abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221210697
quote:
Het einde van tweedehandsgames en uitpuilende kasten vol spellen is in zicht. Vanaf januari 2028 brengt Sony geen nieuwe PlayStation-games meer uit op schijfjes. De vrees is dat concurrenten als Xbox en Nintendo op termijn volgen. Fysieke winkels verzetten zich al langer tegen deze trend. Maar vooral voor verzamelaars en Marktplaats-verkopers is dit erg slecht nieuws.

De rigoureuze maatregel van Sony markeert een kantelpunt in de game-industrie, die vanwege de opmars van AI al onder hoogspanning staat. Zonder fysieke schijfjes verdwijnt de tweedehandsmarkt en bepalen consolebouwers als Sony in hun eigen digitale winkels straks volledig de prijs.

Gamers die liever wachten met het kopen van een spel tot dit flink is afgeprijsd of in een fysieke uitverkoopbak belandt in de MediaMarkt of bij Intertoys, vissen straks achter het net.

‘Dit is een natuurlijke richting’
Wie na 2027 een nieuwe game voor de PlayStation wil kopen, kan dat alleen via de PlayStation Store, of in de winkel als een ‘code in een doosje’, die eenmalig is te gebruiken.

Hoe dat kan? De Japanse fabrikant noemt het een kwestie van vraag en aanbod. De voorkeuren van consumenten ‘blijven verschuiven van fysieke schijven naar digitaal’, ziet Sid Shuman van Sony. Hij noemt het een ‘onvermijdelijke ontwikkeling’.

Maar wat vooral meespeelt, is dat Sony met deze maatregel de tweedehandsmarkt wil inperken, aangezien het daar zelf niets aan verdient. Ook Microsoft zal naar verwachting snel met een vergelijkbare aankondiging komen.

De Amerikaanse techgigant snijdt momenteel fors in verschillende afdelingen en studio’s. Er wordt zelfs gesproken over de grootste ontslagronde die de game-industrie ooit heeft gezien. Dit wordt binnen nu en een week bekend.

‘Jij betaalt, maar Sony bepaalt’
Of de verkoop van digitale games stijgt of niet, er zit een duidelijke keerzijde aan deze koerswijziging, zeggen game-deskundigen. „Een digitale aankoop is geen aankoop, maar een licentie. Sony kan op elk moment beslissen die licentie in te trekken”, legt Koos Mooten, vaste presentator bij het bekende gamingplatform Gamekings uit.

Dat is niet slechts theorie, maar de praktijk. Zo maakte Sony deze week bekend zo’n vijfhonderd films en afleveringen van tv-series die via de PlayStation Store zijn gekocht uit de collecties van gebruikers te verwijderen, zonder enige compensatie. „Jij betaalt, maar Sony bepaalt hoelang je hem mag gebruiken”, aldus Moote.

Het is dan ook de verwachting dat de opvolger van de PlayStation 5 helemaal geen diskdrive meer zal bevatten. ‘Fysiek is voor uitgevers steeds duurder en niche, en special editions hebben veel betere marges. Dit ga je niet echt tegenhouden’, zo schrijft de Nederlandse gamejournalist Ron Vorstermans op X.

Ook Vorstermans gruwelt van de stap van Sony. ‘Deze walled garden (een gesloten ecosysteem, red.) is om verdrietig van te worden.’

'Geen schijfje, geen verkoop'
De verschuiving naar een puur digitaal tijdperk leidt ook tot onrust bij traditionele stenen winkels. Hun verdienmodel (de verkoop van games én de handel in tweedehandsspellen) dreigt nu volledig te verdampen.

Tegelijkertijd is het de vraag wat deze stap op termijn betekent voor de grote concerns zoals MediaMarkt en bol.com, die nu nog gigantische volumes aan fysieke spellen omzetten.

Dat de spanningen al hoog oplopen, blijkt wel uit de aanloop naar de lancering van Grand Theft Auto 6. Die game verschijnt in november óók alleen als downloadcode, wat voor meerdere speciaalzaken in Noord-Amerika de druppel is.

‘Niet aan onze klanten verkopen’
De Canadese retailer Video Games Plus (VGP), die al veertig jaar fysieke media verkoopt, weigert de grootste gamerelease van het decennium in de schappen te leggen. ‘We hebben enorm veel respect voor Rockstar Games. Mocht Rockstar op een dag wél een fysieke editie met een schijfje uitbrengen, dan bieden we die met plezier aan’, luidt de verklaring.

Ook de bekende winkel Loot Box Gaming doet GTA 6 eveneens in de ban en stelt principieel voor het behoud van het fysieke medium te kiezen. ‘Als een product geen respect toont voor de mensen die er hun zuurverdiende geld aan uitgeven, dan moeten wij het niet aan onze klanten willen verkopen’, aldus het bedrijf.

In een verklaring aan de BBC stelt Loot Box Gaming dat het besluit van Sony ‘niet alleen een aanval is op gamers en verzamelaars, maar ook op makers, uitgevers, distributeurs en handelaars over de hele wereld’. „Dit is een aanval op iedereen die geeft om videogames en die geeft om het recht dat je je eigen aankopen mag bezitten.’’

Oude PlayStation-games die vóór 2028 zijn uitgebracht, blijven overigens wel gewoon op hun vertrouwde schijfje speelbaar.

Bron.

Leuk als je in een land woont, zoals een van de Baltische landen, waar het niet mogelijk is om een Playstation network account aan te maken.
Corporate translator
pi_221210737
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2026 23:18 schreef HSG het volgende:
Dat is niet slechts theorie, maar de praktijk. Zo maakte Sony deze week bekend zo’n vijfhonderd films en afleveringen van tv-series die via de PlayStation Store zijn gekocht uit de collecties van gebruikers te verwijderen, zonder enige compensatie.
Dat is dan wel weer fucked up
pi_221210815
quote:
Dat is niet slechts theorie, maar de praktijk. Zo maakte Sony deze week bekend zo’n vijfhonderd films en afleveringen van tv-series die via de PlayStation Store zijn gekocht uit de collecties van gebruikers te verwijderen, zonder enige compensatie. „Jij betaalt, maar Sony bepaalt hoelang je hem mag gebruiken”, aldus Moote.
En daar is al jaaaren voor gewaarschuwd. Niet alleen films en games, ook muziek, andersoortige producten zoals elektronica, auto's, etc. Daarom fysiek kopen als je echt iets wilt kunnen gebruiken hoe je dat zelf wilt, wanneer je dat zelf wilt, hoe lang je dat zelf wilt.
  woensdag 1 juli 2026 @ 23:35:34 #4
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221210938
Zoek een nuttige hobby ipv gaymen :')

woensdag 1 juli 2026 @ 23:45:48 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221211053
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221211681
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2026 23:35 schreef Tengano het volgende:

[ afbeelding ]
Heb ik ook. Met een groep vriendin ergens hangen, blowen, zuipen, vernielingen aanrichten en mensen lastig vallen.

Maar he...ik game niet.
Corporate translator
pi_221211745
Ach ja, op de PC koop je al 20+ jaar geen fysieke games meer, alles via Steam, Grok etc
pi_221212206
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 00:35 schreef DrDentz het volgende:
Ach ja, op de PC koop je al 20+ jaar geen fysieke games meer, alles via Steam, Grok etc
Je koopt helemaal niks.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221212271
Snap de Fophef ook niet helemaal, koop je die zooi toch lekker niet, koop je je spelletjes lekker fysiek bij een aanbieder die dat wel doet.
  donderdag 2 juli 2026 @ 01:51:43 #10
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221212278
Zullen nog wel een aantal rechtszaken over komen.
En ook de eu is hier nog niet over uitgesproken.

Zeker over dit:

quote:
Mag wel keer consumentenbescherming komen op dit vlak.
Een boek wat je koopt, is ook voor eeuwig. Daar staat niet na een jaar of 10 de schrijver op de stoep die het terug wil hebben.

[ Bericht 84% gewijzigd door Red_85 op 02-07-2026 01:57:21 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221212286
quote:

[ afbeelding ]
hobby's zijj nooit nuttig , anders zou het geen hobby zijn
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_221212289
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 01:43 schreef raptorix het volgende:
Snap de Fophef ook niet helemaal, koop je die zooi toch lekker niet, koop je je spelletjes lekker fysiek bij een aanbieder die dat wel doet.
moeten die aanbieders er wel nog zijn
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  donderdag 2 juli 2026 @ 02:03:20 #13
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221212298
quote:
Hoe dat kan? De Japanse fabrikant noemt het een kwestie van vraag en aanbod. De voorkeuren van consumenten ‘blijven verschuiven van fysieke schijven naar digitaal’, ziet Sid Shuman van Sony. Hij noemt het een ‘onvermijdelijke ontwikkeling’.
Nadat ze al jaren genudged zijn in die richting. Of zelfs verplicht.
Totale bs dit.

Consumentenbescherming heeft hier altijd blinde ogen voor gehad.
1947-2016
pi_221212308
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 02:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nadat ze al jaren genudged zijn in die richting. Of zelfs verplicht.
Totale bs dit.

Consumentenbescherming heeft hier altijd blinde ogen voor gehad.
Het gaat niet zozeer fysiek/virtueel maar met name om dat je feitelijk geen eigenaar van het spel meer bent, een fysiek spel kun je ruilen/doorverkopen, bij hun systeem is dat niet het geval, je krijgt het spel als ware in bruikleen zonder dat je daar echt eigenaar van word.
  donderdag 2 juli 2026 @ 02:26:35 #15
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221212322
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 02:08 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het gaat niet zozeer fysiek/virtueel maar met name om dat je feitelijk geen eigenaar van het spel meer bent, een fysiek spel kun je ruilen/doorverkopen, bij hun systeem is dat niet het geval, je krijgt het spel als ware in bruikleen zonder dat je daar echt eigenaar van word.
Dit ja.
Technisch gezien huur je het, maar je koopt het.

Er is al iets gaande trouwens in de eu over dit. Heb er een sessie over gezien. Want het geldt niet alleen over games, maar breder in de entertainment industrie.

Ook bij ebooks en streamingdiensten heb je hier last van bijvoorbeeld.

Gevaarlijke stap van sony dit.
1947-2016
pi_221212325
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 02:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit ja.

Er is al iets gaande trouwens in de eu over dit. Heb er een sessie over gezien. Want het geldt niet alleen over games, maar breder in de entertainment industrie.

Het probleem is wel dat het broekzak/vestzak is, op moment dat ze minder inkomsten hebben door ruil zal dit ook betekenen dat ze de prijzen zullen verhogen. Opzich lossen veel games dat nu al op door een subscription model.
pi_221212435
Gamen :') , ben je 14 jaar ofzo
pi_221212495
quote:

[ afbeelding ]
Ja racistje spelen bijvoorbeeld
  Moderator donderdag 2 juli 2026 @ 06:56:58 #19
446930 crew  ESF1Gamer
pi_221212514
Je kan PlayStation games alleenbkopen in de PlayStation Store. Is dit niet gewoon monopolie en dat vindt de eu sowieso niet leuk.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  donderdag 2 juli 2026 @ 07:06:33 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221212520
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 06:56 schreef ESF1Gamer het volgende:
Je kan PlayStation games alleenbkopen in de PlayStation Store. Is dit niet gewoon monopolie en dat vindt de eu sowieso niet leuk.
Volgens mij niet. Volgens mij mag je best een product maken en dat dan alleen in je eigen winkel verkopen. Het zou pas monopolie worden als Sony de concurrenten zou opkopen.

Maar het zou wel een goede zijn voor wat extra consumentenbescherming.
pi_221212540
quote:
Dat heeft Apple met hun appstore al bijna 20 jaar. Daar horen we de eu ook niet over.
  Moderator donderdag 2 juli 2026 @ 07:17:57 #22
446930 crew  ESF1Gamer
pi_221212541
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 07:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Volgens mij niet. Volgens mij mag je best een product maken en dat dan alleen in je eigen winkel verkopen. Het zou pas monopolie worden als Sony de concurrenten zou opkopen.

Maar het zou wel een goede zijn voor wat extra consumentenbescherming.
Er lopen op dit moment rechtzaken tegen steam omdat de meest gamers daar hun games kopen en dat ze teveel op een monopolist lijkt, terwijl er meerdere manieren om pc games te kopen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
pi_221212542
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 01:57 schreef mschol het volgende:

[..]
hobby's zijj nooit nuttig , anders zou het geen hobby zijn
"Time you enjoy wasting, is not wasted time."

( ik heb een Switch)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_221212548
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2026 23:27 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
En daar is al jaaaren voor gewaarschuwd. Niet alleen films en games, ook muziek, andersoortige producten zoals elektronica, auto's, etc. Daarom fysiek kopen als je echt iets wilt kunnen gebruiken hoe je dat zelf wilt, wanneer je dat zelf wilt, hoe lang je dat zelf wilt.
Je hebt ook al fysieke games waarbij je gewoon altijd online moet zijn.
pi_221212549
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 05:14 schreef plesner het volgende:
Gamen :') , ben je 14 jaar ofzo
Als ik zie hoe een hoop volwassen ze zich gedragen kan ik beter gaan gamen.
Corporate translator
pi_221212553
quote:
Ze zullen tegen dezelfde problemen als Apple aanlopen die jaren terug al alternatieve online stores moest toestaan.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 2 juli 2026 @ 07:26:20 #27
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221212557
quote:
Nergens dus
  donderdag 2 juli 2026 @ 07:27:44 #28
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221212561
quote:
Ze houden de code in a box nog wel voor retailers
pi_221212564
Ze dwingen de consumer naar huren zoals Cloudgaming, het wordt dus huren en je ownt nothing. Zo is het ook gegaan met de muziek en film industrie. Fysieke games worden straks nostalgie, net zoals cd’s, VHS banden, cassettebandjes en dvd’s dat zijn geworden.
De nieuwe generatie zal ermee opgroeien en zal het gewoon als normaal beschouwen.
pi_221212612
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 01:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je koopt helemaal niks.
Heeel soms, in de Steam sale, voor een paar eurootjes met 90% korting.
pi_221212633
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 07:53 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Heeel soms, in de Steam sale, voor een paar eurootjes met 90% korting.
Ik bedoel: Je bezit het product niet, je mag het gebruiken, je kunt het niet doorverkopen.
  Moderator donderdag 2 juli 2026 @ 08:02:03 #32
446930 crew  ESF1Gamer
pi_221212635
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 07:30 schreef AFA2022 het volgende:
Ze dwingen de consumer naar huren zoals Cloudgaming, het wordt dus huren en je ownt nothing. Zo is het ook gegaan met de muziek en film industrie. Fysieke games worden straks nostalgie, net zoals cd’s, VHS banden, cassettebandjes en dvd’s dat zijn geworden.
De nieuwe generatie zal ermee opgroeien en zal het gewoon als normaal beschouwen.
Paar maanden gewoon dvd's gekocht, omdat ik geen zin had om een abo te nemen op Disney+
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
  donderdag 2 juli 2026 @ 08:08:30 #33
194233 Friday12
Originele kloon
pi_221212663
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 08:02 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Paar maanden gewoon dvd's gekocht, omdat ik geen zin had om een abo te nemen op Disney+
Ik heb sowieso mijn eigen media server draaien. Die zal ik alleen maar upgraden zeg maar :P
pi_221212743
quote:
Dat is dus het probleem, die gaan er amper meer zijn, ook omdat Sony daar een groot aandeel in heeft.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 2 juli 2026 @ 08:27:44 #35
483584 incel
they/them
pi_221212749
Sowieso nieuwe games :')
pi_221212766
Ik had nog geen reden om geen PlayStation 6 te kopen, maar dit is hem hoor.
Wat een slechte zet van Sony.

De PS5 zal mijn laatste Sony console worden. En die vind ik eigenlijk ook al behoorlijk tegenvallen.
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_221212784
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 07:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik bedoel: Je bezit het product niet, je mag het gebruiken, je kunt het niet doorverkopen.
Oh, zo.

Ik vind het op zich geen probleem, ik heb nog wel een bak met oude cd-rom games, maar wat is de kans dat ik daar iets uit pak en het ga installeren? Die 'bezit' ik dan, maar het is te gedateerd om er iets mee te doen. Of een fysieke cd luisteren, dat doet ook bijna niemand nog. Je hebt bij de kringloopwinkels bakken met oude cd's staan die je voor 50 cent kunt kopen, allemaal onzin eigenlijk. Je kan alles aanklikken op Spotify en het meteen horen, inclusief een hele playlist met gelijkwaardige muziek.
pi_221212790
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2026 23:27 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Daarom fysiek kopen als je echt iets wilt kunnen gebruiken hoe je dat zelf wilt, wanneer je dat zelf wilt, hoe lang je dat zelf wilt.
Ik doe niet anders meer. Geen streaming diensten, geen nieuwere consoles. Ik zat nog over een PS5 te twijfelen, maar Sony maakt het me zo wel erg makkelijk. Ook goed, dan kan ik met dat geld weer een flinke stapel 4K BD's bestellen.

En mocht dat ooit ook ten einde komen: Arrrrr!
pi_221212796
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 08:39 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Oh, zo.

Ik vind het op zich geen probleem, ik heb nog wel een bak met oude cd-rom games, maar wat is de kans dat ik daar iets uit pak en het ga installeren? Die 'bezit' ik dan, maar het is te gedateerd om er iets mee te doen. Of een fysieke cd luisteren, dat doet ook bijna niemand nog. Je hebt bij de kringloopwinkels bakken met oude cd's staan die je voor 50 cent kunt kopen, allemaal onzin eigenlijk. Je kan alles aanklikken op Spotify en het meteen horen, inclusief een hele playlist met gelijkwaardige muziek.
Nouja, ik ken mensen die een Nintendo Switch hebben en die na het uitspelen van het spel hem ruilen of verkopen.
pi_221212806
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 08:27 schreef incel het volgende:
Sowieso nieuwe games :')
Games uit Azië zijn nog niet geruïneerd door het woke virus.

twitter
  donderdag 2 juli 2026 @ 08:48:16 #41
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_221212809
snap de ophef niet, games van nu lijken precies op die van 15 jaar terug
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
  donderdag 2 juli 2026 @ 08:48:23 #42
483584 incel
they/them
pi_221212810
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 08:47 schreef RotatoR het volgende:

[..]

[ x ]
Oh ja leuke spelletjes met vrouwen die piemels hebben zeker
pi_221212811
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 08:39 schreef DrDentz het volgende:
allemaal onzin eigenlijk. Je kan alles aanklikken op Spotify en het meteen horen, inclusief een hele playlist met gelijkwaardige muziek.
Velen hebben nou eenmaal een voorkeur voor fysieke media. Niets mis mee, en zeker niet 'allemaal onzin'. Hou toch gvd eens op met jouw mening als feit te presenteren.

Ook nog eens minder compressie.
pi_221212823
Dikke prima, als daarmee de prijzen ook gewoon gelijk of lager worden.

Fysieke discs is zo 20e eeuw. Vroeger ook hele kast vol met hoesjes en de discs.
Totaal onzin en verstoft daar maar wat.

Gamen zal ik altijd wel blijven doen en dit doet er ook helemaal niets vanaf.
Mensen doen alsof een game ineens anders wordt omdat het digitaal is, wat een onzin.

Gamers nooit de klos _O_
pi_221212827
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 08:48 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Velen hebben nou eenmaal een voorkeur voor fysieke media. Niets mis mee, en zeker niet 'allemaal onzin'. Hou toch gvd eens op met jouw mening als feit te presenteren.
Leuk en aardig als iemand die voorkeur heeft. Maar er verandert letterlijk NIETS t.o.v. een fysieke game of een digitale game. De game blijft de game.
pi_221212837
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 08:50 schreef bianconeri het volgende:
Dikke prima, als daarmee de prijzen ook gewoon gelijk of lager worden.

Fysieke discs is zo 20e eeuw. Vroeger ook hele kast vol met hoesjes en de discs.
Totaal onzin en verstoft daar maar wat.
Dat geloof je toch zelf niet?

En ook voor jou, hou op met je arrogante mening als feit te presenteren. Fysiek is geen 'totale onzin'. Dat het dat voor jou is, maakt dat niet voor iedereen een feit.

Als fysiek er volledig uit gaat, ga ik volledig over op piraterij in elk geval.
pi_221212860
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 08:54 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dat geloof je toch zelf niet?

En ook voor jou, hou op met je arrogante mening als feit te presenteren. Fysiek is geen 'totale onzin'. Dat het dat voor jou is, maakt dat niet voor iedereen een feit.

Als fysiek er volledig uit gaat, ga ik volledig over op piraterij in elk geval.
Ik geloof het niet, maar hopen mag :P
De prijzen zullen er in elk geval niet meer door stijgen dan wanneer het wel zou blijven.

Het is geen mening, het is een simpel feit.
Gaming wordt echt 0,0 anders of het nou fysiek is of digitaal.
Ik heb een mix van beiden, maar vooral digitaal. Ongeacht welk spel ik speel helemaal geweldig.

heb al genoeg discs ook weg moeten gooien omdat ze niet meer werkten. Geen probleem daarmee digitaal ^O^

En nee ook voor jou zou er niets veranderen fysiek of digitaal. Dat verzin je maar vanwege je voorkeur.
pi_221212872
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:00 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik geloof het niet, maar hopen mag :P
De prijzen zullen er in elk geval niet meer door stijgen dan wanneer het wel zou blijven.

Het is geen mening, het is een simpel feit.
Gaming wordt echt 0,0 anders of het nou fysiek is of digitaal.
Ik heb een mix van beiden, maar vooral digitaal. Ongeacht welk spel ik speel helemaal geweldig.

heb al genoeg discs ook weg moeten gooien omdat ze niet meer werkten. Geen probleem daarmee digitaal ^O^

En nee ook voor jou zou er niets veranderen fysiek of digitaal. Dat verzin je maar vanwege je voorkeur.
Het gaat er helemaal niet om óf er wat zou veranderen. Ik doe niet aan digitale media, of dat nou games zijn, films of series (muziek interesseert me niets). Ik wil collecties in mijn kast. Ik wil een fysieke disc in mijn niet aan internet aangesloten console of speler kunnen stoppen, en kunnen spelen/kijken. Dat was tot voor kort geen enkel probleem. En als dat straks niet meer kan, heb ik een enorme collectie om op terug te vallen. Maar ik ga dan de makers niet meer sponsoren met geld aan abonnementen en media die ik niet fysiek op disc kan krijgen.

Daar is niets 'onzin' aan. Dat het niet jouw voorkeur heeft kan, maar ik word echt schijtziek van 'mensen' die wat zij zelf niet nodig vinden maar wegzetten als 'onzin'. Ik vind digitaal zelf niet nodig, maar daarom zet ik het nog niet weg als 'onzin'.

Zucht, waarom probeer ik het hier eigenlijk nog?
  donderdag 2 juli 2026 @ 09:04:59 #49
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_221212874
Ben ooit begonnen op de NES en ik denk dat de PS5 m’n laatste console is. Dit jaar nog GTA VI en volgend jaar nog Fable V en dan is het wel klaar. Tijd om m’n controller aan de wilgen te hangen.
Blaf me vol
pi_221212875
quote:
Toevoeging: Bij games niet nee. Bij films/series wel degelijk.
  Moderator donderdag 2 juli 2026 @ 09:06:37 #51
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_221212882
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 02:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit ja.

Enshittification is het woord dat je zoekt.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 2 juli 2026 @ 09:07:19 #52
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_221212885
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 08:43 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ik doe niet anders meer. Geen streaming diensten, geen nieuwere consoles. Ik zat nog over een PS5 te twijfelen, maar Sony maakt het me zo wel erg makkelijk. Ook goed, dan kan ik met dat geld weer een flinke stapel 4K BD's bestellen.

En mocht dat ooit ook ten einde komen: Arrrrr!
Goed zo, na je dood zijn je nabestaanden vast heel blij met die ouwe meuk.
Blaf me vol
pi_221212943
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:07 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]
Goed zo, na je dood zijn je nabestaanden vast heel blij met die ouwe meuk.
Ah, de argumenten zijn op dus kom je met dit soort onzin.

Waarom verwacht ik nog wat anders op dit bijna dode forum? :')
  donderdag 2 juli 2026 @ 09:17:12 #54
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221212947
quote:
2s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:06 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Goeie term wel
1947-2016
pi_221212968
quote:
2s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:06 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
In combinatie met versplintering. Al is dat er wellicht ook gewoon onderdeel van.
pi_221212971
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:04 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Het gaat er helemaal niet om óf er wat zou veranderen. Ik doe niet aan digitale media, of dat nou games zijn, films of series (muziek interesseert me niets). Ik wil collecties in mijn kast. Ik wil een fysieke disc in mijn niet aan internet aangesloten console of speler kunnen stoppen, en kunnen spelen/kijken. Dat was tot voor kort geen enkel probleem. En als dat straks niet meer kan, heb ik een enorme collectie om op terug te vallen. Maar ik ga dan de makers niet meer sponsoren met geld aan abonnementen en media die ik niet fysiek op disc kan krijgen.

Daar is niets 'onzin' aan. Dat het niet jouw voorkeur heeft kan, maar ik word echt schijtziek van 'mensen' die wat zij zelf niet nodig vinden maar wegzetten als 'onzin'. Ik vind digitaal zelf niet nodig, maar daarom zet ik het nog niet weg als 'onzin'.

Ja oké, dan is het meer een verzamelhobby, maar voor de gemiddelde consument is het 'onzin'. Het heeft ook niet echt nut om je kamer vol te zetten met funko pops, maar voor anderen is dat weer absoluut geen onzin.
  donderdag 2 juli 2026 @ 09:21:03 #57
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_221212978
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 07:27 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Ze houden de code in a box nog wel voor retailers
Ja maar voor welke consument is deze optie interessant?
Wanneer je je gebruikerslicentie gewoon online kan afnemen, waarom zou je dan naar een winkel gaan?
Drop you like an ill, bad habit
  donderdag 2 juli 2026 @ 09:26:52 #58
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_221213007
quote:

Ze kunnen de prijzen dynamisch aanpassen op elk moment dat ze dat willen, dus dat eerste zou ik niet zo zeker over zijn.

Het grootste probleem wat ik heb met digitaal en spelconsoles is dat de consoles te weinig hdd ruimte hebben om bijvoorbeeld 10 a 20 spellen beschikbaar te hebben, tenminste dat is hoe ik het ervaar bij de xbox. Misschien dat dit bij playstation anders is.
pi_221213008
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:04 schreef PurifieR het volgende:

[..]

Oftewel je leeft nog in de jaren 50.
Prima, maar goed. De rest van de wereld wordt wel moderner.

En het is onzin in de zin van dat er niets anders gaat worden aan het gamen zelf.
Fysiek of digitaal, beiden is dezelfde game en dezelfde game ervaring.
Mij boeit het dan ook totaal niet of het digitaal of fysiek is, zou digitaal volledig verdwijnen? Mij ook best.
Het gaat mij om de game en die is niet afhankelijk van zoiets.

Dus ja in die zin is het onzin om te klagen alsof er dingen veranderen aan het gamen.

Maar goed jij trapt sowieso altijd tegen alles aan.
pi_221213010
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:19 schreef DrDentz het volgende:
maar voor de gemiddelde consument is het 'onzin'
Ik wens de 'gemiddelde consument' in elk geval veel plezier met levenslange abonnementen, favorieten die ineens spoorloos verdwijnen, k*tkwaliteit, etc.

Ik geef met alle plezier mijn geld uit aan fysieke media, maar als dat gaat verdwijnen, dan hou ik het gewoon op mijn bankrekening, prima hoor :)
pi_221213014
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:27 schreef bianconeri het volgende:
Oftewel je leeft nog in de jaren 50.
:') :') :') :')

Ik maak geen woorden meer aan jou vuil.
  Moderator donderdag 2 juli 2026 @ 09:37:06 #62
18653 crew  D.
pi_221213087
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 01:51 schreef Red_85 het volgende:
Zullen nog wel een aantal rechtszaken over komen.
En ook de eu is hier nog niet over uitgesproken.

Zeker over dit:
[..]
Mag wel keer consumentenbescherming komen op dit vlak.
Een boek wat je koopt, is ook voor eeuwig. Daar staat niet na een jaar of 10 de schrijver op de stoep die het terug wil hebben.

Als je het boek digitaal koopt bij Amazon is het ook niet voor eeuwig, schijnt.
  Moderator donderdag 2 juli 2026 @ 09:42:46 #63
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_221213110
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:37 schreef D. het volgende:

[..]
De prijzen die ze er soms voor durven te vragen gaan ook nergens over.
pi_221213117
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:37 schreef D. het volgende:

[..]
Daarom koop ik boeken ook nooit digitaal. Van de week nog de Silo serie gekocht. En dan ook meteen de epub gedownload voor de e-reader. Daar kan Amazon of wie dan ook niet met zijn tengels bij want dat ding gaat nooit online.
  Moderator donderdag 2 juli 2026 @ 09:45:41 #65
18653 crew  D.
pi_221213122
quote:
2s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:42 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
De prijzen die ze er soms voor durven te vragen gaan ook nergens over.
Da’s een andere discussie, maar als je iets digitaal ‘koopt’ zou je eigenaar moeten zijn, en blijven. Maar Amazon denkt daar dus anders over.
  donderdag 2 juli 2026 @ 09:50:56 #66
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_221213167
Je koopt waarschijnlijk het gebruiksrecht gedurende de levensduur, waarbij de levensduur bepaald kan worden door de aanbieder/eigenaar.
pi_221213206
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:50 schreef pmponer het volgende:
Je koopt waarschijnlijk het gebruiksrecht gedurende de levensduur, waarbij de levensduur bepaald kan worden door de aanbieder/eigenaar.
En juist dat is waar imo het voorname pijnpunt zit, ik ben niet zodanig gehecht aan zo'n schijfje dat ik specifiek daarom fysiek wil, maar ik wil als ik een product koop ook zelf kunnen bepalen wat ik ermee doe. Als ik vandaag besluit dat ik San Andreas (in 2004 opgehaald op releasedag *) ) op de PS2 wil spelen is er niemand, Rockstar noch Sony, die mij daarvan kan weerhouden. Kan ik een digitaal gekochte game over 20+ jaar nog spelen? Die garantie heb je vooralsnog niet.
  donderdag 2 juli 2026 @ 10:00:08 #68
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_221213214
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 00:35 schreef DrDentz het volgende:
Maar via digitale key aanbieders kan je wel voor een prikkie een "tweedehands" game oppikken voor Steam. En ja, ik weet dat dat een grijs gebied is, maar het stelt mensen met een kleinere beurs wel instaat om een oudere titel voor een paar euro te verkrijgen, waardoor je toch dat Marktplaats prijsniveau idee hebt.
Dat ligt op de gesloten ecosystemen van Microsoft en Sony een stuk lastiger.

Dus naast de maandelijkse abo kosten, die je bij Steam niet hebt, zullen MS en Sony er ook nog eens minder belang bij hebben om prijzen te dumpen wanneer zij het enige verkoopkanaal zijn.
pi_221213215
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 09:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
En juist dat is waar imo het voorname pijnpunt zit, ik ben niet zodanig gehecht aan zo'n schijfje dat ik specifiek daarom fysiek wil, maar ik wil als ik een product koop ook zelf kunnen bepalen wat ik ermee doe. Als ik vandaag besluit dat ik San Andreas (in 2004 opgehaald op releasedag *) ) op de PS2 wil spelen is er niemand, Rockstar noch Sony, die mij daarvan kan weerhouden. Kan ik een digitaal gekochte game over 20+ jaar nog spelen? Die garantie heb je vooralsnog niet.
Volgens mij is daar nu EU wetgeving voor in de maak, maar goed in de kleine lettertjes staat meestal sowieso dat de online versie een gift is en geen recht.

https://citizens-initiati(...)tizens-initiative_en
pi_221213241
quote:

[..]
Dit ja. Of dat ineens een van de radiostations 'verdwenen' is omdat de licenties zijn ingetrokken :')

Succes met dat flikken bij m'n PS2 of Xbox360 die volledig offline staan.
  donderdag 2 juli 2026 @ 10:03:51 #71
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221213252
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2026 08:47 schreef RotatoR het volgende:

[..]

[ x ]
Dit is echt van die incel shizzle. Moet je geen aandacht aan geven.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 2 juli 2026 @ 10:26:01 #72
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_221213385
quote:

[..]
Klopt en die ga je ook niet krijgen, dat is ook wat ik er storend aan vind.
En natuurlijk dat ze elk moment met de prijs kunnen doen wat ze willen. Verder hecht in bijna geen waarde aan een schijfje, sterker nog soms kan me het storen dat ik van schijfje moet wisselen
pi_221213497
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 10:02 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dit ja. Of dat ineens een van de radiostations 'verdwenen' is omdat de licenties zijn ingetrokken :')

Succes met dat flikken bij m'n PS2 of Xbox360 die volledig offline staan.
Dat hebben we ook gehad inderdaad. Of digitale verkoop van de originele trilogie staken (eveneens Rockstar) omdat er een Definitive Edition is uitgebracht (met allerlei missende content en bugs die nooit volledig opgelost zijn).

quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 10:26 schreef pmponer het volgende:

[..]
Klopt en die ga je ook niet krijgen, dat is ook wat ik er storend aan vind.
En natuurlijk dat ze elk moment met de prijs kunnen doen wat ze willen. Verder hecht in bijna geen waarde aan een schijfje, sterker nog soms kan me het storen dat ik van schijfje moet wisselen
Nog wat langer geleden waren er titels die niet op 1 schijfje pasten met de stand van de techniek in die tijd! Moest je halverwege het verhaal de discs wisselen. Driver 2 voor de PS1, oa.
pi_221213542
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 10:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Moest je halverwege het verhaal de discs wisselen. Driver 2 voor de PS1, oa.
Ach, ik kan me nog Wing Commander IV herrinneren op PC. 6 CD's. Om de zoveel uur even de CD wisselen, vond t echt geen ramp. Of LoL2 met 4 CD's.
  donderdag 2 juli 2026 @ 10:49:25 #75
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_221213604
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 10:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

Nog wat langer geleden waren er titels die niet op 1 schijfje pasten met de stand van de techniek in die tijd! Moest je halverwege het verhaal de discs wisselen. Driver 2 voor de PS1, oa.
Dat is mij bekend, ik ben begonnen met een videopack G7400 en het daarna alle consoles gehad tm de xbox x series (muv dreamcast). En heb ook pc gaming gedaan op een commedore 64 met tapes, of op een 486 pc met floppy's. Dus ik heb wel enig idee hoeveel moeite en tijd het kan kosten om uberhaupt een spel te kunnen spelen :D

Maar ik kies dan liever voor gemak en zou liever geen discs wisselen.
  Moderator donderdag 2 juli 2026 @ 10:54:45 #76
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_221213672
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 10:45 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ach, ik kan me nog Wing Commander IV herrinneren op PC. 6 CD's. Om de zoveel uur even de CD wisselen, vond t echt geen ramp. Of LoL2 met 4 CD's.
Ja ik ook, maar volgens mij had ik een versie die je eerst nog van diskette op je hd, die uiteraard al bijna vol zat, moest installeren. Installeren wat natuurlijk ook nog een eeuwigheid duurde.
  donderdag 2 juli 2026 @ 10:59:31 #77
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_221213697
Ja "we" zijn van ver gekomen en nu kennelijk de stap naar all digital.
Ik snap het vanuit de leveranciers iig wel. En onder de kapstok "milieu" etc kan je dit ook goed verdedigen.
pi_221213743
quote:
88s.gif Op donderdag 2 juli 2026 10:54 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ja ik ook, maar volgens mij had ik een versie die je eerst nog van diskette op je hd, die uiteraard al bijna vol zat, moest installeren. Installeren wat natuurlijk ook nog een eeuwigheid duurde.
Dat was denk ik een oudere, WC1 of 2 :)
Deel 3 stond op 4 CD's door de enorme hoeveelheden FMV, en 6 dus zelfs op 6. Daar waren geen versies van op 3.5" diskettes. Wel had je in die overgangsjaren van 3.5" naar CD een aantal spellen waar je kon kiezen. System Shock, Stonekeep, Descent bijvoorbeeld. En daar was altijd een HDD installatie noodzakelijk inderdaad, al werd dan vaak het basisspel geinstalleerd terwijl de rest vanaf CD werd geladen bij de CD-edities.
pi_221213747
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 10:59 schreef pmponer het volgende:
En onder de kapstok "milieu" etc kan je dit ook goed verdedigen.
Dat is voor mij in elk geval geen argument. En die datacenters waar dit allemaal wordt opgeslagen slurpen natuurlijk ook electriciteit en resources.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')