Rietjes verbieden i.p.v. iedereen gratis zonnepanelen aanbiedenquote:Rijkste 10 procent consumenten belast klimaat onevenredig, maar kan herstel ook volledig financieren
De rijkste 10 procent van de consumenten in de wereld draagt een ‘onevenredig grote verantwoordelijkheid’ voor schade aan het milieu. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit Leiden. De jaarlijkse schade overstijgt de financieringskloof voor klimaat- en biodiversiteitsprojecten. De onderzoekers presenteren dit als economisch argument ter ondersteuning van ‘de vervuiler betaalt’-beleid.
Er bestaan grote ongelijkheden in de milieuschade die door mensen wordt toegebracht, zowel binnen als buiten landen. De tien procent rijkste mensen is goed voor een jaarlijkse schade aan het milieu van 1,7 tot 5,7 biljoen dollar, schrijven onderzoekers van de Universiteit Leiden in Nature, waarbij schade wordt gemeten in termen van biodiversiteitsverlies en klimaatverandering.
'Het wrange is dat de schade die de rijkste tien procent cijfermatig aan klimaat en milieu toebrengt, even groot is als het bedrag dat nodig is voor natuurherstel', zegt Rutger Hoekstra, universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden en mede-auteur van het onderzoek. Dat biedt volgens de onderzoekers perspectieven voor gericht beleid: de grootste vervuilers zijn ook de meest kapitaalkrachtige, wat beleidsmakers kan helpen om een progressieve milieubelasting te rechtvaardigen.
Biodiversiteit
Het onderzoek keek cijfermatig naar zaken als milieuschade door consumptie, die gemeten wordt door te kijken naar droogte, ontwrichting van biodiversiteit en daling van landbouwproductiviteit. In Leiden combineerde men het vele onderzoek dat daar jarenlang naar is gedaan, en combineerde dat met onderzoek naar consumenten wereldwijd. Dat leidde tot een kwantitatieve conclusie over de rijkste tien procent.
'Voor overheden is het van belang te kijken naar de consumptie van de rijkste mensen en te zorgen dat het principe van “de vervuiler betaalt” ook beter wordt toegepast', zegt Hoekstra. 'En daar past ook bij dat mensen die het beter hebben, een grotere verantwoordelijkheid rond milieu- en klimaatvraagstukken aan de dag leggen.'
Dit gaat over CO2 vervuiling. Dat zie je in de kaartquote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:13 schreef Alpha0 het volgende:
Consumptie an sich zorgt niet voor milieu schade, er van uitgaande dat je de verpakkingen netjes opruimt. Hebben we hier dus weer te maken met een gevalletje van Woke wetenschap?!
Comsumtie an sich zorgt sowieso voor CO2-uitstoot en gebruik van grondstoffen. Dus hoezo "geen milieuschade"?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:13 schreef Alpha0 het volgende:
Consumptie an sich zorgt niet voor milieu schade, er van uitgaande dat je de verpakkingen netjes opruimt. Hebben we hier dus weer te maken met een gevalletje van Woke wetenschap?!
Dit. Die mensen hebben KEIHARD gewerkt om zo succesvol te worden en hebben het VERDIEND om te mogen genieten, want ze zijn succesvolle ondernemers. Dat is het mooie van dit systeem. Als je hard werkt en innovatief bent dan kun je het maken en ben je succesvol. Fuck de rest.quote:
Ook de ondergemiddelde Nederlander hoor. Als je 20.000 euro netto per jaar binnenharkt (zonder kinderen), behoor je tot de top 10% ter wereld.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:16 schreef Five_Horizons het volgende:
De gemiddelde Nederlander hoort hier overigens gewoon bij. Dat vergeten veel mensen als ze het hebben over " de 10%".
Natuurlijk wel. Een nieuw shirt kopen en dat vervolgens recyclen zorgt ook voor uitstoot.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:13 schreef Alpha0 het volgende:
Jij verbruikt in je eentje ook 100x meer dan de gemiddelde wereldbewoner. Waarom denk jij dat jij niet verantwoordelijk bent?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:24 schreef incel het volgende:
Echt een spuit11 bericht. Iedereen weet al lang dat dit zo is. Nee wij allemaal maar kort douchen en extra belasting betalen en papieren rietjes en alles terwijl de 1% met hun private jets overal heen vliegt en in een uur meer verbruikt dan 1000 mensen opgeteld in hun hele leven doen.
En maar in die linkse klimaatonzin blijven trappen met z'n allen
Zo rijk ben ik niet hoor heb geen prive vliegtuig. En heb gewoon energiezuinig huis en auto.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Jij verbruikt in je eentje ook 100x meer dan de gemiddelde wereldbewoner. Waarom denk jij dat jij niet verantwoordelijk bent?
Dit gaat gewoon over jou (en over mij en vrijwel iedereen in dit topic). Met je "fuck de rest".quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:23 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dit. Die mensen hebben KEIHARD gewerkt om zo succesvol te worden en hebben het VERDIEND om te mogen genieten, want ze zijn succesvolle ondernemers. Dat is het mooie van dit systeem. Als je hard werkt en innovatief bent dan kun je het maken en ben je succesvol. Fuck de rest.
Ja, en daarmee consumeer jij 100x meer dan de gemiddelde wereldbewoner. Jij bent zelf die 10%.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:25 schreef incel het volgende:
[..]
Zo rijk ben ik niet hoor heb geen prive vliegtuig. En heb gewoon energiezuinig huis en auto.
Slechts 10-18% van de wereldbewoners heeft een auto.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:25 schreef incel het volgende:
[..]
Zo rijk ben ik niet hoor heb geen prive vliegtuig. En heb gewoon energiezuinig huis en auto.
Ik snap ook echt niet dat "linkse klimaatgekkies' dit verhaal niet beter uitbuiten. Mensen hier kijken naar de 1% rijkste mensen van Nederlands, maar snappen niet dat ze zelf het probleem zijn.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:29 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Slechts 10-18% van de wereldbewoners heeft een auto.
Als je überhaupt vliegt ben je af, daar kan geen energiezuinige auto of huis tegenop, staat niet in verhouding.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:25 schreef incel het volgende:
[..]
De mensen die er rationeel naar kijken, zitten vaak niet in de klimaatgekkie kamp a la GL-PvdA, maar bij partijen als de SP.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik snap ook echt niet dat "linkse klimaatgekkies' dit verhaal niet beter uitbuiten. Mensen hier kijken naar de 1% rijkste mensen van Nederlands, maar snappen niet dat ze zelf het probleem zijn.
Omdat onverdraagzame bazen zoals jou doof zijn voor gewone mensen, kan de rijkste 10% doorgaan met het op grote schaal vervuilen van het klimaat.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik snap ook echt niet dat "linkse klimaatgekkies' dit verhaal niet beter uitbuiten. Mensen hier kijken naar de 1% rijkste mensen van Nederlands, maar snappen niet dat ze zelf het probleem zijn.
Wat is dit nou weer voor Greenwashing, verpakking?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:13 schreef Alpha0 het volgende:
Gast, wij horen toch gewoon bij de rijkste 10%?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:24 schreef incel het volgende:
Echt een spuit11 bericht. Iedereen weet al lang dat dit zo is. Nee wij allemaal maar kort douchen en extra belasting betalen en papieren rietjes en alles terwijl de 1% met hun private jets overal heen vliegt en in een uur meer verbruikt dan 1000 mensen opgeteld in hun hele leven doen.
En maar in die linkse klimaatonzin blijven trappen met z'n allen
Ik niet ik ben echt fucking skirrquote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:52 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Gast, wij horen toch gewoon bij de rijkste 10%?
Echt linkse medemensen worden/werden nooit steenrijk omdat ze in tegenstelling tot de rijkste 10% het meeste van hun inkomsten delen met hun zwakkere medemensen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:44 schreef Kottnauer het volgende:
En dan heb ik het over de linksdenkende steenrijke elite.
Hah, bro denkt dat ik bij de rijkste 10% hoorquote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit gaat gewoon over jou (en over mij en vrijwel iedereen in dit topic). Met je "fuck de rest".
Eh nee, op het moment dat ik bij de Zeeman een T Shirt afreken = 0 CO2 uitstoot.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Een nieuw shirt kopen en dat vervolgens recyclen zorgt ook voor uitstoot.
Jij hoort zelf bij de rijkste 10%.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:41 schreef torentje het volgende:
[..]
Omdat onverdraagzame bazen zoals jou doof zijn voor gewone mensen, kan de rijkste 10% doorgaan met het op grote schaal vervuilen van het klimaat.
Zoals ik zei: vrijwel elke gemiddelde Nederlander hoort hier gewoon bij. Een modaal inkomen in Nederland betekent gewoon dat je meer verdient dan 90% van de rest van de wereld én simpelweg ook heel veel meer consumeert dan de rest van de wereld. Als de rest van de wereld zou leven zoals jij en ik leven, is de wereld een hel. Dat kan helemaal niet; de grondstoffen zijn er niet en iets als CO2-uitstoot zou wereldwijd zeker 10x zo hoog zijn als nu.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Hah, bro denkt dat ik bij de rijkste 10% hoorik heb goed geld, maar kom niet in de buurt van de 10%. Maar good for you dat jij er wel tussenzit.
Wil jij mijn loonstrookje zien?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Jij hoort zelf bij de rijkste 10%.
Altijd dat slappe geouwehoer. Alles is mogelijk in deze wereld.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zoals ik zei: vrijwel elke gemiddelde Nederlander hoort hier gewoon bij. Een modaal inkomen in Nederland betekent gewoon dat je meer verdient dan 90% van de rest van de wereld én simpelweg ook heel veel meer consumeert dan de rest van de wereld. Als de rest van de wereld zou leven zoals jij en ik leven, is de wereld een hel. Dat kan helemaal niet; de grondstoffen zijn er niet en iets als CO2-uitstoot zou wereldwijd zeker 10x zo hoog zijn als nu.
Dat is verder geen waardeoordeel over de gemiddelde Nederlander, maar ik vind het zo bizar dat mensen hun eigen bijdrage niet zien en dan maar gaan wijzen naar "onze" 10% (Dus de rijkste 10% van de Nederlanders). Snap je dat dat maar 1,8mln mensen zijn? Dat is gewoon dom.
Bij de rijkste 10% van de wereld bedoel je? Ik denk dat je bijna bij de rijkste 5% zit hoor. Besef even hoeveel mensen er al onder die norm leven in continenten als Azië en Afrika hé.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Hah, bro denkt dat ik bij de rijkste 10% hoorik heb goed geld, maar kom niet in de buurt van de 10%. Maar good for you dat jij er wel tussenzit.
Dat zijn leugens die ze je wijs proberen te maken. Lekker doen alsof we het hier zo goed hebben, dan houdt hij zich wel gedeisd.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 14:03 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Bij de rijkste 10% van de wereld bedoel je? Ik denk dat je bijna bij de rijkste 5% zit hoor. Besef even hoeveel mensen er al onder die norm leven in continenten als Azië en Afrika hé.
quote:Op vrijdag 19 juni 2026 14:05 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat zijn leugens die ze je wijs proberen te maken. Lekker doen alsof we het hier zo goed hebben, dan houdt hij zich wel gedeisd.
Valt ondertussen nog wel tegen hoor. De rest van de wereld heeft ook niet stil gezeten. Ongeveer de helft van de Nederlanders behoort tot die 10%. Je hebt ondertussen een eigen nettovermogen van een 100-150k nodig om daarbij te horen (chatGPT)quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zoals ik zei: vrijwel elke gemiddelde Nederlander hoort hier gewoon bij. Een modaal inkomen in Nederland betekent gewoon dat je meer verdient dan 90% van de rest van de wereld én simpelweg ook heel veel meer consumeert dan de rest van de wereld. Als de rest van de wereld zou leven zoals jij en ik leven, is de wereld een hel. Dat kan helemaal niet; de grondstoffen zijn er niet en iets als CO2-uitstoot zou wereldwijd zeker 10x zo hoog zijn als nu.
Dat is verder geen waardeoordeel over de gemiddelde Nederlander, maar ik vind het zo bizar dat mensen hun eigen bijdrage niet zien en dan maar gaan wijzen naar "onze" 10% (Dus de rijkste 10% van de Nederlanders). Snap je dat dat maar 1,8mln mensen zijn? Dat is gewoon dom.
Dat is een strikvraag.quote:
Een behoorlijke oversimplificatie van de werkelijkheid.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Gemiddelde inkomens zeggen niets zonder de kosten in levensonderhoud mee te nemen en laten de gemiddelde inkomens nou net niet de rijkste 10% zijn. Tarun Tejpal is bijvoorbeeld veel rijker dan ik, maar woont in een "armer" land. Verder wel schattig hoe jullie mij de les proberen te lezen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 14:36 schreef Solispolar het volgende:
[..]![]()
Je kan de gemiddelde inkomens gewoon vinden hoor. En als jij op vakantie bent geweest in verschillende landen en niet ziet dat we het hier met elkaar heel goed hebben dan ligt het toch echt aan jezelf.
verzonnen linkse kak als klimaat verandering is dan ook gebruikt om rechtse mensen geld af te pakken voor die linkse hobby van hunquote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:38 schreef Cruzinats het volgende:
En hoe staat die 1% in verhouding tot die andere 9%?
Dit is weer een mooi geval van weg-met-ons wetenschap. De gewone man en de multimiljonair tot één statistiekje verheffen. Opdat we ons maar schuldig gaan voelen.
Ik probeer je helemaal niet de les te lezen, ik probeer je alleen in te laten zien dat we het hier onwijs goed hebben. Of denk jij serieus dat je bij de top-x% van armste bevolking van de wereld zit?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 14:58 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Gemiddelde inkomens zeggen niets zonder de kosten in levensonderhoud mee te nemen en laten de gemiddelde inkomens nou net niet de rijkste 10% zijn. Tarun Tejpal is bijvoorbeeld veel rijker dan ik, maar woont in een "armer" land. Verder wel schattig hoe jullie mij de les proberen te lezen.
Als je niet werkt heb je geen loonstrookje.quote:
Topusertje ditquote:Op vrijdag 19 juni 2026 15:05 schreef DezeGraag het volgende:
[..]
verzonnen linkse kak als klimaat verandering is dan ook gebruikt om rechtse mensen geld af te pakken voor die linkse hobby van hun
en dan is een PVV voorman weer de foute omdat hij met zijn auto langs klimaat debielen gaat rijden en valse beschuldiging krijg daarvoor
Ja Ja, van alle afval plastic dat we in die richting sturenquote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:18 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dit gaat over CO2 vervuiling. Dat zie je in de kaart
Plasticvervuiling lijkt vooral een derdewereldlanden schuld te zijn
Ik denk dat ik arm ben. Niet financieel, maar wel geestelijk en intellectueel.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 15:07 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ik probeer je helemaal niet de les te lezen, ik probeer je alleen in te laten zien dat we het hier onwijs goed hebben. Of denk jij serieus dat je bij de top-x% van armste bevolking van de wereld zit?
Daar heb je gelijk in. Die mensen zijn zeldzaam.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 13:05 schreef torentje het volgende:
[..]
Echt linkse medemensen worden/werden nooit steenrijk omdat ze in tegenstelling tot de rijkste 10% het meeste van hun inkomsten delen met hun zwakkere medemensen.
Neuh, want ons inkomen stelt ons in staat veel meer te kopen/gebruiken dan daadwerkelijk nodig is om gewoon te leven. Wij hebben grote huizen, auto's, bussen, fabrieken, van alles om ons leven makkelijk te maken, maar is zeker niet broodnodig. Of wil jij beweren dat de wereld in staat is om iedereen te laten leven zoals wij leven? Dit is overigens geen waardeoordeel over ons Nederlanders; wel dat als we de mensheid willen laten leven zoals wij doen (en daarom vind ik ons land ook het beste land ter wereld), dan moeten er nogal wat mensen weg. Wij kunnen leven zoals we doen, omdat de rest van de wereld dat niet doet. Dat kun je "oversimplificatie van de werkelijkheid vinden", maar dat is dan gewoon een beetje onnozel, vrees ik.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 14:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Een behoorlijke oversimplificatie van de werkelijkheid.
Yup. Zelfs Torentje hoort hier ij met zijn Wajong-uitkering. Wordt tijd dat hij eens wat meer gaat lappen om de wereld te verbeteren. Ze zwakkeren moeten immers niet lijden onder rijkeren zoals hijquote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:16 schreef Five_Horizons het volgende:
De gemiddelde Nederlander hoort hier overigens gewoon bij. Dat vergeten veel mensen als ze het hebben over " de 10%".
Ik kwam hier op bij het zoeken:quote:Op vrijdag 19 juni 2026 12:23 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ook de ondergemiddelde Nederlander hoor. Als je 20.000 euro netto per jaar binnenharkt (zonder kinderen), behoor je tot de top 10% ter wereld.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |