. Als je wil aankomen moet je doorvreten, en de pep links laten liggen.
De pep raak ik al heel lang niet meer aan en de afgeleide ervan alleen tijdens sessie. Het is niet alsof ik nog dagelijks gebruik, maar ik rook wel. Ik heb niet het idee dat ik weinig at, maar ik kauw wel veel meer en langer dan een gemiddeld persoon.
pi_221243535
De tendens zoals altijd hier: er was een (zeer serieus) onderzoek maar dat weigeren we te geloven omdat we het toch altijd beter weten. Dat is wel een beetje irritant hier, de botte kop.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_221243543
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 14:51 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
De pep raak ik al heel lang niet meer aan en de afgeleide ervan alleen tijdens sessie. Het is niet alsof ik nog dagelijks gebruik, maar ik rook wel. Ik heb niet het idee dat ik weinig at, maar ik kauw wel veel meer en langer dan een gemiddeld persoon.
De eigen persoon vergelijken is nooit goed in de zin dat het anekdotisch is dat je niet afvalt en ook niet aankomt. Dat kan best maar zegt niks over het onderzoek van dienst.
  zondag 5 juli 2026 @ 14:57:24 #35
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221243550
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 14:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
De eigen persoon vergelijken is nooit goed in de zin dat het anekdotisch is dat je niet afvalt en ook niet aankomt. Dat kan best maar zegt niks over het onderzoek van dienst.
Leuk voor het onderzoek van dienst, maar ik ga dan liever af op mijn eigen ervaringen :)
  zondag 5 juli 2026 @ 15:00:24 #36
508118 444
Verdronken in de menigte
pi_221243561
quote:
Want dat kinderen van ouders met een hogere BMI gemiddeld vaker ook een hoger gewicht hebben, was al bekend

Ja, logisch.
Alleen in de menigte, een mes in mijn hand. Het bloed stroomt, ontsnapt uit diepe wonden, geslagen door het leven zelf.
Het leven eindigt wanneer de dood zijn werk heeft voltooid.
pi_221243619
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2026 14:57 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Leuk voor het onderzoek van dienst, maar ik ga dan liever af op mijn eigen ervaringen :)
Ja dat snap ik maar ik bedoel: het heeft er volstrekt niets mee te maken.
  zondag 5 juli 2026 @ 15:13:37 #38
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221243622
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 15:12 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja dat snap ik maar ik bedoel: het heeft er volstrekt niets mee te maken.
Volgens mij wel, want ik kan me met mijn anekdotische bewijs dus wel vinden in de resultaten van het onderzoek. Geen idee waarom dit zo lastig is om te bevatten.
pi_221243676
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 14:54 schreef Bart2002 het volgende:
De tendens zoals altijd hier: er was een (zeer serieus) onderzoek maar dat weigeren we te geloven omdat we het toch altijd beter weten. Dat is wel een beetje irritant hier, de botte kop.
We hebben het hier over wetenschappers die elementaire logica overslaan voor een ideologische boodschap. Dan moeten we niet doen alsof ze vanuit de autoriteit spreken die ze als wetenschappers claimen.
pi_221243681
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:55 schreef Peppert het volgende:
Je zit ook heel snel aan je calorieën. Ik eet voor 80% gezond en zelfs dan kom ik ontzettend makkelijk aan 2.500 calorieën per dag. Ik moet mezelf er echt toe dwingen om daar niet overheen te gaan. Dat is ook de reden waarom mijn gewicht rond de 90 kilo blijft hangen en niet verder daalt.
dan eet je de verkeerde dingen.
pi_221243824
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 13:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
[..]
Foutief gebruik van het woord "dus". Het is niet het gewicht tijdens de zwangerschap en dan moeten het dus te genen zijn? Wat dacht u van ouders die zichzelf vetmesten mesten ook hun kind vet?

Optyfen met die ideologische pseudo-wetenschap.
Dus omdat één of andere site genaamd "kekmama" waarschijnlijk een vrij beroerde vertaling van het persbericht heeft gedaan is dit pseudowetenschap?
https://news.uq.edu.au/20(...)factor-childhood-bmi

En de betreffende publicatie:
https://journals.plos.org(...)journal.pmed.1005094
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_221244516
quote:

[..]

Als je meer aftrekt verbrand je wel meer calorien
pi_221244819
De eerste wet van thermodynamica zegt nee.

Kom van je dikke reet en ga minder met je kinderen naar McDonald's.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_221246178
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 15:40 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dus omdat één of andere site genaamd "kekmama" waarschijnlijk een vrij beroerde vertaling van het persbericht heeft gedaan is dit pseudowetenschap?
https://news.uq.edu.au/20(...)factor-childhood-bmi

En de betreffende publicatie:
https://journals.plos.org(...)journal.pmed.1005094
Je kunt niet zeggen dat omdat het dik zijn van de moeder tijdens de zwangerschap niet of nauwelijks invloed heeft de genen de oorzaak wel moeten zijn. Het zijn immers de mensen met die genen die bepalen wat er in het mondje van het kind gaat.

Als je dat boerenverstand negeert wordt het tussen het ongetwijfeld voorbeeldig uitgevoerde onderzoek en het trekken van conclusies van wetenschap tot pseudo-wetenschap met de boodschap dat niemand zich schuldig hoeft te voelen voor een te dik kind.
pi_221246218
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 18:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Je kunt niet zeggen dat omdat het dik zijn van de moeder tijdens de zwangerschap niet of nauwelijks invloed heeft de genen de oorzaak wel moeten zijn. Het zijn immers de mensen met die genen die bepalen wat er in het mondje van het kind gaat.

Als je dat boerenverstand negeert wordt het tussen het ongetwijfeld voorbeeldig uitgevoerde onderzoek en het trekken van conclusies van wetenschap tot pseudo-wetenschap met de boodschap dat niemand zich schuldig hoeft te voelen voor een te dik kind.
Dat staat er dus ook niet. Het onderzoek kijkt naar de mate waarin genen een zogenaamde confounding factor zijn voor de correlatie tussen overgewicht van de moeder tijdens de zwangerschap en later overgewicht van het kind.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 5 juli 2026 @ 19:28:12 #46
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221246624
Een laag iq is wel iets wat kan voortkomen uit genen ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')