Die aanval was donderdag.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 08:45 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Toch wel fijn dat Iran daar netjes mee wacht totdat de Amerikaanse markten gesloten zijn. Net zoals de vorige 20x.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 27 juni 2026 09:06 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Den Chinees kijkt niet snel neer op zijn mede Aardbewoners, zoals bijvoorbeeld in Japan wel de gewoonte is, ze kotsen maar op een groepje mensen, een keer raden wie dat zijn
De boycot van het WK gaat voorlopig nog niet zo goedquote:Op vrijdag 26 juni 2026 13:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Alleen Rutte denkt toch nog dat de VS aan onze kant staat?
tldr; alles staat en valt met wat je ergens aan (steun)waarde ziet of wilt zien en het wmb een regionaal probleem van cultuurbeleving is waar o.a. Iran zich wil ontdoen van westerse verlichting.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 08:29 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Jij bekijkt het conflict teveel vanuit een Israelisch oogpunt (no offence). In elke discussie die je tegenwoordig over Israel voert kunnen de pro-Israeliers niet wachten om te grijpen naar termen als terorristen en natuurlijk het eeuwige slachtoffertje spelen. Zelfs anti-semitisme is totaal zijn waarde kwijt. Ik ga daar niet in mee als je het niet erg vindt, want dan kom je in eindeloze discussies terecht zoals in het Gaza topic.
Even terug: de mensen in het Midden Oosten hebben gewoon genoeg van de agressie van de VS en Israel en geef ze eens ongelijk, jij en ik kunnen daar niets aan veranderen. Ze zoeken niet zomaar hun heil in andere defence- umbrella en pacts. China is mischien niet de beste keuze, maar betere keuzes zijn er nou eenmaal niet. De toekomst zal het uitwijzen...
Yep, als het andere Chinezen zijn zoals bv. Oeigoeren, moet je kijken hoe dat iemand het leven daar dan vergaat.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 09:06 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Den Chinees kijkt niet snel neer op zijn mede Aardbewoners, zoals bijvoorbeeld in Japan wel de gewoonte is, ze kotsen maar op een groepje mensen, een keer raden wie dat zijn
Ik kan natuurlijk geen toekomst voorspellen, maar wat ik tot nu toe heb gezien van het Chinese buitenlandbeleid is dat ze proberen iedereen tevreden te houden, handel vooropstellen en geen oorlogen hebben gestart. Precies wat de regio in mijn ogen nodig heeft, los van de vraag of je China sympathiek vindt of niet. Het gaat hier om wat de regio nodig heeft vrede en stabiliteit. Israel is daarbij gewoon een onderdeel van die regio, net als alle andere landen.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 16:06 schreef Vallon het volgende:
Ik blijf wel benieuwd waar(om) je denkt dat USA invloed omwisselen voor die van zg beter China, het daarin beter zou doen. Voor wie/wat dan precies ?
Ik denk zelf dat alleen bij ter plaatse inschikken, er andere opties zijn en het voor het issue, irrelevant is wie precies de geopolitieke invloed uitmaakt.
Ik snap een vooringenomenheid waarbij verandering van geopolitieke actor, hooguit tijdelijk als verandering de aandacht verschuift. Machtsverandering - met weer andere belangen tot acties - niets zal oplossen wanneer de regio niet zelf tot elkaar komt.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 18:58 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Ik kan natuurlijk geen toekomst voorspellen, maar wat ik tot nu toe heb gezien van het Chinese buitenlandbeleid is dat ze proberen iedereen tevreden te houden, handel vooropstellen en geen oorlogen hebben gestart. Precies wat de regio in mijn ogen nodig heeft, los van de vraag of je China sympathiek vindt of niet. Het gaat hier om wat de regio nodig heeft vrede en stabiliteit. Israel is daarbij gewoon een onderdeel van die regio, net als alle andere landen.
Zou het niet mooi zijn als het gestook en de eindeloze oorlogen eindelijk voorbij zijn en Israel gewoon veilig naast de andere landen kan bestaan? Dat is mogelijk, maar niet zolang de Verenigde Staten daar de scepter zwaaien.
Ik zal je een mooi recent voorbeeld geven van het soort gestook door de VS dat opnieuw een hoop doden en vluchtelingen kan/gaat veroorzaken: Trump schijnt achter de schermen Erdogan met de verkoop van F35 straaljagers te pushen om Syrie over te halen om Libanon binnen te trekken en daar te vechten tegen Hezbollah. Vertaald: wij gaan popcorn eten en laat die moslims mekaar maar weer afmaken, win win.
Conclusie: ik snap het wel dat de landen in die regio naar andere opties kijken dan de VS.
Blijkbaar gaan jouw zorgen alleen over Israel en niet over de rest van de regio, dat is nu wel duidelijk. Ik stop met de discussie als je het niet erg vindt. Het heeft geen nut als je het conflict zo eenzijdig bekijkt, over vooringenomenheid gesproken.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 20:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap een vooringenomenheid waarbij verandering van geopolitieke actor, hooguit tijdelijk als verandering de aandacht verschuift. Machtsverandering - met weer andere belangen tot acties - niets zal oplossen wanneer de regio niet zelf tot elkaar komt.
Kernoorzaak, ongeacht welke invalshoek dan ook, is steeds weer het existentiële (voort)bestaan daar van Israël. Zou die als "vijand van mijn vijand" er niet zijn, slachten ze elkaar (soennieten/sjiieten) onderling af. Ook daar is onderling geen echte overeenstemming.
Een fase zie "wij" (zeg katholieken vs protestanten en zelfs joden) in het westen gelukkig wel ongeveer voorbij zijn en China dat nog steeds oplost door dat soort "Abraham" volgers simpelweg te onderdrukken.
Ik denk dat je wat voorbedachte conclusies hebt en die tracht te bevestigen. Met dat VS zou stoken of popcorn eten het "een doel" zou zijn. Nope, het is het gevolg vanuit de situatie waarbij idd de VS zal trachten - net als China - de boel vooral buiten de eigen voordeur poogt te houden.
Wanneer China belangstelling heeft voor het MO, gaat dat net als bij de VS om de handelsbelangen en zeker niet die van "moslims" (of christenen of zo je wilt Semieten) te dienen.
Ik vrees ook dat moslims in Iran al helemaal geen serieus gehoor krijgen van China (zelf). Iets met islamitische Oeigoeren die in bv in Xinjiang geen leven hebben en keihard verchineest worden. En dan denken dat die goed gaan zijn voor Iran of zo.
Wel een stuk beter leger.quote:Op zaterdag 27 juni 2026 15:40 schreef AFA2022 het volgende:
Vervelend zeg, blijkbaar heeft Turkije dezelfde ambities.
https://x.com/clashreport/status/2070484638556942396
Dit is gewoon hoe iedere wapenstilstand tegenwoordig gaat als de VS/Israel erbij betrokken is.quote:Op zondag 28 juni 2026 09:33 schreef Basp1 het volgende:
VS voert nieuwe bombardementen uit na volgende Iraanse aanval op tanker
De wapenstilstand lijkt nog niet echt te werken. Op naar de volgende wapenstilstand.
In principe hebben die inderdaad totaal geen zin. Het komt er gewoon op neer dat het maar voor een land geldt en niet voor het andere.quote:Op zondag 28 juni 2026 10:07 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dit is gewoon hoe iedere wapenstilstand tegenwoordig gaat als de VS/Israel erbij betrokken is.
Toch een fpv drone. Dus ook de Merkava IV is niet immuun voor een cook off tegen een simpele drone als je hem goed raaktquote:Ittai Blumental:
Tonight we are publishing the findings of the IDF investigation into the hit on a Merkava Mark 4 tank near the Ali Taher ridge in southern Lebanon, an incident in which four fighters from the command team of the 52nd Armored Battalion were killed: Battalion Commander Lt. Col. Dor Ben Shimon, the gunner (tank commander in training) Staff Sgt. Noh Habshush, the loader Staff Sgt. Yoav Klein, and the driver Staff Sgt. Liav Kabbaya
From the investigation conducted in recent days in the 36th Division and the Armored Corps, it was revealed that a Hezbollah drone with anti-tank munitions – probably an RPG – directly hit the tank's fuel tank at the rear left side.
The hit on the fuel tank led to a massive explosion in the turret and penetration of munitions through the fuel tank into the crew compartment.
The Armored Corps continues to investigate the incident, including the Windbreaker defense system, with the aim of improving the protection of the Merkava Mark 4 tank, considered one of the most advanced battle tanks in the world.
Morgen na de koffie zegt hij weer iets compleet tegenovergesteld hoor.quote:Op zondag 28 juni 2026 15:23 schreef AFA2022 het volgende:
RIP Iran...
President Donald Trump says the U.S. may be forced to “militarily complete the job that we very successfully started,” adding that “Iran will no longer exist” if that happens.
https://truthsocial.com/@(...)s/116824603632739697
Tja, erg makkelijk maar in snap je way-out om mij zo weg te zetten en jij overduidelijk dat etiket wil opplakken.quote:Op zondag 28 juni 2026 08:20 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Blijkbaar gaan jouw zorgen alleen over Israel en niet over de rest van de regio, dat is nu wel duidelijk. Ik stop met de discussie als je het niet erg vindt. Het heeft geen nut als je het conflict zo eenzijdig bekijkt, over vooringenomenheid gesproken.
Thnx voor de discussie tho.
Jeetje. Ik denk dat Iran nu wel wakker ligt van de zoveelste harde woorden.quote:Op zondag 28 juni 2026 15:23 schreef AFA2022 het volgende:
RIP Iran...
President Donald Trump says the U.S. may be forced to “militarily complete the job that we very successfully started,” adding that “Iran will no longer exist” if that happens.
https://truthsocial.com/@(...)s/116824603632739697
Nee echt, vandaag al!quote:Op zondag 28 juni 2026 22:03 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Morgen na de koffie zegt hij weer iets compleet tegenovergesteld hoor.
Ik zou wachten op nieuws vanuit Teheran, is wat betrouwbaarder gebleken.quote:Op zondag 28 juni 2026 22:52 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Nee echt, vandaag al!![]()
[ x ]
Komt natuurlijk wel van Barak Ravid
Deze zin omvat alles waarom discusseren met jou over deze topic totaal geen zin heeft. Laatste keer dat ik hierop reageer.quote:Op zondag 28 juni 2026 22:37 schreef Vallon het volgende:
Het is ook heel simpel: de rest van de kutregio wil net als jij dat kennelijk weer belangrijker vindt; geen Israël.
quote:Iran blijft bikkelhard in onderhandelingen: ’
Het is ’religieuze plicht’ om Trump en Netanyahu te doden’
Tel Aviv - Iran en de Verenigde Staten gaan na een reeks militaire confrontaties rond de Straat van Hormuz weer met elkaar om de tafel.
Het overleg is slechts een doekje voor het bloeden.
De kloof over de interpretatie van de spelregels in de strategische zeestraat valt moeilijk te overbruggen: Iran claimt volledige controle, waarvan volgens de VS geen enkele sprake kan zijn.
Het is daardoor wachten op een nieuwe geweldsuitbarsting.
Maar goed dat verder is dan pas (ver) na 04jul26 ivm met de wederzijdse feestjes & vakanties.quote:bron: CNN 02jul26
Qatar said Wednesday that separate indirect meetings in Doha between US and Iranian negotiators made “positive progress” on issues tied to the Islamabad Memorandum of Understanding, with both sides agreeing to continue discussions.
Ik snap een algemene wensgedachte t.a.v. USA maar heb je daarvoor irt Iran ook een onderbouwing ?quote:Op donderdag 2 juli 2026 15:31 schreef AFA2022 het volgende:
China, Japan, Saudi Arabie, India en Turkije verkopen momenteel op grote schaal hun US Treasury bonds. Door geopolitieke veranderingen en toenemende spanningen is het vertrouwen in de VS sterk afgenomen. Het dumpen van Treasuries is een van de krachtigste manieren waarop andere landen de Amerikaanse economie indirect kunnen raken. Wanneer de vraag naar de dollar daalt, verzwakt de dollar.
De massale verkoop van US Treasuries laat een duidelijke verschuiving richting de yuan zien. Het maakt deel uit van een geleidelijke de‑dollarisering, waarbij de yuan een steeds grotere rol krijgt, vooral in Azie, het Midden Oosten en delen van Afrika.
I agree.quote:Op donderdag 2 juli 2026 17:24 schreef Vallon het volgende:
Gaat wat offoptic maar wel interessant.
[..]
Ik snap een algemene wensgedachte t.a.v. USA maar heb je daarvoor irt Iran ook een onderbouwing ?
Dat China elders haar aanwezigheid poogt te claimen, vooral in die opkomende landen; en haar munt met goud omrandt, is zeker het geval en van alle dag.
De Yuan is weliswaar klimmend, vooral volgens China (nieuwsoutlets) zelf maar slaat imo financieel als maatstaf geen echte deuk in het pakje roomboter. Internationaal is het vertrouwen nog immer aan de Dollar (ca 49%) met daarachter, de Euro (ca 24%), het Pond (ca 6%) en dan pas de Yuan (5%).
De "de-dollarisatie" wiki waar landen hun financiële "relatie"met de dollar verminderen, is sws al gaande sinds tenminste 2018/2019. Een beetje imo sinds Trump aan het roer kwam. Dat sommige olielanden (Iran?) de boel afrekenen in Yuans is vooral om die - itt de dollar - door goud wordt gebacked en vanwege sancties, dollarhandel lastig kan zijn.
Klopt staat ook in de New York Times.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 16:59 schreef Discombobulate het volgende:
[ x ]
Zou echt zo'n smerige streek van Israël zijn. Ze verlagen zich zo gigantisch.
quote:Op vrijdag 3 juli 2026 16:59 schreef Discombobulate het volgende:
[ x ]
Zou echt zo'n smerige streek van Israël zijn. Ze verlagen zich zo gigantisch.
Zou met niet verbazen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 17:16 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Klopt staat ook in de New York Times.
https://www.nytimes.com/2(...)egotiators-plot.html
Het grappige is dat de Amerikanen de Iraniers hiervoor via Qatar en Pakistan hebben gewaarschuwd. Nu bestaat de vrees dat ze tijdens de begrafenis van de Ayatollah zullen toeslaan, terwijl er veel buitenlandse aanwezigen zullen zijn.
Alle schepen moeten door de Iran corridor varen, anders worden ze volgens de IRGC aangevallen. Als je de aanwijzingen van de IRGC volgt, kun je zonder tol te betalen doorvaren. Iran en Oman hebben afgesproken dat ze pas na de 60 dagen van het MOU tol gaan heffen. Israelische schepen en daaraan gelinkte mogen sowieso niet door de Straat varen.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 21:59 schreef Doler12 het volgende:
De Mossad woordvoerder is getriggerd.![]()
[ x ]
De Minoan Sky waagt zich nu aan de Oman route, ongetwijfeld gedekt door Amerikaanse vliegtuigen.
[ afbeelding ]
We zullen zien.
Poep trekt nu eenmaal strontvliegen aan.quote:Op zondag 5 juli 2026 11:14 schreef AFA2022 het volgende:
https://www.youtube.com/shorts/AEMFle-W5iM
lol
Had je er graag bij geweest?quote:Op zondag 5 juli 2026 11:28 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Poep trekt nu eenmaal strontvliegen aan.
Lijkt me vanuit cultureel antropologisch en historisch standpunt gezien best interessant.quote:
Hij is een prominente religieuze leider voor wie honderdduizenden tot miljoenen mensen afscheid willen nemen en dat wordt natuurlijk moeilijk wanneer het land zwaar gebombardeerd wordt. Ik denk zelf dat hij allang begraven is en dat dit nu alleen de ceremonie is. De kist die je ziet is dan waarschijnlijk een symbolische kist.quote:Op zondag 5 juli 2026 15:35 schreef TLC het volgende:
Nu pas de uitvaart, wat hebben ze de hele tijd met die lichamen gedaan dan![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |