abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221107247
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 11:51 schreef Harvest89 het volgende:
Hilarisch trouwens dat zowat allerlei andere belangrijke vakken (zoals geschiedenis en natuuurkunde) al half de prullenbak in zijn gegooid, want wat heb je er eigenlijk aan, en het kost zo veel geld.

Nu zijn ze aan het brainstormen over de laatste twee belangrijke vakken. Wat is beter, taal of rekenen? Ga toch fietsen joh.
En dat lukt ook al niet zo goed meer.

https://www.anwb.nl/fiets(...)loren-fietsgeneratie
  Moderator zondag 21 juni 2026 @ 12:13:42 #27
446930 crew  ESF1Gamer
pi_221107490
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2026 12:00 schreef Jordy-B het volgende:
Ik was aangenaam verrast toen ik het rekenboekje van mijn bonuszoon zag. Bijna alle opdrachten werden met behulp van symbolen aangegeven.

Mijn broertje is gruwelijk dyslectisch en die kon vijfendertig jaar geleden niet overweg met de rekenboekjes van toen, waarbij je vijftien regels aan tekst kreeg om uit op te maken dat de gevraagde som 10/2 was.

Maar als het rekenen minder afhankelijk kan zijn van taal, begrijp ik niet zo heel goed waarom je taal nog zoveel extra voorrang geeft.
Ik ben een voorstander om eerst rekenen aan te leren zonder die verhaaltjes erbij. Als die basis er is. dan pas overgaan naar die verhaalsommen.

Voor taal is niet meer dat ouders hun kinderen meer gaan voorlezen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 21 juni 2026 @ 12:22:43 #28
485843 crew  Jippie
pi_221107659
Geveegd

On-topic blijven ajb
  zondag 21 juni 2026 @ 12:40:10 #29
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221107900
quote:
2s.gif Op zondag 21 juni 2026 12:22 schreef Jippie het volgende:
Geveegd

On-topic blijven ajb

Gecensureerd bedoel je, je bent onderdeel van het probleem.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221107912
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 12:13 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]

Voor taal is niet meer dat ouders hun kinderen meer gaan voorlezen.
En juist de groepen waar het probleem zit gaan dat niet doen. Als je zelf niet goed kunt lezen ga je je kinderen ook niet voorlezen.

Eigenlijk moet je beginnen bij de vaardigheden van de ouders van zwakke leerlingen. Maar nogmaals, zie die maar eens te bereiken...
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 21 juni 2026 @ 12:45:32 #31
485843 crew  Jippie
pi_221107943
quote:
14s.gif Op zondag 21 juni 2026 12:40 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Gecensureerd bedoel je, je bent onderdeel van het probleem.
Ik ook van jou O+
pi_221107984
Onvoldoende taalbeheersing, hoe zou dat toch komen.. :X
pi_221108481
Waarom was dit vroeger geen probleem?
  zondag 21 juni 2026 @ 13:44:18 #34
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221108531
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 13:35 schreef Toine51 het volgende:
Waarom was dit vroeger geen probleem?
Dat zal voor altijd een raadsel blijven...
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221108553
quote:
2s.gif Op zondag 21 juni 2026 12:22 schreef Jippie het volgende:
Geveegd

On-topic blijven ajb

Bijzonder dat deze meningen niet mogen. En ze zijn ook nog eens gestoeld op empirische waarnemingen
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 21 juni 2026 @ 13:51:41 #36
485843 crew  Jippie
pi_221108590
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 13:47 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Bijzonder dat deze meningen niet mogen. En ze zijn ook nog eens gestoeld op empirische waarnemingen
Nuancering. Daarnaast zijn er voldoende items waar asiel, inburgeraars etc in de tekst genoemd worden en waarop men voluit kan reageren.
  zondag 21 juni 2026 @ 14:12:20 #37
3542 Gia
User under construction
pi_221108746
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 07:17 schreef Discombobulate het volgende:
Waarom kan allebei niet?
Omdat er geen tijd voor is, vanwege allerlei andere onzin zoals 'lentekriebels', toneel, excursies naar een moskee, enz....

School hoort primair als doel te hebben kinderen te onderwijzen in taal en rekenen, met daarnaast een stukje geschiedenis, aardrijkskunde en wat Engels. Daarbij hebben ze op school te maken met andere culturen en zijn ze heel goed zelf in staat daarmee om te leren gaan. Beter dan dat ze wordt aangepraat door een of andere agogische muts hoe ze dat MOETEN doen. Laat dat gewoon aan die kids zelf over. Ging vroeger goed, zal nu ook wel goed komen.
pi_221108886
Alleen in Nederland zijn we nog zo obsessief met het ontleden van zinnen, de rest van de wereld doet dat al tientallen jaren niet meer. Sterker nog, in Engeland en de VS is het geen onderdeel van de lessstof meer, terwijl wij hier bij de Engelse les nog vrolijk zinnetjes moeten ontleden. _O-

Laat ze eerst eens plezier krijgen in de taal en het lezen ipv in groep vier of vijf al over te gaan op gortdroge stof. :')
pi_221108933
quote:
2s.gif Op zondag 21 juni 2026 13:51 schreef Jippie het volgende:

[..]
Nuancering. Daarnaast zijn er voldoende items waar asiel, inburgeraars etc in de tekst genoemd worden en waarop men voluit kan reageren.
Je haalt nuance en censuur door elkaar ben ik bang.
pi_221109054
quote:
9s.gif Op zondag 21 juni 2026 12:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
En dat lukt ook al niet zo goed meer.

https://www.anwb.nl/fiets(...)loren-fietsgeneratie
Jezus, lukt billen afvegen nog wel?
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 21 juni 2026 @ 15:20:02 #41
485843 crew  Jippie
pi_221109429
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 14:47 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Je haalt nuance en censuur door elkaar ben ik bang.
O+
  zondag 21 juni 2026 @ 15:20:21 #42
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_221109430
Logisch maar verwerpelijk

Door alle toestroom uit buitenland is het best handig als we elkaar straks goed kunnen verstaan en begrijpen
En vooral verbinden en de nadere cultuur begrijpen :')

Rekenen mag dan weer niet want de financiële huishouding van de overheid is al jaren een grote puinhoop en dat mag niet verder en beter onderzocht worden door de volgende generatie

Wat een kut land is dit aan het worden zeg :r
  zondag 21 juni 2026 @ 15:21:05 #43
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_221109433
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 13:35 schreef Toine51 het volgende:
Waarom was dit vroeger geen probleem?
Geen buitenlanders geen financiële puinhoop overheid
  zondag 21 juni 2026 @ 16:03:02 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221109693
quote:
15s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 23:09 schreef Alpha0 het volgende:
[ x ]

(Niet achter een pay wal)

Dus ze komen met een achterstand in rekenen op de middelbare school aan? En dan . ? . ? . ? .
Letterlijk ieder plaatje van een 'Nederlandse' klas bestaat uit 2/3 allochtonen. Nu het onderwerp taalachterstand is tonen ze drie blonde kindjes.

Dát is de manier waarop ze de massa nog steeds meekrijgen richting de afgrond.
The End Times are wild
pi_221109806
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 16:03 schreef LXIV het volgende:

[..]
Letterlijk ieder plaatje van een 'Nederlandse' klas bestaat uit 2/3 allochtonen. Nu het onderwerp taalachterstand is tonen ze drie blonde kindjes.

Dát is de manier waarop ze de massa nog steeds meekrijgen richting de afgrond.
Vlijmscherp !
-
  zondag 21 juni 2026 @ 16:22:27 #46
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221109814
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 11:51 schreef Harvest89 het volgende:
Hilarisch trouwens dat zowat allerlei andere belangrijke vakken (zoals geschiedenis en natuuurkunde) al half de prullenbak in zijn gegooid, want wat heb je er eigenlijk aan, en het kost zo veel geld.

Nu zijn ze aan het brainstormen over de laatste twee belangrijke vakken. Wat is beter, taal of rekenen? Ga toch fietsen joh.
Wordt er eigenlijk nog filosofie gegeven?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 21 juni 2026 @ 16:23:29 #47
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221109831
quote:
2s.gif Op zondag 21 juni 2026 12:22 schreef Jippie het volgende:
Geveegd

On-topic blijven ajb

Er zijn wel een hoop zaken geveegd die wel degelijk on-topic waren. Zoals alternatieve suggesties om het taalniveau op te krikken.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 21 juni 2026 @ 16:26:50 #48
11682 Moonah
Jolie femme
pi_221109922
Laat ouders maar eens een goede basis leggen in de ontwikkeling van hun kind(eren). Ik sta inmiddels meer dan 30 jaar voor de klas, en de invloed van telefoon, youtube etc is desastreus. Niet alleen door het schermgebruik door de kinderen zelf, maar ook doordat ouders meer tijd aan hun telefoon besteden dan aan hun kinderen. Ga voorlezen, praten met je kind. Maar ook bewegen, laat hen buiten spelen, sporten, knutselen. Ik werk nu met kleuters met mentale beperkingen en het is onvoorstelbaar hoeveel van hen youtube-Engels kennen. En dit betreft zowel witte als niet NLseallerlei kinderen, ongeacht kleur of afkomst.
Als je kinderen geen goed fundament biedt, kun je wel blijven wijzen naar het onderwijs, maar het gebouw zal nooit stevig worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Moonah op 21-06-2026 17:30:40 ]
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 21 juni 2026 @ 16:47:44 #49
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221110051
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 16:22 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wordt er eigenlijk nog filosofie gegeven?
Ik heb een sterk vermoeden dat dat door de jaren heen als eerste in de prullenbak is gegooid.

Ik heb zelf nog 4 uur geschiedenisles meegemaakt. Dat doet je meer goed dan slechte Mel Gibson films.

Full Metal Jacket van Stanley Kubrick was wel een pareltje.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221110062
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 16:26 schreef Moonah het volgende:
Laat ouders maar eens een goede basis leggen in de ontwikkeling van hun kind(eren). Ik sta inmiddels meer dan 30 jaar voor de klas, en de invloed van telefoon, youtube etc is desastreus. Niet alleen door het schermgebruik door de kinderen zelf, maar ook doordat ouders meer tijd aan hun telefoon besteden dan aan hun kinderen. Ga voorlezen, praten met je kind. Maar ook bewegen, laat hen buiten spelen, sporten, knutselen. Ik werk nu met kleuters met mentale beperkingen en het is onvoorstelbaar hoeveel van hen youtube-Engels kennen. En dit betreft zowel witte als niet NLse kinderen.
Als je kinderen geen goed fundament biedt, kun je wel blijven wijzen naar het onderwijs, maar het gebouw zal nooit stevig worden.
He?
Wat?
Lees het zelf nog eens...
Alle niet-NLse kinderen kunnen niet wit blank zijn? Dat wil je zeggen?
:')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')