Een situatieschetsquote:Meerderheid Kamer wil harder optreden tegen onnodig toeteren
Onnodig toeteren in het verkeer moet harder worden aangepakt. Dat vindt een meerderheid van de Tweede Kamer. Een voorstel van de VVD om strenger te handhaven en hogere boetes op te leggen kan rekenen op een meerderheid.
Volgens de verkeersregels mag de claxon alleen worden gebruikt om direct gevaar af te wenden. Toch gebeurt het veel vaker. Zo wordt er bijvoorbeeld getoeterd tijdens bOErENdEMoNstRATiEs!!1!, maar ook bij een voetbaloverwinning of "een" bruiloft.
Gevaarlijk
Feestvieren mag, zegt Tweede Kamerlid Bart Bikkers (VVD), 'maar daar is het verkeer niet voor bedoeld'. "Dit soort gevallen leiden uiteindelijk tot onveilige situaties in het verkeer."
Volgens Bikkers is het gevaarlijk omdat mensen ervan schrikken en het verkeer erdoor wordt opgehouden. Dus moet het harder aangepakt worden. Zijn voorstel wordt gesteund door JA21, Groep Markuszower, Groep Keijzer, CDA en ook de PVV heeft aangegeven voor te gaan stemmen.
Hogere boete
De huidige boete voor onnodig toeteren bedraagt 190 euro. De VVD wil dat die wordt verhoogd. Ook zouden veelplegers een strafpunt op hun rijbewijs moeten kunnen krijgen.
Het leidt ook tot irritatie volgens Bikkers. "Natuurlijk zijn er grotere problemen in deze wereld, maar ook voor dit soort kleine problemen die wel tot heel veel gevaar en tot irritatie leiden, moeten we er zijn."
Toeterend feestvieren
Afgelopen week waren het bijvoorbeeld de boeren en fans van het Marokkaanse elftal die toeterend de straat op gingen. Ook Turkse Nederlanders vieren vaak toeterend feest. Maar volgens de VVD draait de discussie niet om de afkomst van overtreders. "Het maakt mij niet zoveel uit welke nationaliteit, welke achtergrond je hebt. Onnodig toeteren is niet de bedoeling in dit land."
Het voorstel is ingediend, nu gaat de minister onderzoeken of zo’n hardere aanpak ook echt mogelijk is.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)odig-toeteren-hogere
Dit. Het zoveelste voorbeeld van regelgeving die er al is die niet gehandhaafd wordt.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:23 schreef Chillegast het volgende:
Zijn er geen belangrijkere zaken waar de heer Bikkers zich druk om kan maken? Onnodig claxonneren is al verboden. De boete is met ¤320 ook niet mals.
Voor mij is jij zeggen een grote eer! Als ik mag jijen en jouen heb ik grote blij!quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:24 schreef Hyperdude het volgende:
Mooi, eindelijk optreden tegen overmatig tutoyeren.
O, wacht, ze maken zich druk over iets belangrijks.
quote:Ook het CDA is een groot voorstander dat onnodig claxoneren harder aangepakt moet worden. Onze verslaggever stelde hem de volgende vraag:
“Mijnheer Bontebal, hoe kijkt u op z’n Rotterdams aan tegen boerenprotesten, waarbij niet alleen trekkers de weg op gaan, maar ook nog aanvullend flink wordt getüterd?”SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de OP staat dat de boete 190 euro is.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:23 schreef Chillegast het volgende:
Zijn er geen belangrijkere zaken waar de heer Bikkers zich druk om kan maken? Onnodig claxonneren is al verboden. De boete is met ¤320 ook niet mals.
Ja dat is iig niet juist vanaf 2025 is dit 310 euro oh en dit jaar 320quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:38 schreef Marsenal het volgende:
[..]
In de OP staat dat de boete 190 euro is.
quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:41 schreef pmponer het volgende:
[..]
.. en ¤ 75 voor fietsers.
Nu snap ik ook dat wielrenners geen bel hebben, die willen die 75 euro niet riskeren
Alleen wordt dit in een paar gevallen totaal niet gehandhaafd.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:23 schreef Chillegast het volgende:
Precies, ga gewoon handhaven.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:23 schreef Chillegast het volgende:
Ik dacht ook dat die boete tegen de 400 euro aanzat, hoe kan dit nou? Ik was er toentertijd in elk geval over verbaasd dat dit zo hoog was.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:41 schreef pmponer het volgende:
[..]
Ja dat is iig niet juist vanaf 2025 is dit 310 euro oh en dit jaar 320
https://mulderboeteaanvechten.nl/feitcode-r522-onnodig-geluid/
Klopt ik moet even verder lezen: het is feitcode R419
Bij een boete onnodig toeteren hoort een andere feitcode, namelijk feitcode R419. Feitcode R419 staat voor 'onnodig signalen geven'. Een boete voor onnodig signalen geven kost in 2026 ¤ 190 voor automobilisten, ¤ 130 voor brom- en snorfietsen en ¤ 75 voor fietsers.
Nu snap ik ook dat wielrenners geen bel hebben, die willen die 75 euro niet riskeren
Dat is het doorgestreepte deel. Ongeoorloofd geluid is niet gelijk aan onnodig signalen geven.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:00 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik dacht ook dat die boete tegen de 400 euro aanzat, hoe kan dit nou? Ik was er toentertijd in elk geval over verbaasd dat dit zo hoog was.
minstens 2x zo duur makenquote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:23 schreef Chillegast het volgende:
Je hebt gelijk. Er staat een sanctie van ¤320 op "onnodig geluid/lawaai veroorzaken". Kennelijk valt het gebruik van de claxon daar niet onder en heeft dat een eigen sanctiebedrag van ¤190.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:38 schreef Marsenal het volgende:
[..]
In de OP staat dat de boete 190 euro is.
Dit voorstel komt (als motie) uit het parlement, niet uit het kabinet. De indieners zijn van de VVD (Bikkers), JA21 (Goudzwaard), Groep Markuszower (Heutink) en de eenpersoons groep Keijzer. Dat framen als "kabinet Jetten" is niet alleen domme kroegpraat, maar het klopt ook op geen enkele manier.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:38 schreef Stoorzendert het volgende:
Dit zijn de belangrijke zaken! Kabinet Jetten
Deze motie gaat dus in de eerste plaats over een verscherpte handhaving, en daarnaast over strengere sancties.quote:De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat artikel 28 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 bepaalt dat geluidssignalen uitsluitend mogen worden gebruikt ter afwending van dreigend gevaar;
constaterende dat oneigenlijk gebruik van de claxon, onder meer bij bruiloften, voetbalvieringen en door gebruikers van voertuigen zoals auto's en fatbikes, regelmatig voorkomt en leidt tot geluidsoverlast, irritatie en normvervaging in het verkeer;
overwegende dat verkeersregels niet vrijblijvend zijn en overtredingen consequent moeten worden gehandhaafd;
verzoekt de regering om in samenwerking met politie en het ministerie van Justitie en Veiligheid te komen tot een steviger handhavingsaanpak op oneigenlijk gebruik van geluidssignalen;
verzoekt de regering tevens om de sancties op oneigenlijk gebruik van de claxon aan te scherpen, bijvoorbeeld door hogere boetes en bij herhaald misbruik, bijvoorbeeld drie overtredingen binnen één jaar, een punt op het rijbewijs,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Bikkers, Goudzwaard, Heutink en Keijzer.
Zij krijgt nr. 1234 (29398).
De boete voor een ontbrekende of kapotte fietsbel bedraagt ¤ 70 (exclusief ¤ 9 administratiekosten).quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:41 schreef pmponer het volgende:
[..]
Ja dat is iig niet juist vanaf 2025 is dit 310 euro oh en dit jaar 320
https://mulderboeteaanvechten.nl/feitcode-r522-onnodig-geluid/
Klopt ik moet even verder lezen: het is feitcode R419
Bij een boete onnodig toeteren hoort een andere feitcode, namelijk feitcode R419. Feitcode R419 staat voor 'onnodig signalen geven'. Een boete voor onnodig signalen geven kost in 2026 ¤ 190 voor automobilisten, ¤ 130 voor brom- en snorfietsen en ¤ 75 voor fietsers.
Mooi dan zijn ze dus goedkoper uit.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 12:47 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
De boete voor een ontbrekende of kapotte fietsbel bedraagt ¤ 70 (exclusief ¤ 9 administratiekosten).
Als men met U aangesproken wil worden, dan dient men dat ook te verdienen. Of niet soms?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:08 schreef nostra het volgende:
Beter dat ze eens kappen met onnodig tutoyeren, ze zitten niet in een bouwkeet.
Nee, in de basis zeg je gewoon u tegen mensen, tenzij je het hebt 'verdiend' om dat niet te doen. Ook als die ander een teringlijer is.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:06 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men met U aangesproken wil worden, dan dient men dat ook te verdienen. Of niet soms?
Bij veel mannen past U niet.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, in de basis zeg je gewoon u tegen mensen, tenzij je het hebt 'verdiend' om dat niet te doen. Ook als die ander een teringlijer is.
Klopt, ik raise meestal. Beetje agressief spelen, jeweet.quote:
Gia de huisGristen gooit het weer eens op moslims.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 15:44 schreef Gia het volgende:
Tja, wij westerlingen vieren een feestje door er wat alcohol in te gieten, maar dat mogen die moslims niet hebben. Ze mogen van Allah wel tüteren, schijnbaar, dus doen ze dat. Maar goed, onnodig claxonneren in het verkeer is hier niet toegestaan. Dus boete. Goed voor de politiekas, kunnen ze weer een bedrijfsfeestje vieren, met alcohol. Hatsikedee.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |