abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage dinsdag 30 juni 2026 @ 09:57:31 #151
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_221195216
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 09:55 schreef Moeraskat het volgende:

[..]
Ook precies niemand.

Als mijn auto thuis staat, wil het ook niet zeggen dat ik niet aan het werk ben, of niet op het werk ben. Ik word altijd een beetje moe van die conclusies die worden getrokken door mensen die niet bij dat onderzoek betrokken zijn.
Het zijn ook altijd dezelfde personen. Bij elke vermissing. Weer.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 30 juni 2026 @ 09:57:45 #152
355931 crew  Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_221195219
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 09:56 schreef Domnivoor het volgende:
Wat is er zo raar aan dat tankstation?
Misschien was zijn tank bijna leeg en had hij geen zin om van Muiden naar Schiphol te lopen.
Misschien had hij kramp in z’n voet en moest even rekken en strekken. Koffie halen en weer door.

:D
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
  dinsdag 30 juni 2026 @ 09:58:24 #153
355931 crew  Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_221195223
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 09:57 schreef Halcon het volgende:

[..]
Conclusie kan ook nog zijn dat hij vrijwillig vermist is en dat recht heeft hij.
Precies ja. Ik hoop daar dan ook op.
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
pi_221195257
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 09:43 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Waarom stopte anders bij een tankstation?
Hobbyspeurders :'). Ik stop ook weleens bij een tankstation. En ik heb niet eens een tank in mijn auto.
pi_221195273
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 09:43 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Waarom stopte anders bij een tankstation?
Even koffie halen of zo. Of een broodje. Even de benen strekken. Even kijken of er wat te doen is in de homobosjes bij de pomp. Genoeg redenen te bedenken.

Als het echt nodig is voor een eventueel onderzoek, is simpel vast te stellen wat hij daar precies deed.
  dinsdag 30 juni 2026 @ 10:04:56 #156
355931 crew  Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_221195275
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 10:02 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Hobbyspeurders :'). Ik stop ook weleens bij een tankstation. En ik heb niet eens een tank in mijn auto.
Al besproken :+
  dinsdag 30 juni 2026 @ 10:07:29 #157
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221195287
quote:
Het recht om te verdwijnen

Een zeventigjarige man uit de gemeente Midden-Groningen is het gesprek van de dag omdat hij leeft. Of nou ja, omdat hij blijkt te leven terwijl hij is doodverklaard.
Door: Karin Sitalsing
Dagblad van het Noorden bracht vrijdag het verhaal over de man naar buiten. Volgens de krant heeft de rechtbank hem vorig jaar officieel vermist verklaard, nadat zijn ex-partner daartoe een verzoek had ingediend. Ze zou gezegd hebben dat ze de man zeker vijftien jaar niet gezien had en dat hij overleden was.
Zwart op wit
Met de vermistverklaring in de hand stapte ze naar het gemeentehuis, waar een overlijdensakte werd opgesteld. Daarmee ging ze naar de bank, kon ze even het verzekeringsgeld innen? Haar ex, met wie ze een huis had, leefde immers al sinds 2010 niet meer - kijk, hier stond het, zwart op wit. Maar toen de bankmedewerker in het systeem keek, bleek een collega een paar maanden eerder nog bij de man thuis zijn geweest, met hem gesproken te hebben zelfs, kortom: hij leefde nog. De bank belde de politie en zo kwam de zaak aan het rollen.
U bent dood, sorry!
Het is niet de eerste keer dat iemand ten onrechte dood wordt verklaard; de afgelopen jaren kwam het een paar keer voor - met als verschil dat dit niet gebeurde op verzoek van een ‘nabestaande’, maar door een foutje. Een van hen was de Rotterdammer Fred Marree. Een familielid van Marree overleed en de gemeente verwisselde per ongeluk hun gegevens. Marree is anderhalf jaar lang bezig geweest om weer administratief gereanimeerd te worden en schreef er het boek U bent dood, sorry! over. Ook voor de doodgewaande Groninger zijn de gevolgen groot. De man is overal uitgeschreven, zijn BSN-nummer opgeheven; hij is immers niet meer in leven.
Aanmerkelijk belang
Voordat iemand dood verklaard kan worden, moet die persoon minstens vijf jaar vermist zijn. Als erg aannemelijk is dat iemand is overleden kan dit na een jaar - dit gebeurde bijvoorbeeld na de ramp met de MH17. Maar let wel: niet iedereen die wordt gemist, is ook daadwerkelijk vermist, legt beleidsmedewerker Franck Wagemakers van Slachtofferhulp uit. ‘Het is aan de politie om te bepalen of iemand vermist is. Van een vermissing is alleen sprake als er een aanmerkelijk belang is dat iemand gevonden wordt. Als het om kinderen gaat bijvoorbeeld, of kwetsbare of verwarde personen, of als iemand niet zonder bepaalde medicijnen kan.’
Jaarlijks, vertelt Wagemakers, raken er 30 tot 40.000 mensen vermist, maar de meesten zijn binnen 48 uur weer terug.
Het recht om te verdwijnen
‘Iedereen heeft het recht om te verdwijnen’, vertelt hij. En dat gebeurt ook, om allerlei redenen. ‘Mensen verdwijnen omdat ze een ander leven willen, op een andere plek. Anderen leiden sowieso een zwervend bestaan of proberen te ontkomen aan criminelen, schulden of iets anders. En dan zijn er natuurlijk mensen die suïcide plegen en wier lichaam nooit gevonden wordt.’
Niet iedereen die wordt gemist, is ook daadwerkelijk vermist
Franck Wagemakers - beleidsmedewerker Slachtofferhulp
Voor de wet blijven vermisten in principe in leven. Dat maakt het voor achterblijvers lastig om zaken af te handelen. ‘Er zijn dan juridisch een paar mogelijkheden. Er is zaakwaarneming; dat betekent dat er gehandeld mag worden in geval van nood. Stel je bijvoorbeeld voor dat de ramen van de woning kapot zijn, of dat er een huisdier is dat gered moet worden. Maar de achterblijvers mogen bijvoorbeeld niet zomaar de post van de vermiste gaan behandelen. Daarvoor moet de rechtbank akkoord geven voor zogenoemde afwezigheidsbewindvoering. Daarmee ben je overigens nog steeds afhankelijk van de coulance van instellingen; die zijn niet verplicht medewerking te verlenen.’
Pijnlijk en hard
Zolang de vermiste niet is dood verklaard, kunnen de achterblijvers geen aanspraak maken op verzekeringsgeld of een erfenis. ‘Het voelt vaak emotioneel heel zwaar om die stap te zetten; mensen hebben dan het gevoel dat ze de vermiste opgeven. Maar ze kunnen ertoe gedwongen worden omdat ze bijvoorbeeld in de financiële problemen komen.’
Wagemakers spreekt consequent van ‘achterblijvers’, omdat veel mensen moeite hebben met het woord ‘nabestaanden’ - dat impliceert dat de vermiste niet meer leeft terwijl dat lang niet zeker is. Wat in de volksmond een ‘doodsverklaring’ wordt genoemd, zegt Wagemakers, heet officieel een ‘rechtsvermoeden van overlijden’. ‘Maar dat klinkt heel pijnlijk en hard. Wij hebben daarom het ministerie verzocht de naam te wijzigen in een ‘vaststelling van vermissing.’ Inhoudelijk is er niets veranderd, het gaat alleen om de naam, maar gevoelsmatig is er veel verschil.’
Geïsoleerd leven
Volgens Dagblad van het Noorden is de Groninger zich rot geschrokken toen hij hoorde dat hij al jaren dood was. Hij leeft al jaren een geïsoleerd leven met een nieuwe partner en wist zo jaren onder de radar te blijven. Geldsporen zijn er niet: hij betaalde geen premies en ontving ook geen uitkeringen.
De vraag blijft: hoe is het mogelijk zo lang ontraceerbaar te zijn?
De Amerikaanse schrijfster Elizabeth Greenwood weet het. Zij verdiepte zich in de beweegredenen van mensen die, in tegenstelling tot de Groninger, juist doodgewaand wíllen worden. Het begon voor de grap, toen ze een enorme studieschuld had. Ze dacht wel eens: hypothetisch, stel nou dat, en toen wilde ze eigenlijk ook wel weten hoe ver ze zou komen. Ver, zo bleek. Ze reisde naar de Filippijnen, waar, zo had ze gehoord, zwartemarktmortuaria zijn waar anonieme doden worden binnengebracht. Doodsfraudeplegers kopen deze lichamen, laten ze cremeren en de resten opslaan onder hun eigen naam. Greenwood kocht haar eigen doodsverklaring en een proces-verbaal van het verkeersongeluk dat haar het leven zou hebben gekost.
Pseudocide
Ze schreef haar ervaringen op in het boek Playing Dead, en interviewde daarvoor ook anderen die ‘pseudocide’ pleegden, zoals het ensceneren van je dood officieel heet. Zo was er Sam Israel, een Amerikaanse zakenman die in de schulden raakte en van de Bear Mountain Bridge sprong. Maar, wat niemand zag: in plaats van in de rivier de Hudson, viel Israel in netten die hij vooraf had opgehangen. Dit, een goed en geloofwaardig ongeluk in scène zetten, is de eerste stap, zegt Greenwood. Vervolgens moet je een goede plek hebben om heen te gaan, en genoeg contant geld, want met pinnen en creditcards laat je sporen achter. En daarna komt vermoedelijk de moeilijkste stap: met iedereen breken. Vijanden, maar ook vrienden, familie, geliefden. ‘Ik denk dat dit voor de meeste mensen bijna onmogelijk is.’
Wel of geen verklaring?
Volgens Dagblad van het Noorden heeft de gemeente Midden-Groningen het Openbaar Ministerie inmiddels verzocht de verklaring te vernietigen. Wagemakers benadrukt dat hij het dossier van de Groninger niet kent en alleen over algemeenheden kan vertellen, maar, zegt hij, als de rechtbank dit heeft bepaald, móet er een verklaring van de politie in het dossier zitten. Volgens de krant heeft de politie nochtans in al die jaren nooit een officiële vermissingsaangifte ontvangen. De rechtbank zelf kan niet verder inzoomen op de inhoud van het dossier, laat een woordvoerder weten. ‘Dit raakt de privacy van betrokkenen.’
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221195301
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 10:07 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Wel fascinerend hoe zoiets vandaag de dag mensen nog lukt.
  dinsdag 30 juni 2026 @ 10:30:21 #159
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221195429
Ik heb een tijdje terug een documentaire gezien van een Japans bedrijf die er een hele business van gemaakt heeft: verdwijnen. In Azie is het gevoel van schaamte nog veel groter en willen -in dit geval- Japanners soms verdwijnen. Ze worden dan opgehaald, in een soort safehouse gezet en alle banden met hun oude leven worden verbroken. Omdat ze ontraceerbaar willen zijn, vervallen ze dan in simpele of zware baantjes om aan hun geld te komen. Het komt daar nog veel vaker voor.

Bekijk deze YouTube-video
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_221195436
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 09:51 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Natuurlijk kan dat. Maar op camerabeelden moet hij dan wel weer gezien zijn.
Waarom moet dat?
  dinsdag 30 juni 2026 @ 10:38:00 #161
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221195512
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2026 19:09 schreef Ole het volgende:
Misschien zit hij niet in vliegtuig :{
Inderdaad, kan een afleidingsmanouvre zijn.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 30 juni 2026 @ 10:53:35 #162
438527 MissButterflyy
pi_221195737
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 10:31 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Waarom moet dat?
Bij de parkeerplaats zullen camera’s hangen. Kan wel nagetrokken worden welke richting hij op is gegaan.
En op Schiphol ook natuurlijk.
pi_221196065
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 10:53 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Bij de parkeerplaats zullen camera’s hangen. Kan wel nagetrokken worden welke richting hij op is gegaan.
Aanmames.
  dinsdag 30 juni 2026 @ 11:46:36 #164
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221196107
quote:

[..]
Ik denk dat je alleen kunt zien dat hij bijv. niet de pendelbus richting de vertrekhal heeft genomen.
  dinsdag 30 juni 2026 @ 11:51:27 #165
438527 MissButterflyy
pi_221196127
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 11:46 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik denk dat je alleen kunt zien dat hij bijv. niet de pendelbus richting de vertrekhal heeft genomen.
Is er een natuurgebied in de buurt?
Mensen gaan ook wel eens naar afgelegen plekken om zichzelf wat aan te doen.
  dinsdag 30 juni 2026 @ 11:52:09 #166
438527 MissButterflyy
pi_221196131
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 11:33 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Aanmames.
Overal hangen camera’s tegenwoordig.
De politie heeft gevraagd informatie te delen, ga er van uit dat er binnenkort wel meer bekend wordt.
  dinsdag 30 juni 2026 @ 12:28:49 #167
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221196329
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 11:51 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Is er een natuurgebied in de buurt?
Mensen gaan ook wel eens naar afgelegen plekken om zichzelf wat aan te doen.
Om Schiphol heen niet, vanwege obvious reasons. Op die langparkeren plek is het 1 grote wirwar van snelwegen. Ik zie het Amsterdamse bos als eerste natuurgebied, maar dat lijkt me nogal een drukke plek. Spaarnwoude is alweer een stuk verder.
  dinsdag 30 juni 2026 @ 12:55:39 #168
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_221196494
Hart van Nederland brengt het zo:
quote:
De politie gaat er daarom vanuit dat hij naar het buitenland is vertrokken. "We hebben daar ook aanwijzingen voor", vertelt de politie aan Hart van Nederland.
Dan is de locatie van de auto kennelijk niet de enige aanwijzing.
  dinsdag 30 juni 2026 @ 12:56:51 #169
3542 Gia
User under construction
pi_221196516
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 12:55 schreef Domnivoor het volgende:
Hart van Nederland brengt het zo:
[..]
Dan is de locatie van de auto kennelijk niet de enige aanwijzing.
Als dat zo is, dan moet hij dat toch lekker zelf weten!
pi_221196523
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 11:33 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Aanmames.
Lol nee.... Als jij gaat zeggen dat camera´s rondom Schiphol een aanname zijn dan leef je echt in een grot.
  dinsdag 30 juni 2026 @ 13:16:55 #171
438527 MissButterflyy
pi_221196669
Het kan ook zijn dat hij een afspraak had met wat duistere figuren en dat zijn auto daarna daar is geparkeerd.

Het kan echt van alles zijn.
Ben benieuwd naar hoe dit verder loopt. Met alle camera’s die overal hangen moet er toch meer duidelijk worden.
pi_221196746
Het kan natuurlijk van alles nog zijn, misleiden door het parkeren kan bv. Maar camera´s genoeg daar.

Ben wel benieuwd dan waarom de politie aanleiding ziet voor het verhaal dat hij naar het buitenland is?
Wellicht is dat door die camera´s of inside Schiphol information?

En ik vraag mij dan ook af hoe snel dit gebeurt is?
Hoe snel na de vermissing is die auto daar geparkeerd, is dat pas later hadden er dan geen red flags moeten afgaan toen hij wilde inchecken enzo? Als hij inderdaad is gaan vliegen dan zou dat in theorie heel makkelijk te traceren moeten zijn.
pi_221196867
quote:

[..]
Je overschat nogal het camera systeem in Nl en de kwaliteit daarvan. Een groepje door de stad volgen kan nog wel door stadstiezicht camera’s maar automatische herkenningen en volgsystemen bestaan alleen in films (tenminste in Nl)
Vakman pur sang
pi_221196894
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 08:56 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Topsporter en medicatie, volgens mij kan dat niet samen. Wordt snel gezien als doping.
Mijn god. :')

Wat een niveau weer.
pi_221196910
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 juni 2026 11:46 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Je zult ook wel kunnen zien als hij naar binnen is gegaan. En of hij weer naar buiten is gegaan. Sowieso als hij een vlucht heeft genomen, is dat waarschijnlijk wel na te trekken of hij moet bijvoorbeeld met een vals paspoort reizen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')