Nu komen ze met een taalachterstand in groep 1.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:09 schreef Alpha0 het volgende:
[ x ]
(Niet achter een pay wal)
Dus ze komen met een achterstand in rekenen op de middelbare school aan? En dan . ? . ? . ? .
Ja wauwelwauwel, kan niet zo zijn, onacceptabel, blablabla. Het is al zo, je hebt nu al een reeks van jaargangen aan leerlingen (die inmiddels aan de middelbare school bezig zijn!) die het basisniveau taalvaardigheid niet halen.quote:‘We kunnen het ons simpelweg niet permitteren dat de basis van taal van de leerlingen van nu en de volwassenen van straks niet op orde is’, aldus Tielen.
Ja, dus niet louter de schuld van gebrekkig onderwijs. Mijn voorspelling is dat hier de komende jaren weer een nieuwe golf aan geld, coaches, rapporten, doelstellingen, richtlijnen en afspraken tegenaan gegooid wordt, en dan voor de zoveelste keer (oh verrassing!) blijkt dat de ouders van zwakke leerlingen een heel moeilijk bereikbare groep is. Tevens voorspel ik dat een niet te verwaarlozen deel van de betreffende ouders zelf ook aanzienlijke tekortkomingen qua onder meer leesvaardigheid heeft, en de eigen mogelijke bijdrage om het hun kinderen wel goed te leren dus (oh verrassing! x2) ook minimaal gaat zijn.quote:Ook wil Tielen de thuisomgeving van kinderen actiever gaan benutten, inclusief een focus op de voorschoolse leeftijd, omdat uit recent onderzoek blijkt dat de achterstanden daar al beginnen.
Dit keer gaat het vast wel lukken.quote:Al 2 miljard euro naar beter lezen en rekenen, maar CPB ziet geen effect: ‘Dat valt uiteraard tegen’
De ambities van het kabinet zijn enorm: met miljarden aan subsidie moeten kinderen weer fatsoenlijk leren lezen en rekenen. Maar terwijl scholen blij zijn met het extra geld, zijn onderzoekers van het Centraal Planbureau (CPB) uiterst kritisch in hun oordeel: de miljarden hebben tot nu toe geen enkel effect.
https://www.ad.nl/politie(...)aard-tegen~ad9c1fc0/
Dan blijven ze onwetend en naiefquote:Op zondag 21 juni 2026 09:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik zou ze vooral weghouden uit NWS.
Als ze de taal op hoog niveau willen leren beheersen en degelijke argumenten op papier willen leren zetten, naast een realistische blik op de wereld te ontwikkelen, zou ik ze vooral aanraden hier wél te komen.quote:Op zondag 21 juni 2026 09:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ik zou ze vooral weghouden uit NWS.
Dit is sarcastisch bedoeld mag ik hopen?quote:Op zondag 21 juni 2026 10:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als ze de taal op hoog niveau willen leren beheersen en degelijke argumenten op papier willen leren zetten, naast een realistische blik op de wereld te ontwikkelen, zou ik ze vooral aanraden hier wél te komen.
Nee het probleem is dat taal veel belangrijker is dan rekenen. Taal zorgt voor context en bij begrijpend lezen en Verhaalsommen zie je pas terug hoe belangrijk taal en context zijn. Platte rekensommen kan je later ook veel makkelijker leren.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:09 schreef Alpha0 het volgende:
[ x ]
Dus ze komen met een achterstand in rekenen op de middelbare school aan? En dan . ? . ? . ? .
Zag je ook tijdens Corona, dat geld ging allemaal naar coaches en snelle jongens die generieke E-Learning shit verkochten, je moet docenten gewoon meer betalen, dan krijg je ook betere kwaliteit onderwijs.quote:Op zondag 21 juni 2026 02:35 schreef RotatoR het volgende:
Ze blijven maar miljarden in het onderwijs storten terwijl het allemaal niets oplevert.
Dit is het resultaat van de investeringen onder Rutte IV:
[..]
Dit keer gaat het vast wel lukken.
Nou ja daar zit wel een kern van waarheid in.quote:Op zondag 21 juni 2026 02:59 schreef ACT-F het volgende:
Niet iedereen kan een diploma halen. Fabrieksarbeiders moeten we ook hebben zodat we ze niet uit het buitenland hoeven te halen.
Zonder rekenen bouw je geen brug en controleer je geen boekhouding. Aan alleen context heb je niks.quote:Op zondag 21 juni 2026 10:36 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nee het probleem is dat taal veel belangrijker is dan rekenen. Taal zorgt voor context en bij begrijpend lezen en Verhaalsommen zie je pas terug hoe belangrijk taal en context zijn. Platte rekensommen kan je later ook veel makkelijker leren.
Hoeveel mensen die kunnen rekenen hebben er ooit bij stil gestaan waarom de uitkomst van 4x4 12 is? Wat zou de uitkomst zijn als we niet 10 cijfers hadden maar 20. Dat is allemaal context en begrip en realiseren dat je in een resettende loop 0-9 zit.
Rekensommen kan iedereen leren en op oudste leeftijd gaat het zelfs sneller. Taal moet je eigenijk zo vroeg mogelijk aan beginnen om de hersenen hiermee aan te laten passen.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:19 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Zonder rekenen bouw je geen brug en controleer je geen boekhouding. Aan alleen context heb je niks.
Wat je met het verschil in grondtal (10 , 20) bedoelt snap ik even niet.
Beetje bitshiften op zijn tijd is geen probleemquote:Op zondag 21 juni 2026 10:36 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nee het probleem is dat taal veel belangrijker is dan rekenen. Taal zorgt voor context en bij begrijpend lezen en Verhaalsommen zie je pas terug hoe belangrijk taal en context zijn. Platte rekensommen kan je later ook veel makkelijker leren.
Hoeveel mensen die kunnen rekenen hebben er ooit bij stil gestaan waarom de uitkomst van 4x4 12 is? Wat zou de uitkomst zijn als we niet 10 cijfers hadden maar 20. Dat is allemaal context en begrip en realiseren dat je in een resettende loop 0-9 zit.
huh?quote:Op zondag 21 juni 2026 10:36 schreef Chadi het volgende:
[..]
Hoeveel mensen die kunnen rekenen hebben er ooit bij stil gestaan waarom de uitkomst van 4x4 12 is?
En dat lukt ook al niet zo goed meer.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:51 schreef Harvest89 het volgende:
Hilarisch trouwens dat zowat allerlei andere belangrijke vakken (zoals geschiedenis en natuuurkunde) al half de prullenbak in zijn gegooid, want wat heb je er eigenlijk aan, en het kost zo veel geld.
Nu zijn ze aan het brainstormen over de laatste twee belangrijke vakken. Wat is beter, taal of rekenen? Ga toch fietsen joh.
Ik ben een voorstander om eerst rekenen aan te leren zonder die verhaaltjes erbij. Als die basis er is. dan pas overgaan naar die verhaalsommen.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:00 schreef Jordy-B het volgende:
Ik was aangenaam verrast toen ik het rekenboekje van mijn bonuszoon zag. Bijna alle opdrachten werden met behulp van symbolen aangegeven.
Mijn broertje is gruwelijk dyslectisch en die kon vijfendertig jaar geleden niet overweg met de rekenboekjes van toen, waarbij je vijftien regels aan tekst kreeg om uit op te maken dat de gevraagde som 10/2 was.
Maar als het rekenen minder afhankelijk kan zijn van taal, begrijp ik niet zo heel goed waarom je taal nog zoveel extra voorrang geeft.
Gecensureerd bedoel je, je bent onderdeel van het probleem.quote:
En juist de groepen waar het probleem zit gaan dat niet doen. Als je zelf niet goed kunt lezen ga je je kinderen ook niet voorlezen.quote:Op zondag 21 juni 2026 12:13 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Voor taal is niet meer dat ouders hun kinderen meer gaan voorlezen.
Ik ook van jouquote:Op zondag 21 juni 2026 12:40 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Gecensureerd bedoel je, je bent onderdeel van het probleem.
Dat zal voor altijd een raadsel blijven...quote:
Bijzonder dat deze meningen niet mogen. En ze zijn ook nog eens gestoeld op empirische waarnemingenquote:
Nuancering. Daarnaast zijn er voldoende items waar asiel, inburgeraars etc in de tekst genoemd worden en waarop men voluit kan reageren.quote:Op zondag 21 juni 2026 13:47 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Bijzonder dat deze meningen niet mogen. En ze zijn ook nog eens gestoeld op empirische waarnemingen
Omdat er geen tijd voor is, vanwege allerlei andere onzin zoals 'lentekriebels', toneel, excursies naar een moskee, enz....quote:
Je haalt nuance en censuur door elkaar ben ik bang.quote:Op zondag 21 juni 2026 13:51 schreef Jippie het volgende:
[..]
Nuancering. Daarnaast zijn er voldoende items waar asiel, inburgeraars etc in de tekst genoemd worden en waarop men voluit kan reageren.
Jezus, lukt billen afvegen nog wel?quote:Op zondag 21 juni 2026 12:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En dat lukt ook al niet zo goed meer.
https://www.anwb.nl/fiets(...)loren-fietsgeneratie
quote:Op zondag 21 juni 2026 14:47 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Je haalt nuance en censuur door elkaar ben ik bang.
Letterlijk ieder plaatje van een 'Nederlandse' klas bestaat uit 2/3 allochtonen. Nu het onderwerp taalachterstand is tonen ze drie blonde kindjes.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:09 schreef Alpha0 het volgende:
[ x ]
Vlijmscherp !quote:Op zondag 21 juni 2026 16:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Letterlijk ieder plaatje van een 'Nederlandse' klas bestaat uit 2/3 allochtonen. Nu het onderwerp taalachterstand is tonen ze drie blonde kindjes.
Dát is de manier waarop ze de massa nog steeds meekrijgen richting de afgrond.
Wordt er eigenlijk nog filosofie gegeven?quote:Op zondag 21 juni 2026 11:51 schreef Harvest89 het volgende:
Hilarisch trouwens dat zowat allerlei andere belangrijke vakken (zoals geschiedenis en natuuurkunde) al half de prullenbak in zijn gegooid, want wat heb je er eigenlijk aan, en het kost zo veel geld.
Nu zijn ze aan het brainstormen over de laatste twee belangrijke vakken. Wat is beter, taal of rekenen? Ga toch fietsen joh.
Er zijn wel een hoop zaken geveegd die wel degelijk on-topic waren. Zoals alternatieve suggesties om het taalniveau op te krikken.quote:
Ik heb een sterk vermoeden dat dat door de jaren heen als eerste in de prullenbak is gegooid.quote:Op zondag 21 juni 2026 16:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wordt er eigenlijk nog filosofie gegeven?
He?quote:Op zondag 21 juni 2026 16:26 schreef Moonah het volgende:
Laat ouders maar eens een goede basis leggen in de ontwikkeling van hun kind(eren). Ik sta inmiddels meer dan 30 jaar voor de klas, en de invloed van telefoon, youtube etc is desastreus. Niet alleen door het schermgebruik door de kinderen zelf, maar ook doordat ouders meer tijd aan hun telefoon besteden dan aan hun kinderen. Ga voorlezen, praten met je kind. Maar ook bewegen, laat hen buiten spelen, sporten, knutselen. Ik werk nu met kleuters met mentale beperkingen en het is onvoorstelbaar hoeveel van hen youtube-Engels kennen. En dit betreft zowel witte als niet NLse kinderen.
Als je kinderen geen goed fundament biedt, kun je wel blijven wijzen naar het onderwijs, maar het gebouw zal nooit stevig worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |