abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221086988
https://www.bnr.nl/nieuws(...)volledig-financieren

quote:
Rijkste 10 procent consumenten belast klimaat onevenredig, maar kan herstel ook volledig financieren

De rijkste 10 procent van de consumenten in de wereld draagt een ‘onevenredig grote verantwoordelijkheid’ voor schade aan het milieu. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit Leiden. De jaarlijkse schade overstijgt de financieringskloof voor klimaat- en biodiversiteitsprojecten. De onderzoekers presenteren dit als economisch argument ter ondersteuning van ‘de vervuiler betaalt’-beleid.

Er bestaan grote ongelijkheden in de milieuschade die door mensen wordt toegebracht, zowel binnen als buiten landen. De tien procent rijkste mensen is goed voor een jaarlijkse schade aan het milieu van 1,7 tot 5,7 biljoen dollar, schrijven onderzoekers van de Universiteit Leiden in Nature, waarbij schade wordt gemeten in termen van biodiversiteitsverlies en klimaatverandering.

'Het wrange is dat de schade die de rijkste tien procent cijfermatig aan klimaat en milieu toebrengt, even groot is als het bedrag dat nodig is voor natuurherstel', zegt Rutger Hoekstra, universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden en mede-auteur van het onderzoek. Dat biedt volgens de onderzoekers perspectieven voor gericht beleid: de grootste vervuilers zijn ook de meest kapitaalkrachtige, wat beleidsmakers kan helpen om een progressieve milieubelasting te rechtvaardigen.

Biodiversiteit
Het onderzoek keek cijfermatig naar zaken als milieuschade door consumptie, die gemeten wordt door te kijken naar droogte, ontwrichting van biodiversiteit en daling van landbouwproductiviteit. In Leiden combineerde men het vele onderzoek dat daar jarenlang naar is gedaan, en combineerde dat met onderzoek naar consumenten wereldwijd. Dat leidde tot een kwantitatieve conclusie over de rijkste tien procent.

'Voor overheden is het van belang te kijken naar de consumptie van de rijkste mensen en te zorgen dat het principe van “de vervuiler betaalt” ook beter wordt toegepast', zegt Hoekstra. 'En daar past ook bij dat mensen die het beter hebben, een grotere verantwoordelijkheid rond milieu- en klimaatvraagstukken aan de dag leggen.'
Rietjes verbieden i.p.v. iedereen gratis zonnepanelen aanbieden _O_
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221087020
quote:
kan herstel ook volledig financieren
Maar gaat niet gebeuren.
pi_221087034
Consumptie an sich zorgt niet voor milieu schade, er van uitgaande dat je de verpakkingen netjes opruimt. Hebben we hier dus weer te maken met een gevalletje van Woke wetenschap?!
pi_221087049
De gemiddelde Nederlander hoort hier overigens gewoon bij. Dat vergeten veel mensen als ze het hebben over " de 10%".
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 19 juni 2026 @ 12:18:11 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_221087056
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:13 schreef Alpha0 het volgende:
Consumptie an sich zorgt niet voor milieu schade, er van uitgaande dat je de verpakkingen netjes opruimt. Hebben we hier dus weer te maken met een gevalletje van Woke wetenschap?!
Dit gaat over CO2 vervuiling. Dat zie je in de kaart

Plasticvervuiling lijkt vooral een derdewereldlanden schuld te zijn
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_221087061
quote:
Comsumtie an sich zorgt sowieso voor CO2-uitstoot en gebruik van grondstoffen. Dus hoezo "geen milieuschade"?
  vrijdag 19 juni 2026 @ 12:23:04 #7
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221087085
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Maar gaat niet gebeuren.
Dit. Die mensen hebben KEIHARD gewerkt om zo succesvol te worden en hebben het VERDIEND om te mogen genieten, want ze zijn succesvolle ondernemers. Dat is het mooie van dit systeem. Als je hard werkt en innovatief bent dan kun je het maken en ben je succesvol. Fuck de rest.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221087090
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:16 schreef Five_Horizons het volgende:
De gemiddelde Nederlander hoort hier overigens gewoon bij. Dat vergeten veel mensen als ze het hebben over " de 10%".
Ook de ondergemiddelde Nederlander hoor. Als je 20.000 euro netto per jaar binnenharkt (zonder kinderen), behoor je tot de top 10% ter wereld. :9
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 12:24:02 #9
483584 incel
they/them
pi_221087092
Echt een spuit11 bericht. Iedereen weet al lang dat dit zo is. Nee wij allemaal maar kort douchen en extra belasting betalen en papieren rietjes en alles terwijl de 1% met hun private jets overal heen vliegt en in een uur meer verbruikt dan 1000 mensen opgeteld in hun hele leven doen.

En maar in die linkse klimaatonzin blijven trappen met z'n allen _O-
pi_221087095
quote:
Natuurlijk wel. Een nieuw shirt kopen en dat vervolgens recyclen zorgt ook voor uitstoot.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
pi_221087096
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:24 schreef incel het volgende:
Echt een spuit11 bericht. Iedereen weet al lang dat dit zo is. Nee wij allemaal maar kort douchen en extra belasting betalen en papieren rietjes en alles terwijl de 1% met hun private jets overal heen vliegt en in een uur meer verbruikt dan 1000 mensen opgeteld in hun hele leven doen.

Jij verbruikt in je eentje ook 100x meer dan de gemiddelde wereldbewoner. Waarom denk jij dat jij niet verantwoordelijk bent?
  vrijdag 19 juni 2026 @ 12:25:39 #12
483584 incel
they/them
pi_221087098
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:24 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]
Jij verbruikt in je eentje ook 100x meer dan de gemiddelde wereldbewoner. Waarom denk jij dat jij niet verantwoordelijk bent?
Zo rijk ben ik niet hoor heb geen prive vliegtuig. En heb gewoon energiezuinig huis en auto.
pi_221087103
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:23 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dit. Die mensen hebben KEIHARD gewerkt om zo succesvol te worden en hebben het VERDIEND om te mogen genieten, want ze zijn succesvolle ondernemers. Dat is het mooie van dit systeem. Als je hard werkt en innovatief bent dan kun je het maken en ben je succesvol. Fuck de rest.
Dit gaat gewoon over jou (en over mij en vrijwel iedereen in dit topic). Met je "fuck de rest".
pi_221087110
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:25 schreef incel het volgende:

[..]
Zo rijk ben ik niet hoor heb geen prive vliegtuig. En heb gewoon energiezuinig huis en auto.
Ja, en daarmee consumeer jij 100x meer dan de gemiddelde wereldbewoner. Jij bent zelf die 10%.
pi_221087114
quote:

[..]
Slechts 10-18% van de wereldbewoners heeft een auto. :9
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
pi_221087120
quote:
88s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:29 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Slechts 10-18% van de wereldbewoners heeft een auto. :9
Ik snap ook echt niet dat "linkse klimaatgekkies' dit verhaal niet beter uitbuiten. Mensen hier kijken naar de 1% rijkste mensen van Nederlands, maar snappen niet dat ze zelf het probleem zijn.
pi_221087121
quote:

[..]
Als je überhaupt vliegt ben je af, daar kan geen energiezuinige auto of huis tegenop, staat niet in verhouding.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221087137
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:30 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]
Ik snap ook echt niet dat "linkse klimaatgekkies' dit verhaal niet beter uitbuiten. Mensen hier kijken naar de 1% rijkste mensen van Nederlands, maar snappen niet dat ze zelf het probleem zijn.
De mensen die er rationeel naar kijken, zitten vaak niet in de klimaatgekkie kamp a la GL-PvdA, maar bij partijen als de SP.

Maar die plannen zijn dan vaak te "extreem", zoals het verdubbelen van investeringen in het OV en dat volledig gratis maken. GL-PvdA vindt alleen al het gratis maken van het ov te extreemlinks. :')
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
pi_221087157
En hoe staat die 1% in verhouding tot die andere 9%?

Dit is weer een mooi geval van weg-met-ons wetenschap. De gewone man en de multimiljonair tot één statistiekje verheffen. Opdat we ons maar schuldig gaan voelen.
pi_221087170
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:30 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]
Omdat onverdraagzame bazen zoals jou doof zijn voor gewone mensen, kan de rijkste 10% doorgaan met het op grote schaal vervuilen van het klimaat.
pi_221087221
Het was mij in eigen kring ook al opgevallen dat degenen met de grootste mond over het klimaatprobleem zelf ook het meeste vliegen.

En dan heb ik het over de linksdenkende steenrijke elite.

O, o, o, wat is het toch erg gesteld met het klimaat en de co2-uitstoot, hoor ik ze verzuchten als ik ze weer eens spreek tussen hun voorjaarsvakantie naar Zimbabwe en een zomertripje naar Spitsbergen in.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 12:48:14 #22
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221087231
quote:
Wat is dit nou weer voor Greenwashing, verpakking?

Verpakkingen zijn echt een fractie van de uitstoot van een product. Er is een mega lobby die altijd achter verpakking aan zit om er voor te zorgen dat men zich niet schuldig gaat voelen over het consumeren an sich ( het echte probleem).

Plastic is enorm ontwikkeld en flinterdun, met heel weinig materiaal kun je veel verpakken dus de uitstoot per verpakking is relatief laag.

Papier is bijna geheel circulair 5-20% te hergebruiken maar per verpakking meer uitstoot / vooral waterintensief.

Het daadwerkelijke product is het echte probleem. Maja, dan gaan mensen minder consumeren he?..
Lachen joh.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 12:52:25 #23
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221087250
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:24 schreef incel het volgende:

Gast, wij horen toch gewoon bij de rijkste 10%?
Lachen joh.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 12:53:04 #24
483584 incel
they/them
pi_221087253
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:52 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Gast, wij horen toch gewoon bij de rijkste 10%?
Ik niet ik ben echt fucking skirr
  vrijdag 19 juni 2026 @ 13:03:42 #25
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221087302
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 12:53 schreef incel het volgende:

[..]
Ik niet ik ben echt fucking skirr
'wij allemaal'

weinig mensen fucking skir
Lachen joh.