abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221445637
Ze hebben hier trouwens zonder vooraankondiging een oranje brievenbus al een week lang afgesloten. Ondertussen hangt bij de dichtsbijzijnde oranje bus nog steeds dat de volgende lichting dinsdag is (ook een week) en past er bijna geen post meer in. Je zou er maar belangrijke brieven in hebben gestopt.. en bij de locatie wijzer natuurlijk geen enkele mededelingen hierover.
pi_221446014
Misschien komt dat door de grote hoeveelheid verkeerd gesorteerde post die de bezorgers elke keer terug moeten sturen :D
Van de week nog. Alle dubbeldikke VARA-gidsen voor wijk A zaten bij wijk B, dus die kon ik allemaal terugsturen. Nu vraag ik me wel af hoe dat sorteerprocrs eigenlijk werkt, hoe ontstaat zo’n fout?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  maandag 27 juli 2026 @ 23:23:45 #103
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_221448211
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 15:02 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Dit vragen terwijl je miljoenen bezuinigt op uitvoerend personeel is natuurlijk vragen naar de bekende weg. Het zou ze sieren helemaal te stoppen met sponsoring. PostNL heeft echt geen bekendheid nodig.
Ik denk eerder dat ze vinden dat ze de aftrekpost wel nodig hebben...
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_221448759
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2026 15:02 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Dit vragen terwijl je miljoenen bezuinigt op uitvoerend personeel is natuurlijk vragen naar de bekende weg. Het zou ze sieren helemaal te stoppen met sponsoring. PostNL heeft echt geen bekendheid nodig.
de echte bekendheid kunnen de klanten hier lezen :)
pi_221453312
quote:
1s.gif Op maandag 27 juli 2026 17:01 schreef SaskiaR het volgende:
Misschien komt dat door de grote hoeveelheid verkeerd gesorteerde post die de bezorgers elke keer terug moeten sturen :D
Van de week nog. Alle dubbeldikke VARA-gidsen voor wijk A zaten bij wijk B, dus die kon ik allemaal terugsturen. Nu vraag ik me wel af hoe dat sorteerprocrs eigenlijk werkt, hoe ontstaat zo’n fout?
Het is hier ook bal met al die fouten. Heel veel postzegelpost en bladen fout voor andere steden. En van elke 3 pakjes in je tas is er één voor een ander gebied. Wanneer je de herstel van een collega gelijk meeneemt, dan zit de bus inderdaad gelijk vol door pakketten.
  woensdag 29 juli 2026 @ 08:44:33 #107
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_221455551
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2026 20:22 schreef YBouncer het volgende:

[..]
Het is hier ook bal met al die fouten. Heel veel postzegelpost en bladen fout voor andere steden. En van elke 3 pakjes in je tas is er één voor een ander gebied. Wanneer je de herstel van een collega gelijk meeneemt, dan zit de bus inderdaad gelijk vol door pakketten.
En als je het herstel plakt blijft het terugkomen. Maak je een melding gooien ze hem dicht want je hebt de label niet op de foto gezet. Echt ze willen het verprutsen.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_221458849
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 08:44 schreef V__L_N het volgende:

[..]
En als je het herstel plakt blijft het terugkomen. Maak je een melding gooien ze hem dicht want je hebt de label niet op de foto gezet. Echt ze willen het verprutsen.
Ik gebruik tegenwordig 5 herstelstickers.
Vier om alles weg te plakken rondom het adres, zodat niets anders meer leesbaar is dan het adres.
En eentje in de linkerhoek om aan te kruisen waarom het herstel gaat. Voor de zekerheid kras ik ook de codeerregel weg met zwarte merkstift.
Werkt best goed. >:)
pi_221459030
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 15:46 schreef YBouncer het volgende:

[..]
Vier om alles weg te plakken rondom het adres, zodat niets anders meer leesbaar is dan het adres.
En eentje in de linkerhoek om aan te kruisen waarom het herstel gaat. Voor de zekerheid kras ik ook de codeerregel weg met zwarte merkstift.
Doet me denken aan een keer dat ik in februari nog steeds e.o.a. pakket van december had voor een school die inmiddels gesloopt was, maar terug bleef komen terwijl ik er gewoon een retoursticker op had geplakt. Uiteindelijk heb ik er tientallen retourstickers aan elke kant opgeplakt en daarna heb ik hem eindelijk nooit meer gezien… |:(
  woensdag 29 juli 2026 @ 22:50:48 #110
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_221461564
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2026 15:46 schreef YBouncer het volgende:

[..]
Zwarte markeer over de codeerregel. Voor retour witte stikker over het adres. Blijft ie rondzingen gaat ie in een beschadigde postzak, kaartje van beschadigde post heeft een adres schrijf optie. Retouradres daarop. Ze komen nooit meer terug.

Had hier 2 poststukken vandaag die dit al sinds de eerste 2 werkdagen nieuwe systeem blijven opduiken. Beide hebben die behandeling gehad en ik verwacht ze nooit meer te zien
Loesje
pi_221462258
Iemand hier een idee wat een oorzaak kan zijn dat een hoop geboorte kaartjes niet bij ontvanger zijn aangekomen? Allemaal buiten onze provincie. Maar in sommige steden de een weer wel de ander niet.

Bij postnl kan ik het als klacht enkel doorgeven aan de chatbot…
pi_221462417
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 05:27 schreef 111210 het volgende:
ja een drama als je echt serieuze vragen hebt,het wordt er niet beter op,zeker nu ze ook het fenomeen Al hebben uitgevonden.
pi_221466382
Zitten er in dit topic ook pakketbezorgers van postnl?

Ik vraag me af hoe het meegeven van retourpakketten aan de deur gaat. Volgens de app van postnl kan ik ieder pakket met de bezorger meegeven.

Vandaag geprobeerd maar de bezorger (alleraardigst, nam de tijd om uit te leggen) wist van niets. Hij heeft voor me geprobeerd de barcode te scannen maar de terminal gaf aan 'onbekend pakket'.

Hoe hoort dit in zijn werk te gaan? Wat moet de bezorger doen om te zorgen dat hij het pakket wel kan inscannen? Immers, zonder scan geen verzendbewijs.

[ Bericht 5% gewijzigd door Wiedanwel op 30-07-2026 19:43:12 ]
pi_221466521
Is 088-8684993 nog steeds het nummer waar je een medewerker van de klantenservice aan de lijn krijgt?
pi_221466677
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2026 19:18 schreef Wiedanwel het volgende:
Zitten er in dit topic ook pakketbezorgers van postnl?

Ik vraag me af hoe het meegeven van retourpakketten aan de deur gaat. Volgens de app van postnl kan ik ieder pakket met de bezorger meegeven.

Vandaag geprobeerd maar de bezorger (alleraardigst, nam de tijd om uit te leggen) wist van niets. Hij heeft voor me geprobeerd de barcode te scannen maar de terminal gaf aan 'onbekend pakket'.

Hoe hoort dit in zijn werk te gaan? Wat moet de bezorger doen om te zorgen dat hij het pakket wel kan inscannen? Immers, zonder scan geen verzendbewijs.
Ik neem aan dat je dit al hebt gelezen? https://www.postnl.nl/campagnes/retour-aan-de-deur/ je moet dus sowieso een barcode hebben of aanmaken (niet dezelfde barcode als je heenzending). Overigens hebben heel veel bezorgers hier geen zin in (roepen dat de bus vol zit) dus je moet maar net geluk hebben met de bezorger. Vind het ook een beetje een rare zet van PostNL.
pi_221467576
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 19:34 schreef SaskiaR het volgende:
Is 088-8684993 nog steeds het nummer waar je een medewerker van de klantenservice aan de lijn krijgt?
Ik heb weleens gebeld op 088-8684987. Ook na contact met de chatbot.
pi_221468072
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2026 19:56 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je dit al hebt gelezen? https://www.postnl.nl/campagnes/retour-aan-de-deur/ je moet dus sowieso een barcode hebben of aanmaken (niet dezelfde barcode als je heenzending). Overigens hebben heel veel bezorgers hier geen zin in (roepen dat de bus vol zit) dus je moet maar net geluk hebben met de bezorger. Vind het ook een beetje een rare zet van PostNL.
Ja, dat had ik gelezen, en pakket is voorzien van een juist label. Exact hetzelfde als hoe ik het ook bij pakketpunt zou inleveren of aan picnic mee zou geven.

Maar daar wordt er gescand en heb ik dus een verzendbewijs. Hier kregen we geen valide scan en dus geen verzendbewijs. Zal desondanks vast goed gaan, maar zowel hij als ik vonden dat een verzendbewijs logisch en noodzakelijk us.

Deze bezorger was welwillend. Dus als hier iemand weet wat hij op zn terminal moet doen om een valide scan te krijgen dan kan ik hem dat vertellen en zijn we beide blij. Eigenlijk de taak van zijn opdrachtgever die de dienst presenteert aan de klant...

Overigens snap ik deze dienst van postnl juist wel, in het grote plaatje. Bezorger staat al voor de deur met zijn bus en rijdt toch weer naar een dc om overgebleven pakketten te dumpen.

Lijkt me dan logischer dat hij het pakket even scant en in zn bus gooit dan dat ik naar een pakketpunt ga, iemand het moet aanpakken en opstapelen op een kar, om vervolgens opgehaald te worden door een collega in zn bus die naar hetzelfde dc rijdt...
  donderdag 30 juli 2026 @ 23:08:55 #120
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_221468898
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 05:27 schreef 111210 het volgende:
Iemand hier een idee wat een oorzaak kan zijn dat een hoop geboorte kaartjes niet bij ontvanger zijn aangekomen? Allemaal buiten onze provincie. Maar in sommige steden de een weer wel de ander niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 19:34 schreef SaskiaR het volgende:
Als je de chatbot vraagt kun je tijdens de openingstijden een telefoonnummer krijgen. Dat is wettelijk verplicht namelijk. Die nummers worden echt elk jaar wel een keer veranderd.

Wat betreft kaartjes die niet aankomen. Het bedrijf is aan het reorganiseren en lang niet alles verloopt soepel. Dus als het nog maar kort is, dan komen ze ws nog boven water.
Loesje
pi_221469829
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2026 23:08 schreef V__L_N het volgende:

[..]
[..]
Als je de chatbot vraagt kun je tijdens de openingstijden een telefoonnummer krijgen. Dat is wettelijk verplicht namelijk. Die nummers worden echt elk jaar wel een keer veranderd.

Wat betreft kaartjes die niet aankomen. Het bedrijf is aan het reorganiseren en lang niet alles verloopt soepel. Dus als het nog maar kort is, dan komen ze ws nog boven water.
Meer dan een maand geleden nu, maar zal eens bellen.
  vrijdag 31 juli 2026 @ 10:20:35 #122
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_221470570
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 07:23 schreef 111210 het volgende:

[..]
Meer dan een maand geleden nu, maar zal eens bellen.
Oef dan geef ik je een stuk minder kans dat ze nog opduiken. Maar zeg nooit nooit
Loesje
pi_221474622
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2026 10:20 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Oef dan geef ik je een stuk minder kans dat ze nog opduiken. Maar zeg nooit nooit
in de nieuwsbrief een stuk van de hoofdmanager, dit heb ik er even uitgehaald:

Want uiteindelijk zijn de
bezorgers volgens haar het gezicht van
PostNL. ‘Zij maken iedere dag het
verschil.

mooi verhaal er is alleen zeer weinig van te merken, of zie ik het niet goed?
Dan doel ik o.a. op de arbeidsvoorwaarden( 5 weken , beter /gelijk pensioen als de grote ca, e.d.)
pi_221474685
Het is helaas wel echt te merken dat het sinds 1 juli een nog grotere puinhoop is geworden voor de resterende bezorgers, ik snap soms echt niet waarom ze nog gebleven zijn. En de nieuw aangetrokken postmedewerkers of bij de pakketservice zijn helaas van een bedenkelijk laag niveau, of het interesseert ze gewoon echt niks. Maar ja dat konden we al voorspellen sinds iedereen verplicht een andere wijk kreeg. Dat gaat nog een leuke herfst en najaar worden.. ;( en volgende zomer zogenaamd naar 3 daagse bezorging willen terwijl ze het nu al niet kunnen waarmaken. Een bekende werkt bij DPG en die zegt dat de bezorgklachten en opzeggingen ongekend hoog zijn de laatste tijd.
pi_221476289
Ja, inderdaad gaat het niet echt lekker :')

Ruzie met PostNL-bezorger escaleert, man bedreigt hem met nepwapen: ‘Volstrekt onacceptabel’
https://www.gelderlander.(...)nacceptabel~a100d913

Chaos bij PostNL-depot in Zwolle: dorpen in polder krijgen week lang geen pakketten
https://www.destentor.nl/(...)-pakketten~a3dc4f5c8

En zoals altijd betreffen het hier 'uitzonderlijke situaties' volgens PostNL..

quote:
'Mij werd verteld dat er een reorganisatie bij het depot in Zwolle had plaatsgevonden. Meerdere chauffeurs hadden een nieuwe route gekregen. Ook hadden ze te maken met personeelstekort en veel werknemers die op vakantie waren'.

Volgens Wout Witteveen, woordvoerder van PostNL, gaat het om ‘een uitzonderlijke situatie’. Er zou sprake zijn geweest van een technische storing bij het sorteercentrum in Zwolle. „Daardoor konden we in sommige dorpen enkele pakketten niet goed bezorgen.”

Dat de problemen dagenlang aanhielden, kwam volgens Witteveen doordat de storing langer duurde dan verwacht.

Hij zegt dat er geen sprake is van personeelstekort en dat de reorganisatie niets te maken heeft gehad met de vertraagde bezorgingen.

Of gedupeerde klanten recht hebben op een vergoeding, bijvoorbeeld voor bedorven of beschadigde producten, kan Witteveen niet zeggen. „Het is aan de klantenservice om daar een passende oplossing voor te vinden.”
De klantenservice gooit het 100% op overmacht ;)
pi_221477069

Zo kan je ook binnen 1 minuut bezorgen voor heel het flatgebouw. Zal vast ook 'een uitzonderlijk incident' zijn geweest.. :')
pi_221480321
Ok, wie van jullie zit stiekem post open te maken en er dan een herstelsticker erop te plakken?!
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2341728/0
pi_221481216
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 14:47 schreef the_X het volgende:
Ok, wie van jullie zit stiekem post open te maken en er dan een herstelsticker erop te plakken?!
vind het maar een raar verhaal,het is toch bijna altijd te achterhalen wie dat doet(looproute/bezorger)

ook iets fraais,die klanten denken alles te kunnen maken:

https://archive.is/202607(...)acceptabel~a100d913/
  zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:46:47 #130
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_221483175
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2026 14:47 schreef the_X het volgende:
Heel raar verhaal dit. Interessant om te volgen. Want waarom zou iemand die post open maken, dan ben je toch specifiek op zoek naar iets. En je zou dan toch ook verwachten dat er meer klachten over zijn
Loesje
pi_221493649
quote:
Lol, wel over de ¤3 heffing hebben als mogelijke oorzaak van die daling, maar gewoon helemaal niet benoemen dat Chinezen zelf zijn gaan bezorgen met bedrijven als GOFO, waardoor PostNL een kleiner deel krijgt.
pi_221517467
Kennen we die grap dat PostNL bijna alle tijdschriften en partijenpost naar de dinsdag heeft verplaatst? Sinds de 48 uurs bezorging ontvang ik ze echter met geluk pas op donderdag en vaker op vrijdag of gewoon niet. Waarschijnlijk door de vele sorteerfouten. En vervangende exemplaren ontvang je dan vaak pas de volgende dinsdag.
pi_221520087
Aiii... ik heb wel eens een brief in het water laten vallen, die lag er twee dagen later nog (de kade is daar 2 meter hoog, dus ik kon hem er niet uithalen).
pi_221528218
Sinds 12 juli is er op zaterdag dik 25% van de looptijden afgegaan, maar ik heb sinds die datum juist meer post op zaterdag! Is dat bij anderen ook zo? Blauwe brieven, post van de RDW, bankafschriften, en ook behoorlijk wat pakjes. Zelfs van bol.com, die we zogenaamd zouden kwijtraken aan de pakketservice. Maar het zit er nog steeds tussen, alleen dan nu met de opdruk "brievenbuspakje +48".

Ondertussen klaagt meneer Berendsen dat we van de overheid gedwongen worden om op zaterdag met lege tassen door de wijk te fietsen. Tuurlijk, en ik loop ook bij adressen waar ik geen post voor heb het tuinpad op, en dan klepper ik even met de bus, en dan roep ik "U heeft geen post, vandaag!". Want dat moet van de minister. 8)7
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_221531365
https://www.ad.nl/112-nie(...)-rotterdam~a36e719b/

Zo te zien gebruikt de media weer eens postbezorger als synoniem voor pakketbezorger. Ben benieuwd of PostNL nog met zo'n opendeurreactie komt als "het neersteken van de klanten behoort zeker niet tot onze kernwaarden", ofzoiets.
pi_221540351
quote:
10s.gif Op zondag 9 augustus 2026 10:14 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
https://www.ad.nl/112-nie(...)-rotterdam~a36e719b/

Zo te zien gebruikt de media weer eens postbezorger als synoniem voor pakketbezorger. Ben benieuwd of PostNL nog met zo'n opendeurreactie komt als "het neersteken van de klanten behoort zeker niet tot onze kernwaarden", ofzoiets.
onder de foto staat: De bezorger moest mee naar het bureau. (zeer hoog niveau van journalistiek weer)

incl opname: https://www.hartvannederl(...)dent-klant-rotterdam
  maandag 10 augustus 2026 @ 10:25:04 #141
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_221540598
quote:
En het is maar zomerdal. Straks begint de chaos pas echt in September en tijdens BSKNJ verzuipen ze straks bij de pakketten totaaal. Jaren lang was het de postbezorger heeft helemaal niet zo veel pakketten. Maar blijkbaar was het toch wel een grote ontlasting van de pakketservice. En onrealistisch lage tijden voor poststukken herkennen we allemaal.
Loesje
pi_221540802
quote:
quote:
Dit is een periode waarin het werk verandert. Juist daarom vinden we het belangrijk om goed te luisteren naar signalen uit de praktijk en medewerkers daarbij te ondersteunen. We gebruiken de signalen om processen en routes verder te verbeteren.
:') juist. En daarom werden bijna alle bezorgers ongevraagd van hun vaste routes afgehaald en zie hier een maand later de totale chaos.
pi_221542438
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 10:47 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
[..]
:') juist. En daarom werden bijna alle bezorgers ongevraagd van hun vaste routes afgehaald en zie hier een maand later de totale chaos.
Luisteren naar de signalen uit de praktijk? Achteraf, ja! Alle kritiek die je voor aanvang levert wordt geringschattend aan de kant geveegd. Pas als het vervolgens in de soep loopt, op precies de manier die alle bezorgers van mijlenver zagen aankomen, gaan de hoge heren (en dames) een keertje luisteren. En dan nog is het maar de vraag of er wat met je kritiek gedaan wordt. Meestal wordt het gebagatelliseerd, dan "herkent het bedrijf zich niet in de signalen" of wordt het afgedaan als kinderziektes en aanloopproblemen. Met als gevolg dat steeds minder mensen kritiek leveren, omdat het toch geen zin heeft. Waardoor het management weer denkt dat de problemen wel mee vallen, omdat er steeds minder geklaagd wordt. De klanten klagen ondertussen met de voeten, en PostNL maar verbaasd zijn over dalende volumes en klanten die naar oa DHL gaan.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_221543431
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 14:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Luisteren naar de signalen uit de praktijk? Achteraf, ja! Alle kritiek die je voor aanvang levert wordt geringschattend aan de kant geveegd. Pas als het vervolgens in de soep loopt, op precies de manier die alle bezorgers van mijlenver zagen aankomen, gaan de hoge heren (en dames) een keertje luisteren. En dan nog is het maar de vraag of er wat met je kritiek gedaan wordt. Meestal wordt het gebagatelliseerd, dan "herkent het bedrijf zich niet in de signalen" of wordt het afgedaan als kinderziektes en aanloopproblemen. Met als gevolg dat steeds minder mensen kritiek leveren, omdat het toch geen zin heeft. Waardoor het management weer denkt dat de problemen wel mee vallen, omdat er steeds minder geklaagd wordt. De klanten klagen ondertussen met de voeten, en PostNL maar verbaasd zijn over dalende volumes en klanten die naar oa DHL gaan.
let op mn woorden in november zo vlak voor de grote drukte gaaan ze weer een zetlijstom doen en routes aanpassen hahahaha

verder was onze standaard grap en zeker onder de echt oude postbestellers die ooit nog ambetanaren waren wanneer ze iets aandroegen: "goed idee, doen we niks mee...."
runninggag
pi_221546510
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 17:43 schreef liedetector het volgende:

[..]
let op mn woorden in november zo vlak voor de grote drukte gaaan ze weer een zetlijstom doen en routes aanpassen hahahaha

verder was onze standaard grap en zeker onder de echt oude postbestellers die ooit nog ambetanaren waren wanneer ze iets aandroegen: "goed idee, doen we niks mee...."
runninggag

ZLOM planning 2026 is te vinden op: https://www.postnl.nl/api(...)om-planning-2026.pdf

Laatste ZLOM dit jaar is dus 27 oktober.
pi_221562002
Toen het code rood was, was PostNL er als de kippen bij. Maar nu al dagenlang boven de 30 graden en niks.

Ik vrees toch wel echt voor de kwaliteit van bezorging (voor wat er nog over is). Totaal onduidelijk wanneer je nu nog post krijgt. In de app hebben ze de opmerking over bezorging binnen 2-3 dagen ook weggehaald dus dan zou je denken dat elk poststuk dat je ziet ook die dag bezorgd wordt. Alle vaste bezorgers lijken vetrokken of andere wijk te hebben. Nieuwe bezorgers zijn ook zo weer weg, bezorgen niet of vol fouten. Je moet ook wel erg gemotiveerd zijn om door de hitte / regen / kou te gaan bezorgen, alle aanvullende arbeidsvoorwaarden zijn ondertussen wel wegbezuinigd. Als het zo doorgaat kunnen ze net als sommige kranten en folderwijken alles opdoeken omdat niemand meer bezorger wordt.
pi_221565624
Het kan nog altijd langer: Na 2,5 jaar valt de kerstkaart bij Riek (104) op de mat: ‘Dit zijn wel heel ruime bezorgtijden van PostNL’

https://www.gelderlander.(...)van-postnl~a20560bc/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')