https://www.facebook.com/share/v/1Uys21gcXN/quote:Volodymyr and Olena Zelenskyy have arrived in Ankara for the NATO Summit.
is de transibersische spoorlijn nog in dienst anders wordt het voor de russen ook erg moeilijk grote hoeveelheden geraffineerde olie derivaten te transporteren richting het westen waar de meeste bevolking woont.quote:Op maandag 6 juli 2026 14:37 schreef oheng het volgende:
[..]
Zo uit mijn hoofd is Irkutsk nog iets verder weg. Maar er zijn niet veel (kleine) rafinnaderijen ten oosten hiervan.
Volgens FIRMS was hij behoorlijk raak.
Hier de Google Maps link ter vergelijk.
Voor beelden, hier bijvoorbeeld Military Informant.
quote:
Toch nog goed nieuws als neveneffectquote:'Nederland kan Oekraïne geen militaire steun meer geven'
Nederland heeft geen ruimte meer om directe militaire steun aan Oekraïne te verlenen. Dat heeft minister van Defensie Dilan Yeşilgöz (VVD) gezegd in aanloop naar de Navo-top. 'We hebben als Nederland geen mogelijkheden meer, omdat we al zo veel hebben gedaan', zei de minister tegen verschillende media. 'We zitten aan onze limiet', aldus Yeşilgöz in reactie op vragen over het verzoek van Oekraïne om Patriot-raketten.
Nederland heeft 9,1 miljard euro uitgegeven aan militaire steun voor Oekraïne, met nog eens 11,6 miljard euro aan geplande uitgaven. Het heeft tot nu toe 1 miljard euro toegezegd aan het zogenaamde PURL-programma, in het kader waarvan Europese bondgenoten betalen voor in de VS geproduceerde wapens voor Oekraïne.
De Corona hobby heeft de Nederlandse staat bijna 83 miljard euro gekost. Kwestie van prioriteit.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 11:33 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)schalige-droneaanval
[..]
Toch nog goed nieuws als neveneffect
Deze proberen eindproducten (benzine/diesel) naar krim te brengen, daar dat over land niet meer lukt.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 11:42 schreef koemleit het volgende:
Wat doen die schaduwvlootschepen precies?
Ik nam altijd aan dat ze stiekem olie verpatste, maar ik begreep dat Rusland geen olie meer exporteert.
Dus wat doen deze vandaag de dag?
En is mijn aanname dat een "schaduw vloot" sowieso onder de radar bezig is correct?
Eigenlijk zijn dit geen schaduwvlootschepen. Dit waren logistieke schepen om de Krim te bevoorraden die momenteel in een enorme brandstof crisis zitten (en water, electriciteit etc)quote:Op dinsdag 7 juli 2026 11:42 schreef koemleit het volgende:
Wat doen die schaduwvlootschepen precies?
Ik nam altijd aan dat ze stiekem olie verpatste, maar ik begreep dat Rusland geen olie meer exporteert.
Dus wat doen deze vandaag de dag?
En is mijn aanname dat een "schaduw vloot" sowieso onder de radar bezig is correct?
SPOILER: TriggerwarningOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
Hij is toevallig 2 weken geleden nog in Oekraïne geweest. Dat is al dichter bij dan de meesten hierro. Ja, hij brengt zaken stellig, maar weet vaak goed te analyseren.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:30 schreef Perox het volgende:
"Ik ben Rob de Wijk en ik heb nul kennis uit de praktijk."
De enige helm die hij ooit heeft opgehad is van zijn brommer.
Wat een vreemde, uit de lucht gegrepen en niet ter zake doende vraagstelling.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 11:56 schreef Perox het volgende:
Ik vraag me af wat nu de taktiek is hier van Oekraïne en of het daadwerkelijk zin heeft. Er zit natuurlijk ook nog steeds pro-Oekraïne volk in de Krim. Kan de russificatie zo daadwerkelijk worden omgedraaid of is er meer nodig?
De Krim is gewoon 1 enorme militaire basis momenteel voor de Russen. Trainingskampen, logistiek, meerdere militaire vliegvelden, havens, lanceerplekken van shaheds en iskanders/zircons etc. Oekraïne wil dat de Krim geen plek meer is waar Rusland dat zonder probleem kan doenquote:Op dinsdag 7 juli 2026 11:56 schreef Perox het volgende:
Ik vraag me af wat nu de taktiek is hier van Oekraïne en of het daadwerkelijk zin heeft. Er zit natuurlijk ook nog steeds pro-Oekraïne volk in de Krim. Kan de russificatie zo daadwerkelijk worden omgedraaid of is er meer nodig?
Zo weet ik ook veel van de noordpool want ik was eens in lapland en dat is dichterbij dan de meesten hiero ooit zijn geweest.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 12:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Hij is toevallig 2 weken geleden nog in Oekraïne geweest. Dat is al dichter bij dan de meesten hierro. Ja, hij brengt zaken stellig, maar weet vaak goed te analyseren.
Dat met die bunker gaat hem ook vooral over gecreëerde frontlinie beelden door Putin gebruikt.
Ik denk dat de meesten hier het wel met hem eens zijn wat dat betreft.
De vraag wat de endgame is, is niet zo vreemd.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 12:02 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
Wat een vreemde, uit de lucht gegrepen en niet ter zake doende vraagstelling.
Ja dit dus. Het gaat lekker, dus wat is de volgende stap? Ik ben gewoon benieuwd. En ook benieuwd of mensen daar een idee over hebben want ik heb er weinig verstand van, ik ben nog nooit in Oekraïne geweest.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 12:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
De vraag wat de endgame is, is niet zo vreemd.
Vooralsnog gaat het oekraine om het rus zo slecht mogelijk naar hun zin te maken. En dat lukt ze uitstekend. Maar zijn ze bv in toekomst van plan om krim weer in te gaan?
Zeker, maar dat zijn er meer. Er zijn er ook zat die precies wapentypes kunnen noemen maar de ballen verstand hebben van de bewegingen van een oorlog.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 12:04 schreef Perox het volgende:
[..]
Zo weet ik ook veel van de noordpool want ik was eens in lapland en dat is dichterbij dan de meesten hiero ooit zijn geweest.
Rob de Wijk heeft geen verstand van de praktijk. Hij is een oorlog theoreticus en heeft er al heel vaak ontieglijk naast gezeten.
het is denk ik meer dat we de spullen niet meer hebben en zelf ook militair klaar moeten staan dus niet alles kunnen weggeven.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 11:43 schreef Joppiez het volgende:
[..]
De Corona hobby heeft de Nederlandse staat bijna 83 miljard euro gekost. Kwestie van prioriteit.
Het is wel zorgelijk aangezien het narratief altijd is geweest dat ze in Oekraïne vechten voor onze vrijheid.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 13:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het is denk ik meer dat we de spullen niet meer hebben en zelf ook militair klaar moeten staan dus niet alles kunnen weggeven.
Inderdaad, hoe komt het dat Rusland niet daar gewoon even verslag van kan doen. Gewoon je camera ploegen even in de stadlaten rondlopen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 13:26 schreef inslagenreuring het volgende:
Wat ook opvalt is het gebrek aan verslaggeving omtrent Konstiantinyvka. Peskov zei 2 dagen geleden dat er controle was over de stad waarop Zelensky beweerde dat dit een leugen was.
Het lijkt wachten op bevestiging van westerse media.
Is dat eerder gezegd door de Russen dan?quote:Op dinsdag 7 juli 2026 13:50 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Inderdaad, hoe komt het dat Rusland niet daar gewoon even verslag van kan doen. Gewoon je camera ploegen even in de stadlaten rondlopen.
Plus als ze het onder controle hebben, kan Poetin toch Zelensky ontmoeten in die stad.
PS hoevaak hebben ze al gezegd dat alles volgens plan gaat en dat ze die stad hebben veroverd wat later niet zo bleek te zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |