Niet erg.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:52 schreef Ludachrist het volgende:
Wat vinden je ouders van een thuiswonende volwassene die niet bijdraagt aan de kosten?
Ik denk het wel.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 16:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nou, zeker geen 200-250 per maand.
@Droopie Waarom?quote:
Afhankelijk van met hoeveel appartementen je de lift deelt.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je een lift hebt kun je zo rekenen al op 120 per maand.
Grens sociale huur is opgerekt tegenwoordig. Als je max 50k verdient val je er nog wel onder. Check WoningNet.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 17:38 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Als ik ga beleggen, investeren dan wordt het moeilijk ooit de koopmarkt te betreden. Ik ben alleen, en sociale huur kan ik misschien nog net onder vallen. Vrije huur, dan betaal ik evenveel als hypotheek. Ja het onderhoud is niet voor mij dan, ik hoor je. Maar als ik 200 euro per maand kan investeren ga ik echt niet ver komen.
Is dat echt zo duur zelfs in een appartement dat kleinschaliger is? Vier verdiepingen bv.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 18:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Afhankelijk van met hoeveel appartementen je de lift deelt.
4 verdiepingen met bijvoorbeeld 8 appartementen per verdieping betekent dat je de lift met 32 appartementen moet financieren. Waar ik woon hebben we 4 liften 256 appartementen dus 1 lift moet gefinancierd worden door 64 appartementen. Het aantal verdiepingen voor de lift is niet de duurste factor bij liften.quote:Op dinsdag 23 juni 2026 19:34 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Is dat echt zo duur zelfs in een appartement dat kleinschaliger is? Vier verdiepingen bv.
Duidelijk ik denk dat wij met 28 of zo 1 lift financieren. Dus dat kan wel duur zijn.quote:Op woensdag 24 juni 2026 08:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
4 verdiepingen met bijvoorbeeld 8 appartementen per verdieping betekent dat je de lift met 32 appartementen moet financieren. Waar ik woon hebben we 4 liften 256 appartementen dus 1 lift moet gefinancierd worden door 64 appartementen. Het aantal verdiepingen voor de lift is niet de duurste factor bij liften.
Eens, ik schop hem terug naar WGRquote:Op dinsdag 23 juni 2026 18:24 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
@:droopie Waarom?
Zo te zien koos TS (na twijfel) toch voor WGR en ik lees tot dusver alleen WGR gerelateerde posts.
Twijfel over zin en onzin van kopen is in het algemeen ook meer een WGR doorrekenvraagstuk dan R&P.
Zo'n galerijflatje in Heerlen, Kerkrade of Vaals lijkt me niet bevorderlijk voor je geestelijk welzijn....quote:Op dinsdag 23 juni 2026 15:29 schreef Hetekip het volgende:
[..]
De beste provincie van Nederland, Limburg.
Stel nou je koopt een appartement en het dak gaat bij de eerstvolgende stortbui, lekken als een gieter,quote:Op dinsdag 23 juni 2026 11:27 schreef Hetekip het volgende:
Heel even in het concreet wat vorig jaar gebeurde. Hetekip kocht een huis, het stikte van de verborgen gebreken. Op een regenachtige dag stond de hele kelder blank. Ik herinner me dat ik daar in die kelder sta en helemaal van het padje was.
Waarschijnlijk het enige wat TS kan betalen gezien zijn beperkte budget.quote:Op woensdag 24 juni 2026 14:20 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Zo'n galerijflatje in Heerlen, Kerkrade of Vaals lijkt me niet bevorderlijk voor je geestelijk welzijn....
Valt mee, kleine flat. Geen gigantische flat.quote:Op woensdag 24 juni 2026 14:20 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Zo'n galerijflatje in Heerlen, Kerkrade of Vaals lijkt me niet bevorderlijk voor je geestelijk welzijn....
Ik zie vooral hele kleine dingen.quote:Op woensdag 24 juni 2026 16:57 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ja het is niet makkelijk. Maar misschien wat meer opties voor TS dan gedacht.
Ja dan raak ik wel van het padje af waarschijnlijk. Maar het komt dan niet helemaal op mijn nek, ook op die van de VvE.quote:Op woensdag 24 juni 2026 14:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Stel nou je koopt een appartement en het dak gaat bij de eerstvolgende stortbui, lekken als een gieter,
(...........alleen schijnt de VvE een te kort te hebben van 350 k in 2036 of zo. Volgens hun huidige plan. Zij zeggen echter .................... ze zeggen dat ze steeds de balans zoeken tussen verantwoord onderhoud doen en voldoende reserves opbouwen en keuzes maken.) en je woonkamer met parket staat blank.
Vervolgens kloppende onderburen aan en geven jou de schuld dat hun plafond bedorven is en opnieuw gestuct moet worden
Raak je dan ook helemaal van het padje af??
Maar die betalen voorlopig niet.quote:Op woensdag 24 juni 2026 17:04 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ja dan raak ik wel van het padje af waarschijnlijk. Maar het komt dan niet helemaal op mijn nek, ook op die van de VvE.
Een vve heeft normaliter gewoon een opstalverzekering, en jij hebt als je verstandig bent een WA verzekering. Die betalen dat allemaal.quote:
Ja dat hebben ze ook.quote:Op woensdag 24 juni 2026 17:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een vve heeft normaliter gewoon een opstalverzekering, en jij hebt als je verstandig bent een WA verzekering. Die betalen dat allemaal.
Dus jij hebt bewust even gewacht tot je financieel wat sterker stond? Ik heb inderdaad in mijn hoofd dat als ik 80 k in plaats van 50 k aan spaargeld heb. Ik een stuk beter weg kom van alles. Dan kan ik zeker 40 of 50 k in het huis steken wat lagere vaste laten betekent.quote:Op woensdag 24 juni 2026 19:17 schreef Groepfunder het volgende:
Bedenk: de economisch meest verstandig keuze hoeft niet de keuze te zijn die voor jou het meest passend is.
Wat je over de VVE schrijft klinkt leuk, maar eigenlijk staat er: we hebben te weinig geld gereserveerd om alles tegelijkertijd te onderhouden, maar we rekenen erop dat het toch goed komt. Dat kán goed gaan. Het kan ook zijn dat men eerder met de pet langs moet voor groot onderhoud (en dan mag jij aftikken). Wanneer is met meerjarenonderhoudsplan voor het laatst opgesteld en begroot?
Maar de vraag is vooral: wat wil jij? Het was is in jouw situatie passend? Als je twijfelt, zou ik het (nog) niet doen en nog even wachten tot jij er zelf mentaal echt aan toe bent. Tot die tijd kun je sparen. Zelf heb ik dat ook gedaan en hoewel het financieel heel nadelig is geweest, is rust in je hoofd onbetaalbaar. Stijgende VVE-kosten? Een rentestijging? Onverwachts hoge uitgaven? Ik weet dat ik het nu allemaal kan opvangen. Dus ik kan genieten van waar ik nu woon.
Begin er niet aan: er komen lijken uit de kast waar je u tegen zegtquote:
Ik heb met name bewust gewacht om mentaal wat stabieler te worden. Rust in je hoofd geeft ook ruimte om bewuste keuzes te maken. En om rustig te blijven als het leven een keer tegen zit. Doordat ik in de tussentijd ook kon sparen, heeft dat óók tot een financieel sterkere positie geleid. Maar dat was niet het primaire doel.quote:Op woensdag 24 juni 2026 19:22 schreef Hetekip het volgende:
Dus jij hebt bewust even gewacht tot je financieel wat sterker stond?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |