We hebben een hoop zestiende finales die dicht bij elkaar liggen. En ja, dan hebben we de Verenigde Staten tegen Bosnië. Een van de minst aansprekende affiches, behalve misschien voor Esmir Bajraktarevic. De Bosniër die in Amerika geboren is. Dat levert toch altijd extra krachten op, Mazraoui was ook een fenomeen tegen ONS.
De VS won overtuigend van Paraguay in wedstrijd 1. Met de kennis van nu een vrij behoorlijke prestatie. Paraguay slikte sindsdien nog maar 1 goal en leeft nog steeds in dit toernooi. Daarna was het zakelijk tegen Australië en matig tegen Turkije met een B-elftal. De vraag is of het inzetten van een B-elftal de VS geknakt heeft. Ik denk het niet.
Waar de VS overtuigend was, had Bosnië het maar moeilijk. Aanvallend waren ze tegen Canada en Zwitserland vrijwel onzichtbaar, al scoorden ze wel 1x in de spaarzame momenten die ze kregen. Tegen Qatar werd er wel gewonnen. Leek even een makkelijke overwinning, maar na de 2-1 werd het nog even lastig. En omdat er maar een puntje was gepakt bij Canada en verloren tegen Zwitserland was het nodig. Maar goed, hij werd over de streep getrokken met 3-1.
3x eerder speelden ze tegen elkaar. 3-4 werd het in 2013 in Sarajevo, 5 jaar later 0-0 in Carson (het stadion van LA Galaxy). De VS speelde daar in 2021 nog 1x tegen Bosnië en won met 1-0. Een prima balans, en ik zie geen reden om te verwachten dat het nu anders zal gaan. De US zal het niet kado krijgen, maar een overwinning moet toch wel lukken. Zeker omdat ik niet het gevoel had dat Bosnië potdicht zit. We gaan het zien. Nouja, die 7 mensen die werkelijk hiervoor klaar gaan zitten om 2 uur in de nacht doordeweeks.