Bron.quote:Het einde van tweedehandsgames en uitpuilende kasten vol spellen is in zicht. Vanaf januari 2028 brengt Sony geen nieuwe PlayStation-games meer uit op schijfjes. De vrees is dat concurrenten als Xbox en Nintendo op termijn volgen. Fysieke winkels verzetten zich al langer tegen deze trend. Maar vooral voor verzamelaars en Marktplaats-verkopers is dit erg slecht nieuws.
De rigoureuze maatregel van Sony markeert een kantelpunt in de game-industrie, die vanwege de opmars van AI al onder hoogspanning staat. Zonder fysieke schijfjes verdwijnt de tweedehandsmarkt en bepalen consolebouwers als Sony in hun eigen digitale winkels straks volledig de prijs.
Gamers die liever wachten met het kopen van een spel tot dit flink is afgeprijsd of in een fysieke uitverkoopbak belandt in de MediaMarkt of bij Intertoys, vissen straks achter het net.
‘Dit is een natuurlijke richting’
Wie na 2027 een nieuwe game voor de PlayStation wil kopen, kan dat alleen via de PlayStation Store, of in de winkel als een ‘code in een doosje’, die eenmalig is te gebruiken.
Hoe dat kan? De Japanse fabrikant noemt het een kwestie van vraag en aanbod. De voorkeuren van consumenten ‘blijven verschuiven van fysieke schijven naar digitaal’, ziet Sid Shuman van Sony. Hij noemt het een ‘onvermijdelijke ontwikkeling’.
Maar wat vooral meespeelt, is dat Sony met deze maatregel de tweedehandsmarkt wil inperken, aangezien het daar zelf niets aan verdient. Ook Microsoft zal naar verwachting snel met een vergelijkbare aankondiging komen.
De Amerikaanse techgigant snijdt momenteel fors in verschillende afdelingen en studio’s. Er wordt zelfs gesproken over de grootste ontslagronde die de game-industrie ooit heeft gezien. Dit wordt binnen nu en een week bekend.
‘Jij betaalt, maar Sony bepaalt’
Of de verkoop van digitale games stijgt of niet, er zit een duidelijke keerzijde aan deze koerswijziging, zeggen game-deskundigen. „Een digitale aankoop is geen aankoop, maar een licentie. Sony kan op elk moment beslissen die licentie in te trekken”, legt Koos Mooten, vaste presentator bij het bekende gamingplatform Gamekings uit.
Dat is niet slechts theorie, maar de praktijk. Zo maakte Sony deze week bekend zo’n vijfhonderd films en afleveringen van tv-series die via de PlayStation Store zijn gekocht uit de collecties van gebruikers te verwijderen, zonder enige compensatie. „Jij betaalt, maar Sony bepaalt hoelang je hem mag gebruiken”, aldus Moote.
Het is dan ook de verwachting dat de opvolger van de PlayStation 5 helemaal geen diskdrive meer zal bevatten. ‘Fysiek is voor uitgevers steeds duurder en niche, en special editions hebben veel betere marges. Dit ga je niet echt tegenhouden’, zo schrijft de Nederlandse gamejournalist Ron Vorstermans op X.
Ook Vorstermans gruwelt van de stap van Sony. ‘Deze walled garden (een gesloten ecosysteem, red.) is om verdrietig van te worden.’
'Geen schijfje, geen verkoop'
De verschuiving naar een puur digitaal tijdperk leidt ook tot onrust bij traditionele stenen winkels. Hun verdienmodel (de verkoop van games én de handel in tweedehandsspellen) dreigt nu volledig te verdampen.
Tegelijkertijd is het de vraag wat deze stap op termijn betekent voor de grote concerns zoals MediaMarkt en bol.com, die nu nog gigantische volumes aan fysieke spellen omzetten.
Dat de spanningen al hoog oplopen, blijkt wel uit de aanloop naar de lancering van Grand Theft Auto 6. Die game verschijnt in november óók alleen als downloadcode, wat voor meerdere speciaalzaken in Noord-Amerika de druppel is.
‘Niet aan onze klanten verkopen’
De Canadese retailer Video Games Plus (VGP), die al veertig jaar fysieke media verkoopt, weigert de grootste gamerelease van het decennium in de schappen te leggen. ‘We hebben enorm veel respect voor Rockstar Games. Mocht Rockstar op een dag wél een fysieke editie met een schijfje uitbrengen, dan bieden we die met plezier aan’, luidt de verklaring.
Ook de bekende winkel Loot Box Gaming doet GTA 6 eveneens in de ban en stelt principieel voor het behoud van het fysieke medium te kiezen. ‘Als een product geen respect toont voor de mensen die er hun zuurverdiende geld aan uitgeven, dan moeten wij het niet aan onze klanten willen verkopen’, aldus het bedrijf.
In een verklaring aan de BBC stelt Loot Box Gaming dat het besluit van Sony ‘niet alleen een aanval is op gamers en verzamelaars, maar ook op makers, uitgevers, distributeurs en handelaars over de hele wereld’. „Dit is een aanval op iedereen die geeft om videogames en die geeft om het recht dat je je eigen aankopen mag bezitten.’’
Oude PlayStation-games die vóór 2028 zijn uitgebracht, blijven overigens wel gewoon op hun vertrouwde schijfje speelbaar.
Dat is dan wel weer fucked upquote:Op woensdag 1 juli 2026 23:18 schreef HSG het volgende:
Dat is niet slechts theorie, maar de praktijk. Zo maakte Sony deze week bekend zo’n vijfhonderd films en afleveringen van tv-series die via de PlayStation Store zijn gekocht uit de collecties van gebruikers te verwijderen, zonder enige compensatie.
En daar is al jaaaren voor gewaarschuwd. Niet alleen films en games, ook muziek, andersoortige producten zoals elektronica, auto's, etc. Daarom fysiek kopen als je echt iets wilt kunnen gebruiken hoe je dat zelf wilt, wanneer je dat zelf wilt, hoe lang je dat zelf wilt.quote:Dat is niet slechts theorie, maar de praktijk. Zo maakte Sony deze week bekend zo’n vijfhonderd films en afleveringen van tv-series die via de PlayStation Store zijn gekocht uit de collecties van gebruikers te verwijderen, zonder enige compensatie. „Jij betaalt, maar Sony bepaalt hoelang je hem mag gebruiken”, aldus Moote.
Heb ik ook. Met een groep vriendin ergens hangen, blowen, zuipen, vernielingen aanrichten en mensen lastig vallen.quote:Op woensdag 1 juli 2026 23:35 schreef Tengano het volgende:
Zoek een nuttige hobby ipv gaymen
[ afbeelding ]
Je koopt helemaal niks.quote:Op donderdag 2 juli 2026 00:35 schreef DrDentz het volgende:
Ach ja, op de PC koop je al 20+ jaar geen fysieke games meer, alles via Steam, Grok etc
Mag wel keer consumentenbescherming komen op dit vlak.quote:Dat is niet slechts theorie, maar de praktijk. Zo maakte Sony deze week bekend zo’n vijfhonderd films en afleveringen van tv-series die via de PlayStation Store zijn gekocht uit de collecties van gebruikers te verwijderen, zonder enige compensatie. „Jij betaalt, maar Sony bepaalt hoelang je hem mag gebruiken”, aldus Moote.
hobby's zijj nooit nuttig , anders zou het geen hobby zijnquote:Op woensdag 1 juli 2026 23:35 schreef Tengano het volgende:
[ afbeelding ]
moeten die aanbieders er wel nog zijnquote:Op donderdag 2 juli 2026 01:43 schreef raptorix het volgende:
Snap de Fophef ook niet helemaal, koop je die zooi toch lekker niet, koop je je spelletjes lekker fysiek bij een aanbieder die dat wel doet.
Nadat ze al jaren genudged zijn in die richting. Of zelfs verplicht.quote:Hoe dat kan? De Japanse fabrikant noemt het een kwestie van vraag en aanbod. De voorkeuren van consumenten ‘blijven verschuiven van fysieke schijven naar digitaal’, ziet Sid Shuman van Sony. Hij noemt het een ‘onvermijdelijke ontwikkeling’.
Het gaat niet zozeer fysiek/virtueel maar met name om dat je feitelijk geen eigenaar van het spel meer bent, een fysiek spel kun je ruilen/doorverkopen, bij hun systeem is dat niet het geval, je krijgt het spel als ware in bruikleen zonder dat je daar echt eigenaar van word.quote:Op donderdag 2 juli 2026 02:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nadat ze al jaren genudged zijn in die richting. Of zelfs verplicht.
Totale bs dit.
Consumentenbescherming heeft hier altijd blinde ogen voor gehad.
Dit ja.quote:Op donderdag 2 juli 2026 02:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer fysiek/virtueel maar met name om dat je feitelijk geen eigenaar van het spel meer bent, een fysiek spel kun je ruilen/doorverkopen, bij hun systeem is dat niet het geval, je krijgt het spel als ware in bruikleen zonder dat je daar echt eigenaar van word.
Het probleem is wel dat het broekzak/vestzak is, op moment dat ze minder inkomsten hebben door ruil zal dit ook betekenen dat ze de prijzen zullen verhogen. Opzich lossen veel games dat nu al op door een subscription model.quote:Op donderdag 2 juli 2026 02:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit ja.
Technisch gezien huur je het, maar je koopt het.
Er is al iets gaande trouwens in de eu over dit. Heb er een sessie over gezien. Want het geldt niet alleen over games, maar breder in de entertainment industrie.
Ook bij ebooks en streamingdiensten heb je hier last van bijvoorbeeld.
Gevaarlijke stap van sony dit.
Ja racistje spelen bijvoorbeeldquote:Op woensdag 1 juli 2026 23:35 schreef Tengano het volgende:
[ afbeelding ]
Volgens mij niet. Volgens mij mag je best een product maken en dat dan alleen in je eigen winkel verkopen. Het zou pas monopolie worden als Sony de concurrenten zou opkopen.quote:Op donderdag 2 juli 2026 06:56 schreef ESF1Gamer het volgende:
Je kan PlayStation games alleenbkopen in de PlayStation Store. Is dit niet gewoon monopolie en dat vindt de eu sowieso niet leuk.
Dat heeft Apple met hun appstore al bijna 20 jaar. Daar horen we de eu ook niet over.quote:Op donderdag 2 juli 2026 06:56 schreef ESF1Gamer het volgende:
Je kan PlayStation games alleenbkopen in de PlayStation Store. Is dit niet gewoon monopolie en dat vindt de eu sowieso niet leuk.
Er lopen op dit moment rechtzaken tegen steam omdat de meest gamers daar hun games kopen en dat ze teveel op een monopolist lijkt, terwijl er meerdere manieren om pc games te kopen.quote:Op donderdag 2 juli 2026 07:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Volgens mij mag je best een product maken en dat dan alleen in je eigen winkel verkopen. Het zou pas monopolie worden als Sony de concurrenten zou opkopen.
Maar het zou wel een goede zijn voor wat extra consumentenbescherming.
"Time you enjoy wasting, is not wasted time."quote:Op donderdag 2 juli 2026 01:57 schreef mschol het volgende:
[..]
hobby's zijj nooit nuttig , anders zou het geen hobby zijn
Je hebt ook al fysieke games waarbij je gewoon altijd online moet zijn.quote:Op woensdag 1 juli 2026 23:27 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En daar is al jaaaren voor gewaarschuwd. Niet alleen films en games, ook muziek, andersoortige producten zoals elektronica, auto's, etc. Daarom fysiek kopen als je echt iets wilt kunnen gebruiken hoe je dat zelf wilt, wanneer je dat zelf wilt, hoe lang je dat zelf wilt.
Als ik zie hoe een hoop volwassen ze zich gedragen kan ik beter gaan gamen.quote:
Ze zullen tegen dezelfde problemen als Apple aanlopen die jaren terug al alternatieve online stores moest toestaan.quote:Op donderdag 2 juli 2026 06:56 schreef ESF1Gamer het volgende:
Nergens dusquote:Op donderdag 2 juli 2026 01:43 schreef raptorix het volgende:
Snap de Fophef ook niet helemaal, koop je die zooi toch lekker niet, koop je je spelletjes lekker fysiek bij een aanbieder die dat wel doet.
Ze houden de code in a box nog wel voor retailersquote:Op donderdag 2 juli 2026 06:56 schreef ESF1Gamer het volgende:
Ik bedoel: Je bezit het product niet, je mag het gebruiken, je kunt het niet doorverkopen.quote:Op donderdag 2 juli 2026 07:53 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Heeel soms, in de Steam sale, voor een paar eurootjes met 90% korting.
Paar maanden gewoon dvd's gekocht, omdat ik geen zin had om een abo te nemen op Disney+quote:Op donderdag 2 juli 2026 07:30 schreef AFA2022 het volgende:
Ze dwingen de consumer naar huren zoals Cloudgaming, het wordt dus huren en je ownt nothing. Zo is het ook gegaan met de muziek en film industrie. Fysieke games worden straks nostalgie, net zoals cd’s, VHS banden, cassettebandjes en dvd’s dat zijn geworden.
De nieuwe generatie zal ermee opgroeien en zal het gewoon als normaal beschouwen.
Ik heb sowieso mijn eigen media server draaien. Die zal ik alleen maar upgraden zeg maarquote:Op donderdag 2 juli 2026 08:02 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Paar maanden gewoon dvd's gekocht, omdat ik geen zin had om een abo te nemen op Disney+
Dat is dus het probleem, die gaan er amper meer zijn, ook omdat Sony daar een groot aandeel in heeft.quote:Op donderdag 2 juli 2026 01:43 schreef raptorix het volgende:
Oh, zo.quote:Op donderdag 2 juli 2026 07:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik bedoel: Je bezit het product niet, je mag het gebruiken, je kunt het niet doorverkopen.
Ik doe niet anders meer. Geen streaming diensten, geen nieuwere consoles. Ik zat nog over een PS5 te twijfelen, maar Sony maakt het me zo wel erg makkelijk. Ook goed, dan kan ik met dat geld weer een flinke stapel 4K BD's bestellen.quote:Op woensdag 1 juli 2026 23:27 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Daarom fysiek kopen als je echt iets wilt kunnen gebruiken hoe je dat zelf wilt, wanneer je dat zelf wilt, hoe lang je dat zelf wilt.
Nouja, ik ken mensen die een Nintendo Switch hebben en die na het uitspelen van het spel hem ruilen of verkopen.quote:Op donderdag 2 juli 2026 08:39 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Oh, zo.
Ik vind het op zich geen probleem, ik heb nog wel een bak met oude cd-rom games, maar wat is de kans dat ik daar iets uit pak en het ga installeren? Die 'bezit' ik dan, maar het is te gedateerd om er iets mee te doen. Of een fysieke cd luisteren, dat doet ook bijna niemand nog. Je hebt bij de kringloopwinkels bakken met oude cd's staan die je voor 50 cent kunt kopen, allemaal onzin eigenlijk. Je kan alles aanklikken op Spotify en het meteen horen, inclusief een hele playlist met gelijkwaardige muziek.
Oh ja leuke spelletjes met vrouwen die piemels hebben zekerquote:Op donderdag 2 juli 2026 08:47 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Games uit Azië zijn nog niet geruïneerd door het woke virus.
[ x ]
Velen hebben nou eenmaal een voorkeur voor fysieke media. Niets mis mee, en zeker niet 'allemaal onzin'. Hou toch gvd eens op met jouw mening als feit te presenteren.quote:Op donderdag 2 juli 2026 08:39 schreef DrDentz het volgende:
allemaal onzin eigenlijk. Je kan alles aanklikken op Spotify en het meteen horen, inclusief een hele playlist met gelijkwaardige muziek.
Leuk en aardig als iemand die voorkeur heeft. Maar er verandert letterlijk NIETS t.o.v. een fysieke game of een digitale game. De game blijft de game.quote:Op donderdag 2 juli 2026 08:48 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Velen hebben nou eenmaal een voorkeur voor fysieke media. Niets mis mee, en zeker niet 'allemaal onzin'. Hou toch gvd eens op met jouw mening als feit te presenteren.
Dat geloof je toch zelf niet?quote:Op donderdag 2 juli 2026 08:50 schreef bianconeri het volgende:
Dikke prima, als daarmee de prijzen ook gewoon gelijk of lager worden.
Fysieke discs is zo 20e eeuw. Vroeger ook hele kast vol met hoesjes en de discs.
Totaal onzin en verstoft daar maar wat.
Ik geloof het niet, maar hopen magquote:Op donderdag 2 juli 2026 08:54 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dat geloof je toch zelf niet?
En ook voor jou, hou op met je arrogante mening als feit te presenteren. Fysiek is geen 'totale onzin'. Dat het dat voor jou is, maakt dat niet voor iedereen een feit.
Als fysiek er volledig uit gaat, ga ik volledig over op piraterij in elk geval.
Het gaat er helemaal niet om óf er wat zou veranderen. Ik doe niet aan digitale media, of dat nou games zijn, films of series (muziek interesseert me niets). Ik wil collecties in mijn kast. Ik wil een fysieke disc in mijn niet aan internet aangesloten console of speler kunnen stoppen, en kunnen spelen/kijken. Dat was tot voor kort geen enkel probleem. En als dat straks niet meer kan, heb ik een enorme collectie om op terug te vallen. Maar ik ga dan de makers niet meer sponsoren met geld aan abonnementen en media die ik niet fysiek op disc kan krijgen.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik geloof het niet, maar hopen mag
De prijzen zullen er in elk geval niet meer door stijgen dan wanneer het wel zou blijven.
Het is geen mening, het is een simpel feit.
Gaming wordt echt 0,0 anders of het nou fysiek is of digitaal.
Ik heb een mix van beiden, maar vooral digitaal. Ongeacht welk spel ik speel helemaal geweldig.
heb al genoeg discs ook weg moeten gooien omdat ze niet meer werkten. Geen probleem daarmee digitaal![]()
En nee ook voor jou zou er niets veranderen fysiek of digitaal. Dat verzin je maar vanwege je voorkeur.
Toevoeging: Bij games niet nee. Bij films/series wel degelijk.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:00 schreef bianconeri het volgende:
En nee ook voor jou zou er niets veranderen fysiek of digitaal. Dat verzin je maar vanwege je voorkeur.
Enshittification is het woord dat je zoekt.quote:Op donderdag 2 juli 2026 02:26 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit ja.
Technisch gezien huur je het, maar je koopt het.
Er is al iets gaande trouwens in de eu over dit. Heb er een sessie over gezien. Want het geldt niet alleen over games, maar breder in de entertainment industrie.
Ook bij ebooks en streamingdiensten heb je hier last van bijvoorbeeld.
Gevaarlijke stap van sony dit.
Goed zo, na je dood zijn je nabestaanden vast heel blij met die ouwe meuk.quote:Op donderdag 2 juli 2026 08:43 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik doe niet anders meer. Geen streaming diensten, geen nieuwere consoles. Ik zat nog over een PS5 te twijfelen, maar Sony maakt het me zo wel erg makkelijk. Ook goed, dan kan ik met dat geld weer een flinke stapel 4K BD's bestellen.
En mocht dat ooit ook ten einde komen: Arrrrr!
Ah, de argumenten zijn op dus kom je met dit soort onzin.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:07 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Goed zo, na je dood zijn je nabestaanden vast heel blij met die ouwe meuk.
Goeie term welquote:Op donderdag 2 juli 2026 09:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Enshittification is het woord dat je zoekt.
In combinatie met versplintering. Al is dat er wellicht ook gewoon onderdeel van.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Enshittification is het woord dat je zoekt.
Ja oké, dan is het meer een verzamelhobby, maar voor de gemiddelde consument is het 'onzin'. Het heeft ook niet echt nut om je kamer vol te zetten met funko pops, maar voor anderen is dat weer absoluut geen onzin.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:04 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Het gaat er helemaal niet om óf er wat zou veranderen. Ik doe niet aan digitale media, of dat nou games zijn, films of series (muziek interesseert me niets). Ik wil collecties in mijn kast. Ik wil een fysieke disc in mijn niet aan internet aangesloten console of speler kunnen stoppen, en kunnen spelen/kijken. Dat was tot voor kort geen enkel probleem. En als dat straks niet meer kan, heb ik een enorme collectie om op terug te vallen. Maar ik ga dan de makers niet meer sponsoren met geld aan abonnementen en media die ik niet fysiek op disc kan krijgen.
Daar is niets 'onzin' aan. Dat het niet jouw voorkeur heeft kan, maar ik word echt schijtziek van 'mensen' die wat zij zelf niet nodig vinden maar wegzetten als 'onzin'. Ik vind digitaal zelf niet nodig, maar daarom zet ik het nog niet weg als 'onzin'.
Zucht, waarom probeer ik het hier eigenlijk nog?
Ja maar voor welke consument is deze optie interessant?quote:Op donderdag 2 juli 2026 07:27 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Ze houden de code in a box nog wel voor retailers
Ze kunnen de prijzen dynamisch aanpassen op elk moment dat ze dat willen, dus dat eerste zou ik niet zo zeker over zijn.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:00 schreef bianconeri het volgende:
De prijzen zullen er in elk geval niet meer door stijgen dan wanneer het wel zou blijven.
heb al genoeg discs ook weg moeten gooien omdat ze niet meer werkten. Geen probleem daarmee digitaal![]()
Oftewel je leeft nog in de jaren 50.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:04 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Het gaat er helemaal niet om óf er wat zou veranderen. Ik doe niet aan digitale media, of dat nou games zijn, films of series (muziek interesseert me niets). Ik wil collecties in mijn kast. Ik wil een fysieke disc in mijn niet aan internet aangesloten console of speler kunnen stoppen, en kunnen spelen/kijken. Dat was tot voor kort geen enkel probleem. En als dat straks niet meer kan, heb ik een enorme collectie om op terug te vallen. Maar ik ga dan de makers niet meer sponsoren met geld aan abonnementen en media die ik niet fysiek op disc kan krijgen.
Daar is niets 'onzin' aan. Dat het niet jouw voorkeur heeft kan, maar ik word echt schijtziek van 'mensen' die wat zij zelf niet nodig vinden maar wegzetten als 'onzin'. Ik vind digitaal zelf niet nodig, maar daarom zet ik het nog niet weg als 'onzin'.
Zucht, waarom probeer ik het hier eigenlijk nog?
Ik wens de 'gemiddelde consument' in elk geval veel plezier met levenslange abonnementen, favorieten die ineens spoorloos verdwijnen, k*tkwaliteit, etc.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:19 schreef DrDentz het volgende:
maar voor de gemiddelde consument is het 'onzin'
Als je het boek digitaal koopt bij Amazon is het ook niet voor eeuwig, schijnt.quote:Op donderdag 2 juli 2026 01:51 schreef Red_85 het volgende:
Zullen nog wel een aantal rechtszaken over komen.
En ook de eu is hier nog niet over uitgesproken.
Zeker over dit:
[..]
Mag wel keer consumentenbescherming komen op dit vlak.
Een boek wat je koopt, is ook voor eeuwig. Daar staat niet na een jaar of 10 de schrijver op de stoep die het terug wil hebben.
De prijzen die ze er soms voor durven te vragen gaan ook nergens over.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:37 schreef D. het volgende:
[..]
Als je het boek digitaal koopt bij Amazon is het ook niet voor eeuwig, schijnt.
Daarom koop ik boeken ook nooit digitaal. Van de week nog de Silo serie gekocht. En dan ook meteen de epub gedownload voor de e-reader. Daar kan Amazon of wie dan ook niet met zijn tengels bij want dat ding gaat nooit online.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:37 schreef D. het volgende:
[..]
Als je het boek digitaal koopt bij Amazon is het ook niet voor eeuwig, schijnt.
Da’s een andere discussie, maar als je iets digitaal ‘koopt’ zou je eigenaar moeten zijn, en blijven. Maar Amazon denkt daar dus anders over.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:42 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De prijzen die ze er soms voor durven te vragen gaan ook nergens over.
En juist dat is waar imo het voorname pijnpunt zit, ik ben niet zodanig gehecht aan zo'n schijfje dat ik specifiek daarom fysiek wil, maar ik wil als ik een product koop ook zelf kunnen bepalen wat ik ermee doe. Als ik vandaag besluit dat ik San Andreas (in 2004 opgehaald op releasedagquote:Op donderdag 2 juli 2026 09:50 schreef pmponer het volgende:
Je koopt waarschijnlijk het gebruiksrecht gedurende de levensduur, waarbij de levensduur bepaald kan worden door de aanbieder/eigenaar.
Maar via digitale key aanbieders kan je wel voor een prikkie een "tweedehands" game oppikken voor Steam. En ja, ik weet dat dat een grijs gebied is, maar het stelt mensen met een kleinere beurs wel instaat om een oudere titel voor een paar euro te verkrijgen, waardoor je toch dat Marktplaats prijsniveau idee hebt.quote:Op donderdag 2 juli 2026 00:35 schreef DrDentz het volgende:
Ach ja, op de PC koop je al 20+ jaar geen fysieke games meer, alles via Steam, Grok etc
Volgens mij is daar nu EU wetgeving voor in de maak, maar goed in de kleine lettertjes staat meestal sowieso dat de online versie een gift is en geen recht.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En juist dat is waar imo het voorname pijnpunt zit, ik ben niet zodanig gehecht aan zo'n schijfje dat ik specifiek daarom fysiek wil, maar ik wil als ik een product koop ook zelf kunnen bepalen wat ik ermee doe. Als ik vandaag besluit dat ik San Andreas (in 2004 opgehaald op releasedag) op de PS2 wil spelen is er niemand, Rockstar noch Sony, die mij daarvan kan weerhouden. Kan ik een digitaal gekochte game over 20+ jaar nog spelen? Die garantie heb je vooralsnog niet.
Dit ja. Of dat ineens een van de radiostations 'verdwenen' is omdat de licenties zijn ingetrokkenquote:Op donderdag 2 juli 2026 09:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En juist dat is waar imo het voorname pijnpunt zit, ik ben niet zodanig gehecht aan zo'n schijfje dat ik specifiek daarom fysiek wil, maar ik wil als ik een product koop ook zelf kunnen bepalen wat ik ermee doe. Als ik vandaag besluit dat ik San Andreas (in 2004 opgehaald op releasedag) op de PS2 wil spelen is er niemand, Rockstar noch Sony, die mij daarvan kan weerhouden. Kan ik een digitaal gekochte game over 20+ jaar nog spelen? Die garantie heb je vooralsnog niet.
Dit is echt van die incel shizzle. Moet je geen aandacht aan geven.quote:Op donderdag 2 juli 2026 08:47 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Games uit Azië zijn nog niet geruïneerd door het woke virus.
[ x ]
Klopt en die ga je ook niet krijgen, dat is ook wat ik er storend aan vind.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dat hebben we ook gehad inderdaad. Of digitale verkoop van de originele trilogie staken (eveneens Rockstar) omdat er een Definitive Edition is uitgebracht (met allerlei missende content en bugs die nooit volledig opgelost zijn).quote:Op donderdag 2 juli 2026 10:02 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dit ja. Of dat ineens een van de radiostations 'verdwenen' is omdat de licenties zijn ingetrokken![]()
Succes met dat flikken bij m'n PS2 of Xbox360 die volledig offline staan.
Nog wat langer geleden waren er titels die niet op 1 schijfje pasten met de stand van de techniek in die tijd! Moest je halverwege het verhaal de discs wisselen. Driver 2 voor de PS1, oa.quote:Op donderdag 2 juli 2026 10:26 schreef pmponer het volgende:
[..]
Klopt en die ga je ook niet krijgen, dat is ook wat ik er storend aan vind.
En natuurlijk dat ze elk moment met de prijs kunnen doen wat ze willen. Verder hecht in bijna geen waarde aan een schijfje, sterker nog soms kan me het storen dat ik van schijfje moet wisselen
Ach, ik kan me nog Wing Commander IV herrinneren op PC. 6 CD's. Om de zoveel uur even de CD wisselen, vond t echt geen ramp. Of LoL2 met 4 CD's.quote:Op donderdag 2 juli 2026 10:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Moest je halverwege het verhaal de discs wisselen. Driver 2 voor de PS1, oa.
Dat is mij bekend, ik ben begonnen met een videopack G7400 en het daarna alle consoles gehad tm de xbox x series (muv dreamcast). En heb ook pc gaming gedaan op een commedore 64 met tapes, of op een 486 pc met floppy's. Dus ik heb wel enig idee hoeveel moeite en tijd het kan kosten om uberhaupt een spel te kunnen spelenquote:Op donderdag 2 juli 2026 10:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nog wat langer geleden waren er titels die niet op 1 schijfje pasten met de stand van de techniek in die tijd! Moest je halverwege het verhaal de discs wisselen. Driver 2 voor de PS1, oa.
Ja ik ook, maar volgens mij had ik een versie die je eerst nog van diskette op je hd, die uiteraard al bijna vol zat, moest installeren. Installeren wat natuurlijk ook nog een eeuwigheid duurde.quote:Op donderdag 2 juli 2026 10:45 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ach, ik kan me nog Wing Commander IV herrinneren op PC. 6 CD's. Om de zoveel uur even de CD wisselen, vond t echt geen ramp. Of LoL2 met 4 CD's.
Dat was denk ik een oudere, WC1 of 2quote:Op donderdag 2 juli 2026 10:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ja ik ook, maar volgens mij had ik een versie die je eerst nog van diskette op je hd, die uiteraard al bijna vol zat, moest installeren. Installeren wat natuurlijk ook nog een eeuwigheid duurde.
Dat is voor mij in elk geval geen argument. En die datacenters waar dit allemaal wordt opgeslagen slurpen natuurlijk ook electriciteit en resources.quote:Op donderdag 2 juli 2026 10:59 schreef pmponer het volgende:
En onder de kapstok "milieu" etc kan je dit ook goed verdedigen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |