abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221160391
https://www.rtl.nl/nieuws(...)p-melk-en-sapflessen

quote:
Kabinet komt met statiegeld op melk- en sapflessen

Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer.



Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.

Van Veldhoven schrijft de brief aan de Kamer omdat er niet voldoende statiegeldflessen worden ingenomen. Van de verkochte statiegeldflessen wordt 77 procent ingezameld en van de statiegeldblikjes is dat 83 procent. Dat is echter te weinig, doel is dat in beide categorieën 90 procent moet zijn.

Als die doelstelling niet wordt gehaald, dwingt Europa Nederland om alle flesjes en blikjes uit Europa in te nemen in het statiegeldsysteem. Dat is volgens de minister zeer kostbaar.

Bulk inname
Om dat te voorkomen heeft Van Veldhoven nu een pakket aan maatregelen samengesteld dat die inname moet verbeteren. De onderdelen van het pakket zijn naast de uitbreiding van de statiegeldplicht naar alle plastic flessen tot en met drie liter, inclusief zuivel- en sapflessen, ook een onderzoek naar een mogelijke innameplicht.

Ook komt er mogelijk een verbod op de verkoop van plastic flessen en blikjes zonder statiegeld en komt er mogelijk een verplichting voor het aanbieden van automaten waar flessen of blikjes in bulk kunnen worden aangeboden.

Onvrede
Het vorige kabinet liet onvrede doorschemeren over het werk van Verpact, de stichting die verantwoordelijk is voor de inzameling en het hergebruik van plastic flesjes.

Ook Van Veldhoven verwacht de 'volle inzet' van Verpact, onder meer om alle flessen snel af te voeren.
> innameplicht
> bulkautomaten verplicht

Ik zou an sich best voorstander zijn als *alle* ideeën ook echt worden uitgevoerd. Zullen wel zien. Anders wordt het gewoon uitbreiding van de huidige chaos.

Verder dat ultimatum van Europa _O- Net een dictator van bovenaf. :')
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221160416
Een goed moment om deze grote misstand aan te pakken.

Er zijn nu immers helemaal geen andere problemen die opgelost hoeven te worden.
pi_221160427
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 23:30 schreef Kottnauer het volgende:
Een goed moment om deze grote misstand aan te pakken.

Er zijn nu immers helemaal geen andere problemen die opgelost hoeven te worden.
Lijkt me onhandig als we de minister van Klimaat gaan inzetten op de situatie in Iran e.d. :9
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221160437
Verstandige zet. Het statiegeld systeem werkt nu zeer goed dus dit is het moment voor uitbreiding
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_221160440
quote:
Als die doelstelling niet wordt gehaald, dwingt Europa Nederland om alle flesjes en blikjes uit Europa in te nemen in het statiegeldsysteem. Dat is volgens de minister zeer kostbaar.
Je haalt de doelstelling niet, dus dan geven we je een doelstelling die nog lastiger en duurder is!
pi_221160443
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 23:33 schreef Mortaxx het volgende:
Verstandige zet. Het statiegeld systeem werkt nu zeer goed dus dit is het moment voor uitbreiding
Met deze plannen zou het wel beter moeten werken.

Innameplicht > machines zijn veel minder vaak "stuk"
Bulkautomaten verplichten > geen rijen meer met zwervers die 4 volle vuilniszakken inleveren en de hele rij ophouden
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 23:35:42 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221160446
Die hoerenautomaat voor blikjes was 1,5 week stuk bij de supermarkt hier en ze weigerden het handmatig in te nemen :')
pi_221160451
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 23:35 schreef Starhopper het volgende:
Die hoerenautomaat voor blikjes was 1,5 week stuk bij de supermarkt hier en ze weigerden het handmatig in te nemen :')
Die dingen zijn 9vd10 keer niet stuk. Of ze zijn wel stuk en dan doen ze niet aan reparatie.

De AH hier heeft al een maand of 6 een briefje hangen met dat de automaat stuk is. :')

Kabinet wil een innameplicht invoeren. Dat is in Duitsland ook. Dat zou dit moeten oplossen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221160455
Ik doe al ruim 10 jaar aan afvalscheiding. Plastic en drinkverpakkingen gaan in een oranje container die eens per twee weken wordt geleegd door een gemeentelijke instantie. Werkt prima.

Maar straks moet ik per pak dus eerst een kwartje betalen aan de supermarkt, dat ik weer terugkrijg als ik het lege pak weer bij diezelfde supermarkt heb ingeleverd. Buitengewoon onhandig systeem, lijkt me.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 23:39:18 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221160456
quote:
88s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 23:37 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Die dingen zijn 9vd10 keer niet stuk. Of ze zijn wel stuk en dan doen ze niet aan reparatie.

De AH hier heeft al een maand of 6 een briefje hangen met dat de automaat stuk is. :')

Kabinet wil een innameplicht invoeren. Dat is in Duitsland ook. Dat zou dit moeten oplossen.
Ik heb mijn tas gewoon omgekieperd. Laat ze lekker de tyfustering krijgen. Ik ga het niet mee naar huis nemen.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 23:40:07 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221160459
Iets wat echt volkomen ruk is - hallo binnenstad van Amsterdam- gaan ze uitbreiden.

Wat een onzalig idee.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221160467
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 23:39 schreef Kottnauer het volgende:
Ik doe al ruim 10 jaar aan afvalscheiding. Plastic en drinkverpakkingen gaan in een oranje container die eens per twee weken wordt geleegd door een gemeentelijke instantie. Werkt prima.

Maar straks moet ik per pak dus eerst een kwartje betalen aan de supermarkt, dat ik weer terugkrijg als ik het lege pak weer bij diezelfde supermarkt heb ingeleverd. Buitengewoon onhandig systeem, lijkt me.
Sinds vorig jaar is inname niet meer supermarktgericht. Je kan een blikje AH huismerk cola ook bij de Lidl inleveren.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 23:45:31 #13
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_221160474
quote:
88s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 23:43 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Sinds vorig jaar is inname niet meer supermarktgericht. Je kan een blikje AH huismerk cola ook bij de Lidl inleveren.
Hij had het niet over blikjes.
Colleziono francobolli di bambini
pi_221160486
Belachelijk systeem dat statiegeld. Gelukkig koop ik alle drank in België. Geen statiegeld genot
  vrijdag 26 juni 2026 @ 23:49:23 #15
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_221160488
Nog meer teringzooi die je apart moet bewaren en vervolgens weer mee kunt zeulen naar de supermarkt :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 26 juni 2026 @ 23:51:39 #16
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221160494
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 23:49 schreef PzKpfw het volgende:
Nog meer teringzooi die je apart moet bewaren en vervolgens weer mee kunt zeulen naar de supermarkt :')
En waar zwervers op afkomen in hun zoektocht door het afval. Zie de republiek Amsterdam :').
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221160502
Zet gewoon een koe in je tuin. Met je melkflessen.. :')

Maar niet meer dan 2,6 koeien per hectare.
pi_221160512
Laat een keer in de zoveel tijd je boodschappen bezorgen en lever de blikjes en flessen bij de bezorger in, lekker makkelijk.
pi_221160519
quote:
88s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 23:43 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Sinds vorig jaar is inname niet meer supermarktgericht. Je kan een blikje AH huismerk cola ook bij de Lidl inleveren.
Het doel van statiegeld is recyclen. Maar al mijn plastic en metaal wordt al 100% gerecycleerd omdat ik het dus thuis in mijn oranje container gooi.

Als dat systeem wordt afgeschaft, dan zal ik zeker niet voor een paar stuivers die rommel terugbrengen naar de supermarkt, maar het gewoon bij het restafval in de grijze container doen.
pi_221160554
meh. koop sowieso enkel tetrapak verpakkingen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')