> innameplichtquote:Kabinet komt met statiegeld op melk- en sapflessen
Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer.
Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
Van Veldhoven schrijft de brief aan de Kamer omdat er niet voldoende statiegeldflessen worden ingenomen. Van de verkochte statiegeldflessen wordt 77 procent ingezameld en van de statiegeldblikjes is dat 83 procent. Dat is echter te weinig, doel is dat in beide categorieën 90 procent moet zijn.
Als die doelstelling niet wordt gehaald, dwingt Europa Nederland om alle flesjes en blikjes uit Europa in te nemen in het statiegeldsysteem. Dat is volgens de minister zeer kostbaar.
Bulk inname
Om dat te voorkomen heeft Van Veldhoven nu een pakket aan maatregelen samengesteld dat die inname moet verbeteren. De onderdelen van het pakket zijn naast de uitbreiding van de statiegeldplicht naar alle plastic flessen tot en met drie liter, inclusief zuivel- en sapflessen, ook een onderzoek naar een mogelijke innameplicht.
Ook komt er mogelijk een verbod op de verkoop van plastic flessen en blikjes zonder statiegeld en komt er mogelijk een verplichting voor het aanbieden van automaten waar flessen of blikjes in bulk kunnen worden aangeboden.
Onvrede
Het vorige kabinet liet onvrede doorschemeren over het werk van Verpact, de stichting die verantwoordelijk is voor de inzameling en het hergebruik van plastic flesjes.
Ook Van Veldhoven verwacht de 'volle inzet' van Verpact, onder meer om alle flessen snel af te voeren.
Lijkt me onhandig als we de minister van Klimaat gaan inzetten op de situatie in Iran e.d.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 23:30 schreef Kottnauer het volgende:
Een goed moment om deze grote misstand aan te pakken.
Er zijn nu immers helemaal geen andere problemen die opgelost hoeven te worden.
Je haalt de doelstelling niet, dus dan geven we je een doelstelling die nog lastiger en duurder is!quote:Als die doelstelling niet wordt gehaald, dwingt Europa Nederland om alle flesjes en blikjes uit Europa in te nemen in het statiegeldsysteem. Dat is volgens de minister zeer kostbaar.
Met deze plannen zou het wel beter moeten werken.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 23:33 schreef Mortaxx het volgende:
Verstandige zet. Het statiegeld systeem werkt nu zeer goed dus dit is het moment voor uitbreiding
Die dingen zijn 9vd10 keer niet stuk. Of ze zijn wel stuk en dan doen ze niet aan reparatie.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 23:35 schreef Starhopper het volgende:
Die hoerenautomaat voor blikjes was 1,5 week stuk bij de supermarkt hier en ze weigerden het handmatig in te nemen
Ik heb mijn tas gewoon omgekieperd. Laat ze lekker de tyfustering krijgen. Ik ga het niet mee naar huis nemen.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 23:37 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Die dingen zijn 9vd10 keer niet stuk. Of ze zijn wel stuk en dan doen ze niet aan reparatie.
De AH hier heeft al een maand of 6 een briefje hangen met dat de automaat stuk is.
Kabinet wil een innameplicht invoeren. Dat is in Duitsland ook. Dat zou dit moeten oplossen.
Sinds vorig jaar is inname niet meer supermarktgericht. Je kan een blikje AH huismerk cola ook bij de Lidl inleveren.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 23:39 schreef Kottnauer het volgende:
Ik doe al ruim 10 jaar aan afvalscheiding. Plastic en drinkverpakkingen gaan in een oranje container die eens per twee weken wordt geleegd door een gemeentelijke instantie. Werkt prima.
Maar straks moet ik per pak dus eerst een kwartje betalen aan de supermarkt, dat ik weer terugkrijg als ik het lege pak weer bij diezelfde supermarkt heb ingeleverd. Buitengewoon onhandig systeem, lijkt me.
Hij had het niet over blikjes.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 23:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Sinds vorig jaar is inname niet meer supermarktgericht. Je kan een blikje AH huismerk cola ook bij de Lidl inleveren.
En waar zwervers op afkomen in hun zoektocht door het afval. Zie de republiek Amsterdamquote:Op vrijdag 26 juni 2026 23:49 schreef PzKpfw het volgende:
Nog meer teringzooi die je apart moet bewaren en vervolgens weer mee kunt zeulen naar de supermarkt
Het doel van statiegeld is recyclen. Maar al mijn plastic en metaal wordt al 100% gerecycleerd omdat ik het dus thuis in mijn oranje container gooi.quote:Op vrijdag 26 juni 2026 23:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Sinds vorig jaar is inname niet meer supermarktgericht. Je kan een blikje AH huismerk cola ook bij de Lidl inleveren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |