abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 juni 2026 @ 19:47:03 #51
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221138853
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 17:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Een vve heeft normaliter gewoon een opstalverzekering, en jij hebt als je verstandig bent een WA verzekering. Die betalen dat allemaal. :D
En als je mazzel hebt.
  woensdag 24 juni 2026 @ 19:57:00 #52
511221 Hetekip
Depressief
pi_221138953
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Begin er niet aan: er komen lijken uit de kast waar je u tegen zegt
Mag ik vragen waar je dat op baseert? Het lijkt wel een vrij actieve VvE te zijn die altijd plichtmatig gewoon het onderhoud heeft gedaan.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_221138959
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 17:37 schreef Basp1 het volgende:
.....en jij hebt als je verstandig bent een WA verzekering. Die betalen dat allemaal. :D
Gaat niet over z'n auto, maar over het appartement.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 24-06-2026 22:03:42 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 24 juni 2026 @ 19:58:16 #54
511221 Hetekip
Depressief
pi_221138969
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:45 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
Ik heb met name bewust gewacht om mentaal wat stabieler te worden. Rust in je hoofd geeft ook ruimte om bewuste keuzes te maken. En om rustig te blijven als het leven een keer tegen zit. Doordat ik in de tussentijd ook kon sparen, heeft dat óók tot een financieel sterkere positie geleid. Maar dat was niet het primaire doel.

Ik heb geen verstand van meerjarenonderhoudsplannen, maar ik weet wel dat de kosten voor bouw- en onderhoud in het afgelopen decennium dramatisch gestegen zijn. Dus als dat mjop nu al een financieel gat laat zien .... Staar je niet blind op dit ene appartement. Je klinkt op z'n best gematigd positief. En je twijfelt enorm. Ik zou zeggen: bij twijfel niet inhalen. Focus op jezelf. Wat heb jij nu nodig? Misschien sta je er over een half jaar al anders in.
Hmmm misschien moet ik dat ook doen, ik voel wel dat wonen een beetje de logische volgende stap in mijn leven is. Maar goed ik kan ook nog wel een maand of 6 wachten of 10.
pi_221142182
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2026 19:22 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Dus jij hebt bewust even gewacht tot je financieel wat sterker stond? Ik heb inderdaad in mijn hoofd dat als ik 80 k in plaats van 50 k aan spaargeld heb. Ik een stuk beter weg kom van alles. Dan kan ik zeker 40 of 50 k in het huis steken wat lagere vaste laten betekent.

Als dan iets omhoog gaat kan ik het opvangen.

Die mjop is van 2016 geloof ik. Als jij er verstand van hebt wil ik je best laten meekijken. Misschien heb jij wat verstandigs in te brengen.
Ik schreef hierboven al: Als je zo weinig kennis van zaken hebt, dat je dan beter gewoon een aankoop makelaar kunt nemen, maar goed doe ook maar niet, kunnen we over 3 jaar weer smakelijke topics van je lezen dat het dak verrot was en dat je 20K moet ophoesten omdat de VVE geen geld had gespaart voor groot onderhoud.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221142823
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 17:42 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik wil vooral kopen zodat ik niet in angst hoef te leven, dat de huur op een gegeven moment zo hoog wordt, dat ik het niet kan bijbenen.

Een VvE die 150 euro per maand vraagt en een hypotheek van 1000 euro (bruto), durf ik nog wel aan.
Ik weet niet hoe oud dat flatje van je is en of ze een lift hebben... maar 160 per maand is vergeleken met hier erg laag, zo laag dat ik wat meer onderzoek ga doen en vaak erachter kom dat ze of een financieel gat hebben of dat het niet is uitbesteed.

Dat tweede kan, maar over een paar jaar kunnen de vve kartrekkers ook weer gaan verhuizen, dan moet je wel naar een extern bedrijf.

Gemiddeld gezien zit je hier in apeldoorn tegen een 300/340 vve kosten te maand te kijken.

Kan je dat dan nog opbrengen?
pi_221143029
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 08:41 schreef blessed19 het volgende:

Gemiddeld gezien zit je hier in apeldoorn tegen een 300/340 vve kosten te maand te kijken.

Ook voor nieuwe appartementen? Vind het nl. een behoorlijk bedrag.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221145583
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 09:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Ook voor nieuwe appartementen? Vind het nl. een behoorlijk bedrag.
Geen idee. Maar voor 230/250 k (budget ts) heb je hier geen nieuwbouw appartement.
pi_221145650
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 15:06 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Geen idee. Maar voor 230/250 k (budget ts) heb je hier geen nieuwbouw appartement.
Nee precies dan vind ik 1986 nog wel redelijk netjes. Dat is dan zon 40 jaar oud?
pi_221145778
Is het huis waarover jij het hebt in de OP nog steeds jouw eigendom? Of heb jij het huis inmiddels verkocht?

Dan is het misschien een optie om (een deel van) het spaargeld wat je nu hebt, te investeren in het opknappen van die woning. Dat is uiteraard afhankelijk van de huidige staat.

Als om te beginnen het probleem met die lek in de kelder verholpen kan worden en verder hebben de ramen bijvoorbeeld houten kozijnen met enkel glas, die jij laat vervangen door kunststof kozijnen met HR++ glas, kan jij die woning heel waarschijnlijk met behoorlijk wat winst weer verkopen. Als ik het goed begrijp (het is volgens mij wel per gemeente anders) kan je in aanmerking komen voor subsidie van de gemeente als je investeert in huis-isolatie.

Ik kan wel begrijpen dat je liever na zo'n teleurstelling zo snel mogelijk van dat huis af wilt. (Ik heb er wellicht overheen gelezen, ik heb niet duidelijk of je het reeds verkocht hebt.) Of spelen er ook andere dingen waardoor het niet aantrekkelijk is voor de huizenmarkt?

Ik weet in ieder geval dat je een gratis account kunt aanmaken op https://www.eigenhuis.nl en dan kan je diverse PDFs downloaden met informatie over onder en renovatie van koophuizen en ook over kopen en verkopen.
pi_221145905
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 15:19 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Nee precies dan vind ik 1986 nog wel redelijk netjes. Dat is dan zon 40 jaar oud?
Dan is een vve van 300 wel een reële situatie. Grondstoffen en uurloon zijn best aardig gestegen en je wilt je voorbereiden op de toekomst.

Een vve van 160, oid, voor een appartement uit 1986... tsja, dat vind ik eerlijk gezegd niet echt realistisch kijkend naar de toekomst.

Heeft het ook een lift?
pi_221145909
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2026 15:33 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Is het huis waarover jij het hebt in de OP nog steeds jouw eigendom? Of heb jij het huis inmiddels verkocht?

Dan is het misschien een optie om (een deel van) het spaargeld wat je nu hebt, te investeren in het opknappen van die woning. Dat is uiteraard afhankelijk van de huidige staat.

Als om te beginnen het probleem met die lek in de kelder verholpen kan worden en verder hebben de ramen bijvoorbeeld houten kozijnen met enkel glas, die jij laat vervangen door kunststof kozijnen met HR++ glas, kan jij die woning heel waarschijnlijk met behoorlijk wat winst weer verkopen. Als ik het goed begrijp (het is volgens mij wel per gemeente anders) kan je in aanmerking komen voor subsidie van de gemeente als je investeert in huis-isolatie.

Ik kan wel begrijpen dat je liever na zo'n teleurstelling zo snel mogelijk van dat huis af wilt. (Ik heb er wellicht overheen gelezen, ik heb niet duidelijk of je het reeds verkocht hebt.) Of spelen er ook andere dingen waardoor het niet aantrekkelijk is voor de huizenmarkt?

Ik weet in ieder geval dat je een gratis account kunt aanmaken op https://www.eigenhuis.nl en dan kan je diverse PDFs downloaden met informatie over onder en renovatie van koophuizen en ook over kopen en verkopen.
Dat heb ik verkocht. En ik heb daar geen seconde spijt van gehad.
pi_221145922
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 15:57 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Dan is een vve van 300 wel een reële situatie. Grondstoffen en uurloon zijn best aardig gestegen en je wilt je voorbereiden op de toekomst.

Een vve van 160, oid, voor een appartement uit 1986... tsja, dat vind ik eerlijk gezegd niet echt realistisch kijkend naar de toekomst.

Heeft het ook een lift?
Ja ook een lift. Maar ik ben overboden. Ik had iets van 15 duizend erboven geboden met het idee, ik kan het nog altijd afketsen.

Maar iemand heeft dus met 25 k of meer overboden.
pi_221146149
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2026 15:59 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ja ook een lift. Maar ik ben overboden. Ik had iets van 15 duizend erboven geboden met het idee, ik kan het nog altijd afketsen.

Maar iemand heeft dus met 25 k of meer overboden.
Denk eerlijk gezegd dat het ook wel beter is. Anders kom je over een paar jaar voor verassingen te staan.

Laatst had ik een appartement gevonden op een mooie locatie, boven een paar winkels. Vve van 190 de maand.

Toen ik de notulen las, bleek dat er van de 12 vve eigenaren er telkens 2 waren die verduurzaming en verhoging tegen hielden. Geen reparaties aan kozijnen, tocht, wat dan ook. Zij hadden er zelf geen last van.

Ik heb het vriendelijk afgezegd. In die drama wil je niet wonen.
pi_221148390
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 16:29 schreef blessed19 het volgende:

Toen ik de notulen las, bleek dat er van de 12 vve eigenaren er telkens 2 waren die verduurzaming en verhoging tegen hielden. Geen reparaties aan kozijnen, tocht, wat dan ook. Zij hadden er zelf geen last van.

Kunnen dan 2 van de 12 VvE leden, een voorstel tegenhouden? Dacht dat een 3/4 meerderheid voor alle ingrijpende besluiten/veranderingen, wel voldoende zou zijn.
pi_221148397
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2026 15:58 schreef Hetekip het volgende:
En ik heb daar geen seconde spijt van gehad.
Want?
pi_221148428
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 20:49 schreef blomke het volgende:

[..]
Kunnen dan 2 van de 12 VvE leden, een voorstel tegenhouden? Dacht dat een 3/4 meerderheid voor alle ingrijpende besluiten/veranderingen, wel voldoende zou zijn.
Het heeft te maken met hoeveel ruimte een eigenaar bezit. 1 van die 2 is de eigenaar van de winkel die eronder zit. En samen hebben ze meer dan een bepaald percentage wat nodig is voor een besluit. Echt, wat een gedoe daar. Treurig ook ergens wel.
pi_221148504
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 20:55 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Het heeft te maken met hoeveel ruimte een eigenaar bezit. 1 van die 2 is de eigenaar van de winkel die eronder zit. En samen hebben ze meer dan een bepaald percentage wat nodig is voor een besluit. Echt, wat een gedoe daar. Treurig ook ergens wel.
Dan weet je dus dat je altijd of in de oude bende blijft zitten, of (jaren later als de zaak verloederd is) fors meebetaalt aan de renovatie van het hele pand.
  Moderator donderdag 25 juni 2026 @ 21:14:31 #70
38824 crew  Droopie
pi_221148573
Wij hebben een VVE die best wel passief is, en we zijn allang blij als er mensen komen opdagen.

Voor hele belangerijke zaken betekent dat er soms geen spijkers met koppen geslagen kunnen worden, omdat we niet 2/3 van de stemmen krijgen.

Ik geloof trouwens best dat de meeste VVE's op hun eigen manier wel gezond zijn, maar mijn vader heeft begin jaren 80 zijn huis moeten verkopen, omdat de VVE beheerder er met het geld vandoor was gegaan en er flink verlies mee geleden.. en dat terwijl de hypotheekrente 13% was 😭😭, vroeger was echt niet alles beter..

Maar iig goed dat je kritisch naar een VVE kijkt, laat het je niet teveel afschrikken, maar heel veel mensen denken daar totaal niet over na.
Hell To The Liars
pi_221149341
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 20:50 schreef blomke het volgende:

[..]
Want?
Omdat ik aan anti depressiva zat en geen zin meer had in het leven. Paniek aanvallen.
pi_221149645
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 14:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Stel nou je koopt een appartement en het dak gaat bij de eerstvolgende stortbui, lekken als een gieter,
(...........alleen schijnt de VvE een te kort te hebben van 350 k in 2036 of zo. Volgens hun huidige plan. Zij zeggen echter .................... ze zeggen dat ze steeds de balans zoeken tussen verantwoord onderhoud doen en voldoende reserves opbouwen en keuzes maken.) en je woonkamer met parket staat blank. Vervolgens kloppende onderburen aan en geven jou de schuld dat hun plafond bedorven is en opnieuw gestuct moet worden

Raak je dan ook helemaal van het padje af??
Christus te paard, wat een domme post.
pi_221153062
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 22:20 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Omdat ik aan anti depressiva zat en geen zin meer had in het leven. Paniek aanvallen.
Hoe ga je dat dan doen als je een appartement koopt?
  vrijdag 26 juni 2026 @ 10:07:07 #74
511221 Hetekip
Depressief
pi_221153643
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 08:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe ga je dat dan doen als je een appartement koopt?
Ik ga er van uit dat ik dan niet met een constructief onmogelijk op te lossen probleem kom te zitten.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 10:46:39 #75
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221153881
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 10:07 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik ga er van uit dat ik dan niet met een constructief onmogelijk op te lossen probleem kom te zitten.
Vergeet niet om een bouwtechnische keuring te laten uitvoeren!
  vrijdag 26 juni 2026 @ 11:57:19 #76
511221 Hetekip
Depressief
pi_221154507
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 10:46 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Vergeet niet om een bouwtechnische keuring te laten uitvoeren!
Had ik, maar heb je dus niks aan :')
  vrijdag 26 juni 2026 @ 13:12:24 #77
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_221154993
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 13:55 schreef Ole het volgende:
Waar kun je een appartement van 71 m2 kopen voor 250K?
Rotterdam
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_221155017
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 22:34 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Christus te paard, wat een domme post.
Ik snap denk ik wel wat @blomke bedoelt.

Als ik zoiets zou meemaken, raak ik uiteraard ook overstuur. Het zou echter op zich geen reden moeten zijn om een suicide-poging te willen uitvoeren. Maar sowieso geeft het stress.

Bij depressies en angstklachten is het belangrijk om je te blijven realiseren dat je daarmee worstelt met problemen waar je al langer mee dealde. De depressie op zich is niet het probleem, maar een signaal dat je door de problemen die daarachter schuilgaan, psychisch overbelast bent. Helaas zijn dat geen problemen die in één keer opgelost kunnen worden. Ik denk dat je het zou kunnen vergelijken met bijvoorbeeld een beroerte: vaak kunnen mensen daar grotendeels of zelfs helemaal van herstellen, echter dat moet met revalidatie.

Tot die tijd is het wel belangrijk je te realiseren dat je heftiger kunt reageren op onverwachte situaties. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat TS zijn droomhuis vindt, geen gezeik met makelaars of verborgen gebreken en hij kan het huis opknappen precies op de manier waar hij zich prettig bij voelt. Echter een paar maanden krijgt hij opeens problemen met de buren, wat hele rare mensen blijken te zijn zoals je die in Meester Frank Visser tegenkomt.

Het is aan TS zelf om te bepalen wat voor hem het beste is. Ik zou het zelf verschrikkelijk vinden om van mensen te horen "Zou je niet beter afzien van het verhuizen?" Ik heb er een schijthekel aan als mensen voor gaan bepalen waar ik mij wel en niet goed bij zou moeten voelen ... al helemaal als die mensen mij verder niet eens kennen! Ik zou er wel over nadenken om alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen.
pi_221162904
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 13:17 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Ik snap denk ik wel wat @:Blomke bedoelt.

Als ik zoiets zou meemaken, raak ik uiteraard ook overstuur. Het zou echter op zich geen reden moeten zijn om een suicide-poging te willen uitvoeren. Maar sowieso geeft het stress.

Bij depressies en angstklachten is het belangrijk om je te blijven realiseren dat je daarmee worstelt met problemen waar je al langer mee dealde. De depressie op zich is niet het probleem, maar een signaal dat je door de problemen die daarachter schuilgaan, psychisch overbelast bent. Helaas zijn dat geen problemen die in één keer opgelost kunnen worden. Ik denk dat je het zou kunnen vergelijken met bijvoorbeeld een beroerte: vaak kunnen mensen daar grotendeels of zelfs helemaal van herstellen, echter dat moet met revalidatie.

Tot die tijd is het wel belangrijk je te realiseren dat je heftiger kunt reageren op onverwachte situaties. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat TS zijn droomhuis vindt, geen gezeik met makelaars of verborgen gebreken en hij kan het huis opknappen precies op de manier waar hij zich prettig bij voelt. Echter een paar maanden krijgt hij opeens problemen met de buren, wat hele rare mensen blijken te zijn zoals je die in Meester Frank Visser tegenkomt.

Het is aan TS zelf om te bepalen wat voor hem het beste is. Ik zou het zelf verschrikkelijk vinden om van mensen te horen "Zou je niet beter afzien van het verhuizen?" Ik heb er een schijthekel aan als mensen voor gaan bepalen waar ik mij wel en niet goed bij zou moeten voelen ... al helemaal als die mensen mij verder niet eens kennen! Ik zou er wel over nadenken om alle voors en tegens tegen elkaar af te wegen.
Daarom ook al 2 keer genoemd dat hij een aankoopmakelaar moet nemen, maar omdat het gewoon een aandachtshoer is vind hij niet eens belangrijk om even te reageren.
  zaterdag 27 juni 2026 @ 12:16:09 #80
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221162949
Ik heb niet echt tips of adviezen, maar ik lees nu ook dat je overboden bent. Jammer maat, ik had het je wel gegund.
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 12:05 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daarom ook al 2 keer genoemd dat hij een aankoopmakelaar moet nemen, maar omdat het gewoon een aandachtshoer is vind hij niet eens belangrijk om even te reageren.
Als hij echt een aandachtshoer is dan zou hij er toch juist wel op willen reageren? De conversatie gaande houden is dan meer aandacht dan die ene post.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221163013
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 12:16 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik heb niet echt tips of adviezen, maar ik lees nu ook dat je overboden bent. Jammer maat, ik had het je wel gegund.
[..]
Als hij echt een aandachtshoer is dan zou hij er toch juist wel op willen reageren? De conversatie gaande houden is dan meer aandacht dan die ene post.
Ik ga geen tijd meer in zijn topics steken, weet niet eens of dit een troll is of niet, maar als hij dat niet is, is hij behoorlijk eigenwijs.
pi_221164545
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 12:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ga geen tijd meer in zijn topics steken, weet niet eens of dit een troll is of niet, maar als hij dat niet is, is hij behoorlijk eigenwijs.
Ik denk persoonlijk dat je te snel conclusies trekt. Ik hoop niet (maar vermoed wel) dat dit soort reacties hard bij hem aankomen.

Het staat hem vrij om topics te maken en vragen te stellen waarover hij wilt. Anderen kunnen daarop reageren als ze willen en als ze dat niet willen, is het ook goed. Als jij moeite doet om hem advies te geven en hij reageert er niet op, snap ik wel dat jij je door hem niet serieus genomen voelt. Echter er kunnen duizenden verschillende redenen achter zitten, misschien iets heel anders dan jij denkt.

Ik vind het topic verder wel interessant om duidelijker te krijgen waar je op moet letten als je een huis wilt kopen, wat je voor welk bedrag kunt krijgen en dus ook wat de risico's zijn maar ook de voordelen.

Is Limburg eigenlijk een gunstige provincie voor de huizenmarkt? Het lijkt me iig wel veel goedkoper dan Zuid-Holland omgeving Rotterdam. Daar woon ik en daar heb je bijvoorbeeld te maken met veengrond en meer kans op verzakking.
pi_221167444
- weg -

[ Bericht 49% gewijzigd door blomke op 27-06-2026 22:12:06 ]
pi_221168359
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 15:29 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Ik denk persoonlijk dat je te snel conclusies trekt. Ik hoop niet (maar vermoed wel) dat dit soort reacties hard bij hem aankomen.

Het staat hem vrij om topics te maken en vragen te stellen waarover hij wilt. Anderen kunnen daarop reageren als ze willen en als ze dat niet willen, is het ook goed. Als jij moeite doet om hem advies te geven en hij reageert er niet op, snap ik wel dat jij je door hem niet serieus genomen voelt. Echter er kunnen duizenden verschillende redenen achter zitten, misschien iets heel anders dan jij denkt.

Ik vind het topic verder wel interessant om duidelijker te krijgen waar je op moet letten als je een huis wilt kopen, wat je voor welk bedrag kunt krijgen en dus ook wat de risico's zijn maar ook de voordelen.

Is Limburg eigenlijk een gunstige provincie voor de huizenmarkt? Het lijkt me iig wel veel goedkoper dan Zuid-Holland omgeving Rotterdam. Daar woon ik en daar heb je bijvoorbeeld te maken met veengrond en meer kans op verzakking.
Dat zal allemaal best, maar mensen hebben geen idee wat er komt kijken bij het kopen van een huis, en daar heb je bepaalde specialisten voor die je precies kunnen behoeden tegen slechte aankopen, vandaar dat ik dat ook adviseer, ik ben zelf geen makelaar maar wel gespecialiseerd in de woningmarkt en alles wat daarbij komt kijken, mensen die beweren dat een aankoopmakelaar niet nodig is neem ik niet serieus omdat je onmogelijk inzage gaat hebben in de geschiedenis van een huis of echt op de hoogte bent van alle regelgeving en zaken waarvoor je moet behoeden.
pi_221168673
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 22:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat zal allemaal best, maar mensen hebben geen idee wat er komt kijken bij het kopen van een huis, en daar heb je bepaalde specialisten voor die je precies kunnen behoeden tegen slechte aankopen, vandaar dat ik dat ook adviseer, ik ben zelf geen makelaar maar wel gespecialiseerd in de woningmarkt en alles wat daarbij komt kijken, mensen die beweren dat een aankoopmakelaar niet nodig is neem ik niet serieus omdat je onmogelijk inzage gaat hebben in de geschiedenis van een huis of echt op de hoogte bent van alle regelgeving en zaken waarvoor je moet behoeden.
Een huis snap ik nog wel, maar voor een appartement...? Dat is waar dit topic over gaat. :)
pi_221168723
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 23:23 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Een huis snap ik nog wel, maar voor een appartement...? Dat is waar dit topic over gaat. :)
Een appartement is nog complexer omdat je daar met een VVE situatie te maken hebt.
pi_221168869
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 23:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Een appartement is nog complexer omdat je daar met een VVE situatie te maken hebt.
Complexer? Vertel! Ben wel benieuwd wat er complexer is dan het kopen van een huis.

Naar mijn idee is het puur de documentatie inzien die een koper ook ter inzage krijgt. Veel spannender dan een paar verslagen, het mjop en de financiële verslagen zal het toch niet zijn? Ben wel benieuwd, omdat ik ook aan het oriënteren ben voor een appartement. :)
pi_221168944
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 23:34 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Complexer? Vertel! Ben wel benieuwd wat er complexer is dan het kopen van een huis.

Naar mijn idee is het puur de documentatie inzien die een koper ook ter inzage krijgt. Veel spannender dan een paar verslagen, het mjop en de financiële verslagen zal het toch niet zijn? Ben wel benieuwd, omdat ik ook aan het oriënteren ben voor een appartement. :)
Nou ja, dat is precies het probleem, zeker als je iets op het oog hebt bij een kleinere VVE dan moet je dat wel goed kunnen interpreteren, eventueel in combinatie met omliggende panden, dat is ook waar een goede makelaar meerwaarde kan bieden omdat die de algemene staat van woningen kent. Of wat te denken van hoe de stemverhouding is binnen een VVE, is daar een dominantie van een woningbouwvereniging of particuliere eigenaar? Ik zal een simpel voorbeeld geven, toen ik mijn appartement kocht was mijn broer de makelaar, men wilde het oorspronkelijk verkopen zonder berging, zogenaamd omdat dat niet mogelijk zou zijn, uiteindelijk wel voor elkaar gekregen inmiddels vertegenwoordigt het een waarde van 20K. Maar denk ook aan omgevingsplannen, een goede makelaar is op de hoogte van eventuele zaken die in de planning staan, of dat een bepaalde buurt structurele problemen kent, denk bijvoorbeeld aan palenrot. Ik zou je ten alle tijden een aankoop makelaar aanraden, maar neem wel iemand die een goede staat van dienst heeft en het is ook niet zo dat je het kapitalen kost ten opzichte van het aankoopbedrag als je dat percentueel bekijkt.
pi_221169038
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 23:40 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nou ja, dat is precies het probleem, zeker als je iets op het oog hebt bij een kleinere VVE dan moet je dat wel goed kunnen interpreteren, eventueel in combinatie met omliggende panden, dat is ook waar een goede makelaar meerwaarde kan bieden omdat die de algemene staat van woningen kent. Of wat te denken van hoe de stemverhouding is binnen een VVE, is daar een dominantie van een woningbouwvereniging of particuliere eigenaar? Ik zal een simpel voorbeeld geven, toen ik mijn appartement kocht was mijn broer de makelaar, men wilde het oorspronkelijk verkopen zonder berging, zogenaamd omdat dat niet mogelijk zou zijn, uiteindelijk wel voor elkaar gekregen inmiddels vertegenwoordigt het een waarde van 20K. Maar denk ook aan omgevingsplannen, een goede makelaar is op de hoogte van eventuele zaken die in de planning staan, of dat een bepaalde buurt structurele problemen kent, denk bijvoorbeeld aan palenrot. Ik zou je ten alle tijden een aankoop makelaar aanraden, maar neem wel iemand die een goede staat van dienst heeft en het is ook niet zo dat je het kapitalen kost ten opzichte van het aankoopbedrag als je dat percentueel bekijkt.
Hm, het eerste deel haal ik wel uit verslagen. Maar het tweede snap ik wel.

Het is ook zo dat voor een appartement van 2 a 3 ton de aankoopmakelaar niet zoveel op zal verdienen. Dus is het (in mijn geval) lastig om vooraf te weten welke echt wat voor je wil betekenen en welke een uurtje/factuurtje is. Jan en alleman biedt zich namelijk aan.
pi_221169094
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 23:48 schreef blessed19 het volgende:

[..]
Hm, het eerste deel haal ik wel uit verslagen. Maar het tweede snap ik wel.

Het is ook zo dat voor een appartement van 2 a 3 ton de aankoopmakelaar niet zoveel op zal verdienen. Dus is het (in mijn geval) lastig om vooraf te weten welke echt wat voor je wil betekenen en welke een uurtje/factuurtje is. Jan en alleman biedt zich namelijk aan.
Ja het is lastig, zou zeggen gebruik vooral je kennissenkring om te vragen of ze goede ervaringen hebben. Protip: Voordat je ergens iets koopt, bel gewoon even bij de buren aan, dan weet je gelijk al wat voor figuren je te maken hebt, en bij kopen van appartement koop bij voorkeur op bovenste verdieping ;)
pi_221169201
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 23:52 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja het is lastig, zou zeggen gebruik vooral je kennissenkring om te vragen of ze goede ervaringen hebben. Protip: Voordat je ergens iets koopt, bel gewoon even bij de buren aan, dan weet je gelijk al wat voor figuren je te maken hebt, en bij kopen van appartement koop bij voorkeur op bovenste verdieping ;)
Gister iemand hier gesproken op de bovenste verdieping, 34 graden in zijn appartement. Echt absurd.

8 jaar geleden had ik dit plekje nog gekocht voor een ton. Kon zelfs uit 3 appartementen kiezen, 2 boven en 1 op de eerste.

Foei, tijdens de bezichtiging was het al heel erg duidelijk dat het boven erg warm was (toen was het ook in de zomer). Er stond namelijk een bed buiten op de gallerij waar iemand sliep onder de sterrenhemel.

Met het weer van nu ben ik toch ook wel aan het denken om evt een krakkemikkig opknappertje te kopen. Beter alles zelf in de hand dan het lijdzaam moeten ondergaan. ;(
pi_221170810
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 18:03 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik denk het wel.
Aan wat geef jij met een koopwoning zoveel uit dan?

Ik kan mij nu dit voor de geest halen qua woning onderhoud:
Cv ketel 1x in de 2 jaar
Mv onderhoud 1x in de 2 jaar
Schilderwerk 1x in de 8 jaar

Snel en simpel rekensommetje kom je op max 50,- pm uit en dan besteed je het schilderwerk nog uit ook.
pi_221170837
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 13:55 schreef Ole het volgende:
Waar kun je een appartement van 71 m2 kopen voor 250K?
Weliswaar met pittige tekorten op de VVE reserves. Deel dat door het aantal appartementen, en je weet globaal jouw deel. Is weliswaar per 2036, maar zal toch een rol spelen
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zondag 28 juni 2026 @ 05:29:51 #94
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221170931
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2026 04:11 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Weliswaar met pittige tekorten op de VVE reserves. Deel dat door het aantal appartementen, en je weet globaal jouw deel. Is weliswaar per 2036, maar zal toch een rol spelen
Zal dat echt veel invloed hebben op de vraagprijs? Ik heb altijd locatie, locatie en locatie ingeprent gekregen.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221171091
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2026 23:23 schreef blessed19 het volgende:
Vind dat het topic meer gaat over TS en z'n mentale (wan)toestand. Verbaas me nog steeds over de OP en de gevolgen van een laagje water in de kelder.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 28-06-2026 07:55:57 ]
pi_221171097
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2026 00:01 schreef blessed19 het volgende:
Beter alles zelf in de hand dan het lijdzaam moeten ondergaan. ;(
Eindelijk, een openbaring!
pi_221171124
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2026 03:57 schreef 111210 het volgende:
Aan wat geef jij met een koopwoning zoveel uit dan?

Ik kan mij nu dit voor de geest halen qua woning onderhoud:
Cv ketel 1x in de 2 jaar
Mv onderhoud 1x in de 2 jaar
Schilderwerk 1x in de 8 jaar
Ik denk dat je daarbij nog mag optellen:
- Reinigen dakgoten.
- Dakgoten vervangen.
- Schoorsteen reinigen.
- Vervanging van het dak.
- ontstoppen riolering (indien nodg).

Maar de overhead van een VVE - bij een groter appartementencomplex worden VVE-taken vaak ook deels uitbesteed aan een commerciële partij - mis je natuurlijk. Net als de schoonmaak- en elektrakosten voor het gemeenschappelijk deel van een appartementencomplex en, als dit een lift heeft, de kosten die verband houden met het gebruik en onderhoud van de lift.
pi_221171143
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2026 08:09 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
- Reinigen dakgoten.
- Dakgoten vervangen.
- Schoorsteen reinigen.

Kozijnen vervangen indien verrot. Idem houten daklijsten/windveren (indien aanwezig). Beglazing indien lek. Hang- en sluitwerk indien verroest/achterhaald.
pi_221171154
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 17:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Daarvoor krijgt je normaliter dan wel een werkende lift een huismeester en schoonmaker voor algemene ruimtes voor. :P
Allemaal dingen die je met een huis niet nodig hebt.
pi_221171200
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2026 08:09 schreef Groepfunder het volgende:

[..]
- Reinigen dakgoten.
- Dakgoten vervangen.
- Schoorsteen reinigen.
Reinigen dakgoten doenik jaarlijks gewoon zelfs, alleen even ladder lenen van de buurman.
Dakgoten gaan tientallen jaren mee.
Schoorsteen misschien over een paar jaar want ik gebruik de kachel toch niet, maar dit kan je prima zelf.
De dakpannen liggen er al 40 jaar op en kunnen volgens mij nog wel minstens 10 jaar mee.
Riolering is nog nooit verstopt geweest, als dat zo is zie ik het dan wel, ik ken een goede loodgieter die niet te duur is.

[ Bericht 0% gewijzigd door GerryDV op 28-06-2026 09:14:06 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')