Yo,
Weet niet zo goed of dit beter in R&P kan of hier, ik heb uiteindelijk besloten voor hier.
Heel even in het concreet wat vorig jaar gebeurde. Hetekip kocht een huis, het stikte van de verborgen gebreken. Op een regenachtige dag stond de hele kelder blank. Ik herinner me dat ik daar in die kelder sta en helemaal van het padje was.
Mijn oom was afgekomen om mij te ondersteunen die zei dat ik de makelaar maar eens moest bellen. Makelaar belt terug, dat was geen fijn gesprek. Ik ben vervolgens naar de spiegel gelopen met een scheermesje, maar toen belde een vriendin en die heeft gezegd dat ik 113 moest bellen.
Vervolgens maanden lang in een depressie gezeten, met behandelingen etc. Daar ben ik uit en het huis heb ik afgelopen eind april verkocht. Ik heb wel flink verlies gemaakt, maar ik zit weer in rustiger vaarwater en mijn ouders hebben mij iets geholpen.
Afijn ik heb toen voor mezelf bedacht, ik hoef geen huis meer, of althans zeker ook niks dat nog werk behoeft. Ik wil iets wat instap klaar is, liefst uit de jaren 80 dat is dan ook direct redelijk geïsoleerd. Nou goed in mijn budget kom ik dan bij de appartementen uit.
Laatst gaan kijken naar een leuk appartement, dat ik tevens kan betalen. Ik zou er zelfs een beetje eigen geld kunnen instoppen om de hypotheek te drukken. Het is 71 vierkante meter, wat ik wat aan de kleine kant vindt. Maar ik heb geen kinderwens en ga er in principe alleen wonen, misschien komt er ooit een partner bij.
Appartement gaf mij echt wel een goed gevoel alleen schijnt de VvE een te kort te hebben van 350 k in 2036 of zo. Volgens hun huidige plan. Zij zeggen echter:
Het is een raming op hoofdlijnen en op langere termijn wordt gekeken naar wat nodig is, voor de levensduur.
Wanneer ze het onderhoud blijven doen zoals ze nu doen, is er een grote kans dat de uitgaven niet nodig zijn.
Bijvoorbeeld ze hebben ergens neergezet de kozijnen allemaal te gaan vervangen. Maar je kan ook besluiten om dat niet allemaal tegelijk te doen omdat dat niet nodig is. De kozijnen op de balkons hebben niks geleden en kunnen nog prima mee bijvoorbeeld.
Ze zeggen dat ze steeds de balans zoeken tussen verantwoord onderhoud doen en voldoende reserves opbouwen en keuzes maken.
Afijn daar kan ik wel in meegaan, en ze gaan de VvE kosten ook wat omhoog gooien. Kortom ik vind het appartement wel mooi, het spreekt me echt aan. Schijnt dat overbieden ook niet zo'n heel groot dingetje gaat worden, maar maak me wel een beetje druk om die VvE, die wel goed lijkt te zitten op het stukje onderhoud. Maar dus in de financiële problemen komt als ze alle kozijnen gaan vervangen en elke gevel gaan laten maken. Terwijl de gevels waar geen regenslag op staat nog helemaal niet hoeven bijvoorbeeld, maar ze dat nu wel in de raming hebben zitten.
Okay, dat is dus betreft het appartement.
Het andere stukje is, ik twijfel ook wel. Ik woon momenteel bij mijn ouders en kan elke maand zonder problemen lachen 2000 - 2300 euro wegzetten. Doe daar de dertiende maand bij en het vakantiegeld dat ik vaak helemaal weg kan zetten. Dan spraak ik per jaar zo'n 26-30 duizend.
Momenteel heb ik 50 k aan spaargeld, en ik ben maar alleen. Ik zoek in de prijsklasse van 230-250 k. Dat kan ik volgens mijn hypotheek adviseur net betalen. Maar dat betekent dat ik ook best wel krom moet liggen.
Ik weet niet wat de huizenmarkt gaat doen, maar ik denk soms ook wel... Wat als ik gewoon nog wat spaar tot ik minimaal 80 of 100 k heb.
Dan kan ik makkelijk bieden op iets van 230 - 250 k en dan stop ik er gewoon 50 eigen geld in. De kosten koper, meubels en buffer moet ik wel mee uitkomen als ik 30 k reserveer. Als ik 100 k zou sparen zou ik er zelfs 60 of 70 k in kunnen steken en gewoon een lagere maandelijkse last hebben daar heel erg van profiteren dat ik financieel rust heb. Ook als de gasprijzen of wat dan ook stijgen.
Dus ik zit een beetje vast aan de ene kant wil ik weg, aan de andere kant wil ik ook bij mijn ouders blijven en nog wat doorsparen. De deadline om te bieden is morgen, maar ik hoor graag ook jullie meningen zodat ik er nog één nachtje over kan slapen.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas